u: zastosowanie form sprawdznaia wiedzy

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-15 16:49:31 +01:00
parent 1d5feb71a4
commit 4992f030f6
2 changed files with 47 additions and 21 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

View File

@ -1208,8 +1208,32 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum}
\item Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie):
\item Znaczenie form sprawdzania wiedzy wynika z ich roli w procesie dydaktycznym:
\begin{longenum}
\item Weryfikacja stopnia opanowania przez ucznia wymagań szczegółowych i ogólnych przewidzianych w podstawie programowej.
\item Budowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach edukacyjnych, w tym w warunkach kontrolowanych (np. egzaminy).
\end{longenum}
\item Zasady określające wagi oraz znaczenie form sprawdzania wiedzy zostały ujęte w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). Szczegółowe informacje obejmują:
\begin{longenum}
\item Ustalenie wag oraz znaczenia poszczególnych form sprawdzania wiedzy, uzależnionych od realizacji wymagań szczegółowych i ogólnych, określonych w podstawie programowej.
\item Zapewnienie, że wagi przypisane poszczególnym formom sprawdzania wiedzy odzwierciedlają liczbę oraz poziom trudności wymagań edukacyjnych, zarówno szczegółowych, jak i ogólnych, z których uczeń jest rozliczany. Wagi te służą obiektywnemu i proporcjonalnemu wyznaczaniu oceny końcowej, która ma pełnić funkcję informacyjną o postępach ucznia w realizacji celów edukacyjnych, nie zaś stanowić formy kary lub nagrody.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie):
\begin{longenum}
\item Specyficzne znaczenie prac pisemnych jako formy sprawdzania wiedzy:
\begin{longenum}
\item Sprawdzają umiejętności samodzielnego i uporządkowanego prezentowania wiedzy w formie pisemnej, co wymaga od ucznia organizacji myśli i logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na weryfikację umiejętności rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności, w tym zadań otwartych i zamkniętych, które wymagają różnych strategii myślenia.
\item Umożliwiają szczegółową analizę błędów popełnianych przez uczniów, co służy zarówno indywidualnej diagnozie, jak i planowaniu działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki spisanej formie odpowiedzi, która może być ponownie przeanalizowana przez nauczyciela lub innego egzaminatora.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych (np. matura), kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo.
\end{longenum}
\item Czas trwania prac pisemnych zależy od rodzaju formy, co przedstawiono w tabeli~\ref{tab:czas_trwania}.
\begin{table}[h]
@ -1240,13 +1264,17 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item W~przypadku prac dłuższych, np. z~języka polskiego lub diagnozy, są podawane w~terminie do 15 dni roboczych.
\end{longenum}
\item \textbf{Poprawa oceny} \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
\item Poprawa oceny \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
\begin{longenum}
\item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy,
\item \textcolor{red}{do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy}.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy}:
\begin{longenum}
\item Kartkówki
\begin{longenum}
@ -1268,8 +1296,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item \textbf{Odstępstwa od powyższych zasad}: W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zmodyfikować zasady, uwzględniając potrzeby edukacyjne lub organizacyjne. Decyzje te są komunikowane uczniom z wyprzedzeniem.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy}:
\begin{longenum}
\item Zadania domowe;
\item Projekty;
\item Aktywność na lekcji,