This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-07 06:01:49 +01:00
parent a0b58cf416
commit 11d92ec4de
2 changed files with 157 additions and 135 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

264
main.tex
View File

@ -355,7 +355,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Ocenianie wewnątrzszkolne realizują nauczyciele prowadzący zajęcia w~ramach oddziałów klasowych lub grup międzyoddziałowych.
\end{longenum}
\item W trakcie nauki w szkole uczeń otrzymuje oceny:
\item W~trakcie nauki w~szkole uczeń otrzymuje oceny:
\begin{longenum}
\item Bieżące:
@ -378,17 +378,17 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Roczne -- na koniec roku szkolnego;
\item \textbf{Ocena końcowa}:
\begin{longenum}
\item Ustalana po zakończeniu cyklu nauczania w szkole;
\item Odpowiada ocenie rocznej uzyskanej w ostatnim roku kształcenia z danych zajęć edukacyjnych;
\item Ustalana po zakończeniu cyklu nauczania w~szkole;
\item Odpowiada ocenie rocznej uzyskanej w~ostatnim roku kształcenia z~danych zajęć edukacyjnych;
\item Może być określona na podstawie:
\begin{longenum}
\item Wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego przeprowadzonego w ostatnim roku kształcenia z danych zajęć edukacyjnych;
\item Wyników olimpiad i konkursów uprawniających do uzyskania oceny celującej.
\item Wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego przeprowadzonego w~ostatnim roku kształcenia z~danych zajęć edukacyjnych;
\item Wyników olimpiad i~konkursów uprawniających do uzyskania oceny celującej.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Końcowa ocena zachowania}:
\begin{longenum}
\item Stanowi ocena klasyfikacyjna wystawiona w klasie programowo najwyższej.
\item Stanowi ocena klasyfikacyjna wystawiona w~klasie programowo najwyższej.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -736,6 +736,13 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
% --------------------------------------------------------------------
% --------------------------------------------------------------------
% \item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w~ujęciu bieżącym oraz śródrocznym, obejmuje w~szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Stopień zaangażowania w proces kształcenia.
% \item Umiejętność współpracy z rówieśnikami.
% \item Poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły.
% \end{longenum}
\section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania}
\label{chap:ocenianie}
@ -1043,81 +1050,137 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
% \item Przy 3 i więcej godzinach tygodniowo każdy uczeń musi mieć w ciągu okresu oceny z co najmniej 4 form oceniania.
% \end{longenum}
% \item Wszystkie oceny bieżące powinny być wpisywane do dziennika na bieżąco, w sposób czytelny i przejrzysty, z komentarzem w dzienniku elektronicznym wskazującym, czego dana ocena dotyczy.
% Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia
% 5. Oceny są informacją dla rodziców, wychowawców klas, Dyrektora Szkoły i innych organów nadzoru
% pedagogicznego o:
% 1) efektywności procesu nauczania i uczenia się;
% 2) wkładzie uczniów w pracę nad własnym rozwojem;
% 3) postępach uczniów.
% 6. Nauczyciel powinien sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów:
% 1) na bieżąco;
% 2) po zrealizowaniu materiału zawartego w kolejnych działach materiału.
% 7. Nauczyciel powinien najwięcej uwagi poświęcić bieżącej ocenie pracy ucznia.
% 8. Ocenianie bieżące powinno być systematyczne a minimalna liczba ocen cząstkowych z danego
% przedmiotu jest określona w PZO. Liczba ocen bieżących jest również proporcjonalna do tygodniowej
% liczby godzin danego przedmiotu, przy zastrzeżeniu, że jeśli dla danych zajęć edukacyjnych ustalona ich
% liczba w tygodniu wynosi
% 1) 1-2 godziny to w ciągu okresu każdy uczeń musi mieć oceny z co najmniej 3 form oceniania;
% 2) 3 i więcej godzin w tygodniu - to w ciągu okresu każdy uczeń musi mieć oceny z co najmniej 4 form
% oceniania.
% 9. Wszystkie oceny bieżące powinny być wpisywane do dziennika na bieżąco, w sposób czytelny
% i przejrzysty, z którego wynika, czego dana ocena dotyczy (komentarz do oceny w dzienniku
% elektronicznym).
% 10. W ocenianiu bieżącym stosuje się różne formy i metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
% a ich waga i znaczenie przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych powinny być określone
% w przedmiotowych zasadach oceniania. Waga i znaczenie poszczególnych form sprawdzania osiągnięć
% edukacyjnych ucznia musi uwzględniać przede wszystkim poziom wykazania przez ucznia stopnia
% opanowania treści przewidzianych w podstawie programowej.
% 11. Bieżące sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się najczęściej poprzez:
% 1) sprawdziany (prace klasowe, testy, diagnozy) obejmujące większy zakres materiału
% i przewidziane na czas 20-45 min;
% 2) kartkówki obejmujące materiał co najwyżej trzech ostatnich jednostek tematycznych
% i przewidziane na czas do 15 min;
% 3) odpowiedzi ustne, przy czym nauczyciel może sprawdzać w tej formie bez uprzedniej zapowiedzi
% materiał realizowany w toku trzech ostatnich jednostek tematycznych;
% 4) ćwiczenia ustne, pisemne i praktyczne;
% 5) zadania domowe;
% 6) inne formy aktywności, specyficzne dla danego przedmiotu (np. referaty, prezentacje, albumy,
% projekty, prace twórcze).
% 12. Sprawdziany są zapowiadane i wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym z co najmniej
% tygodniowym wyprzedzeniem. Termin uprzedzenia o sprawdzianie nie obowiązuje, jeśli sprawdzian
% jest przekładany na prośbę uczniów. Ostatnia zaplanowana forma pisemna sprawdzenia wiedzy nie
% może odbyć się później niż 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
% 13. W tygodniu mogą odbyć się co najwyżej 3 sprawdziany dla danego oddziału nie więcej niż jeden
% w danym dniu.
% 14. Nauczyciel obowiązany jest określić zakres treści i wymagania, jakie obowiązywać będą uczniów
% podczas sprawdzianu. Wymagania sformułowane na użytek uczniów powinny mieć charakter
% operacyjny, czyli wskazywać, jakie widomości i umiejętności będą sprawdzane.
% 15. O wynikach prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek uczniowie powinni być poinformowani nie
% później niż w ciągu 10 dni roboczych od przeprowadzenia wymienionych form. W przypadku języka
% polskiego i diagnozy - 15 dni.
% 16. Uczeń otrzymuje do wglądu sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, która zwraca nauczycielowi.
% Nauczyciel ma obowiązek przechowywać te prace do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia każdego
% roku.
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
% elektronicznego.
% 18. Kartkówka może być przeprowadzona na każdej lekcji bez zapowiedzi.
% 19. Uczeń korzystający z niedozwolonych środków tj. telefon komórkowy, smartwatch w czasie
% sprawdzianów otrzymuje 0 punktów z danej formy i nie może jej poprawić.
% 20. Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy
% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
% Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do zaliczenia przez ucznia.
% 21. Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, po powrocie do szkoły ma obowiązek ustalić z nauczycielem
% przedmiotu termin i formę poprawy/zaliczenia sprawdzianu, nie później niż dwa tygodnie od powrotu
% do szkoły.
% 22. Każdy uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy oceny (wyniku punktowego) ze sprawdzianu.
% Do dziennika wpisuję się wynik wyższy.
% 23. Uczeń ma prawo zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć lekcyjnych.
% 24. Zgłoszenie nieprzygotowania nie przysługuje na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian,
% z zastrzeżeniem ust.25 i 26.
% 25. Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował Szkołę (np. w konkursach, zawodach),
% jest usprawiedliwiane na prośbę nauczyciela-opiekuna.
% 26. Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania i jest zwolniony z pisania bieżących kartkówek
% i odpowiedzi pierwszego dnia po nieobecności usprawiedliwionej trwającej:
%  co najmniej 5 dni z przedmiotów, z których zajęcia odbywają się raz w tygodniu
%  co najmniej 3 dni z pozostałych przedmiotów.
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych .
\newpage
\section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych}
\paragraf{Przedmiot regulacji ustalania ocen (bieżących i śródrocznych)}
\begin{longenum}
\item Bieżące ocenianie oraz ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, a~także zajęć prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy\emph{Prawo Oświatowe}\footnotemark[\ust], służą w~szczególności:
\item Niniejsze zasady obejmują zarówno bieżące ocenianie osiągnięć ucznia w trakcie roku szkolnego, jak i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (także prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy \emph{Prawo Oświatowe}). Mają one na celu:
\begin{longenum}
\item Ustaleniu poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia.
\item Wspieraniu wielostronnego rozwoju ucznia.
\item Zapewnieniu prawidłowej realizacji założeń programowych.
\item ustalenie poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia,
\item wspieranie wielostronnego rozwoju ucznia,
\item zapewnienie prawidłowej realizacji założeń programowych,
\item dostarczanie rodzicom, wychowawcom i dyrekcji informacji o efektywności procesu nauczania, wkładzie ucznia w jego własny rozwój oraz o postępach edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w~ujęciu bieżącym oraz śródrocznym, obejmuje w~szczególności:
\begin{longenum}
\item Stopień zaangażowania w proces kształcenia.
\item Umiejętność współpracy z rówieśnikami.
\item Poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły.
\end{longenum}
% \item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w~ujęciu bieżącym oraz śródrocznym, obejmuje w~szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Stopień zaangażowania w proces kształcenia.
% \item Umiejętność współpracy z rówieśnikami.
% \item Poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły.
% \end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% \newpage
\subsection{Bieżące ocenianie osiągnięć ucznia}
\label{subsec:ocenianie-ucznia}
\paragraf{Zasady ogólne}
\begin{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
\item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny tygodniowo: co najmniej 3 oceny,
\item 3 i więcej godzin tygodniowo: co najmniej 4 oceny.
\end{longenum}
\item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z czytelnym komentarzem.
\end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
\begin{longenum}
\item Zasady ich przeprowadzania
\item Czas trwania:
\begin{longenum}
\item Prace pisemne są przeprowadzane w~\textbf{trybie offline}. W~trakcie ich trwania:
\item co najmniej 20 minut (sprawdziany, testy),
\item co najmniej 1 godzina lekcyjna (prace klasowe o szerszym zakresie materiału).
\end{longenum}
\item Nauczyciel przed każdą pracą pisemną przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału} i informuje o zakresie materiału.
\item Terminy prac pisemnych są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i wpisywane do dziennika elektronicznego (maksymalnie trzy takie prace w tygodniu, nie więcej niż jedna dziennie).
\item Wyniki prac pisemnych podawane są w terminie do 10 dni roboczych (prace dłuższe, np. z języka polskiego lub diagnozy, do 15 dni).
\item \textbf{Poprawa oceny} niedostatecznej (poniżej 30\% punktów):
\begin{longenum}
\item Urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i przechowywane w plecaku lub w miejscu wskazanym przez nauczyciela.
\item Wyjątek od tej zasady może nastąpić wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela, który określa zakres dopuszczalnego użycia urządzeń elektronicznych.
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków}:
\begin{longenum}
\item Uczeń korzystający np. z telefonu, smartwatcha bez zgody nauczyciela:
\begin{longenum}
\item otrzymuje 0 punktów,
\item traci możliwość poprawy tej oceny.
\item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy,
\item do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Trwają co najmniej:
\begin{longenum}
\item 20 minut --- sprawdziany, testy,
\item jedną godzinę lekcyjną --- prace klasowe (większy zakres materiału).
\end{longenum}
\item Przed pracą pisemną nauczyciel przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału}.
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną.
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem (termin wpisywany w dzienniku elektronicznym).
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy takie prace, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Wyniki prac pisemnych są podawane w terminie do 10 dni roboczych (dla dłuższych prac z języka polskiego i diagnoz --- do 15 dni).
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Uczeń ma prawo jednokrotnie poprawić \emph{ocenę niedostateczną}
(poniżej 30\% punktów).
\item Do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy.
\end{longenum}
\end{longenum}
%------------------
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
@ -1126,78 +1189,37 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item Trwają do 15 minut,
\item Mogą być \emph{niezapowiedziane},
\item \textbf{Z reguły nie podlegają poprawie}.
\item Trwają do 15 minut;
\item Mogą być \emph{niezapowiedziane};
\item Z reguły nie podlegają poprawie.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy}:
\begin{longenum}
\item Zadania domowe,
\item Projekty,
\item Zadania domowe;
\item Projekty;
\item Aktywność na lekcji,
\item Inne (zgodnie z PZO).
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% Tabela minimalna liczba ocen
\begin{table}[htbp]
\centering
\caption{Minimalna liczba ocen bieżących w semestrze}
\label{tab:minimalna-liczba-ocen}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Liczba godzin przedmiotu w tygodniu} & \textbf{Minimalna liczba ocen w semestrze} \\ \hline
1--2 & 3 \\ \hline
3 i więcej & 4 \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}
\paragraf{Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych}
\begin{longenum}
\item W czasie prac pisemnych urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i przechowywane w plecaku lub miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy tylko za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela.
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków} (np. telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje:
\begin{longenum}
\item otrzymaniem 0 punktów,
\item utratą możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% Tabela skala ocen
\begin{table}[htbp]
\centering
\caption{Przykładowa skala ocen a liczba uzyskanych punktów (w \%)}
\label{tab:skala-ocen}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Zakres procentowy} & \textbf{Ocena} \\ \hline
0--29\% & 1 (niedost.) \\ \hline
30--49\% & 2 (dopuszcz.) \\ \hline
50--74\% & 3 (dostateczny) \\ \hline
75--89\% & 4 (dobry) \\ \hline
90--96\% & 5 (bardzo dobry) \\ \hline
97--100\% & 6 (celujący) \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}
%-------------------------------------------------------------------------
% Tabela rodzaje prac pisemnych
\begin{table}[htbp]
\centering
\caption{Rodzaje prac pisemnych i zasady ich przeprowadzania}
\label{tab:prace-pisemne}
\begin{tabular}{|l|p{5cm}|p{5cm}|}
\hline
\textbf{Rodzaj pracy} & \textbf{Zakres materiału} & \textbf{Zasady zapowiadania / poprawy} \\ \hline
\textbf{Prace klasowe}
& Obejmują \textbf{szerszy zakres} materiału (więcej niż 3 lekcje)
& Zapowiadane \textbf{z co najmniej tygodniowym} wyprzedzeniem \newline
Wpis do terminarza w dzienniku \newline
Możliwa \textbf{jednokrotna poprawa} (ocena niedostateczna). \\ \hline
\textbf{Sprawdziany / testy}
& Zakres od kilku do większych partii materiału
& Zapowiadane z wyprzedzeniem, termin w dzienniku \newline
\textbf{Poprawa} oceny niedostatecznej (poniżej 30\% p.) \newline
Sprawdzenie i omówienie w ciągu 10 (do 15) dni roboczych. \\ \hline
\textbf{Kartkówki}
& \textbf{Materiał z 3 ostatnich lekcji}
& \textbf{Niezapowiedziane}, \newline
\textbf{brak poprawy} (zwykle). \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}
\paragraf{Nieobecności i terminy}
\begin{longenum}
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}