\textbf{\large Konieczność zmian Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}
\end{minipage}
}
\end{center}
\vspace{1em}% Odstęp po tytule
% Wprowadzenie
Wprowadzenie zmian w dokumencie \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} jest niezbędne w celu dostosowania systemu oceniania do współczesnych wymagań edukacyjnych oraz zapewnienia \emph{pełnej zgodności} z obowiązującymi przepisami prawnymi. Zmiany te koncentrują się na wprowadzeniu \emph{ilościowych kryteriów oceniania} wymagań określonych w Podstawie Programowej.
Wprowadzenie ilościowych kryteriów oceniania umożliwia ocenę postępów ucznia, uwzględniając nie tylko ilościowe aspekty (np. punktację), ale także umiejętności, takie jak \emph{twórcze myślenie} czy zdolność rozwiązywania problemów.
\item\textbf{Realizacja podstawy programowej:}
Nowe podejście pozwala na odwzorowanie wymagań określonych w Podstawie Programowej.
\item\textbf{Zapewnienie jednoznaczności i przejrzystości:}
Ilościowych kryteria oceniania eliminują \emph{subiektywizm i arbitralne interpretacje}, co przekłada się na większą obiektywizację procesu dydaktycznego, co eliminuje potencjalne roszczenia do systemu oceniania.
\item\textbf{Indywidualizacja procesu kształcenia:}
Nowe podejście umożliwia dostosowanie oceniania do indywidualnych potrzeb uczniów, w tym uczniów z \emph{specjalnymi potrzebami edukacyjnymi}. Pozwala to na realizację \emph{zasady indywidualizacji}, która jest jednym z kluczowych założeń systemu oświaty.
\end{longenum}
\item\textbf{Podstawa prawna:}
\begin{longenum}
\item\textbf{Ustawa – Prawo oświatowe:}
Szkoła jest zobowiązana do prowadzenia oceniania wewnątrzszkolnego w sposób \emph{przejrzysty i jednoznaczny}. Wprowadzenie ilościowych kryteriów oceniania bezpośrednio wspiera realizację tej zasady.
\item\textbf{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki:}
Rozporządzenie określa, że ocenianie powinno być oparte na jasnych i mierzalnych kryteriach, które uwzględniają zarówno ilościowe, jak i jakościowe aspekty pracy ucznia. Zmiany w dokumencie WO są zatem konieczne, aby zapewnić zgodność z tymi wymogami.
Podstawa programowa stanowi minimalne wymagania, które muszą być osiągnięte przez uczniów. Wprowadzenie ilościowych kryteriów oceniania w dokumencie WO umożliwia lepsze odwzorowanie tych wymagań w praktyce szkolnej.
\end{longenum}
\item\textbf{Podsumowanie:}
\begin{longenum}
\item Wprowadzenie \emph{zmian w dokumencie WO} w kierunku ilościowych kryteriów oceniania jest kluczowe dla realizacji celów edukacyjnych i wychowawczych.
\item Zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi, w tym Prawem oświatowym, Podstawą Programową i Rozporządzeniem w sprawie oceniania, jest podstawowym warunkiem funkcjonowania systemu oceniania.
\item Zmiany te przyczynią się do poprawy jakości kształcenia oraz lepszego przygotowania uczniów do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\newpage
% Tytuł (bez ramki)
\begin{center}
\fbox{
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
\centering
\textbf{\large Zapisy WO i SO chroniące niepodważalność oceny}
\end{minipage}
}
\end{center}
\vspace{1em}% Odstęp po tytule
% Lista longenum
\begin{longenum}
\item\textbf{Jawność oceny:} Kryteria oceny wynikają bezpośrednio z~Wymagań Ogólnych i~Szczegółowych określonych w~Podstawy Programowej (PP). Są one:
\begin{longenum}
\item Podstawą do wystawiania ocen.
\item Przedstawiane uczniom i~rodzicom w~sposób transparentny na formie sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
\end{longenum}
\item\textbf{Precyzyjna punktacja i miara realizacji:} Każde forma sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~szczególności praca pisemna posiada przypisaną \emph{jawną punktację}, która precyzyjnie odzwierciedla stopień realizacji wymagań edukacyjnych określony w~Szczegółowym Ocenianiu (SO). Zapewnia to:
\begin{longenum}
\item Weryfikowalność zgodności oceny z \emph{kryteriami ilościowymi} realizacji wymaganiami edukacyjnymi.
\item Uczeń i rodzice mają pełny wgląd w proces oceniania.
\item Eliminowane są zarzuty subiektywizmu.
\end{longenum}
\item\textbf{Dokumentowanie ocen:} Ocena tak skonstruowana zawiera „w sobie” uzasadnienie, odnoszące się bezpośrednio do ilościowego stopnia realizacji wymagań określonych w~Podstawie Programowej. Dzięki temu:
\begin{longenum}
\item Ocena jest obiektywna i dobrze uzasadniona.
\item Umożliwia łatwą obronę przed ewentualnymi zarzutami ze strony uczniów lub rodziców.
\item Zapewnia przejrzystość procesu oceniania.
\end{longenum}\end{longenum}
\vspace{1em}% Mniejszy odstęp
% Dodatkowa sekcja
\textbf{\large Jak skutecznie bronić wystawionej oceny?}
\begin{longenum}
\item Powołać się na konkretne zapisy WO i SO podstawy programowej.
\item Ocenić wymaganiami z Podstawy Programowej.
\item Wskazać jednoznacznie przypisaną punktację i miarę realizacji wymagań.
\item Udostępnić szczegółową dokumentację procesu oceniania razem z uzasadnieniem oceny.
\end{longenum}
\vspace{1em}% Mniejszy odstęp
% Podsumowanie (również w longenum)
\textbf{\large Stosowanie powyższych zasad zapewnia:}
\begin{longenum}
\item Transparentność oceniania.
\item Ochronę przed próbami nieuzasadnionego podważenia ocen.
\item Wiarygodność całego procesu edukacyjnego.
\end{longenum}
\newpage
% Tytuł (bez ramki)
\begin{center}
\fbox{
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
\centering
\textbf{\large Wprowadzenie kryteriów ilościowych w ocenianiu}
\end{minipage}
}
\end{center}
\vspace{1em}% Odstęp po tytule
% Wprowadzenie
Kryteria ilościowe są podstawą obiektywnego i transparentnego systemu oceniania. Określają one minimalny stopień realizacji wymagań edukacyjnych niezbędny do uzyskania danej oceny. Poniżej przedstawiono obszary, w których kryteria ilościowe znajdują zastosowanie, wraz z przykładowymi progami procentowymi:
\textbf{Ocena klasyfikacyjna}&\textbf{Minimalna liczba zrealizowanych wymagań [\%]}&\textbf{Minimalny wynik punktowy [\%]}\\
\hline
Celująca (cel) & 96 & 96 \\
\hline
Bardzo dobra (bdb) & 80 & 80 \\
\hline
Dobra (db) & 65 & 65 \\
\hline
Dostateczna (dst) & 50 & 50 \\
\hline
Dopuszczająca (dop) & 30 & 30 \\
\hline
\end{tabularx}
\caption{Skala ocen klasyfikacyjnych z minimalnymi progami realizacyjnymi i punktowymi}
\label{tab:skala-ocen}
\end{table}
\item\textbf{Nieklasyfikacja:}
\begin{longenum}
\item Uczeń nie otrzymuje promocji lub klasyfikacji, jeśli nie uzyska co najmniej 30\% wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej, na poziomie 30\% w skali punktowej.
\item Brak realizacji koniecznych wymagań jest jednoznacznie udokumentowany w prawidłowo skonstruowanych formach sprawdzania wiedzy. Formy te zawierają jasno określone kryteria oraz jednoznaczny system punktacji, na podstawie którego można również określić stopień realizacji Podstawy Programowej.
\end{longenum}
\item\textbf{Uzyskiwanie lepszej oceny i zasady popraw:}
\begin{longenum}
\item Ocena wyższa jest przyznawana po zrealizowaniu brakujących osiągnięć edukacyjnych, określonych przez kryteria ilościowe.
\item Kryteria ilościowe umożliwiają jasne określenie, jakie zadania muszą zostać poprawione lub uzupełnione, aby osiągnąć wyższą ocenę.
\item Uczeń ma dostęp do szczegółowego opisu błędów oraz punktacji, które należy zrealizować w celu poprawy oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\vspace{1em}% Mniejszy odstęp
% Podsumowanie
\textbf{\large Zastosowanie kryteriów ilościowych gwarantuje:}
\begin{longenum}
\item Transparentność procesu oceniania.
\item Obiektywizm w wystawianiu ocen.
\item Możliwość śledzenia postępów ucznia.
\item Ochronę nauczyciela przed arbitralnymi zarzutami.
Dokument Szczegółowego Oceniania (SO) określa zasady oceniania wiedzy i umiejętności uczniów. Jest opracowywany przez nauczyciel danego przedmiotu w celu zapewnienia spójności, obiektywizmu oraz pełnej zgodności z Podstawą Programową (PP).
\vspace{1em}% Mniejszy odstęp
% Lista longenum
\begin{longenum}
\item\textbf{Cele dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Zapewnienie transparentnego i sprawiedliwego systemu oceniania.
\item Wyeliminowanie subiektywizmu poprzez precyzyjne kryteria oraz jednoznaczną punktację.
\item Monitorowanie postępów uczniów w oparciu o mierzalne wskaźniki realizacji wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item\textbf{Zakres regulacji dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Określenie wymagań ogólnych i szczegółowych zgodnych z PP.
\item Ustalenie jednoznacznych kryteriów wystawiania ocen, uwzględniających stopień realizacji wymagań edukacyjnych.
\item Opis narzędzi i procedur oceniania ilościowego, umożliwiających rzetelną weryfikację osiągnięć uczniów.
\item Wprowadzenie wskaźników realizacji Podstawy Programowej.
\end{longenum}
\item\textbf{Procedury związane z dokumentem SO:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument do dnia 30 września.
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument pod kątem zgodności z PP oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Zatwierdzony dokument jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej lub elektronicznej, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
\end{longenum}
\item\textbf{Korzyści z wdrożenia dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Transparentność i jasność procesu oceniania.
\item Obiektywizm w wystawianiu ocen, eliminujący arbitralne interpretacje.
\item Możliwość śledzenia postępów uczniów w realizacji wymagań edukacyjnych.
\item Pełna zgodność z obowiązującą Podstawą Programową.
\item Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO) określa zasady oceniania wiedzy i~umiejętności uczniów w~ramach danego przedmiotu. Jest opracowywany przez nauczyciela w~oparciu o~Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) oraz Szczegółowe Ocenianie (SO), zapewniając spójność, przejrzystość i~obiektywizm procesu dydaktycznego.
\item Zapisy zawarte w~PO doprecyzowują i~uzupełniają wytyczne określone w~dokumencie WO, który pełni rolę nadrzędną.
\end{longenum}
\vspace{1em}% Mniejszy odstęp
% Lista longenum
\begin{longenum}
\item\textbf{Cele dokumentu PO:}
\begin{longenum}
\item Zapewnienie transparentnego i~sprawiedliwego systemu oceniania.
\item Uwzględnienie specyfiki danego przedmiotu w~procesie weryfikacji osiągnięć uczniów.
\item Dostosowanie kryteriów oceniania do poziomu edukacyjnego uczniów zgodnie z~Podstawą Programową.
\end{longenum}
\item\textbf{Zakres regulacji dokumentu PO:}
\begin{longenum}
\item Opis form i sposobów weryfikacji osiągnięć, takich jak prace pisemne, projekty, prezentacje.
\item Ustalenie szczegółowych zasad oceniania, w tym:
\begin{longenum}
\item Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania.
\item Sposób przeliczania punktów na oceny (\textbf{punktowo-procentowy} system).
\item Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze.
\end{longenum}
\item Zasady poprawy ocen bieżących i uzyskiwania wyższych ocen.
\item Sposób informowania uczniów i rodziców o wynikach oceniania.
\end{longenum}
\item\textbf{Procedury związane z dokumentem PO:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument Dyrektorowi szkoły do dnia 30 września.
\item Dokument może mieć formę pisemną, zgodną z wewnętrznymi wytycznymi szkoły.
\item Dyrekcja analizuje dokument pod kątem zgodności z WO, SO.
\item Zatwierdzony dokument jest udostępniany uczniom i rodzicom w celu zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceniania.