This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-25 21:29:51 +01:00
parent dffef23f5a
commit 52ead4935b
2 changed files with 104 additions and 119 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

207
main.tex
View File

@ -322,38 +322,91 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\end{longenum}
\end{longenum}
%-----------------------------------------
% Obecny paragraf "Wewnątrzszkolne Ocenianie: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność" zostaje bez zmian
\paragraf{Ogólne zasady oceniania}
\begin{longenum}
\item W Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach obowiązuje punktowo-procentowy system oceniania wewnątrzszkolnego, stosowany w szkole młodzieżowej, którego celem jest:
\begin{longenum}
\item Zapewnienie uczniowi informacji o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowania oraz o postępach w tym zakresie, w szczególności dotyczących:
\begin{longenum}
\item Jakości wykonanej pracy.
\item Skuteczności stosowanych metod uczenia się.
\item Poziomie opanowania wiadomości i umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, oraz realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
\end{longenum}
\item Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co wykonał prawidłowo i jak powinien się dalej uczyć, wraz ze wskazówkami do samodzielnego planowania własnego rozwoju.
\item Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
\item Umożliwienie rodzicom lub prawnym opiekunom oraz nauczycielom monitorowania:
\begin{longenum}
\item Postępów edukacyjnych i trudności ucznia w nauce i zachowaniu.
\item Wkładu ucznia w jego własny rozwój, w tym specjalnych uzdolnień.
\item Efektywności realizowanego procesu nauczania.
\end{longenum}
\item Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
\end{longenum}
\item System oceniania wewnątrzszkolnego opiera się na następujących zasadach:
\begin{longenum}
\item Ocenianiu podlegają:
\begin{longenum}
\item Osiągnięcia edukacyjne ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
\item Zachowanie ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, specjalistów oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
\end{longenum}
\item Oceny ustalane są w systemie punktowym, w którym uzyskana liczba punktów za prace pisemne lub inne formy weryfikacji jest przeliczana na wartości procentowe, a następnie na ocenę w skali od 1 do 6, zgodnie z kryteriami określonymi w niniejszym dokumencie.
\item Uczeń podlega ocenianiu w następujących kategoriach ocen:
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących w semestrze jest proporcjonalna do tygodniowej liczby godzin zajęć z danego przedmiotu i wynosi co najmniej:
\begin{longenum}
\item 3 oceny dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 12 godzin tygodniowo.
\item 4 oceny dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 godzin tygodniowo lub więcej.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne:
\begin{longenum}
\item Śródroczne ustalane na koniec pierwszego semestru.
\item Roczne ustalane na koniec roku szkolnego.
\item Końcowe ustalane po zakończeniu cyklu nauczania na danym poziomie edukacyjnym.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Jawność ocen}
\begin{longenum}
\item Zasada powszechnej dostępności informacji o ocenach
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów.
\item Oceny uzyskane przez ucznia w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów.
\item Zasada jawności obejmuje wszelkie rodzaje ocen, w szczególności:
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące.
\item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne.
\item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne, ustalane z zajęć edukacyjnych i zachowania.
\end{longenum}
\item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia.
\item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia.
\end{longenum}
\item Rejestracja ocen w dzienniku elektronicznym
\item Rejestracja i przechowywanie ocen
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO), w celu dostarczenia rodzicom lub prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
\item Uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego po dokonaniu autoryzowanego logowania.
\item Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia podlegają przechowywaniu do końca danego roku szkolnego i są udostępniane uczniom w trakcie zajęć lekcyjnych oraz rodzicom lub prawnym opiekunom na terenie szkoły podczas konsultacji, godzin dostępności lub indywidualnych spotkań, przy czym sposób udostępnienia ocenionej pracy pisemnej ustalany jest indywidualnie z rodzicem lub prawnym opiekunem ucznia.
\end{longenum}
\item Uzasadnienie ocen z zajęć edukacyjnych
\begin{longenum}
\item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych.
\item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych, w tym w trybie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających lub poprawkowych.
\item Nauczyciel, na żądanie określone w pkt 1, jest obowiązany przedstawić uzasadnienie oceny, uwzględniając w szczególności:
\begin{longenum}
\item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej (PP) oraz Szczegółowym Ocenianiu (SO).
\item Kryteria oceniania przyjęte w Szczegółowym Ocenianiu (SO), z uwzględnieniem wymagań minimalnych i rozszerzonych.
\item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności.
\item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, zgodnie z punktowo-procentowym systemem oceniania.
\item Elementy pracy ucznia ocenione pozytywnie.
\item Obszary wymagające poprawy lub uzupełnienia.
\item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania.
\item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania, w tym samodzielnego planowania rozwoju.
\item Formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, przeprowadzoną zgodnie z Procedurami Oceniania (PO).
\item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO).
\item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO), w tym tryb uzyskania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych.
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -362,21 +415,20 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Na żądanie ucznia lub jego rodziców albo prawnych opiekunów wychowawca klasy jest obowiązany przedstawić uzasadnienie wystawionej oceny zachowania, odwołując się do kryteriów określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Uzasadnienie oceny zachowania winno zawierać:
\begin{longenum}
\item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły.
\item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły i norm etycznych.
\item Wskazanie pozytywnych aspektów postaw i zachowań ucznia.
\item Określenie obszarów wymagających poprawy.
\item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia.
\item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia, wspierające motywację do postępów w zachowaniu.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Tryb przekazywania uzasadnienia ocen
\begin{longenum}
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji.
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej.
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym dokumencie.
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej, w celu zapewnienia informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, postępach i trudnościach ucznia.
\end{longenum}
\end{longenum}
%-----------------------
% PRZYPISY
%-----------------------
@ -494,59 +546,51 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
% każdego roku szkolnego.
% \end{longenum}
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO):}
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO)}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO}, opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej.
\item \textbf{Cel dokumentu PO:}\\
Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować:
\item Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO), opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) oraz Szczegółowe Ocenianie (SO), określa wytyczne w zakresie metod oceniania wiadomości i umiejętności uczniów oraz precyzyjne kryteria weryfikacji ich postępów, zapewniając spójną i systematyczną ewaluację pracy uczniów w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
\item \textbf{Cel dokumentu PO}
\begin{longenum}
\item \textbf{Określenie sposobów i form weryfikacji osiągnięć edukacyjnych}, zgodnych z~kryteriami określonymi w~\textbf{SO}.
\item \textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, uwzględniających minimalne i~rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen.
\item \textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego.
\item Celem dokumentu PO jest ustanowienie systemu oceniania wiadomości i umiejętności uczniów, charakteryzującego się prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje, w szczególności poprzez:
\begin{longenum}
\item Określenie form i sposobów weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnych z kryteriami ustalonymi w Szczegółowym Ocenianiu (SO) oraz Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Oparcie systemu oceniania na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i szczegółowych, uwzględniających minimalne oraz rozszerzone kryteria dla każdej oceny.
\item Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania, zapewniających transparentność, rzetelność i mierzalność procesu dydaktycznego, wspomagających rozwój kompetencji uczniów oraz ich odpowiedzialność za proces uczenia się.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO}
\begin{longenum}
\item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item \textcolor{orange}{Dokument \textbf{PO} jest obowiązkowy dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z~danego przedmiotu.}
\item Dokument PO ma zastosowanie do realizacji programu nauczania określonego przedmiotu na danym poziomie kształcenia, zgodnie z obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item Dokument PO jest wiążący dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z danego przedmiotu na określonym poziomie edukacyjnym.
\end{longenum}
\item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie PO:}
\item \textbf{Zakres regulacji dokumentu PO}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\item Dokument PO winien zawierać następujące elementy:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym liczbę i~rodzaje form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem minimalnych i~rozszerzonych wymagań (na poszczególne oceny).
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, takie jak indywidualizacja procesu dydaktycznego, uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, którego dotyczy.
\item Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO).
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym:
\begin{longenum}
\item Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy (np. kartkówka 10 punktów).
\item Sposób przeliczania uzyskanych punktów na wartości procentowe.
\item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
\end{longenum}
\item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji.
\item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, w szczególności indywidualizację procesu dydaktycznego dostosowaną do potrzeb i potencjału uczniów.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Procedury składania dokumentu PO:}
\item \textbf{Procedura przedkładania dokumentu PO}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
\item Dokument \textbf{PO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{PO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{PO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{PO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
\item Nauczyciel jest obowiązany przedłożyć dokument PO kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
\item Dokument PO winien być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Kierownictwo szkoły dokonuje analizy dokumentu PO pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu przez kierownictwo szkoły dokument PO stanowi oficjalną podstawę wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument PO podlega udostępnieniu uczniom oraz ich rodzicom lub prawnym opiekunom w formie pisemnej w bibliotece szkolnej, celem zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceniania.
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -984,65 +1028,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% \item \textbf{Prace pisemne ucznia}:
% \begin{longenum}
% \item są przechowywane do końca roku szkolnego,
% \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom)
% na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych;
% sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\begin{longenum}
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum}
\item jakości jego pracy,
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się,
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum}
\item postępach ucznia,
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój,
\item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{System oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{System punktowy} -- w pracach pisemnych i innych formach
ocena może być ustalana na podstawie uzyskanej liczby punktów
(przeliczanych następnie na ocenę w~skali 1--6).
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum}
\item \textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin
danego przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny --- minimum 3 oceny w semestrze,
\item 3 i więcej godzin --- minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum}
\item śródroczne --- na koniec pierwszego semestru,
\item roczne --- na koniec roku szkolnego,
\item końcowe --- po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% \newpage
\subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia}