diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 6ac5cdc..fef0293 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 67cbb0b..1926b72 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -322,38 +322,91 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \end{longenum} \end{longenum} +%----------------------------------------- +% Obecny paragraf "Wewnątrzszkolne Ocenianie: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność" zostaje bez zmian + +\paragraf{Ogólne zasady oceniania} +\begin{longenum} + \item W Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach obowiązuje punktowo-procentowy system oceniania wewnątrzszkolnego, stosowany w szkole młodzieżowej, którego celem jest: + \begin{longenum} + \item Zapewnienie uczniowi informacji o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowania oraz o postępach w tym zakresie, w szczególności dotyczących: + \begin{longenum} + \item Jakości wykonanej pracy. + \item Skuteczności stosowanych metod uczenia się. + \item Poziomie opanowania wiadomości i umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, oraz realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę. + \end{longenum} + \item Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co wykonał prawidłowo i jak powinien się dalej uczyć, wraz ze wskazówkami do samodzielnego planowania własnego rozwoju. + \item Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu. + \item Umożliwienie rodzicom lub prawnym opiekunom oraz nauczycielom monitorowania: + \begin{longenum} + \item Postępów edukacyjnych i trudności ucznia w nauce i zachowaniu. + \item Wkładu ucznia w jego własny rozwój, w tym specjalnych uzdolnień. + \item Efektywności realizowanego procesu nauczania. + \end{longenum} + \item Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej. + \end{longenum} + + \item System oceniania wewnątrzszkolnego opiera się na następujących zasadach: + \begin{longenum} + \item Ocenianiu podlegają: + \begin{longenum} + \item Osiągnięcia edukacyjne ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych. + \item Zachowanie ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, specjalistów oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły. + \end{longenum} + \item Oceny ustalane są w systemie punktowym, w którym uzyskana liczba punktów za prace pisemne lub inne formy weryfikacji jest przeliczana na wartości procentowe, a następnie na ocenę w skali od 1 do 6, zgodnie z kryteriami określonymi w niniejszym dokumencie. + \item Uczeń podlega ocenianiu w następujących kategoriach ocen: + \begin{longenum} + \item Oceny bieżące: + \begin{longenum} + \item Liczba ocen bieżących w semestrze jest proporcjonalna do tygodniowej liczby godzin zajęć z danego przedmiotu i wynosi co najmniej: + \begin{longenum} + \item 3 oceny – dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 1–2 godzin tygodniowo. + \item 4 oceny – dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 godzin tygodniowo lub więcej. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item Oceny klasyfikacyjne: + \begin{longenum} + \item Śródroczne – ustalane na koniec pierwszego semestru. + \item Roczne – ustalane na koniec roku szkolnego. + \item Końcowe – ustalane po zakończeniu cyklu nauczania na danym poziomie edukacyjnym. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} +\end{longenum} + \paragraf{Jawność ocen} \begin{longenum} \item Zasada powszechnej dostępności informacji o ocenach \begin{longenum} - \item Oceny uzyskane przez ucznia podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów. + \item Oceny uzyskane przez ucznia w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów. \item Zasada jawności obejmuje wszelkie rodzaje ocen, w szczególności: \begin{longenum} \item Oceny bieżące. - \item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne. + \item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne, ustalane z zajęć edukacyjnych i zachowania. \end{longenum} - \item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia. + \item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia. \end{longenum} - \item Rejestracja ocen w dzienniku elektronicznym + \item Rejestracja i przechowywanie ocen \begin{longenum} - \item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO), w celu dostarczenia rodzicom lub prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia. \item Uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego po dokonaniu autoryzowanego logowania. + \item Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia podlegają przechowywaniu do końca danego roku szkolnego i są udostępniane uczniom w trakcie zajęć lekcyjnych oraz rodzicom lub prawnym opiekunom na terenie szkoły podczas konsultacji, godzin dostępności lub indywidualnych spotkań, przy czym sposób udostępnienia ocenionej pracy pisemnej ustalany jest indywidualnie z rodzicem lub prawnym opiekunem ucznia. \end{longenum} \item Uzasadnienie ocen z zajęć edukacyjnych \begin{longenum} - \item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych. + \item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych, w tym w trybie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających lub poprawkowych. \item Nauczyciel, na żądanie określone w pkt 1, jest obowiązany przedstawić uzasadnienie oceny, uwzględniając w szczególności: \begin{longenum} \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej (PP) oraz Szczegółowym Ocenianiu (SO). \item Kryteria oceniania przyjęte w Szczegółowym Ocenianiu (SO), z uwzględnieniem wymagań minimalnych i rozszerzonych. - \item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności. + \item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, zgodnie z punktowo-procentowym systemem oceniania. \item Elementy pracy ucznia ocenione pozytywnie. \item Obszary wymagające poprawy lub uzupełnienia. - \item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania. + \item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania, w tym samodzielnego planowania rozwoju. \item Formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, przeprowadzoną zgodnie z Procedurami Oceniania (PO). - \item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO). + \item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO), w tym tryb uzyskania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych. \end{longenum} \end{longenum} @@ -362,21 +415,20 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Na żądanie ucznia lub jego rodziców albo prawnych opiekunów wychowawca klasy jest obowiązany przedstawić uzasadnienie wystawionej oceny zachowania, odwołując się do kryteriów określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). \item Uzasadnienie oceny zachowania winno zawierać: \begin{longenum} - \item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły. + \item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły i norm etycznych. \item Wskazanie pozytywnych aspektów postaw i zachowań ucznia. \item Określenie obszarów wymagających poprawy. - \item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia. + \item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia, wspierające motywację do postępów w zachowaniu. \end{longenum} \end{longenum} \item Tryb przekazywania uzasadnienia ocen \begin{longenum} - \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji. - \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej. + \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym dokumencie. + \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej, w celu zapewnienia informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, postępach i trudnościach ucznia. \end{longenum} \end{longenum} - %----------------------- % PRZYPISY %----------------------- @@ -494,59 +546,51 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % każdego roku szkolnego. % \end{longenum} - \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO):} + \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO)} \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{PO}, opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej. - - \item \textbf{Cel dokumentu PO:}\\ - Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować: - - \begin{longenum} - \item \textbf{Określenie sposobów i form weryfikacji osiągnięć edukacyjnych}, zgodnych z~kryteriami określonymi w~\textbf{SO}. - - \item \textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, uwzględniających minimalne i~rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen. - - \item \textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego. - \end{longenum} - \end{longenum} + \item Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO), opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) oraz Szczegółowe Ocenianie (SO), określa wytyczne w zakresie metod oceniania wiadomości i umiejętności uczniów oraz precyzyjne kryteria weryfikacji ich postępów, zapewniając spójną i systematyczną ewaluację pracy uczniów w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. - \begin{longenum} - \item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO:} + \item \textbf{Cel dokumentu PO} \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{PO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. - - \item \textcolor{orange}{Dokument \textbf{PO} jest obowiązkowy dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z~danego przedmiotu.} - \end{longenum} - - \item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie PO:} - \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: + \item Celem dokumentu PO jest ustanowienie systemu oceniania wiadomości i umiejętności uczniów, charakteryzującego się prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje, w szczególności poprzez: \begin{longenum} - \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. - - \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym liczbę i~rodzaje form oceniania. - - \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem minimalnych i~rozszerzonych wymagań (na poszczególne oceny). - - \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. - - \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. - - \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, takie jak indywidualizacja procesu dydaktycznego, uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. + \item Określenie form i sposobów weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnych z kryteriami ustalonymi w Szczegółowym Ocenianiu (SO) oraz Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Oparcie systemu oceniania na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i szczegółowych, uwzględniających minimalne oraz rozszerzone kryteria dla każdej oceny. + \item Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania, zapewniających transparentność, rzetelność i mierzalność procesu dydaktycznego, wspomagających rozwój kompetencji uczniów oraz ich odpowiedzialność za proces uczenia się. \end{longenum} \end{longenum} - - \item \textbf{Procedury składania dokumentu PO:} + + \item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO} \begin{longenum} - \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego. - - \item Dokument \textbf{PO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę. - - \item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{PO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. - - \item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{PO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym. - - \item Zatwierdzony dokument \textbf{PO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania. + \item Dokument PO ma zastosowanie do realizacji programu nauczania określonego przedmiotu na danym poziomie kształcenia, zgodnie z obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. + \item Dokument PO jest wiążący dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z danego przedmiotu na określonym poziomie edukacyjnym. + \end{longenum} + + \item \textbf{Zakres regulacji dokumentu PO} + \begin{longenum} + \item Dokument PO winien zawierać następujące elementy: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, którego dotyczy. + \item Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO). + \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym: + \begin{longenum} + \item Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy (np. kartkówka – 10 punktów). + \item Sposób przeliczania uzyskanych punktów na wartości procentowe. + \item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących. + \end{longenum} + \item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji. + \item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce. + \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, w szczególności indywidualizację procesu dydaktycznego dostosowaną do potrzeb i potencjału uczniów. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedura przedkładania dokumentu PO} + \begin{longenum} + \item Nauczyciel jest obowiązany przedłożyć dokument PO kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego. + \item Dokument PO winien być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę. + \item Kierownictwo szkoły dokonuje analizy dokumentu PO pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. + \item Po zatwierdzeniu przez kierownictwo szkoły dokument PO stanowi oficjalną podstawę wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym. + \item Zatwierdzony dokument PO podlega udostępnieniu uczniom oraz ich rodzicom lub prawnym opiekunom w formie pisemnej w bibliotece szkolnej, celem zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceniania. \end{longenum} \end{longenum} @@ -984,65 +1028,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \end{longenum} \end{longenum} - -%------------------------------------------------------------------------- - -% \item \textbf{Prace pisemne ucznia}: -% \begin{longenum} -% \item są przechowywane do końca roku szkolnego, -% \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) -% na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych; -% sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). -% \end{longenum} -% \end{longenum} - - -\begin{longenum} - \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: - \begin{longenum} - \item \textbf{Cele oceniania}: - \begin{longenum} - \item Informowanie ucznia o: - \begin{longenum} - \item jakości jego pracy, - \item skuteczności stosowanych metod uczenia się, - \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. - \end{longenum} - \item Informowanie rodziców i szkoły o: - \begin{longenum} - \item postępach ucznia, - \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój, - \item efektywności procesu nauczania. - \end{longenum} - \end{longenum} - - \item \textbf{System oceniania}: - \begin{longenum} - \item \textbf{System punktowy} -- w pracach pisemnych i innych formach - ocena może być ustalana na podstawie uzyskanej liczby punktów - (przeliczanych następnie na ocenę w~skali 1--6). - \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: - \begin{longenum} - \item \textbf{Oceny bieżące}: - \begin{longenum} - \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin - danego przedmiotu w tygodniu: - \begin{longenum} - \item 1--2 godziny --- minimum 3 oceny w semestrze, - \item 3 i więcej godzin --- minimum 4 oceny w semestrze. - \end{longenum} - \end{longenum} - \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: - \begin{longenum} - \item śródroczne --- na koniec pierwszego semestru, - \item roczne --- na koniec roku szkolnego, - \item końcowe --- po zakończeniu cyklu nauczania. - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} - %------------------------------------------------------------------------- % \newpage \subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia}