diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 18a15fc..43b8b98 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 27cda38..c2baea8 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -1208,8 +1208,32 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} \begin{longenum} - \item Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie): + + \item Znaczenie form sprawdzania wiedzy wynika z ich roli w procesie dydaktycznym: \begin{longenum} + \item Weryfikacja stopnia opanowania przez ucznia wymagań szczegółowych i ogólnych przewidzianych w podstawie programowej. + \item Budowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach edukacyjnych, w tym w warunkach kontrolowanych (np. egzaminy). + \end{longenum} + + \item Zasady określające wagi oraz znaczenie form sprawdzania wiedzy zostały ujęte w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). Szczegółowe informacje obejmują: + \begin{longenum} + \item Ustalenie wag oraz znaczenia poszczególnych form sprawdzania wiedzy, uzależnionych od realizacji wymagań szczegółowych i ogólnych, określonych w podstawie programowej. + + \item Zapewnienie, że wagi przypisane poszczególnym formom sprawdzania wiedzy odzwierciedlają liczbę oraz poziom trudności wymagań edukacyjnych, zarówno szczegółowych, jak i ogólnych, z których uczeń jest rozliczany. Wagi te służą obiektywnemu i proporcjonalnemu wyznaczaniu oceny końcowej, która ma pełnić funkcję informacyjną o postępach ucznia w realizacji celów edukacyjnych, nie zaś stanowić formy kary lub nagrody. + \end{longenum} + + \item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie): + \begin{longenum} + + \item Specyficzne znaczenie prac pisemnych jako formy sprawdzania wiedzy: + \begin{longenum} + \item Sprawdzają umiejętności samodzielnego i uporządkowanego prezentowania wiedzy w formie pisemnej, co wymaga od ucznia organizacji myśli i logicznego argumentowania. + \item Pozwalają na weryfikację umiejętności rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności, w tym zadań otwartych i zamkniętych, które wymagają różnych strategii myślenia. + \item Umożliwiają szczegółową analizę błędów popełnianych przez uczniów, co służy zarówno indywidualnej diagnozie, jak i planowaniu działań remediacyjnych. + \item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki spisanej formie odpowiedzi, która może być ponownie przeanalizowana przez nauczyciela lub innego egzaminatora. + \item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych (np. matura), kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo. + \end{longenum} + \item Czas trwania prac pisemnych zależy od rodzaju formy, co przedstawiono w tabeli~\ref{tab:czas_trwania}. \begin{table}[h] @@ -1240,36 +1264,38 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item W~przypadku prac dłuższych, np. z~języka polskiego lub diagnozy, są podawane w~terminie do 15 dni roboczych. \end{longenum} - \item \textbf{Poprawa oceny} \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}: + \item Poprawa oceny \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}: \begin{longenum} \item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy, \item \textcolor{red}{do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy}. \end{longenum} \end{longenum} - \item Kartkówki + \item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy}: \begin{longenum} - \item Czas trwania kartkówek wynosi maksymalnie 15 minut. - \item Mogą być przeprowadzane bez wcześniejszego zapowiedzenia. - \item Nie podlegają poprawie. - \item Zakres materiału obejmuje treści omawiane na 3 ostatnich zajęciach lub wyznaczony fragment materiału. - \item Wyniki są przekazywane uczniom w~terminie do 14 dni roboczych od ich przeprowadzenia. - \item \textbf{Odstępstwa od powyższych zasad}: W~szczególnych przypadkach nauczyciel może dokonać modyfikacji zasad określonych w pkt.~1–5, uwzględniając specyfikę materiału, potrzeby uczniów lub organizację procesu dydaktycznego. Decyzje te są uzasadniane i~komunikowane uczniom z~wyprzedzeniem. - \end{longenum} - \item Odpowiedzi ustne: - \begin{longenum} - \item Zakres materiału obejmuje treści z trzech ostatnich lekcji. - \item Uczeń jest wybierany przez nauczyciela w sposób zapewniający równomierne zaangażowanie całej klasy. - \item Oceniane są na podstawie kryteriów, takich jak poprawność merytoryczna, logiczne formułowanie wypowiedzi i umiejętność argumentacji. - \item Uczeń ma prawo do krótkiego przygotowania (np. 1–2 minuty), jeśli wymaga tego złożoność pytania. - \item Ocena jest przekazywana bezpośrednio po odpowiedzi, wraz z informacją zwrotną. - \item \textbf{Odstępstwa od powyższych zasad}: W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zmodyfikować zasady, uwzględniając potrzeby edukacyjne lub organizacyjne. Decyzje te są komunikowane uczniom z wyprzedzeniem. - \end{longenum} + \item Kartkówki - \item \textbf{Inne formy}: - \begin{longenum} + \begin{longenum} + \item Czas trwania kartkówek wynosi maksymalnie 15 minut. + \item Mogą być przeprowadzane bez wcześniejszego zapowiedzenia. + \item Nie podlegają poprawie. + \item Zakres materiału obejmuje treści omawiane na 3 ostatnich zajęciach lub wyznaczony fragment materiału. + \item Wyniki są przekazywane uczniom w~terminie do 14 dni roboczych od ich przeprowadzenia. + \item \textbf{Odstępstwa od powyższych zasad}: W~szczególnych przypadkach nauczyciel może dokonać modyfikacji zasad określonych w pkt.~1–5, uwzględniając specyfikę materiału, potrzeby uczniów lub organizację procesu dydaktycznego. Decyzje te są uzasadniane i~komunikowane uczniom z~wyprzedzeniem. + \end{longenum} + + \item Odpowiedzi ustne: + \begin{longenum} + \item Zakres materiału obejmuje treści z trzech ostatnich lekcji. + \item Uczeń jest wybierany przez nauczyciela w sposób zapewniający równomierne zaangażowanie całej klasy. + \item Oceniane są na podstawie kryteriów, takich jak poprawność merytoryczna, logiczne formułowanie wypowiedzi i umiejętność argumentacji. + \item Uczeń ma prawo do krótkiego przygotowania (np. 1–2 minuty), jeśli wymaga tego złożoność pytania. + \item Ocena jest przekazywana bezpośrednio po odpowiedzi, wraz z informacją zwrotną. + \item \textbf{Odstępstwa od powyższych zasad}: W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zmodyfikować zasady, uwzględniając potrzeby edukacyjne lub organizacyjne. Decyzje te są komunikowane uczniom z wyprzedzeniem. + \end{longenum} + \item Zadania domowe; \item Projekty; \item Aktywność na lekcji,