% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
\footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
\footnotetext[\ust]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
\item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów,
co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów,
oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej.
\item Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować:
\begin{longenum}
\item\textbf{Określenie stopnia realizacji wymagań podstawy programowej}, ustalonego w~oparciu o~obiektywne wskaźniki efektywności.
\item\textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych oraz ilościowo integrowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, z~wykorzystaniem obiektywnych mierników umożliwiających monitorowanie postępów edukacyjnych.
\item\textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i~ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego.
\item Dokument \textbf{SO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item Szczegółowy zakres wymagań edukacyjnych (ogólnych i~szczegółowych) dla poszczególnych poziomów i zakresów nauczania, zgodnych z~\textbf{PP}\footnotemark[\pp] i przyjętym rozkłądem materiału.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
% \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych.
% \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela}
% w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}).
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
% z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny).
% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają
% w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego},
% uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września}
\item Dokument \textbf{PO}, opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej.
\item\textbf{Cel dokumentu PO:}\\
Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować:
\item\textbf{Określenie sposobów i form weryfikacji osiągnięć edukacyjnych}, zgodnych z~kryteriami określonymi w~\textbf{SO}.
\item\textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, uwzględniających minimalne i~rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen.
\item\textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego.
\item Dokument \textbf{PO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item\textcolor{orange}{Dokument \textbf{PO} jest obowiązkowy dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z~danego przedmiotu.}
\end{longenum}
\item\textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie PO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym liczbę i~rodzaje form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem minimalnych i~rozszerzonych wymagań (na poszczególne oceny).
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, takie jak indywidualizacja procesu dydaktycznego, uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item\textbf{Procedury składania dokumentu PO:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
\item Dokument \textbf{PO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{PO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{PO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{PO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
% \paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.}
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym:
% \begin{longenum}
% \item Wymagania na ocenę celującą,
% \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą,
% \item Wymagania na ocenę dobrą,
% \item Wymagania na ocenę dostateczną.
% \end{longenum}
% \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
% \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp]
% \end{longenum}
% \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września.
\item Sposobach oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów zgodnie z~Przedmiotowym Ocenianiem (\textbf{PO}).
\item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\item Dostępie do Wewnątrzszkolnego oceniania (WO), \textcolor{orange}{zgodnie z~\S9~ust.~4~Statutu Szkoły,} poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS w~zakładce "Organizacja szkoły - pliki szkoły".
\item Dostępie do dokumentów: \textbf{SO} i \textbf{PO}, określających sposoby oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów dla nauczanych przedmiotów w~wersji papierowej w~bibliotece szkolnej.
\item Konieczności potwierdzenia przez rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu faktu zapoznania się z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}) własnoręcznym podpisem na liście obecności;
\item Tym, że rodzice nieuczestniczący w~spotkaniach z~wychowawcą klasy, niekontaktujący się z~nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne lub niekorzystający z~e-dziennika, nie mogą powoływać się na brak informacji o~postępach dziecka w~nauce;
\item Zasadach funkcjonowania dziennika elektronicznego w~szkole, przekazując loginy i~hasła do kont oraz wskazując, gdzie i~jak można uzyskać pomoc w~obsłudze dziennika. Takie same informacje przekazuje rodzicom uczniów przyjętych do szkoły w~trakcie trwania etapu edukacyjnego.
\item Oceny (bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne) są wpisywane do dziennika elektronicznego zgodnie z terminami określonymi w \textcolor{orange}{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo żądania uzasadnienia wystawionej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej (śródrocznej, rocznej).
\item Nauczyciel, przygotowując uzasadnienie oceny, odnosi się w szczególności do:
\item Na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) \textbf{wychowawca klasy} uzasadnia ocenę zachowania, \textbf{odwołując się do kryteriów} opisanych w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\item Uzasadnienie oceny zachowania powinno zawierać:
\begin{longenum}
\item odniesienie do przyjętych kryteriów (np. frekwencja, kultura osobista, współpraca w grupie, przestrzeganie regulaminu),
\item mocne strony w zakresie postaw i zachowań ucznia,
\item obszary wymagające poprawy,
\item wskazówki dotyczące dalszego rozwoju społecznego i osobistego.
\item\textbf{Uczniowi} --- ustnie, podczas zajęć lub w indywidualnej konsultacji,
\item\textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- podczas indywidualnego spotkania (np. tzw. wywiadówki lub konsultacje) albo w innej uzgodnionej formie (np. online).
% \item Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z~definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w~szczególności:
% \begin{enumerate}
% \item zachowanie na terenie szkoły,
% \item postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
% \item reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych,
% \item stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z~zewnątrz.
\item Niniejsze postanowienia określają \textbf{zakres i~cele} organizacji oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych w~szkole, ze szczególnym uwzględnieniem:
\begin{longenum}
\item sytuacji, w~których uczeń nie może być klasyfikowany z~przyczyn określonych w~przepisach (np.~nieobecność powyżej dopuszczalnego limitu),
\item trybu i~warunków przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego,
\item zasad ustalania wyników egzaminu klasyfikacyjnego oraz ich konsekwencji w~procesie oceniania rocznego (klasyfikacyjnego).
\end{longenum}
\item Celem przystąpienia ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego jest umożliwienie uzyskania oceny z~danego przedmiotu (obowiązkowego lub dodatkowego), w~sytuacjach, gdy klasyfikacja śródroczna lub roczna nie była możliwa na zasadach ogólnych (np.~z~powodu nieobecności lub z~innych uzasadnionych przyczyn).
\end{longenum}
\paragraf{Przesłanki i~warunki przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego}
\begin{longenum}
\item Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w~przypadku:
\begin{longenum}
\item braku możliwości ustalenia oceny rocznej (lub semestralnej) z~danego przedmiotu z~powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity,
\item zwolnienia z~obowiązku uczęszczania na zajęcia danego przedmiotu na podstawie odrębnych przepisów, w~sytuacjach określonych przez prawo oświatowe,
\item innych wyjątkowych okoliczności, uznanych za zasadne przez \textbf{Dyrektora szkoły} w~porozumieniu z~Radą Pedagogiczną (np.~długotrwała choroba, indywidualny tok nauki).
\end{longenum}
\item Wniosek o~przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa rodzic (prawny opiekun) ucznia
lub sam uczeń (jeżeli jest pełnoletni) w~terminie określonym w~regulacjach wewnątrzszkolnych.
\item Decyzję w~sprawie dopuszczenia do egzaminu klasyfikacyjnego podejmuje \textbf{Dyrektor szkoły}, po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy oraz nauczyciela (nauczycieli) danego przedmiotu.
\item Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala \textbf{Dyrektor szkoły} w porozumieniu z osobami
wchodzącymi w skład komisji oraz z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
\item Zadania egzaminacyjne, sposób ich przeprowadzenia i~oceniania powinny być dostosowane
do \textbf{możliwości psychofizycznych} ucznia, w~szczególności z~uwzględnieniem opinii lub orzeczenia
poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli takowe obowiązują w~przypadku danego ucznia.
\end{longenum}
\paragraf{Wyniki egzaminu klasyfikacyjnego}
\begin{longenum}
\item Na podstawie uzyskanych wyników komisja ustala \textbf{roczną (lub semestralną) ocenę klasyfikacyjną} z danego przedmiotu, informując o tym niezwłocznie ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów).
\item Wpisanie oceny do dokumentacji szkolnej następuje w dzienniku elektronicznym lub w innym
rejestrze ocen, zgodnie z przepisami obowiązującymi w szkole (Statut szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania).
\item W przypadku uzyskania oceny \textbf{niedostatecznej} w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń podlega dalszym przepisom \textbf{o promocji i warunkach ewentualnego egzaminu poprawkowego}, zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami.
\end{longenum}
%--------------------------------------
\section{Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych}
\label{sec:wyzsze_oceny}
\paragraf{Zakres i~cele ustalania warunków}
\begin{longenum}
\item Niniejsze postanowienia określają wewnątrzszkolne wymogi i~procedury związane z~ubieganiem się przez uczniów o~\textbf{wyższą niż przewidywana} ocenę klasyfikacyjną z~zajęć edukacyjnych oraz z~zachowania.
\item Celem wprowadzenia jasnych zasad w~tym zakresie jest:
\item\textbf{pozytywną opinię} nauczyciela prowadzącego dane zajęcia (bądź wychowawcy w~przypadku zachowania) na temat \textbf{postępu} i~\textbf{zaangażowania} ucznia,
\item\textbf{wykonanie dodatkowych zadań} lub projektów potwierdzających wyższy poziom
osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy,
\item spełnienie innych wymagań wynikających z~\textbf{kryteriów przedmiotowych} lub
\item Rozpatrzenie wniosku o~podwyższenie oceny klasyfikacyjnej następuje z~uwzględnieniem:
\begin{longenum}
\item dotychczasowych osiągnięć ucznia,
\item spełnienia wymagań określonych w~\S{}2 powyżej (warunków ubiegania się),
\item rekomendacji nauczyciela prowadzącego zajęcia lub wychowawcy klasy (dla oceny z~zachowania).
\end{longenum}
\item W~przypadku wątpliwości lub zastrzeżeń co do zasadności wniosku, nauczyciel prowadzący
może (w~porozumieniu z~wychowawcą lub Dyrektorem szkoły) wyznaczyć \textbf{dodatkowe zadania} sprawdzające lub przeprowadzić \textbf{krótką formę egzaminu} (ustnego czy pisemnego), aby obiektywnie ocenić wyższe kompetencje ucznia.
\item O~ostatecznej decyzji w~sprawie wyższej oceny nauczyciel (lub wychowawca) powiadamia
ucznia i~rodziców (prawnych opiekunów) w~terminie ustalonym przez przepisy wewnętrzne szkoły
(np.~nie później niż kilka dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej).
\end{longenum}
\section{Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom}
\item postępów i trudności ucznia w~nauce oraz w~zachowaniu,
\item szczególnych uzdolnień i osiągnięć ucznia,
\item wyników klasyfikacji śródrocznej i rocznej, jak również wymagań edukacyjnych stawianych uczniom.
\end{longenum}
\item Celem regulacji w~tym zakresie jest zapewnienie \textbf{sprawnej} i~\textbf{skutecznej} komunikacji szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami), w sposób umożliwiający bieżące śledzenie postępów ucznia, wczesne wykrywanie trudności w nauce lub w zachowaniu oraz wsparcie w rozwoju indywidualnych predyspozycji i uzdolnień.
\end{longenum}
%-------------------------------
\paragraf{Formy przekazywania informacji rodzicom}
\begin{longenum}
\item Szkoła zapewnia różnorodne formy \textbf{informowania rodziców (prawnych opiekunów)} o postępach, trudnościach i~sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów, w tym w szczególności:
\begin{longenum}
\item\textbf{zebrania klasowe} organizowane z określoną częstotliwością (np.\ co najmniej raz w semestrze),
\item\textbf{indywidualne konsultacje} z nauczycielami i wychowawcą,
\item\textbf{dostęp do dziennika elektronicznego}, umożliwiający bieżący wgląd w oceny, frekwencję i uwagi dotyczące zachowania ucznia,
\item inne formy \textbf{kontaktów indywidualnych}, takie jak rozmowy telefoniczne, korespondencja e-mail, spotkania z pedagogiem lub psychologiem szkolnym itp.
\end{longenum}
\item Zakres i szczegółowy harmonogram spotkań oraz konsultacji (z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami) jest określony w Statucie szkoły bądź w odrębnych \textbf{wewnątrzszkolnych procedurach}.
\item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo zwrócić się \textbf{w każdym momencie} roku szkolnego z prośbą o dodatkowe konsultacje lub spotkanie w przypadku zauważenia niepokojących symptomów w nauce bądź zachowaniu ucznia, a także w celu omówienia sposobów wsparcia rozwoju uzdolnień.
\end{longenum}
\section{Postanowienia końcowe}
\label{sec:postanowienia_koncowe}
\paragraf{Zakres obowiązywania i procedura zmian}
\begin{longenum}
\item Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część \textbf{Statutu Szkoły} i~podlegają zatwierdzeniu przez \textbf{Radę Pedagogiczną} zgodnie z~obowiązującą procedurą.
\item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o: