This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-25 21:29:51 +01:00
parent dffef23f5a
commit 52ead4935b
2 changed files with 104 additions and 119 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

223
main.tex
View File

@ -322,38 +322,91 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
%-----------------------------------------
% Obecny paragraf "Wewnątrzszkolne Ocenianie: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność" zostaje bez zmian
\paragraf{Ogólne zasady oceniania}
\begin{longenum}
\item W Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach obowiązuje punktowo-procentowy system oceniania wewnątrzszkolnego, stosowany w szkole młodzieżowej, którego celem jest:
\begin{longenum}
\item Zapewnienie uczniowi informacji o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowania oraz o postępach w tym zakresie, w szczególności dotyczących:
\begin{longenum}
\item Jakości wykonanej pracy.
\item Skuteczności stosowanych metod uczenia się.
\item Poziomie opanowania wiadomości i umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, oraz realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
\end{longenum}
\item Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co wykonał prawidłowo i jak powinien się dalej uczyć, wraz ze wskazówkami do samodzielnego planowania własnego rozwoju.
\item Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
\item Umożliwienie rodzicom lub prawnym opiekunom oraz nauczycielom monitorowania:
\begin{longenum}
\item Postępów edukacyjnych i trudności ucznia w nauce i zachowaniu.
\item Wkładu ucznia w jego własny rozwój, w tym specjalnych uzdolnień.
\item Efektywności realizowanego procesu nauczania.
\end{longenum}
\item Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
\end{longenum}
\item System oceniania wewnątrzszkolnego opiera się na następujących zasadach:
\begin{longenum}
\item Ocenianiu podlegają:
\begin{longenum}
\item Osiągnięcia edukacyjne ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
\item Zachowanie ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, specjalistów oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
\end{longenum}
\item Oceny ustalane są w systemie punktowym, w którym uzyskana liczba punktów za prace pisemne lub inne formy weryfikacji jest przeliczana na wartości procentowe, a następnie na ocenę w skali od 1 do 6, zgodnie z kryteriami określonymi w niniejszym dokumencie.
\item Uczeń podlega ocenianiu w następujących kategoriach ocen:
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących w semestrze jest proporcjonalna do tygodniowej liczby godzin zajęć z danego przedmiotu i wynosi co najmniej:
\begin{longenum}
\item 3 oceny dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 12 godzin tygodniowo.
\item 4 oceny dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 godzin tygodniowo lub więcej.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne:
\begin{longenum}
\item Śródroczne ustalane na koniec pierwszego semestru.
\item Roczne ustalane na koniec roku szkolnego.
\item Końcowe ustalane po zakończeniu cyklu nauczania na danym poziomie edukacyjnym.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Jawność ocen} \paragraf{Jawność ocen}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Zasada powszechnej dostępności informacji o ocenach \item Zasada powszechnej dostępności informacji o ocenach
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów. \item Oceny uzyskane przez ucznia w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów.
\item Zasada jawności obejmuje wszelkie rodzaje ocen, w szczególności: \item Zasada jawności obejmuje wszelkie rodzaje ocen, w szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Oceny bieżące. \item Oceny bieżące.
\item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne. \item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne, ustalane z zajęć edukacyjnych i zachowania.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia. \item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Rejestracja ocen w dzienniku elektronicznym \item Rejestracja i przechowywanie ocen
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). \item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO), w celu dostarczenia rodzicom lub prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
\item Uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego po dokonaniu autoryzowanego logowania. \item Uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego po dokonaniu autoryzowanego logowania.
\item Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia podlegają przechowywaniu do końca danego roku szkolnego i są udostępniane uczniom w trakcie zajęć lekcyjnych oraz rodzicom lub prawnym opiekunom na terenie szkoły podczas konsultacji, godzin dostępności lub indywidualnych spotkań, przy czym sposób udostępnienia ocenionej pracy pisemnej ustalany jest indywidualnie z rodzicem lub prawnym opiekunem ucznia.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Uzasadnienie ocen z zajęć edukacyjnych \item Uzasadnienie ocen z zajęć edukacyjnych
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych. \item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych, w tym w trybie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających lub poprawkowych.
\item Nauczyciel, na żądanie określone w pkt 1, jest obowiązany przedstawić uzasadnienie oceny, uwzględniając w szczególności: \item Nauczyciel, na żądanie określone w pkt 1, jest obowiązany przedstawić uzasadnienie oceny, uwzględniając w szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej (PP) oraz Szczegółowym Ocenianiu (SO). \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej (PP) oraz Szczegółowym Ocenianiu (SO).
\item Kryteria oceniania przyjęte w Szczegółowym Ocenianiu (SO), z uwzględnieniem wymagań minimalnych i rozszerzonych. \item Kryteria oceniania przyjęte w Szczegółowym Ocenianiu (SO), z uwzględnieniem wymagań minimalnych i rozszerzonych.
\item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności. \item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, zgodnie z punktowo-procentowym systemem oceniania.
\item Elementy pracy ucznia ocenione pozytywnie. \item Elementy pracy ucznia ocenione pozytywnie.
\item Obszary wymagające poprawy lub uzupełnienia. \item Obszary wymagające poprawy lub uzupełnienia.
\item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania. \item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania, w tym samodzielnego planowania rozwoju.
\item Formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, przeprowadzoną zgodnie z Procedurami Oceniania (PO). \item Formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, przeprowadzoną zgodnie z Procedurami Oceniania (PO).
\item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO). \item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO), w tym tryb uzyskania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
@ -362,21 +415,20 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Na żądanie ucznia lub jego rodziców albo prawnych opiekunów wychowawca klasy jest obowiązany przedstawić uzasadnienie wystawionej oceny zachowania, odwołując się do kryteriów określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). \item Na żądanie ucznia lub jego rodziców albo prawnych opiekunów wychowawca klasy jest obowiązany przedstawić uzasadnienie wystawionej oceny zachowania, odwołując się do kryteriów określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Uzasadnienie oceny zachowania winno zawierać: \item Uzasadnienie oceny zachowania winno zawierać:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły. \item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły i norm etycznych.
\item Wskazanie pozytywnych aspektów postaw i zachowań ucznia. \item Wskazanie pozytywnych aspektów postaw i zachowań ucznia.
\item Określenie obszarów wymagających poprawy. \item Określenie obszarów wymagających poprawy.
\item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia. \item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia, wspierające motywację do postępów w zachowaniu.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item Tryb przekazywania uzasadnienia ocen \item Tryb przekazywania uzasadnienia ocen
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji. \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym dokumencie.
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej. \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej, w celu zapewnienia informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, postępach i trudnościach ucznia.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
%----------------------- %-----------------------
% PRZYPISY % PRZYPISY
%----------------------- %-----------------------
@ -494,59 +546,51 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
% każdego roku szkolnego. % każdego roku szkolnego.
% \end{longenum} % \end{longenum}
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO):} \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO)}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO}, opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej. \item Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO), opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) oraz Szczegółowe Ocenianie (SO), określa wytyczne w zakresie metod oceniania wiadomości i umiejętności uczniów oraz precyzyjne kryteria weryfikacji ich postępów, zapewniając spójną i systematyczną ewaluację pracy uczniów w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
\item \textbf{Cel dokumentu PO:}\\
Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować:
\begin{longenum}
\item \textbf{Określenie sposobów i form weryfikacji osiągnięć edukacyjnych}, zgodnych z~kryteriami określonymi w~\textbf{SO}.
\item \textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, uwzględniających minimalne i~rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen.
\item \textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\begin{longenum} \item \textbf{Cel dokumentu PO}
\item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO:}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. \item Celem dokumentu PO jest ustanowienie systemu oceniania wiadomości i umiejętności uczniów, charakteryzującego się prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje, w szczególności poprzez:
\item \textcolor{orange}{Dokument \textbf{PO} jest obowiązkowy dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z~danego przedmiotu.}
\end{longenum}
\item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie PO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. \item Określenie form i sposobów weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnych z kryteriami ustalonymi w Szczegółowym Ocenianiu (SO) oraz Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Oparcie systemu oceniania na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i szczegółowych, uwzględniających minimalne oraz rozszerzone kryteria dla każdej oceny.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym liczbę i~rodzaje form oceniania. \item Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania, zapewniających transparentność, rzetelność i mierzalność procesu dydaktycznego, wspomagających rozwój kompetencji uczniów oraz ich odpowiedzialność za proces uczenia się.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem minimalnych i~rozszerzonych wymagań (na poszczególne oceny).
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, takie jak indywidualizacja procesu dydaktycznego, uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Procedury składania dokumentu PO:} \item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego. \item Dokument PO ma zastosowanie do realizacji programu nauczania określonego przedmiotu na danym poziomie kształcenia, zgodnie z obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item Dokument PO jest wiążący dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z danego przedmiotu na określonym poziomie edukacyjnym.
\item Dokument \textbf{PO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę. \end{longenum}
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{PO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \item \textbf{Zakres regulacji dokumentu PO}
\begin{longenum}
\item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{PO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym. \item Dokument PO winien zawierać następujące elementy:
\begin{longenum}
\item Zatwierdzony dokument \textbf{PO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania. \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, którego dotyczy.
\item Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO).
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym:
\begin{longenum}
\item Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy (np. kartkówka 10 punktów).
\item Sposób przeliczania uzyskanych punktów na wartości procentowe.
\item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
\end{longenum}
\item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji.
\item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, w szczególności indywidualizację procesu dydaktycznego dostosowaną do potrzeb i potencjału uczniów.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura przedkładania dokumentu PO}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel jest obowiązany przedłożyć dokument PO kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
\item Dokument PO winien być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Kierownictwo szkoły dokonuje analizy dokumentu PO pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu przez kierownictwo szkoły dokument PO stanowi oficjalną podstawę wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument PO podlega udostępnieniu uczniom oraz ich rodzicom lub prawnym opiekunom w formie pisemnej w bibliotece szkolnej, celem zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceniania.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
@ -984,65 +1028,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% \item \textbf{Prace pisemne ucznia}:
% \begin{longenum}
% \item są przechowywane do końca roku szkolnego,
% \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom)
% na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych;
% sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\begin{longenum}
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum}
\item jakości jego pracy,
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się,
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum}
\item postępach ucznia,
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój,
\item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{System oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{System punktowy} -- w pracach pisemnych i innych formach
ocena może być ustalana na podstawie uzyskanej liczby punktów
(przeliczanych następnie na ocenę w~skali 1--6).
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum}
\item \textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin
danego przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny --- minimum 3 oceny w semestrze,
\item 3 i więcej godzin --- minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum}
\item śródroczne --- na koniec pierwszego semestru,
\item roczne --- na koniec roku szkolnego,
\item końcowe --- po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------
% \newpage % \newpage
\subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia} \subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia}