commit 4472fee5810a4e30ee4188e51a0a865cf81f474e Author: baiobelfer Date: Thu Jan 23 11:04:56 2025 +0100 init diff --git a/data/statuty/wo/data-Krakow_LO_V.json b/data/statuty/wo/data-Krakow_LO_V.json new file mode 100644 index 0000000..bccd494 --- /dev/null +++ b/data/statuty/wo/data-Krakow_LO_V.json @@ -0,0 +1,319 @@ +{ + "school": { + "name": "V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego", + "location": "Kraków" + }, + "categories": [ + { + "id": 1, + "name": "Postanowienia ogólne", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", + "points": [ + "Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.", + "Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.", + "Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.", + "Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.", + "Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.", + "Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć." + ], + "references": ["§39 ust. 2"] + }, + { + "category": "Zasady oceniania wewnątrzszkolnego", + "points": [ + "Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.", + "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.", + "Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych." + ], + "references": ["§38 ust. 1-3"] + }, + { + "category": "Informacje o dokumentach regulujących wewnątrzszkolne ocenianie", + "points": [ + "Ocenianie odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.", + "Ocenianie obejmuje m.in. formułowanie wymagań edukacyjnych, ustalanie kryteriów oceniania zachowania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz warunków uzyskania wyższych ocen." + ], + "references": ["§39 ust. 1", "§40 ust. 1-8"] + } + ] + } + }, + + { + "id": 3, + "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Skala ocen zachowania", + "points": [ + "Zachowanie wzorowe.", + "Zachowanie bardzo dobre.", + "Zachowanie dobre.", + "Zachowanie poprawne.", + "Zachowanie nieodpowiednie.", + "Zachowanie naganne." + ], + "references": ["§49 ust. 4"] + }, + { + "category": "Szczegółowe kryteria oceniania zachowania", + "points": [ + "Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.", + "Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.", + "Dbałość o honor i tradycje szkoły.", + "Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.", + "Dbałość o piękno mowy ojczystej.", + "Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią.", + "Okazywanie szacunku innym osobom." + ], + "references": ["§49 ust. 5"] + }, + { + "category": "Zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania", + "points": [ + "Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalana jest przez wychowawcę oddziału.", + "Ustalanie oceny odbywa się po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.", + "Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.", + "Ocena zachowania uwzględnia kryteria określone w skali oraz inne okoliczności, takie jak udział w samorządzie, działania społeczne czy reprezentowanie szkoły w konkursach." + ], + "references": ["§49 ust. 2-3", "§49 ust. 6"] + } + ] + } + }, + + { + "id": 4, + "name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Formy oceniania bieżącego", + "points": [ + "Wypowiedź ustna, będąca odpowiedzią na pytania nauczyciela lub prezentacją rozwiązania zadania.", + "Wypowiedź ustna na zadany wcześniej temat.", + "Pisemna praca domowa.", + "Sprawdzian pisemny obejmujący maksymalnie trzy ostatnie jednostki lekcyjne.", + "Pisemna praca kontrolna obejmująca większy zakres materiału, zapowiedziana odpowiednio wcześniej.", + "Ćwiczenie praktyczne, w tym zaprojektowanie, wykonanie i prezentacja wyników.", + "Recytacja lub wygłoszenie tekstu z pamięci.", + "Praca projektowa wykonywana samodzielnie lub w zespole.", + "Aktywność i systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego." + ], + "references": ["§43 ust. 1"] + }, + { + "category": "Skala ocen bieżących", + "points": [ + "Stopień celujący: 6.", + "Stopień bardzo dobry: 5+, 5, 5-.", + "Stopień dobry: 4+, 4, 4-.", + "Stopień dostateczny: 3+, 3, 3-.", + "Stopień dopuszczający: 2+, 2, 2-.", + "Stopień niedostateczny: 1." + ], + "references": ["§43 ust. 4"] + }, + { + "category": "Procedura klasyfikacji śródrocznej", + "points": [ + "Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku szkolnego, najwcześniej cztery tygodnie przed rozpoczęciem ferii zimowych.", + "Oceny klasyfikacyjne śródroczne są ustalane według określonej skali ocen.", + "Rodzice są informowani o ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych podczas zebrań, zgodnie z ustalonym terminarzem.", + "W przypadku trudności ucznia w osiągnięciu wymaganego poziomu edukacyjnego, szkoła zapewnia wsparcie w postaci zindywidualizowanej pracy z nauczycielem." + ], + "references": ["§44 ust. 1-5"] + } + ] + } + }, + + { + "id": 5, + "name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Procedura klasyfikacji rocznej", + "points": [ + "Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.", + "Oceny roczne ustala się na podstawie osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych oraz zachowania w danym roku szkolnym.", + "Rodzice są informowani o rocznych ocenach klasyfikacyjnych podczas zebrania z wychowawcą klasy, zgodnie z terminarzem szkoły.", + "W przypadku trudności w osiągnięciu wymaganych standardów, szkoła zapewnia uczniowi dodatkowe wsparcie, aby umożliwić mu uzyskanie wymaganej oceny." + ], + "references": ["§45 ust. 1-4"] + }, + { + "category": "Skala ocen rocznych", + "points": [ + "Stopień celujący.", + "Stopień bardzo dobry.", + "Stopień dobry.", + "Stopień dostateczny.", + "Stopień dopuszczający.", + "Stopień niedostateczny." + ], + "references": ["§45 ust. 2"] + }, + { + "category": "Informowanie uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach rocznych", + "points": [ + "Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna musi być wpisana do dziennika co najmniej 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.", + "Rodzice uczniów są informowani o przewidywanych rocznych ocenach na zebraniach oraz przez wpis w dzienniku.", + "W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców na 5 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej." + ], + "references": ["§45 ust. 4"] + }, + { + "category": "Dostosowanie ocen rocznych do indywidualnych potrzeb ucznia", + "points": [ + "Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia, w tym na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.", + "W przypadku uczniów posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych, wymagania są modyfikowane, aby wspierać ucznia w osiąganiu zamierzonych wyników." + ], + "references": ["§41 ust. 8"] + } + ] + } + }, + + { + "id": 6, + "name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Podstawy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych", + "points": [ + "Egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony w przypadku ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne.", + "Egzamin klasyfikacyjny przysługuje także uczniom realizującym indywidualny program nauki lub spełniającym obowiązek nauki poza szkołą." + ], + "references": ["§50 ust. 3-5"] + }, + { + "category": "Tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych", + "points": [ + "Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.", + "Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności wymaga zgody Rady Pedagogicznej." + ], + "references": ["§50 ust. 4, §50 ust. 6"] + }, + { + "category": "Zakres materiału i sposób organizacji", + "points": [ + "Zakres materiału egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla danego przedmiotu.", + "Egzamin organizowany jest w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.", + "Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor szkoły." + ], + "references": ["§50 ust. 6"] + }, + { + "category": "Informowanie ucznia i rodziców o egzaminie", + "points": [ + "Rodzice ucznia są informowani o przyczynach i zasadach przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.", + "Ustalony termin egzaminu oraz jego zakres są przekazywane uczniowi i rodzicom z odpowiednim wyprzedzeniem." + ], + "references": ["§50 ust. 3"] + } + ] + } + }, + + { + "id": 7, + "name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Procedura ubiegania się o wyższą ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych", + "points": [ + "Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną prośbę o ustalenie wyższej oceny rocznej niż przewidywana.", + "Prośba powinna zostać złożona najpóźniej nazajutrz po uzyskaniu informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.", + "Jeśli uczeń spełnia warunki, nauczyciel ustala zakres materiału oraz sposób i formę dodatkowego sprawdzianu wiadomości i umiejętności.", + "Dodatkowy sprawdzian przeprowadza się następnego dnia po złożeniu podania." + ], + "references": ["§41 ust. 5"] + }, + { + "category": "Ubieganie się o wyższą ocenę klasyfikacyjną zachowania", + "points": [ + "Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować o wyższą ocenę roczną z zachowania w przypadku nieuwzględnienia przez wychowawcę wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę.", + "Wniosek należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.", + "Wychowawca ponownie analizuje spełnienie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania, uwzględniając nowe okoliczności.", + "Wychowawca może ponownie zasięgnąć opinii innych nauczycieli i uczniów przed ustaleniem wyższej oceny." + ], + "references": ["§41 ust. 6-7"] + }, + { + "category": "Zakres materiału i sposób oceny", + "points": [ + "Zakres materiału ustalany jest przez nauczyciela w oparciu o wymagania edukacyjne i dotychczasowe osiągnięcia ucznia.", + "Dodatkowy sprawdzian uwzględnia wymagania programowe dla danej klasy.", + "Nauczyciel bierze pod uwagę również postępy ucznia i jego aktywność na zajęciach." + ], + "references": ["§41 ust. 5 pkt. 2"] + }, + { + "category": "Terminy i organizacja procedury", + "points": [ + "Procedura wnioskowania o wyższą ocenę powinna być zakończona przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.", + "Egzamin lub dodatkowy sprawdzian powinien być przeprowadzony w terminie umożliwiającym wpisanie oceny do dziennika przed zakończeniem roku szkolnego." + ], + "references": ["§41 ust. 5 pkt. 3", "§41 ust. 6 pkt. 1"] + } + ] + } + }, + + { + "id": 8, + "name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Forma przekazywania informacji", + "points": [ + "Poprzez dziennik elektroniczny, do którego rodzice mają stały dostęp.", + "W formie ustnej lub pisemnej, poprzez wykaz ocen bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.", + "Poprzez udostępnienie do wglądu prac pisemnych uczniów:", + " - Uczniowi – podczas zajęć edukacyjnych lub dyżuru nauczyciela.", + " - Rodzicom – wyłącznie na terenie szkoły podczas dyżurów, dni otwartych, bądź w terminach uzgodnionych indywidualnie.", + "Telefonicznie lub elektronicznie – w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu z wychowawcą." + ], + "references": ["§42 ust. 2, §42 ust. 4, §42 ust. 8 pkt. 1"] + }, + { + "category": "Osoby odpowiedzialne za przekazywanie informacji", + "points": [ + "Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.", + "Wychowawca oddziału.", + "W szczególnych przypadkach – nauczyciel wskazany przez Dyrektora." + ], + "references": ["§42 ust. 8 pkt. 2"] + }, + { + "category": "Okoliczności przekazywania informacji", + "points": [ + "Podczas pełnionych dyżurów nauczycieli.", + "W trakcie zebrań z rodzicami.", + "Podczas dni otwartych zgodnie z terminarzem roku szkolnego.", + "W dodatkowych terminach uzgodnionych indywidualnie przez obie strony." + ], + "references": ["§42 ust. 8 pkt. 3"] + }, + { + "category": "Zasady poufności", + "points": [ + "Szkoła nie udziela informacji o postępach i trudnościach ucznia osobom lub instytucjom nieuprawnionym." + ], + "references": ["§42 ust. 5, §42 ust. 8 pkt. 4"] + } + ] + } + } + + ] +} diff --git a/data/statuty/wo/data-swiebodzin.json b/data/statuty/wo/data-swiebodzin.json new file mode 100644 index 0000000..b3278a1 --- /dev/null +++ b/data/statuty/wo/data-swiebodzin.json @@ -0,0 +1,111 @@ +{ + "school": "Powiatowy Zespół Szkół w Świebodzinie", + "categories": [ + { + "id": 1, + "name": "Postanowienia ogólne", + "details": { + "should_include": [ + "Zasady i cele oceniania wewnątrzszkolnego.", + "Informacje o formach oceniania (stacjonarne i zdalne).", + "Opis oceniania opisowego (symbolika: 'nb', 'np', 'bz').", + "Jawność ocen dla uczniów i rodziców.", + "Dostępność dokumentu WWSO (w bibliotece szkolnej i na stronie internetowej)." + ], + "references": ["§60 ust. 1-6", "§61 ust. 1-3"] + } + }, + { + "id": 2, + "name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + "Zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi na początku roku szkolnego.", + "Podanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.", + "Warunki oceniania z danego przedmiotu.", + "Możliwość uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej i tryb jej przyznawania.", + "Potwierdzenie przekazania tych informacji zapisem w dzienniku elektronicznym." + ], + "references": ["§61 ust. 1-4", "§72 ust. 1-4"] + } + }, + { + "id": 3, + "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", + "details": { + "should_include": [ + "Zasady ustalania ocen zachowania (skala ocen: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne).", + "Kryteria oceniania zachowania, w tym uwzględnienie frekwencji, kultury osobistej, dbałości o tradycję szkoły, bezpieczeństwo i postawy społeczne.", + "Procedura przyznawania oceny zachowania, w tym punktacja i tabela przeliczeniowa.", + "Uwzględnienie wpływu zaburzeń rozwojowych na ocenę zachowania." + ], + "references": ["§69 ust. 1-2", "§70 ust. 1-13"] + } + }, + { + "id": 4, + "name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych", + "details": { + "should_include": [ + "Rodzaje ocen: bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne, końcowe.", + "Sposoby wystawiania ocen bieżących (prace pisemne, odpowiedzi ustne, projekty, kartkówki).", + "Jawność ocen i uzasadnianie ich na prośbę ucznia lub rodzica.", + "Skala ocen oraz sposób zapisywania ocen w dzienniku elektronicznym i arkuszach ocen." + ], + "references": ["§62 ust. 1-12", "§64 ust. 1-19"] + } + }, + { + "id": 5, + "name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)", + "details": { + "should_include": [ + "Warunki uzyskania oceny klasyfikacyjnej rocznej (średnia ważona).", + "Tabela przeliczeniowa średniej ważonej na ocenę szkolną.", + "Uwzględnianie udziału w konkursach przedmiotowych i olimpiadach przy podwyższaniu oceny.", + "Procedura ustalania ocen z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych." + ], + "references": ["§63 ust. 1-6", "§71 ust. 1-14"] + } + }, + { + "id": 6, + "name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + "Zasady przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nieobecności ucznia (usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej).", + "Procedura przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego (pytania, zadania, komisja).", + "Możliwość złożenia wniosku o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora szkoły.", + "Szczególne warunki przeprowadzania egzaminu w trybie zdalnym." + ], + "references": ["§74 ust. 1-6", "§83 ust. 1-14"] + } + }, + { + "id": 7, + "name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + "Warunki ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną (np. długotrwała choroba, zdarzenia losowe).", + "Procedura zgłaszania wniosku o podwyższenie oceny (termin, uzasadnienie, decyzja nauczyciela).", + "Zasady przeprowadzania sprawdzianu o podwyższenie oceny (forma, kryteria, ocena ostateczna)." + ], + "references": ["§72 ust. 1-7"] + } + }, + { + "id": 8, + "name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom", + "details": { + "should_include": [ + "Formy przekazywania informacji rodzicom: spotkania klasowe, indywidualne konsultacje, informacje telefoniczne, korespondencja elektroniczna.", + "Zasady przekazywania informacji o ocenach przewidywanych i klasyfikacyjnych (terminy, forma: ustna lub pisemna).", + "Obowiązki rodziców w zakresie kontaktu z nauczycielami (np. obecność na zebraniach, kontakt w razie trudności w nauce).", + "Zasady potwierdzania przekazania informacji (np. zapis w dzienniku elektronicznym)." + ], + "references": ["§61 ust. 5-10", "§81 ust. 1-4"] + } + } + ] +} + diff --git a/data/statuty/wo/data-zsl.json b/data/statuty/wo/data-zsl.json new file mode 100644 index 0000000..1f875f0 --- /dev/null +++ b/data/statuty/wo/data-zsl.json @@ -0,0 +1,190 @@ +{ + "school": { + "name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta", + "location": "Słubice" + }, + "categories": [ + { + "id": 1, + "name": "Postanowienia ogólne", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Zakres oceniania", + "points": [ + "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia", + "Ocenianie zachowania ucznia", + "Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania" + ], + "references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"] + }, + { + "category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", + "points": [ + "Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia", + "Motywowanie ucznia do dalszych postępów", + "Doskonalenie metod pracy nauczycieli" + ], + "references": ["§ 1, ust. 6"] + } + ] + } + }, + { + "id": 2, + "name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Obowiązki nauczycieli", + "points": [ + "Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych", + "Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym", + "Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową" + ], + "references": ["§ 2, ust. 1-5"] + }, + { + "category": "Zasady opracowywania wymagań", + "points": [ + "Uwzględnienie specyfiki przedmiotu", + "Indywidualizacja procesu oceniania", + "Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora" + ], + "references": ["§ 2, ust. 6-8"] + } + ] + } + }, + { + "id": 3, + "name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Indywidualizacja procesu", + "points": [ + "Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni", + "Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia", + "Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia" + ], + "references": ["§ 3, ust. 1-4"] + } + ] + } + }, + { + "id": 4, + "name": "Jawność oceny", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Zasady jawności", + "points": [ + "Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym", + "Możliwość wglądu do sprawdzonych prac", + "Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom" + ], + "references": ["§ 4, ust. 1-6"] + } + ] + } + }, + { + "id": 5, + "name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "System oceniania", + "points": [ + "Wykorzystanie systemu punktowego", + "Regularne wpisywanie ocen do dziennika", + "Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy" + ], + "references": ["§ 5, ust. 1-11"] + }, + { + "category": "Zasady organizacji sprawdzianów", + "points": [ + "Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem", + "Określenie wymagań przed sprawdzianem", + "Ustalenie zasad poprawy ocen" + ], + "references": ["§ 5, ust. 12-24"] + } + ] + } + }, + { + "id": 6, + "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Kryteria oceny", + "points": [ + "Uwzględnienie frekwencji", + "Aktywność w życiu szkoły", + "Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej" + ], + "references": ["§ 7, ust. 1-12"] + }, + { + "category": "Procedura ustalania oceny", + "points": [ + "Konsultacja z nauczycielami i uczniami", + "Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną", + "Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen" + ], + "references": ["§ 7, ust. 7-12"] + } + ] + } + }, + { + "id": 7, + "name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Egzaminy klasyfikacyjne", + "points": [ + "Procedura składania wniosków", + "Skład komisji egzaminacyjnej", + "Zasady organizacji egzaminów" + ], + "references": ["§ 9, ust. 1-19"] + }, + { + "category": "Egzaminy poprawkowe", + "points": [ + "Termin i forma egzaminu", + "Procedura organizacji i dokumentacji", + "Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu" + ], + "references": ["§ 11, ust. 1-10"] + } + ] + } + }, + { + "id": 8, + "name": "Ustalenia końcowe", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Analiza systemu oceniania", + "points": [ + "Otwartość systemu na modyfikacje", + "Dokonanie analizy po roku stosowania", + "Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu" + ], + "references": ["§ 13, ust. 1-2"] + } + ] + } + } + ] +} + diff --git a/data/statuty/wo/data.json b/data/statuty/wo/data.json new file mode 100644 index 0000000..1f875f0 --- /dev/null +++ b/data/statuty/wo/data.json @@ -0,0 +1,190 @@ +{ + "school": { + "name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta", + "location": "Słubice" + }, + "categories": [ + { + "id": 1, + "name": "Postanowienia ogólne", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Zakres oceniania", + "points": [ + "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia", + "Ocenianie zachowania ucznia", + "Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania" + ], + "references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"] + }, + { + "category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", + "points": [ + "Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia", + "Motywowanie ucznia do dalszych postępów", + "Doskonalenie metod pracy nauczycieli" + ], + "references": ["§ 1, ust. 6"] + } + ] + } + }, + { + "id": 2, + "name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Obowiązki nauczycieli", + "points": [ + "Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych", + "Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym", + "Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową" + ], + "references": ["§ 2, ust. 1-5"] + }, + { + "category": "Zasady opracowywania wymagań", + "points": [ + "Uwzględnienie specyfiki przedmiotu", + "Indywidualizacja procesu oceniania", + "Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora" + ], + "references": ["§ 2, ust. 6-8"] + } + ] + } + }, + { + "id": 3, + "name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Indywidualizacja procesu", + "points": [ + "Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni", + "Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia", + "Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia" + ], + "references": ["§ 3, ust. 1-4"] + } + ] + } + }, + { + "id": 4, + "name": "Jawność oceny", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Zasady jawności", + "points": [ + "Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym", + "Możliwość wglądu do sprawdzonych prac", + "Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom" + ], + "references": ["§ 4, ust. 1-6"] + } + ] + } + }, + { + "id": 5, + "name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "System oceniania", + "points": [ + "Wykorzystanie systemu punktowego", + "Regularne wpisywanie ocen do dziennika", + "Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy" + ], + "references": ["§ 5, ust. 1-11"] + }, + { + "category": "Zasady organizacji sprawdzianów", + "points": [ + "Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem", + "Określenie wymagań przed sprawdzianem", + "Ustalenie zasad poprawy ocen" + ], + "references": ["§ 5, ust. 12-24"] + } + ] + } + }, + { + "id": 6, + "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Kryteria oceny", + "points": [ + "Uwzględnienie frekwencji", + "Aktywność w życiu szkoły", + "Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej" + ], + "references": ["§ 7, ust. 1-12"] + }, + { + "category": "Procedura ustalania oceny", + "points": [ + "Konsultacja z nauczycielami i uczniami", + "Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną", + "Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen" + ], + "references": ["§ 7, ust. 7-12"] + } + ] + } + }, + { + "id": 7, + "name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Egzaminy klasyfikacyjne", + "points": [ + "Procedura składania wniosków", + "Skład komisji egzaminacyjnej", + "Zasady organizacji egzaminów" + ], + "references": ["§ 9, ust. 1-19"] + }, + { + "category": "Egzaminy poprawkowe", + "points": [ + "Termin i forma egzaminu", + "Procedura organizacji i dokumentacji", + "Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu" + ], + "references": ["§ 11, ust. 1-10"] + } + ] + } + }, + { + "id": 8, + "name": "Ustalenia końcowe", + "details": { + "should_include": [ + { + "category": "Analiza systemu oceniania", + "points": [ + "Otwartość systemu na modyfikacje", + "Dokonanie analizy po roku stosowania", + "Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu" + ], + "references": ["§ 13, ust. 1-2"] + } + ] + } + } + ] +} + diff --git a/data/statuty/wo/schema/schema.json b/data/statuty/wo/schema/schema.json new file mode 100644 index 0000000..87f1bb7 --- /dev/null +++ b/data/statuty/wo/schema/schema.json @@ -0,0 +1,26 @@ +{ + "school": { + "name": "string", // Nazwa szkoły + "location": "string" // Lokalizacja szkoły + }, + "categories": [ // Lista kategorii w ramach Wewnątrzszkolnego Oceniania + { + "id": "integer", // Identyfikator kategorii + "name": "string", // Nazwa kategorii + "details": { // Szczegóły kategorii + "should_include": [ // Lista rzeczy, które powinny się znaleźć w tej kategorii + { + "category": "string", // Nazwa podkategorii + "points": [ // Lista szczegółowych punktów, które należy uwzględnić + "string" // Opis każdego punktu + ], + "references": [ // Lista odniesień do paragrafów w statucie + "string" // Paragrafy lub ustępy, które dotyczą danego punktu + ] + } + ] + } + } + ] +} + diff --git a/main.pdf b/main.pdf new file mode 100644 index 0000000..6a8238c Binary files /dev/null and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex new file mode 100644 index 0000000..33e6f24 --- /dev/null +++ b/main.tex @@ -0,0 +1,1264 @@ +% \documentclass[a4paper,12pt]{article} +\documentclass[a4paper,12pt]{article} % Document class must come first +% \usepackage[margin=2cm]{geometry} % Set all margins to 2cm +\usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry} + +\newcounter{paragraf} +\newcommand{\paragraf}[1]{% + \stepcounter{paragraf} + \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% +% +} + +\usepackage{longtable} + +% ----------------------------- % +% Podstawowa polonizacja % +% ----------------------------- % +\usepackage[utf8]{inputenc} % Kodowanie UTF-8 +\usepackage[T1]{fontenc} % Kodowanie fontów (polskie ogonki) +\usepackage[polish]{babel} % Ustawienia języka polskiego +\usepackage{lmodern} % Font Latin Modern +% \usepackage[margin=2.5cm]{geometry} % Marginesy 2.5 cm + +% Ulepszona mikrotypografia +\usepackage{microtype} + +% Pakiet do kolorowania tekstu +\usepackage{xcolor} + +% ----------------------------------- % +% Nagłówki/stopki: pakiet fancyhdr % +% ----------------------------------- % +\usepackage{fancyhdr} +\pagestyle{fancy} +\fancyhf{} % Wyczyść nagłówki i stopki + +% Custom header layout +\fancyhead[L]{\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie}} % Left-aligned: Title or document name +\fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Right-aligned: Page number +\fancyhead[R]{\small Załącznik Nr 2} % Center-aligned: Section or chapter title +\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku (0 - brak) + +% ----------------------------- % +% Pakiet enumitem i styl % +% ----------------------------- % +\usepackage{enumitem} +\usepackage{hyperref} % Pakiet do obsługi linków + +% Define a new list environment +\newlist{longenum2}{enumerate}{2} + +% Adjust the first level: Ensure it fits within page width +\setlist[longenum2,1]{ + label=\arabic*., % Etykieta: "ust. 1." + leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width + labelsep=0.25em, % Space between label and text + labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label + itemindent=0em, % No additional indentation for item content + align=left % Align the label to the left +} + +% Second level: Adjust similarly +\setlist[longenum2,2]{ + label=\arabic*), % Label format: "1.", "2.", etc. + leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap + labelsep=0.25em, % Space between label and text + labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label + itemindent=0em, % No additional indentation + align=left % Align label to the left +} + +% Import necessary packages +\usepackage{enumitem} + +% Define a new list environment +\newlist{longenum}{enumerate}{7} + +% Adjust the first level: Ensure it fits within page width +\setlist[longenum,1]{ + label=\textbf{\arabic*}, % Etykieta: "ust. 1." + leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width + labelsep=0.5em, % Space between label and text + labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label + itemindent=0em, % No additional indentation for item content + align=left % Align the label to the left +} + +% Second level: Adjust similarly +\setlist[longenum,2]{ + label=\arabic*., % Label format: "1.", "2.", etc. + leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap + labelsep=0.25em, % Space between label and text + labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label + itemindent=0em, % No additional indentation + align=left % Align label to the left +} + +% Third level +\setlist[longenum,3]{ + label=\arabic*), % Label format: "1)", "2)", etc. + leftmargin=2em, % Increase indentation for clarity + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} + +% Fourth level +\setlist[longenum,4]{ + label=\alph*., % Label format: "a.", "b.", etc. + leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} + +% Fifth level +\setlist[longenum,5]{ + label=\alph*), % Label format: "a)", "b)", etc. + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} + +% Sixth level +\setlist[longenum,6]{ + label=\textbullet, % Label format: Bullet symbol + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + align=left +} + +% Seventh level +\setlist[longenum,7]{ + label=--, % Label format: Dash symbol + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + align=left +} + +% Custom configuration for lists with § and specified spacing +\newlist{customenum}{enumerate}{1} +\setlist[customenum,1]{ + label=\textbf{\S~\arabic*}, % Bold § and number + leftmargin=4em, % Indentation from the left margin + labelsep=0.5em, % Space between the label and the text + align=left, % Align label to the left + itemsep=0.5em, % Space between items + parsep=0em % No additional paragraph space +} +% +% ----------------------------- % +% Nagłówki sekcji % +% ----------------------------- % +\usepackage{titlesec} +\titleformat{\section} + {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{Rozdział \thesection}{1em}{} +\titleformat{\subsection} + {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} + +% % Konfiguracja nagłówków +% \fancyhf{} +% \fancyhead[L]{\textbf{Wewnątrzszkolne Oceniania}} +% \fancyhead[C]{-- \thepage\ --} +% \fancyhead[R]{\textbf{Załącznik Nr 2}} +% \fancyfoot{} + +% Tytuł i odniesienia +\usepackage{titlesec} +\titleformat{\section} + {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{} +\titleformat{\subsection} + {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} + +% Dodatkowe pakiety dla niestandardowego formatowania +\usepackage{xcolor} +\usepackage{sectsty} +\sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} + +% Definiujemy nowy skrót, który pozwoli odwoływać się do numeru przypisu: +% \newcommand{\footref}[1]{\textsuperscript{\ref{#1}}} +\begin{document} + +% Wyłącz na moment fancyhdr, aby strona tytułowa nie miała nagłówka/stopki +% \thispagestyle{empty} +\thispagestyle{fancy} + + +% \begin{center} +% \textbf{Załącznik Nr 2}\\[0.5em] +% \textbf{do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach}\\[3em] + +% {\Large \textbf{WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA}}\\[1em] +% w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach +% \end{center} + +% Wyłączenie nagłówków na pierwszej stronie +% \thispagestyle{plain} + +% Główna treść +\begin{flushright} +Załącznik do Statutu Zespołu Szkół Licealnych \\ +im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ +\vspace{1em} +\textbf{Załącznik Nr 2} + +\end{flushright} + +\vspace{5em} + +\begin{center} + {\Large \textbf{WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE}}\\[1em] + w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach +\end{center} + +\vspace{5em} + +% \noindent +System oceniania opracowany w oparciu o: + +\setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2 +\begin{longenum2} + \item Rozporządzenie\footnotemark{} określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, + \item Ustawę\footnotemark{} \emph{Prawo oświatowe}. +\end{longenum2} + +\vspace{3em} +\newpage +\tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści + +% Footnotes for detailed information +\footnotetext{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.} +\footnotetext{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. \emph{Prawo oświatowe}.} + +\thispagestyle{fancy} +\newpage +%------------------- +\section{Postanowienia ogólne} + +%----------------------------------------- +% § 1 +%----------------------------------------- +% \noindent +% \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} +\paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} + +\begin{longenum} + + % ----- Ustęp 1 ----- + \item Zakres oceniania + \begin{longenum} + \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu + i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań + określonych w~podstawie programowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}, oraz w~realizowanych programach nauczania. + + \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania + zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły. + \end{longenum} + + % ----- Ustęp 2 ----- + \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego + \begin{longenum} + \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. + \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności. + \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. + \end{longenum} + +\end{longenum} + +%----------------------------------------- +% § 2 +%----------------------------------------- + +\vspace{1em} +\paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:} + +\begin{longenum} + + \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych + \begin{longenum} + \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania. + \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców + o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. + \end{longenum} + + \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania + \begin{longenum} + \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału. + \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom + na początku roku szkolnego. + \end{longenum} + + \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne) + \begin{longenum} + \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne + (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole). + \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) + odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły + oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. + \end{longenum} + + \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne) + \begin{longenum} + \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów + obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, + i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. + \end{longenum} + + \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych + \begin{longenum} + \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach + przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. + \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. + \end{longenum} + + \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych + \begin{longenum} + \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się + o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. + \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują + uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. + \end{longenum} + + \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom + \begin{longenum} + \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: + \begin{longenum} + \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia, + \item szczególnych uzdolnieniach ucznia, + \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. + \end{longenum} + \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, + dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły + lub wewnątrzszkolnych procedurach. + \end{longenum} + +\end{longenum} + +% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych} +\section{Formułowanie wymagań edukacyjnych} + +\paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych} +\begin{longenum} + % \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia. + + % \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy.\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), która reguluje zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów.} + % Wymaga to określenia zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych do uzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.~13 ust.~3 tej ustawy.\footnote{Art.~13 ust.~3 ustawy z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.) odnosi się do zakresu zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach publicznych.} + % Podstawa programowa, której realizacja jest celem tych wymagań, została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024~r.\footnote{Pierwotnie podstawa programowa została uregulowana w~rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 lutego 2017~r. (Dz.U.~2017 poz.~356).} + + \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}. + + \vspace{1em} + Proces ten obejmuje: + \begin{longenum} + \item Zakres wymagań edukacyjnych: + \begin{longenum} + \item Określenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ucznia. + \item Dopasowanie wymagań do podstawy programowej kształcenia ogólnego. % lub zawodowego; + \item Uwzględnienie wymagań wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania. + \end{longenum} + \item Cel formułowania wymagań edukacyjnych: + \begin{longenum} + \item Realizacja podstawy programowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}. + + \item Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia. + \item Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych. + \end{longenum} + \end{longenum} + +\end{longenum} + +\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.} +\begin{longenum} + + \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych. + + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + \item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym: + + \begin{longenum} + \item Wymagania na ocenę celującą, + \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą, + \item Wymagania na ocenę dobrą, + \item Wymagania na ocenę dostateczną. + \end{longenum} + \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej. + + \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w podstawie programowej\footref{fn:podstawa}. + + \end{longenum} + \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września. + \end{longenum} + + \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}. + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania. + \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą. + \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. + \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. + \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. + \end{longenum} + \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września. + \end{longenum} +\end{longenum} + +\paragraf{Ustalanie warunków i sposobu przekazywania uczniom i rodzicom informacji} +\begin{longenum} + + \item Procedura informowania przez nauczyciela. + \begin{longenum} + \item Nauczyciel informuje uczniów: + \begin{longenum} + \item Na pierwszej lekcji danego przedmiotu o: + \begin{longenum} + \item Wymaganiach edukacyjnych, uwzględniających wymagania ogólne i~szczegółowe + określone w~Szczegółowym Ocenianiu \textbf{SO}, na podstawie których ustala się śródroczne i~roczne oceny + klasyfikacyjne z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, realizowanych w~szkole. + \item Sposobach oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów zgodnie z~Przedmiotowym Ocenianiem (\textbf{PO}). + \item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Odnotowuje w~dzienniku fakt poinformowania uczniów, o~którym mowa w~pkt.~1. + \end{longenum} + + \item Procedura informowania przez wychowawcę: + \begin{longenum} + \item Wychowawca klasy informuje uczniów: + \begin{longenum} + \item Na pierwszej godzinie wychowawczej o: + \begin{longenum} + \item Zasadach oceniania zachowania. + \item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. + \item Dostępie do Wewnątrzszkolnego oceniania (WO) oraz Szczegółowego oceniania (SO) dla nauczanych przedmiotów, \textcolor{orange}{zgodnie z~\S9~ust.~4~Statutu Szkoły,} poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS w~zakładce "Organizacja szkoły - pliki szkoły". + \item Dostępie do dokumentu określającego sposoby oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów (dokument \textbf{PO}) dla nauczanych przedmiotów w~wersji papierowej w~bibliotece szkolnej. + \end{longenum} + \item Odnotowuje w~dzienniku fakt poinformowania uczniów, o~którym mowa w~ppkt~1. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Wychowawca klasy informuje rodziców: + \begin{longenum} + \item Na pierwszym zebraniu z~rodzicami o: + \begin{longenum} + \item Zapoznaniu rodziców z~informacjami, o~których mowa w~\textcolor{orange}{pkt~1~ppkt~1}; + \item Konieczności potwierdzenia przez rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu faktu zapoznania się z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}) własnoręcznym podpisem na liście obecności; + \item Tym, że rodzice nieuczestniczący w~spotkaniach z~wychowawcą klasy, niekontaktujący się z~nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne lub niekorzystający z~e-dziennika, nie mogą powoływać się na brak informacji o~postępach dziecka w~nauce; + \item Zasadach funkcjonowania dziennika elektronicznego w~szkole, przekazując loginy i~hasła do kont oraz wskazując, gdzie i~jak można uzyskać pomoc w~obsłudze dziennika. Takie same informacje przekazuje rodzicom uczniów przyjętych do szkoły w~trakcie trwania etapu edukacyjnego. + \end{longenum} + \end{longenum} + +\end{longenum} + +\section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} +\label{chap:ocenianie} + +\paragraf{Zakres i cele ustalania kryteriów oceniania zachowania} + +\begin{longenum} + + \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania odbywa się zgodnie z~zasadami + określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnote{% + Ustawa z~dnia 7~września 1991~r. o~systemie oświaty + (Dz.U.~2023 poz.~900 z~późn.~zm.), + określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia + w~odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i~zawodowego.}. + + \vspace{1em} + Proces ten obejmuje: + \begin{longenum} + \item \textbf{Zakres ustalania kryteriów oceniania zachowania} + \begin{longenum} + \item Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z~definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w~szczególności: + \begin{enumerate} + \item zachowanie na terenie szkoły, + \item postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, + \item reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych, + \item stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z~zewnątrz. + \end{enumerate} + \end{longenum} + + \item \textbf{Cele ustalania kryteriów oceniania zachowania} + \begin{longenum} + \item Celem wprowadzenia jednolitych kryteriów oceniania zachowania jest w~szczególności: + \begin{enumerate} + \item zapewnienie przejrzystych i~spójnych zasad oceny postępowania uczniów, + \item kształtowanie postaw społecznych, obywatelskich i~etycznych, + \item motywowanie uczniów do rozwoju osobistego i~postępowania zgodnego z~normami społecznymi, + \item promowanie właściwych relacji rówieśniczych, kultury osobistej i~odpowiedzialności. + \end{enumerate} + \end{longenum} + + \end{longenum} +\end{longenum} + +\begin{longenum} + + \item \textbf{Zasady oceniania zachowania} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Informacje ogólne} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Charakter oceny zachowania} + \begin{longenum} + + \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń: + \begin{longenum} + \item spełnia obowiązki szkolne, + \item przestrzega zasad współżycia społecznego, + \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne. + \end{longenum} + + \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności: + \begin{longenum} + \item zdefiniowane w~lit.~a) zasady (tj.~obowiązki szkolne, zasady współżycia społecznego i~normy etyczne), w~tym: + \begin{longenum} + \item postawę uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających + z~obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość, + \item postawę uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów + i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, + poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa, + \item postawę uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, + czystość i~higienę osobistą. + \end{longenum} + \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności, + \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, + \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania} + \begin{longenum} + \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą: + \begin{longenum} + \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia, + \item motywuje do samodoskonalenia, + \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Zasady przyznawania punktów} + \begin{longenum} + \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi + (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za + zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami. + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedura informowania uczniów i~rodziców} + \begin{longenum} + \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: + \begin{longenum} + \item uczniów -- zgodnie z~§2~ust.~II~WO, + \item rodziców (prawnych opiekunów) -- zgodnie z~§2~ust.~III~WO. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Początkowa pula punktów i~zasady naliczania} + \begin{longenum} + \item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50. + \item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i~aktywności uznane za + wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność + (np.~udział w~wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych). + \item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły + lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np.~spóźnienia, lekceważenie + nauczycieli, zachowania agresywne). + \end{longenum} + + \item \textbf{Dodatkowe punkty przyznawane przez wychowawcę} + \begin{longenum} + \item Wychowawca klasy raz w~każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych + (maksymalnie 15) punktów, zarówno dodatnich, jak i~ujemnych, uwzględniając: + \begin{longenum} + \item opinie nauczycieli i~pracowników szkoły, + \item opinię klasy, + \item samoocenę ucznia. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Nagana Dyrektora} + \begin{longenum} + \item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie + \textbf{poprawnej} oceny, zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z~liczbą punktów minimalną + dla tej oceny (50). + \textcolor{red}{(Należy w~Statucie określić, za jakie przewinienia przyznawana + jest taka nagana, np.~przemoc.)} + \end{longenum} + + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z~zachowania} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Zakres czasowy i~przedziały punktowe} + \begin{longenum} + \item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i~\textbf{rocznie} na + podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem: + \begin{center} + \begin{tabular}{|c|c|} + \hline + \textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\ + \hline + Wzorowe & 96 i~więcej \\ + \hline + Bardzo dobre & 80--95 \\ + \hline + Dobre & 65--79 \\ + \hline + Poprawne & 50--64 \\ + \hline + Nieodpowiednie & 30--49 \\ + \hline + Naganne & 29 i~mniej \\ + \hline + \end{tabular} + \end{center} + \end{longenum} + + \item \textbf{Sposób wyliczenia końcowej liczby punktów} + \begin{longenum} + \item Końcowa liczba punktów jest sumą: + \begin{longenum} + \item punktów początkowych (50), + \item punktów przyznanych (dodatnich i~ujemnych) zgodnie z~pkt.~5~ppkt.~1), + \item punktów przyznanych w~drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie +15 lub -15). + \end{longenum} + \item Ocena zachowania jest ostatecznie ustalana semestralnie i~rocznie na + podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~lit.~a) powyżej. + \end{longenum} + + \item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia} + \begin{longenum} + \item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi + zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie, + zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni + specjalistycznej. + \end{longenum} + + \item \textbf{Ostateczność oceny i~ewentualne odwołania} + \begin{longenum} + \item Ocena semestralna i~roczna jest \textbf{ostateczna} oraz ustalana przez + wychowawcę klasy z~uwzględnieniem opinii nauczycieli, pracowników szkoły i~uczniów + danej klasy. + \item W~przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona + przez \textbf{Dyrektora szkoły}. + \item Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od oceny w~określonym + terminie (np.~w~ciągu 3~dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej). + \end{longenum} + + \item \textbf{Wpływ oceny zachowania na promocję} + \begin{longenum} + \item Ocena z~zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy + programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być uwzględniana przy + przyznawaniu nagród, stypendiów oraz innych wyróżnień. + \end{longenum} + + \end{longenum} + + \end{longenum} + + \item \textbf{Kryteria jakościowe i~tabela opisowa} + \begin{longenum} + \item W~celu zapewnienia przejrzystości i~sprawiedliwości oceniania, + \textbf{punkty (dodatnie i~ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii, + na przykład: + + \begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|} + \hline + \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\ + \hline + \endfirsthead + + \multicolumn{3}{c}% + {\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\ + \hline + \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\ + \hline + \endhead + + \hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\ + \hline + \endfoot + + \hline + \endlastfoot + + \textbf{Frekwencja} + & +1 + & 100\%~obecności w~semestrze + (dopuszcza się inną punktację dla frekwencji 95--99\%). \\ + \cline{2-3} + & +1 + & Brak godzin nieusprawiedliwionych w~semestrze. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\ + \hline + + \textbf{Postawa wobec nauki, aktywność} + & +1 + & Udział w~konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\ + \cline{2-3} + & +1 + & Reprezentowanie szkoły w~zawodach sportowych. \\ + \cline{2-3} + & +1 + & Aktywny udział w~działaniach na rzecz klasy i~szkoły + (np.~Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń, + brak odrabiania prac domowych. \\ + \hline + + \textbf{Kultura osobista, szacunek} + & +1 + & Pomoc koleżeńska, udział w~wolontariacie (każdorazowo). \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Agresja słowna, groźby. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Udział w~bójce. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\ + \hline + + \textbf{Bezpieczeństwo i~higiena} + & +1 + & Dbanie o~bezpieczeństwo swoje i~innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Korzystanie z~telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp.\ na terenie szkoły. \\ + \hline + + \textbf{Inne} + & od -1 do +1 + & Każda sytuacja nieujęta w~powyższych kategoriach (przydział punktów + indywidualnie, z~wpisem w~dzienniku). \\ + \hline + \end{longtable} + + \end{longenum} +\end{longenum} + + +% \newpage +\section{Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych} +\label{chap:ocenianie} + +\paragraf{Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych} + +\begin{longenum} + + \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych + i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych + na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, + odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{% + Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), + określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia + w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}. + + \vspace{1em} + Proces ten obejmuje: + \begin{longenum} + \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych obejmuje:} + \begin{longenum} + \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego. + + \item Bieżące dokumentowanie i analizę postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności. + + \item Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami. + \end{longenum} + + \item \textbf{Cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych to:} + \begin{longenum} + \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia, + \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności. + \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, + takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje. + \end{longenum} + \end{longenum} + + % \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych + % i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych + % na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, + % odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{% + % Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), + % określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia + % w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}. + + % \vspace{1em} + % Proces ten obejmuje: + % \begin{longenum} + % \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:} + % \begin{longenum} + % \item Oceny wystawiane są w oparciu o wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania, + % zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego. + % \item Uwzględnia się różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, takie jak prace pisemne, + % wypowiedzi ustne, projekty oraz inne zadania praktyczne. + % \item Oceny bieżące stanowią podstawę do ustalenia klasyfikacji śródrocznej, która odzwierciedla postępy edukacyjne uczniów + % w danym okresie rozliczeniowym. + % \end{longenum} + + % \item \textbf{Cel wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:} + % \begin{longenum} + % \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia. + % \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności. + % \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, + % takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje. + % \end{longenum} + % \end{longenum} + + + + \item \textbf{Jawność oceny} + \begin{longenum} + \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym: + \begin{longenum} + \item są wpisywane do dziennika elektronicznego; + \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie powinno zawierać: + \begin{longenum} + \item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania; + \item wskazanie mocnych stron pracy ucznia; + \item wskazanie obszarów wymagających poprawy; + \item udzielenie wskazówek do dalszej nauki. + \end{longenum} + \item Uzasadnienie oceny następuje: + \begin{longenum} + \item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć; + \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item Prace pisemne ucznia: + \begin{longenum} + \item są przechowywane do końca roku szkolnego; + \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia} + \begin{longenum} + \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Cele oceniania}: + \begin{longenum} + \item Informowanie ucznia o: + \begin{longenum} + \item jakości jego pracy; + \item skuteczności stosowanych metod uczenia się; + \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. + \end{longenum} + \item Informowanie rodziców i szkoły o: + \begin{longenum} + \item postępach ucznia; + \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój; + \item efektywności procesu nauczania. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{System oceniania}: + \begin{longenum} + \item Stosowany jest system punktowy. + \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: + \begin{longenum} + \item \textbf{Oceny bieżące}: + \begin{longenum} + \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu: + \begin{longenum} + \item 1--2 godziny — minimum 3 oceny w semestrze; + \item 3 i więcej godzin — minimum 4 oceny w semestrze. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: + \begin{longenum} + \item śródroczne — na koniec pierwszego semestru; + \item roczne — na koniec roku szkolnego; + \item końcowe — po zakończeniu cyklu nauczania. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: + \begin{longenum} + \item Trwają co najmniej: + \begin{longenum} + \item 20 minut — sprawdziany, testy; + \item jedną godzinę lekcyjną — prace klasowe. + \end{longenum} + \item Obejmują większy zakres materiału. + \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. + \item Ich terminy są wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym. + \item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału. + + \item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie. + \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną. + \item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz — w ciągu 15 dni). + \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów. + \item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą. + \end{longenum} + \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}: + \begin{longenum} + \item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np.\ telefon, smartwatch): + \begin{longenum} + \item otrzymuje 0 punktów; + \item nie ma możliwości poprawy tej oceny. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \begin{longenum} + \item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. + \end{longenum} + + \item \textbf{Kartkówki}: + \begin{longenum} + \item Trwają do 15 minut; + \item Mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi; + \item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie. + \end{longenum} + + \item \textbf{Inne formy}: + \begin{longenum} + \item Zadania domowe; + \item Projekty; + \item Aktywność na lekcji. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + +\end{longenum} + +%------------------------------------------- +\section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)} +\label{sec:roczne_klasyfikacyjne} + +\paragraf{Zakres i~cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych} + +\begin{longenum} + + \item Niniejsze postanowienia określają zasady ustalania \textbf{rocznych ocen klasyfikacyjnych} + z~\textbf{przedmiotów obowiązkowych} i~\textbf{dodatkowych} oraz \textbf{rocznej oceny klasyfikacyjnej + z~zachowania}. + + \item Celem oceniania rocznego jest: + \begin{longenum} + \item podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej + oraz programów nauczania poszczególnych przedmiotów, + \item wskazanie stopnia opanowania wiadomości i~umiejętności oraz postaw i~kompetencji społecznych, + \item zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktycznej i~wychowawczej, + \item motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy i~doskonalenia umiejętności. + \end{longenum} + +\end{longenum} + +\paragraf{Tryb ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych} + +\begin{longenum} + + \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (obowiązkowych i dodatkowych)} wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając: + \begin{longenum} + \item wyniki prac pisemnych (sprawdzianów, testów, kartkówek), + \item odpowiedzi ustne, projekty i~inne formy aktywności, + \item zadania domowe, ćwiczenia praktyczne, prace wytwórcze lub artystyczne, + \item całoroczny postęp ucznia w zakresie umiejętności i~wiadomości, + \item zaangażowanie ucznia w proces nauczania (frekwencja, aktywność, przygotowanie). + \end{longenum} + + \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna z zachowania} ustalana jest zgodnie z~regułami przyjętymi + w~wewnątrzszkolnym systemie oceniania, w~szczególności odnoszącymi się do: + \begin{longenum} + \item przestrzegania postanowień Statutu szkoły i regulaminów wewnętrznych, + \item kultury osobistej i~relacji z~rówieśnikami oraz pracownikami szkoły, + \item dbałości o mienie szkolne, zasady współżycia społecznego i~ogólnie przyjęte normy etyczne, + \item aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły, + \item frekwencji oraz punktualności. + \end{longenum} + + \item Każdy nauczyciel wpisuje proponowaną roczną ocenę klasyfikacyjną do dziennika + w terminie przewidzianym w przepisach wewnątrzszkolnych. + + \item Ostateczne roczne oceny klasyfikacyjne (z~przedmiotów oraz zachowania) zatwierdzane + są podczas \textbf{klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej} i~ogłaszane uczniom w~terminie + wynikającym z~kalendarza roku szkolnego. + +\end{longenum} + +\paragraf{Kryteria i~zasady ustalania ocen rocznych} + +\begin{longenum} + + \item Kryteria oceniania rocznego z przedmiotów powinny wynikać z: + \begin{longenum} + \item \textbf{podstawy programowej} i realizowanych programów nauczania, + \item \textbf{wewnątrzszkolnego systemu oceniania}, + \item wskazań metodycznych i wytycznych Rady Pedagogicznej. + \end{longenum} + + \item Stosowane \textbf{skale ocen} oraz ogólne zasady przyznawania ocen rocznych z przedmiotów + określane są w Statucie szkoły i obejmują zwykle oceny od \textit{celującej} do \textit{niedostatecznej}, + zgodnie z przepisami prawa oświatowego. + + \item Ustalając roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, wychowawca klasy bierze pod uwagę + w szczególności: + \begin{longenum} + \item \textbf{całoroczną dokumentację} dotyczącą pochwał i uwag (w dzienniku elektronicznym, + ewentualnych aneksach do niego lub papierowym dzienniku lekcyjnym), + \item \textbf{opinię nauczycieli i pracowników szkoły} wskazującą na zaangażowanie ucznia + w działania podejmowane w klasie i szkole, + \item \textbf{postawę ucznia} wobec rówieśników i osób dorosłych, przestrzeganie + norm współżycia społecznego i kulturalnego zachowania, + \item \textbf{samorządność}, aktywność w zakresie działalności pozalekcyjnej, + a także udział w projektach prospołecznych i wolontariacie. + \end{longenum} + + \item Szczegółowe procedury i regulaminy dotyczące sposobu obliczania ocen rocznych, w tym: + \begin{longenum} + \item rodzaje i wagi poszczególnych form oceniania (prace pisemne, odpowiedzi ustne, aktywność itd.), + \item możliwe sposoby poprawiania bieżących ocen i weryfikacji wiedzy, + \item zasady wystawiania ocen cząstkowych, + \end{longenum} + określone są w wewnątrzszkolnych dokumentach i nie stanowią przedmiotu niniejszego rozdziału. + +\end{longenum} + +%-------------------------------- +\section{Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych} +\label{sec:egzaminy_klasyfikacyjne} + +\paragraf{Zakres i~cele przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych} + +\begin{longenum} + \item Niniejsze postanowienia określają \textbf{zakres i~cele} organizacji oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych w~szkole, ze szczególnym uwzględnieniem: + \begin{longenum} + \item sytuacji, w~których uczeń nie może być klasyfikowany z~przyczyn określonych w~przepisach (np.~nieobecność powyżej dopuszczalnego limitu), + \item trybu i~warunków przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego, + \item zasad ustalania wyników egzaminu klasyfikacyjnego oraz ich konsekwencji w~procesie oceniania rocznego (klasyfikacyjnego). + \end{longenum} + + \item Celem przystąpienia ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego jest umożliwienie uzyskania oceny z~danego przedmiotu (obowiązkowego lub dodatkowego), w~sytuacjach, gdy klasyfikacja śródroczna lub roczna nie była możliwa na zasadach ogólnych (np.~z~powodu nieobecności lub z~innych uzasadnionych przyczyn). +\end{longenum} + +\paragraf{Przesłanki i~warunki przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego} + +\begin{longenum} + \item Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w~przypadku: + \begin{longenum} + \item braku możliwości ustalenia oceny rocznej (lub semestralnej) z~danego przedmiotu z~powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity, + \item zwolnienia z~obowiązku uczęszczania na zajęcia danego przedmiotu na podstawie odrębnych przepisów, w~sytuacjach określonych przez prawo oświatowe, + \item innych wyjątkowych okoliczności, uznanych za zasadne przez \textbf{Dyrektora szkoły} w~porozumieniu z~Radą Pedagogiczną (np.~długotrwała choroba, indywidualny tok nauki). + \end{longenum} + + \item Wniosek o~przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa rodzic (prawny opiekun) ucznia + lub sam uczeń (jeżeli jest pełnoletni) w~terminie określonym w~regulacjach wewnątrzszkolnych. + + \item Decyzję w~sprawie dopuszczenia do egzaminu klasyfikacyjnego podejmuje \textbf{Dyrektor szkoły}, po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy oraz nauczyciela (nauczycieli) danego przedmiotu. +\end{longenum} + +\paragraf{Organizacja i~przebieg egzaminu klasyfikacyjnego} + +\begin{longenum} + \item Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w~formie ustalonej przez nauczyciela uczącego + danego przedmiotu, z~uwzględnieniem specyfiki przedmiotu i~przepisów wewnątrzszkolnych (np.~część pisemna i~część ustna, ćwiczenia praktyczne). + + \item W~skład komisji egzaminacyjnej wchodzą: + \begin{longenum} + \item nauczyciel (lub nauczyciele) danego przedmiotu -- jako przewodniczący komisji, + \item nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu -- jako członek komisji, + \item w~razie potrzeby inni specjaliści lub osoby wskazane przez Dyrektora szkoły + (np.~pedagog, psycholog) w~charakterze obserwatorów. + \end{longenum} + + \item Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala \textbf{Dyrektor szkoły} w porozumieniu z osobami + wchodzącymi w skład komisji oraz z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). + + \item Zadania egzaminacyjne, sposób ich przeprowadzenia i~oceniania powinny być dostosowane + do \textbf{możliwości psychofizycznych} ucznia, w~szczególności z~uwzględnieniem opinii lub orzeczenia + poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli takowe obowiązują w~przypadku danego ucznia. +\end{longenum} + +\paragraf{Wyniki egzaminu klasyfikacyjnego} + +\begin{longenum} + \item Na podstawie uzyskanych wyników komisja ustala \textbf{roczną (lub semestralną) ocenę klasyfikacyjną} z danego przedmiotu, informując o tym niezwłocznie ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów). + + \item Wpisanie oceny do dokumentacji szkolnej następuje w dzienniku elektronicznym lub w innym + rejestrze ocen, zgodnie z przepisami obowiązującymi w szkole (Statut szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania). + + \item W przypadku uzyskania oceny \textbf{niedostatecznej} w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń podlega dalszym przepisom \textbf{o promocji i warunkach ewentualnego egzaminu poprawkowego}, zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami. +\end{longenum} + +%-------------------------------------- +\section{Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych} +\label{sec:wyzsze_oceny} + +\paragraf{Zakres i~cele ustalania warunków} + +\begin{longenum} + \item Niniejsze postanowienia określają wewnątrzszkolne wymogi i~procedury związane z~ubieganiem się przez uczniów o~\textbf{wyższą niż przewidywana} ocenę klasyfikacyjną z~zajęć edukacyjnych oraz z~zachowania. + \item Celem wprowadzenia jasnych zasad w~tym zakresie jest: + \begin{longenum} + \item zapewnienie \textbf{przejrzystych} i~\textbf{jednolitych} kryteriów rozpatrywania próśb + o~podwyższenie oceny, + \item \textbf{motywowanie} uczniów do systematycznej pracy i~podnoszenia poziomu osiągnięć edukacyjnych oraz kształtowania pozytywnych postaw, + \item stworzenie procedury \textbf{sprawiedliwego} i~\textbf{rzetelnego} rozpatrywania możliwości + uzyskania wyższej oceny, uwzględniającej indywidualne predyspozycje i~potrzeby uczniów. + \end{longenum} +\end{longenum} + +\paragraf{Warunki ubiegania się o~wyższą ocenę} + +\begin{longenum} + + \item Wewnętrzne procedury szkoły określają szczegółowe wymagania niezbędne do ubiegania się + o~wyższą ocenę klasyfikacyjną z~przedmiotu i~z~zachowania, w~tym: + \begin{longenum} + \item \textbf{minimalny próg frekwencji} i~aktywności w~zajęciach edukacyjnych, + \item \textbf{uzupełnienie brakujących prac} pisemnych i~praktycznych w~określonym terminie, + \item \textbf{pozytywną opinię} nauczyciela prowadzącego dane zajęcia (bądź wychowawcy w~przypadku zachowania) na temat \textbf{postępu} i~\textbf{zaangażowania} ucznia, + \item \textbf{wykonanie dodatkowych zadań} lub projektów potwierdzających wyższy poziom + osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy, + \item spełnienie innych wymagań wynikających z~\textbf{kryteriów przedmiotowych} lub + \textbf{zasad oceniania zachowania}, opisanych w~dokumencie wewnątrzszkolnym. + \end{longenum} + + \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny na koniec semestru lub roku + szkolnego przekazywane są uczniom i~rodzicom (prawnym opiekunom) na początku roku szkolnego. + \begin{longenum} + \item Nauczyciele poszczególnych przedmiotów informują o~\textbf{zasadach} i~\textbf{kryteriach} + umożliwiających ubieganie się o~wyższą ocenę z~przedmiotu, + \item Wychowawca zapoznaje z~\textbf{regułami} i~\textbf{procedurą} podwyższania oceny klasyfikacyjnej z~zachowania (jeżeli taką procedurę przewiduje Wewnątrzszkolny System Oceniania). + \end{longenum} + + \item Termin złożenia wniosku o~podwyższenie oceny oraz forma jego przedstawienia (np.~pisemna + lub ustna) regulowane są przez przepisy wewnątrzszkolne lub przez Statut szkoły. + +\end{longenum} + +\paragraf{Procedura rozpatrywania wniosku o~wyższą ocenę} + +\begin{longenum} + \item Rozpatrzenie wniosku o~podwyższenie oceny klasyfikacyjnej następuje z~uwzględnieniem: + \begin{longenum} + \item dotychczasowych osiągnięć ucznia, + \item spełnienia wymagań określonych w~\S{}2 powyżej (warunków ubiegania się), + \item rekomendacji nauczyciela prowadzącego zajęcia lub wychowawcy klasy (dla oceny z~zachowania). + \end{longenum} + + \item W~przypadku wątpliwości lub zastrzeżeń co do zasadności wniosku, nauczyciel prowadzący + może (w~porozumieniu z~wychowawcą lub Dyrektorem szkoły) wyznaczyć \textbf{dodatkowe zadania} sprawdzające lub przeprowadzić \textbf{krótką formę egzaminu} (ustnego czy pisemnego), aby obiektywnie ocenić wyższe kompetencje ucznia. + + \item O~ostatecznej decyzji w~sprawie wyższej oceny nauczyciel (lub wychowawca) powiadamia + ucznia i~rodziców (prawnych opiekunów) w~terminie ustalonym przez przepisy wewnętrzne szkoły + (np.~nie później niż kilka dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej). + +\end{longenum} + + +\section{Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom} +\label{sec:informowanie_rodzicow} + +\paragraf{Zakres i~cele informowania rodziców} + +\begin{longenum} + + \item Niniejsze postanowienia określają \textbf{zakres} i~\textbf{formy} przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji dotyczących: + \begin{longenum} + \item postępów i trudności ucznia w~nauce oraz w~zachowaniu, + \item szczególnych uzdolnień i osiągnięć ucznia, + \item wyników klasyfikacji śródrocznej i rocznej, jak również wymagań edukacyjnych stawianych uczniom. + \end{longenum} + + \item Celem regulacji w~tym zakresie jest zapewnienie \textbf{sprawnej} i~\textbf{skutecznej} komunikacji szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami), w sposób umożliwiający bieżące śledzenie postępów ucznia, wczesne wykrywanie trudności w nauce lub w zachowaniu oraz wsparcie w rozwoju indywidualnych predyspozycji i uzdolnień. + +\end{longenum} + +%------------------------------- + +\paragraf{Formy przekazywania informacji rodzicom} + +\begin{longenum} + + \item Szkoła zapewnia różnorodne formy \textbf{informowania rodziców (prawnych opiekunów)} o postępach, trudnościach i~sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów, w tym w szczególności: + \begin{longenum} + \item \textbf{zebrania klasowe} organizowane z określoną częstotliwością (np.\ co najmniej raz w semestrze), + \item \textbf{indywidualne konsultacje} z nauczycielami i wychowawcą, + \item \textbf{dostęp do dziennika elektronicznego}, umożliwiający bieżący wgląd w oceny, frekwencję i uwagi dotyczące zachowania ucznia, + \item inne formy \textbf{kontaktów indywidualnych}, takie jak rozmowy telefoniczne, korespondencja e-mail, spotkania z pedagogiem lub psychologiem szkolnym itp. + \end{longenum} + + \item Zakres i szczegółowy harmonogram spotkań oraz konsultacji (z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami) jest określony w Statucie szkoły bądź w odrębnych \textbf{wewnątrzszkolnych procedurach}. + + \item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo zwrócić się \textbf{w każdym momencie} roku szkolnego z prośbą o dodatkowe konsultacje lub spotkanie w przypadku zauważenia niepokojących symptomów w nauce bądź zachowaniu ucznia, a także w celu omówienia sposobów wsparcia rozwoju uzdolnień. + +\end{longenum} + + +\section{Postanowienia końcowe} +\label{sec:postanowienia_koncowe} + +\paragraf{Zakres obowiązywania i procedura zmian} + +\begin{longenum} + \item Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część \textbf{Statutu Szkoły} i~podlegają zatwierdzeniu przez \textbf{Radę Pedagogiczną} zgodnie z~obowiązującą procedurą. + + \item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o: + \begin{longenum} + \item Ustawę \emph{Prawo oświatowe} oraz ustawę o~systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.).}, + \item przepisy wykonawcze Ministra Edukacji i Nauki w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, + \item przepisy regulujące funkcjonowanie szkoły, zawarte w~Statucie Szkoły. + \end{longenum} + + \item Zmiany i~uzupełnienia do niniejszego dokumentu wprowadza się w~trybie przewidzianym + dla zmian w dokumentacji szkolnej, po zaopiniowaniu przez właściwe organy szkoły. + Nowelizacja staje się obowiązująca po zatwierdzeniu przez \textbf{Radę Pedagogiczną} + i podpisaniu przez \textbf{Dyrektora Szkoły}. +\end{longenum} + +\paragraf{Wejście w życie} + +\begin{longenum} + \item Niniejsze \textbf{Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania} obowiązują od dnia + wskazanego w~\textbf{zarządzeniu Dyrektora Szkoły}, po uwzględnieniu terminów + konsultacji z~Radą Rodziców i~Samorządem Uczniowskim (o ile Statut Szkoły lub inne wewnętrzne przepisy to przewidują). + + \item Z~dniem wejścia w~życie niniejszego dokumentu tracą moc wszelkie wcześniejsze przepisy + wewnątrzszkolne w~zakresie oceniania, które są z~nim sprzeczne. +\end{longenum} + +% \end{customenum} + +\end{document} + diff --git a/out/statuty/wo/8.json b/out/statuty/wo/8.json new file mode 100644 index 0000000..4c2977f --- /dev/null +++ b/out/statuty/wo/8.json @@ -0,0 +1,33 @@ +{ + "przekazywanie_informacji_rodzicom": { + "zakres": { + "szczegoly": [ + "Informowanie o postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz jego zachowaniu.", + "Informowanie o szczególnych uzdolnieniach ucznia wpływających na jego rozwój edukacyjny.", + "Przekazywanie wyników klasyfikacji śródrocznej i rocznej oraz wymagań edukacyjnych.", + "Przekazywanie informacji o możliwości uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotów lub zachowania." + ] + }, + "metody": { + "formy": [ + { + "typ": "zebrania", + "opis": "Regularne zebrania ogólne i klasowe organizowane co semestr." + }, + { + "typ": "indywidualne_konsultacje", + "opis": "Spotkania nauczycieli z rodzicami w wyznaczonych godzinach konsultacji." + }, + { + "typ": "dziennik_elektroniczny", + "opis": "Regularne komunikaty oraz dostęp do ocen i uwag za pośrednictwem systemu elektronicznego." + }, + { + "typ": "spotkania_doraźne", + "opis": "Możliwość organizacji spotkań na wniosek rodzica lub nauczyciela w celu omówienia sytuacji ucznia." + } + ] + } + } +} + diff --git a/py/test.py b/py/test.py new file mode 100644 index 0000000..e69de29