diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 57c922d..1213569 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index c75a0b2..0ddc3d4 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -220,9 +220,9 @@ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ \vspace{5em} -\newcommand{\pp}{1} -\newcommand{\roz}{2} -\newcommand{\ust}{3} +\newcommand{\roz}{1} +\newcommand{\ust}{2} +\newcommand{\pp}{3} % \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.} \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).} @@ -233,8 +233,8 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2 \begin{longenum2} - \item Rozporządzenie\footnotemark[\roz] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, - \item Ustawę\footnotemark[\ust] \emph{Prawo oświatowe}. + \item Rozporządzenie określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów\footnotemark[\roz]. + \item Ustawę \emph{Prawo Oświatowe}\footnotemark[\ust]. \end{longenum2} \newpage @@ -258,7 +258,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności: \begin{longenum} \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. - \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności, + \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności. \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. \end{longenum} \end{longenum} @@ -284,9 +284,9 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące przepisy prawa oświatowego, w~szczególności: \begin{longenum} - \item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp], + \item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp]. \item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania - i~promowania uczniów\footnotemark[\roz], + i~promowania uczniów\footnotemark[\roz]. \item \textbf{Ustawę} -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust]. \end{longenum} \end{longenum} @@ -583,7 +583,93 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \end{longenum} \end{longenum} -\end{longenum} +% -------------------------------------------------------------------- + % \item \textbf{Uzasadnienie oceny}: + % \begin{longenum} + % \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel + % jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując: + % \begin{longenum} + % \item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania, + % \item mocne strony pracy ucznia, + % \item obszary wymagające poprawy, + % \item wskazówki do dalszej nauki. + % \end{longenum} + % \item uzasadnienie oceny może nastąpić: + % \begin{longenum} + % \item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć, + % \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego + % spotkania w szkole. + % \end{longenum} + % \end{longenum} + \end{longenum} + + \paragraf{Jawność Oceny} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Powszechna dostępność informacji o ocenach} + \begin{longenum} + \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne zarówno dla niego samego, jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów). + \item Jawność obejmuje \textbf{wszystkie rodzaje ocen}: + \begin{longenum} + \item Bieżące. + \item Klasyfikacyjne: + \begin{longenum} + \item Śródroczne. + \item Roczne. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item Dotyczy to zarówno \textbf{ocen z zajęć edukacyjnych (przedmiotów)}, jak i \textbf{ocen zachowania}. + \end{longenum} + + \item \textbf{Rejestrowanie ocen w dzienniku elektronicznym} + \begin{longenum} + \item Wszystkie oceny (bieżące, śródroczne i roczne) są \textbf{na bieżąco wpisywane} do dziennika elektronicznego. + \item Uczeń oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają \textbf{stały dostęp} do tych informacji po zalogowaniu się do e-dziennika. + \end{longenum} + + \item \textbf{Uzasadnianie wystawionych ocen przedmiotowych (zajęć edukacyjnych)} + \begin{longenum} + \item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą \textbf{zażądać uzasadnienia} wystawionej oceny, zarówno bieżącej, jak i klasyfikacyjnej (śródrocznej lub rocznej). + \item Nauczyciel, \textbf{odwołując się do wymagań edukacyjnych} zawartych w dokumencie \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, powinien wskazać w uzasadnieniu: + \begin{longenum} + \item odniesienie do kryteriów (minimalnych, rozszerzonych) opisanych w \textbf{SO}, + \item mocne strony pracy ucznia (co zostało wykonane poprawnie), + \item obszary wymagające poprawy (które elementy wymagają doskonalenia), + \item wskazówki do dalszej nauki (co zrobić, aby uzyskać wyższą ocenę). + \end{longenum} + \item \textbf{Forma przekazania uzasadnienia}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Uczniowi} --- ustnie, podczas zajęć lub w indywidualnej konsultacji, + \item \textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- podczas indywidualnego spotkania (np. tzw. wywiadówki lub konsultacje) albo w innej uzgodnionej formie (np. online). + \end{longenum} + \item \textbf{Niepodważalność oceny} + \begin{longenum} + \item Ocena wystawiona \emph{zgodnie z kryteriami} zawartymi w \textbf{SO} i przy zachowaniu wymaganych procedur jest niepodważalna. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Uzasadnianie wystawionych ocen zachowania} + \begin{longenum} + \item Na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) \textbf{wychowawca klasy} uzasadnia ocenę zachowania, \textbf{odwołując się do kryteriów} opisanych w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}. + \item Uzasadnienie oceny zachowania powinno zawierać: + \begin{longenum} + \item odniesienie do przyjętych kryteriów (np. frekwencja, kultura osobista, współpraca w grupie, przestrzeganie regulaminu), + \item mocne strony w zakresie postaw i zachowań ucznia, + \item obszary wymagające poprawy, + \item wskazówki dotyczące dalszego rozwoju społecznego i osobistego. + \end{longenum} + \item \textbf{Forma przekazania uzasadnienia}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Uczniowi} --- np. podczas lekcji wychowawczej lub indywidualnej rozmowy, + \item \textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- w trakcie indywidualnych spotkań w szkole, po wcześniejszym umówieniu terminu. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \end{longenum} + +% \end{document} +% -------------------------------------------------------------------- + \section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \label{chap:ocenianie} @@ -908,46 +994,20 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ %------------------------------------------------------------------------- -\paragraf{Jawność oceny} -\begin{longenum} - \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów). - W związku z tym: - \begin{longenum} - \item \textbf{Wpisy do dziennika}: - \begin{longenum} - \item oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego. - \end{longenum} - \item \textbf{Uzasadnienie oceny}: - \begin{longenum} - \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel - jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując: - \begin{longenum} - \item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania, - \item mocne strony pracy ucznia, - \item obszary wymagające poprawy, - \item wskazówki do dalszej nauki. - \end{longenum} - \item uzasadnienie oceny może nastąpić: - \begin{longenum} - \item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć, - \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego - spotkania w szkole. - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} +% \item \textbf{Prace pisemne ucznia}: +% \begin{longenum} +% \item są przechowywane do końca roku szkolnego, +% \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) +% na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych; +% sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). +% \end{longenum} +% \end{longenum} + - \item \textbf{Prace pisemne ucznia}: - \begin{longenum} - \item są przechowywane do końca roku szkolnego, - \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) - na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych; - sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). - \end{longenum} -\end{longenum} -\newpage %------------------------------------------------------------------------- +\newpage \subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia} \label{subsec:ocenianie-ucznia}