u: jawnoscc oceny -> form wym edu

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-22 14:39:01 +01:00
parent e2f97d07e1
commit 546d1f2127
2 changed files with 105 additions and 45 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

150
main.tex
View File

@ -220,9 +220,9 @@ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\vspace{5em} \vspace{5em}
\newcommand{\pp}{1} \newcommand{\roz}{1}
\newcommand{\roz}{2} \newcommand{\ust}{2}
\newcommand{\ust}{3} \newcommand{\pp}{3}
% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.} % \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
\footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).} \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
@ -233,8 +233,8 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2 \setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2
\begin{longenum2} \begin{longenum2}
\item Rozporządzenie\footnotemark[\roz] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, \item Rozporządzenie określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów\footnotemark[\roz].
\item Ustawę\footnotemark[\ust] \emph{Prawo oświatowe}. \item Ustawę \emph{Prawo Oświatowe}\footnotemark[\ust].
\end{longenum2} \end{longenum2}
\newpage \newpage
@ -258,7 +258,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności: \item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności, \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
\item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
@ -284,9 +284,9 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące \item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące
przepisy prawa oświatowego, w~szczególności: przepisy prawa oświatowego, w~szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp], \item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp].
\item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania \item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania
i~promowania uczniów\footnotemark[\roz], i~promowania uczniów\footnotemark[\roz].
\item \textbf{Ustawę} -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust]. \item \textbf{Ustawę} -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
@ -583,7 +583,93 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} % --------------------------------------------------------------------
% \item \textbf{Uzasadnienie oceny}:
% \begin{longenum}
% \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
% jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując:
% \begin{longenum}
% \item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania,
% \item mocne strony pracy ucznia,
% \item obszary wymagające poprawy,
% \item wskazówki do dalszej nauki.
% \end{longenum}
% \item uzasadnienie oceny może nastąpić:
% \begin{longenum}
% \item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć,
% \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego
% spotkania w szkole.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Jawność Oceny}
\begin{longenum}
\item \textbf{Powszechna dostępność informacji o ocenach}
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne zarówno dla niego samego, jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów).
\item Jawność obejmuje \textbf{wszystkie rodzaje ocen}:
\begin{longenum}
\item Bieżące.
\item Klasyfikacyjne:
\begin{longenum}
\item Śródroczne.
\item Roczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Dotyczy to zarówno \textbf{ocen z zajęć edukacyjnych (przedmiotów)}, jak i \textbf{ocen zachowania}.
\end{longenum}
\item \textbf{Rejestrowanie ocen w dzienniku elektronicznym}
\begin{longenum}
\item Wszystkie oceny (bieżące, śródroczne i roczne) są \textbf{na bieżąco wpisywane} do dziennika elektronicznego.
\item Uczeń oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają \textbf{stały dostęp} do tych informacji po zalogowaniu się do e-dziennika.
\end{longenum}
\item \textbf{Uzasadnianie wystawionych ocen przedmiotowych (zajęć edukacyjnych)}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą \textbf{zażądać uzasadnienia} wystawionej oceny, zarówno bieżącej, jak i klasyfikacyjnej (śródrocznej lub rocznej).
\item Nauczyciel, \textbf{odwołując się do wymagań edukacyjnych} zawartych w dokumencie \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, powinien wskazać w uzasadnieniu:
\begin{longenum}
\item odniesienie do kryteriów (minimalnych, rozszerzonych) opisanych w \textbf{SO},
\item mocne strony pracy ucznia (co zostało wykonane poprawnie),
\item obszary wymagające poprawy (które elementy wymagają doskonalenia),
\item wskazówki do dalszej nauki (co zrobić, aby uzyskać wyższą ocenę).
\end{longenum}
\item \textbf{Forma przekazania uzasadnienia}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Uczniowi} --- ustnie, podczas zajęć lub w indywidualnej konsultacji,
\item \textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- podczas indywidualnego spotkania (np. tzw. wywiadówki lub konsultacje) albo w innej uzgodnionej formie (np. online).
\end{longenum}
\item \textbf{Niepodważalność oceny}
\begin{longenum}
\item Ocena wystawiona \emph{zgodnie z kryteriami} zawartymi w \textbf{SO} i przy zachowaniu wymaganych procedur jest niepodważalna.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Uzasadnianie wystawionych ocen zachowania}
\begin{longenum}
\item Na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) \textbf{wychowawca klasy} uzasadnia ocenę zachowania, \textbf{odwołując się do kryteriów} opisanych w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\item Uzasadnienie oceny zachowania powinno zawierać:
\begin{longenum}
\item odniesienie do przyjętych kryteriów (np. frekwencja, kultura osobista, współpraca w grupie, przestrzeganie regulaminu),
\item mocne strony w zakresie postaw i zachowań ucznia,
\item obszary wymagające poprawy,
\item wskazówki dotyczące dalszego rozwoju społecznego i osobistego.
\end{longenum}
\item \textbf{Forma przekazania uzasadnienia}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Uczniowi} --- np. podczas lekcji wychowawczej lub indywidualnej rozmowy,
\item \textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- w trakcie indywidualnych spotkań w szkole, po wcześniejszym umówieniu terminu.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
% \end{document}
% --------------------------------------------------------------------
\section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania}
\label{chap:ocenianie} \label{chap:ocenianie}
@ -908,46 +994,20 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------
\paragraf{Jawność oceny}
\begin{longenum} % \item \textbf{Prace pisemne ucznia}:
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów). % \begin{longenum}
W związku z tym: % \item są przechowywane do końca roku szkolnego,
\begin{longenum} % \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom)
\item \textbf{Wpisy do dziennika}: % na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych;
\begin{longenum} % sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\item oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego. % \end{longenum}
\end{longenum} % \end{longenum}
\item \textbf{Uzasadnienie oceny}:
\begin{longenum}
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując:
\begin{longenum}
\item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania,
\item mocne strony pracy ucznia,
\item obszary wymagające poprawy,
\item wskazówki do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item uzasadnienie oceny może nastąpić:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć,
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego
spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne ucznia}:
\begin{longenum}
\item są przechowywane do końca roku szkolnego,
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom)
na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych;
sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\end{longenum}
\end{longenum}
\newpage
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------
\newpage
\subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia} \subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia}
\label{subsec:ocenianie-ucznia} \label{subsec:ocenianie-ucznia}