diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 997cb77..475287b 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 4dceeb3..08409a3 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -355,9 +355,9 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Ocenianie wewnątrzszkolne realizują nauczyciele prowadzący zajęcia w~ramach oddziałów klasowych lub grup międzyoddziałowych. \end{longenum} - \item W trakcie nauki w szkole uczeń otrzymuje oceny: + \item W~trakcie nauki w~szkole uczeń otrzymuje oceny: \begin{longenum} - + \item Bieżące: \begin{longenum} \item Oceny~bieżące z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych: @@ -378,17 +378,17 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Roczne -- na koniec roku szkolnego; \item \textbf{Ocena końcowa}: \begin{longenum} - \item Ustalana po zakończeniu cyklu nauczania w szkole; - \item Odpowiada ocenie rocznej uzyskanej w ostatnim roku kształcenia z danych zajęć edukacyjnych; + \item Ustalana po zakończeniu cyklu nauczania w~szkole; + \item Odpowiada ocenie rocznej uzyskanej w~ostatnim roku kształcenia z~danych zajęć edukacyjnych; \item Może być określona na podstawie: \begin{longenum} - \item Wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego przeprowadzonego w ostatnim roku kształcenia z danych zajęć edukacyjnych; - \item Wyników olimpiad i konkursów uprawniających do uzyskania oceny celującej. + \item Wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego przeprowadzonego w~ostatnim roku kształcenia z~danych zajęć edukacyjnych; + \item Wyników olimpiad i~konkursów uprawniających do uzyskania oceny celującej. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Końcowa ocena zachowania}: \begin{longenum} - \item Stanowi ocena klasyfikacyjna wystawiona w klasie programowo najwyższej. + \item Stanowi ocena klasyfikacyjna wystawiona w~klasie programowo najwyższej. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} @@ -736,6 +736,13 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % -------------------------------------------------------------------- % -------------------------------------------------------------------- +% \item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w~ujęciu bieżącym oraz śródrocznym, obejmuje w~szczególności: +% \begin{longenum} +% \item Stopień zaangażowania w proces kształcenia. +% \item Umiejętność współpracy z rówieśnikami. +% \item Poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły. +% \end{longenum} + \section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \label{chap:ocenianie} @@ -1043,161 +1050,176 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % \item Przy 3 i więcej godzinach tygodniowo każdy uczeń musi mieć w ciągu okresu oceny z co najmniej 4 form oceniania. % \end{longenum} % \item Wszystkie oceny bieżące powinny być wpisywane do dziennika na bieżąco, w sposób czytelny i przejrzysty, z komentarzem w dzienniku elektronicznym wskazującym, czego dana ocena dotyczy. +% Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia +% 5. Oceny są informacją dla rodziców, wychowawców klas, Dyrektora Szkoły i innych organów nadzoru +% pedagogicznego o: +% 1) efektywności procesu nauczania i uczenia się; +% 2) wkładzie uczniów w pracę nad własnym rozwojem; +% 3) postępach uczniów. + +% 6. Nauczyciel powinien sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów: +% 1) na bieżąco; +% 2) po zrealizowaniu materiału zawartego w kolejnych działach materiału. +% 7. Nauczyciel powinien najwięcej uwagi poświęcić bieżącej ocenie pracy ucznia. +% 8. Ocenianie bieżące powinno być systematyczne a minimalna liczba ocen cząstkowych z danego +% przedmiotu jest określona w PZO. Liczba ocen bieżących jest również proporcjonalna do tygodniowej +% liczby godzin danego przedmiotu, przy zastrzeżeniu, że jeśli dla danych zajęć edukacyjnych ustalona ich +% liczba w tygodniu wynosi +% 1) 1-2 godziny – to w ciągu okresu każdy uczeń musi mieć oceny z co najmniej 3 form oceniania; +% 2) 3 i więcej godzin w tygodniu - to w ciągu okresu każdy uczeń musi mieć oceny z co najmniej 4 form +% oceniania. +% 9. Wszystkie oceny bieżące powinny być wpisywane do dziennika na bieżąco, w sposób czytelny +% i przejrzysty, z którego wynika, czego dana ocena dotyczy (komentarz do oceny w dzienniku +% elektronicznym). +% 10. W ocenianiu bieżącym stosuje się różne formy i metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, +% a ich waga i znaczenie przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych powinny być określone +% w przedmiotowych zasadach oceniania. Waga i znaczenie poszczególnych form sprawdzania osiągnięć +% edukacyjnych ucznia musi uwzględniać przede wszystkim poziom wykazania przez ucznia stopnia +% opanowania treści przewidzianych w podstawie programowej. +% 11. Bieżące sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się najczęściej poprzez: +% 1) sprawdziany (prace klasowe, testy, diagnozy) – obejmujące większy zakres materiału +% i przewidziane na czas 20-45 min; +% 2) kartkówki – obejmujące materiał co najwyżej trzech ostatnich jednostek tematycznych +% i przewidziane na czas do 15 min; +% 3) odpowiedzi ustne, przy czym nauczyciel może sprawdzać w tej formie bez uprzedniej zapowiedzi +% materiał realizowany w toku trzech ostatnich jednostek tematycznych; +% 4) ćwiczenia ustne, pisemne i praktyczne; +% 5) zadania domowe; +% 6) inne formy aktywności, specyficzne dla danego przedmiotu (np. referaty, prezentacje, albumy, +% projekty, prace twórcze). +% 12. Sprawdziany są zapowiadane i wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym z co najmniej +% tygodniowym wyprzedzeniem. Termin uprzedzenia o sprawdzianie nie obowiązuje, jeśli sprawdzian +% jest przekładany na prośbę uczniów. Ostatnia zaplanowana forma pisemna sprawdzenia wiedzy nie +% może odbyć się później niż 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. +% 13. W tygodniu mogą odbyć się co najwyżej 3 sprawdziany dla danego oddziału – nie więcej niż jeden +% w danym dniu. +% 14. Nauczyciel obowiązany jest określić zakres treści i wymagania, jakie obowiązywać będą uczniów +% podczas sprawdzianu. Wymagania sformułowane na użytek uczniów powinny mieć charakter +% operacyjny, czyli wskazywać, jakie widomości i umiejętności będą sprawdzane. +% 15. O wynikach prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek uczniowie powinni być poinformowani nie +% później niż w ciągu 10 dni roboczych od przeprowadzenia wymienionych form. W przypadku języka +% polskiego i diagnozy - 15 dni. +% 16. Uczeń otrzymuje do wglądu sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, która zwraca nauczycielowi. +% Nauczyciel ma obowiązek przechowywać te prace do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia każdego +% roku. +% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika +% elektronicznego. +% 18. Kartkówka może być przeprowadzona na każdej lekcji bez zapowiedzi. +% 19. Uczeń korzystający z niedozwolonych środków tj. telefon komórkowy, smartwatch w czasie +% sprawdzianów otrzymuje 0 punktów z danej formy i nie może jej poprawić. +% 20. Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy +% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym. +% Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do zaliczenia przez ucznia. +% 21. Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, po powrocie do szkoły ma obowiązek ustalić z nauczycielem +% przedmiotu termin i formę poprawy/zaliczenia sprawdzianu, nie później niż dwa tygodnie od powrotu +% do szkoły. +% 22. Każdy uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy oceny (wyniku punktowego) ze sprawdzianu. +% Do dziennika wpisuję się wynik wyższy. +% 23. Uczeń ma prawo zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć lekcyjnych. +% 24. Zgłoszenie nieprzygotowania nie przysługuje na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian, +% z zastrzeżeniem ust.25 i 26. +% 25. Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował Szkołę (np. w konkursach, zawodach), +% jest usprawiedliwiane na prośbę nauczyciela-opiekuna. +% 26. Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania i jest zwolniony z pisania bieżących kartkówek +% i odpowiedzi pierwszego dnia po nieobecności usprawiedliwionej trwającej: +%  co najmniej 5 dni– z przedmiotów, z których zajęcia odbywają się raz w tygodniu +%  co najmniej 3 dni – z pozostałych przedmiotów. +% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych . \newpage \section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych} + \paragraf{Przedmiot regulacji ustalania ocen (bieżących i śródrocznych)} - \begin{longenum} - \item Bieżące ocenianie oraz ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, a~także zajęć prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy\emph{Prawo Oświatowe}\footnotemark[\ust], służą w~szczególności: + \item Niniejsze zasady obejmują zarówno bieżące ocenianie osiągnięć ucznia w trakcie roku szkolnego, jak i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (także prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy \emph{Prawo Oświatowe}). Mają one na celu: \begin{longenum} - \item Ustaleniu poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia. - \item Wspieraniu wielostronnego rozwoju ucznia. - \item Zapewnieniu prawidłowej realizacji założeń programowych. + \item ustalenie poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia, + \item wspieranie wielostronnego rozwoju ucznia, + \item zapewnienie prawidłowej realizacji założeń programowych, + \item dostarczanie rodzicom, wychowawcom i dyrekcji informacji o efektywności procesu nauczania, wkładzie ucznia w jego własny rozwój oraz o postępach edukacyjnych. \end{longenum} - \item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w~ujęciu bieżącym oraz śródrocznym, obejmuje w~szczególności: - \begin{longenum} - \item Stopień zaangażowania w proces kształcenia. - \item Umiejętność współpracy z rówieśnikami. - \item Poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły. - \end{longenum} + % \item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w~ujęciu bieżącym oraz śródrocznym, obejmuje w~szczególności: + % \begin{longenum} + % \item Stopień zaangażowania w proces kształcenia. + % \item Umiejętność współpracy z rówieśnikami. + % \item Poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły. + % \end{longenum} \end{longenum} %------------------------------------------------------------------------- % \newpage \subsection{Bieżące ocenianie osiągnięć ucznia} \label{subsec:ocenianie-ucznia} + +\paragraf{Zasady ogólne} \begin{longenum} - - \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: - + \item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu: \begin{longenum} - \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: + \item 1--2 godziny tygodniowo: co najmniej 3 oceny, + \item 3 i więcej godzin tygodniowo: co najmniej 4 oceny. + \end{longenum} + \item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z czytelnym komentarzem. +\end{longenum} + +\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} +\begin{longenum} + \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: + \begin{longenum} + \item Czas trwania: \begin{longenum} - \item Zasady ich przeprowadzania - \begin{longenum} - \item Prace pisemne są przeprowadzane w~\textbf{trybie offline}. W~trakcie ich trwania: - \begin{longenum} - \item Urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i przechowywane w plecaku lub w miejscu wskazanym przez nauczyciela. - \item Wyjątek od tej zasady może nastąpić wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela, który określa zakres dopuszczalnego użycia urządzeń elektronicznych. - - \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków}: - \begin{longenum} - \item Uczeń korzystający np. z telefonu, smartwatcha bez zgody nauczyciela: - \begin{longenum} - \item otrzymuje 0 punktów, - \item traci możliwość poprawy tej oceny. - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} - - \item Trwają co najmniej: - \begin{longenum} - \item 20 minut --- sprawdziany, testy, - \item jedną godzinę lekcyjną --- prace klasowe (większy zakres materiału). - \end{longenum} - - \item Przed pracą pisemną nauczyciel przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału}. - \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną. - \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem (termin wpisywany w dzienniku elektronicznym). - - \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy takie prace, nie więcej niż jedna dziennie. - \item Wyniki prac pisemnych są podawane w terminie do 10 dni roboczych (dla dłuższych prac z języka polskiego i diagnoz --- do 15 dni). - \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: - \begin{longenum} - \item Uczeń ma prawo jednokrotnie poprawić \emph{ocenę niedostateczną} - (poniżej 30\% punktów). - \item Do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy. - \end{longenum} - - \end{longenum} - - %------------------ - - + \item co najmniej 20 minut (sprawdziany, testy), + \item co najmniej 1 godzina lekcyjna (prace klasowe o szerszym zakresie materiału). \end{longenum} - - \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \item Nauczyciel przed każdą pracą pisemną przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału} i informuje o zakresie materiału. + \item Terminy prac pisemnych są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i wpisywane do dziennika elektronicznego (maksymalnie trzy takie prace w tygodniu, nie więcej niż jedna dziennie). + \item Wyniki prac pisemnych podawane są w terminie do 10 dni roboczych (prace dłuższe, np. z języka polskiego lub diagnozy, do 15 dni). + \item \textbf{Poprawa oceny} niedostatecznej (poniżej 30\% punktów): \begin{longenum} - \item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. + \item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy, + \item do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy. \end{longenum} + \end{longenum} - \item \textbf{Kartkówki}: - \begin{longenum} - \item Trwają do 15 minut, - \item Mogą być \emph{niezapowiedziane}, - \item \textbf{Z reguły nie podlegają poprawie}. - \end{longenum} + \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \begin{longenum} + \item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. + \end{longenum} + + \item \textbf{Kartkówki}: + \begin{longenum} + \item Trwają do 15 minut; + \item Mogą być \emph{niezapowiedziane}; + \item Z reguły nie podlegają poprawie. + \end{longenum} + + \item \textbf{Inne formy}: + \begin{longenum} + \item Zadania domowe; + \item Projekty; + \item Aktywność na lekcji, - \item \textbf{Inne formy}: - \begin{longenum} - \item Zadania domowe, - \item Projekty, - \item Aktywność na lekcji, - \item Inne (zgodnie z PZO). - \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} -%------------------------------------------------------------------------- -% Tabela minimalna liczba ocen -\begin{table}[htbp] -\centering -\caption{Minimalna liczba ocen bieżących w semestrze} -\label{tab:minimalna-liczba-ocen} -\begin{tabular}{|c|c|} -\hline -\textbf{Liczba godzin przedmiotu w tygodniu} & \textbf{Minimalna liczba ocen w semestrze} \\ \hline -1--2 & 3 \\ \hline -3 i więcej & 4 \\ \hline -\end{tabular} -\end{table} +\paragraf{Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych} +\begin{longenum} + \item W czasie prac pisemnych urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i przechowywane w plecaku lub miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy tylko za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela. + \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków} (np. telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje: + \begin{longenum} + \item otrzymaniem 0 punktów, + \item utratą możliwości poprawy tej oceny. + \end{longenum} +\end{longenum} -%------------------------------------------------------------------------- -% Tabela skala ocen -\begin{table}[htbp] -\centering -\caption{Przykładowa skala ocen a liczba uzyskanych punktów (w \%)} -\label{tab:skala-ocen} -\begin{tabular}{|c|c|} -\hline -\textbf{Zakres procentowy} & \textbf{Ocena} \\ \hline -0--29\% & 1 (niedost.) \\ \hline -30--49\% & 2 (dopuszcz.) \\ \hline -50--74\% & 3 (dostateczny) \\ \hline -75--89\% & 4 (dobry) \\ \hline -90--96\% & 5 (bardzo dobry) \\ \hline -97--100\% & 6 (celujący) \\ \hline -\end{tabular} -\end{table} - -%------------------------------------------------------------------------- -% Tabela rodzaje prac pisemnych -\begin{table}[htbp] -\centering -\caption{Rodzaje prac pisemnych i zasady ich przeprowadzania} -\label{tab:prace-pisemne} -\begin{tabular}{|l|p{5cm}|p{5cm}|} -\hline -\textbf{Rodzaj pracy} & \textbf{Zakres materiału} & \textbf{Zasady zapowiadania / poprawy} \\ \hline -\textbf{Prace klasowe} - & Obejmują \textbf{szerszy zakres} materiału (więcej niż 3 lekcje) - & Zapowiadane \textbf{z co najmniej tygodniowym} wyprzedzeniem \newline - Wpis do terminarza w dzienniku \newline - Możliwa \textbf{jednokrotna poprawa} (ocena niedostateczna). \\ \hline -\textbf{Sprawdziany / testy} - & Zakres od kilku do większych partii materiału - & Zapowiadane z wyprzedzeniem, termin w dzienniku \newline - \textbf{Poprawa} oceny niedostatecznej (poniżej 30\% p.) \newline - Sprawdzenie i omówienie w ciągu 10 (do 15) dni roboczych. \\ \hline -\textbf{Kartkówki} - & \textbf{Materiał z 3 ostatnich lekcji} - & \textbf{Niezapowiedziane}, \newline - \textbf{brak poprawy} (zwykle). \\ \hline -\end{tabular} -\end{table} +\paragraf{Nieobecności i terminy} +\begin{longenum} + \item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie). + \item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. + \item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności. + \item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek. +\end{longenum} %------------------------------------------------------------------------- \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}