% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
\footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
\footnotetext[\ust]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
\item\label{itm:zasady-urzadzenia-wylaczone} W~czasie trwania zajęć eduakcyjnych \textbf{\emph{urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone}} i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela.
\item\label{itm:zasady-niedozwolone-srodki} Korzystanie z~niedozwolonych środków (np.~telefonu, smartwatcha) w czasie trwania form sprawdzania wiedzy i umiejętności bez zgody nauczyciela skutkuje:
\item\label{itm:ogolne-zasady-punktowo-procentowy} Obowiązuje \textbf{\emph{punktowo-procentowy}} system oceniania wewnątrzszkolnego, stosowany w szkole młodzieżowej, którego celem jest:
\item\label{itm:ogolne-zasady-cel-informacja} Zapewnienie uczniowi informacji o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowania oraz o postępach w tym zakresie, w szczególności dotyczących:
\item\label{itm:ogolne-zasady-jakosc-pracy} Jakości wykonanej pracy.
\item\label{itm:ogolne-zasady-skutecznosc-metod} Skuteczności stosowanych metod uczenia się.
\item\label{itm:ogolne-zasady-poziom-wiedzy} Poziomie opanowania wiadomości i umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, oraz realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
\item\label{itm:ogolne-zasady-pomoc-uczen} Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co wykonał prawidłowo i jak powinien się dalej uczyć, wraz ze wskazówkami do samodzielnego planowania własnego rozwoju.
\item\label{itm:ogolne-zasady-motywowanie} Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
\item\label{itm:ogolne-zasady-monitorowanie} Umożliwienie rodzicom lub prawnym opiekunom oraz nauczycielom monitorowania:
\item\label{itm:ogolne-zasady-oswiadczenia-edukacyjne} Osiągnięcia edukacyjne ucznia -- poziom opanowania wiedzy i~umiejętności określonych w~wymaganiach programowych.
\item\label{itm:ogolne-zasady-zachowanie} Zachowanie ucznia -- stopień przestrzegania zasad współżycia szkolnego oraz norm obowiązujących w~placówce.
\item\label{itm:ogolne-zasady-realizacja-oceniania} Ocenianie wewnątrzszkolne realizują nauczyciele prowadzący zajęcia w~ramach oddziałów klasowych lub grup międzyoddziałowych.
\item\label{itm:ogolne-zasady-biezace-sprawdzanie} Nauczyciele sprawdzają wiedzę i~umiejętności uczniów na~bieżąco oraz po~zrealizowaniu materiału z~kolejnych działów programowych.
\item\label{itm:ogolne-zasady-biezace-systematyczna} Największy nacisk kładzie się na~systematyczną ocenę pracy ucznia.
\item\label{itm:ogolne-zasady-biezace-obserwacja} Ocenianie zachowania opiera się na~systematycznej obserwacji postawy ucznia wobec rówieśników, nauczycieli oraz innych członków społeczności szkolnej.
\item\label{itm:ogolne-zasady-biezace-regulamin} Uwzględnia się przestrzeganie regulaminu szkoły, zaangażowanie w~życie szkoły oraz odpowiedzialność za~wykonywane zadania.
\item\label{itm:ogolne-zasady-koncowa-egzamin} Wyniku egzaminu poprawkowego lub sprawdzającego przeprowadzonego w~ostatnim roku kształcenia z~danych zajęć edukacyjnych;
\item\label{itm:ogolne-zasady-koncowa-olimpiady} Wyników olimpiad i~konkursów uprawniających do uzyskania oceny celującej.
\item\label{itm:ogolne-zasady-skala-punktowa} Oceny bieżące są wystawiane w~systemie punktowym, który pozwala na precyzyjne określenie postępów ucznia.
\item\label{itm:ogolne-zasady-skala-procentowa} Oceny klasyfikacyjne są przeliczane na skalę procentową według progów z~[\ref{itm:kryteria-procentowe}], a~następnie na stopnie zgodnie z~[\ref{itm:skala-stopni-klasyfikacyjnych}].
\item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych wynikający z~PP jest ustalany na podstawie zasad określonych w Szczegółowym Ocenianiu [\ref{itm:narzedzia-procedury-oceny}] danego przedmiotu.
\item Podstawą ustalenia oceny jest spełnienie jednolitych dla wszystkich uczniów minimalnych progów, wyrażonych procentem realizowanych wymagań programowych i uzyskanych punktów, zgodnie z tabelą~\ref{tab:skala-ocen}.
\item\label{itm:po-obliczanie-ocen-klasyfikacyjnych-def} Ocena klasyfikacyjna (śródroczna lub roczna) jest obliczana na podstawie punktów zdobytych przez ucznia w~dzienniku elektronicznym. Liczba punktów obejmuje:
\begin{longenum}
\item\label{itm:po-ocena-srodroczna-punkty} dla oceny śródrocznej – pierwszy okres roku szkolnego,
\item\label{itm:po-ocena-roczna-punkty} dla oceny rocznej – cały rok szkolny.
\item\label{itm:po-obliczanie-ocen-klasyfikacyjnych-uwzglednienie} Do obliczenia uwzględnia się:
\begin{longenum}
\item Całkowitą liczbę punktów wpisanych do dziennika elektronicznego zgodnie z~procedurami rejestracji ocen określonymi w~[\ref{itm:wpisy-do-dziennika}],
\item Sumę maksymalnych liczb punktów przewidzianych dla poszczególnych form sprawdzania wiedzy, określonych w [\ref{itm:maksymalna-liczba-punktow}].
\item Oceny uzyskane z poprawek, określone w [\ref{itm:poprawa-oceny-niedostatecznej}].
\end{longenum}
\item\label{itm:obliczanie-ocen-klasyfikacyjnych-przeliczenie} Wynik punktowy przelicza się na procenty według progów określonych w [\ref{itm:kryteria-procentowe}], a następnie na stopień według skali [\ref{itm:skala-stopni-klasyfikacyjnych}].
\item\label{itm:obliczanie-ocen-klasyfikacyjnych-weryfikacja} Przed wystawieniem oceny nauczyciel weryfikuje, czy uczeń spełnia warunki klasyfikowalności określone w [\ref{itm:po-klasyf-warunki-klasyfikowalnosci}].
\item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, zgodnie z decyzją \textbf{Dyrektora Szkoły}, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen.
\item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według skali przedstawionej w tabeli~\ref{tab:skala-przeliczeniowa}.
\begin{table}[h!]
\centering
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena}&\textbf{Przeliczenie na punkty (\%)}\\
\hline
Dopuszczający (2) & 40 \\
Dostateczny (3) & 57 \\
Dobry (4) & 72 \\
Bardzo dobry (5) & 88 \\
Celujący (6) & 98 \\
\hline
\end{tabular}
\caption{Skala przeliczania ocen uzyskanych w poprzedniej szkole na punkty procentowe.}
\item\label{itm:po-klasyf-dyrektor-okresla-terminy} Terminy posiedzeń śródrocznej oraz rocznej rady klasyfikacyjnej określa \textbf{Dyrektor szkoły} w~drodze zarządzenia wewnętrznego.
\item\label{itm:po-klasyf-wpis-do-dokumentacji} Nie później niż w dniu posiedzenia rady klasyfikacyjnej:
\begin{longenum}
\item\label{itm:po-klasyf-wpis-ocen-edukacyjnych} Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne dokonują wpisu ocen klasyfikacyjnych z~tychże zajęć do dokumentacji przebiegu nauczania.
\item\label{itm:po-klasyf-wpis-oceny-zachowania} Wychowawca klasy dokonuje wpisu oceny klasyfikacyjnej z~zachowania do dokumentacji przebiegu nauczania.
\item\label{itm:po-klasyf-wychowawca-ocena-zachowania} Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z~obowiązującym punktowym systemem oceny zachowania okreslonym w~rozdziale dotyczącym \hyperref[sec:ustalenia-kryteriow-oceniania-zachowania]{ustalenia kryteriów oceniania zachowania}.
\item\label{itm:po-klasyf-oceny-dodatkowe-nie-wplywaja} Oceny z~dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływają na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\item\label{itm:po-klasyf-warunki-klasyfikowalnosci} Warunki klasyfikowalności ucznia
\begin{longenum}
\item\label{itm:po-klasyf-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~danych zajęć edukacyjnych, jeżeli:
\begin{longenum}
\item\label{itm:po-klasyf-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w~[\ref{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen}] jeżeli nie została ona ustalona w~PO ([\ref{itm:fwe-po-min-liczba-ocen}]).
\item\label{itm:wymaganie-trzy-formy} Uczeń nie został poddany ocenie w~co najmniej trzech różnych formach sprawdzania wiedzy, o~których mowa w~[\ref{itm:po-ob-trzy-formy}], w~okresie roku szkolnego, z~zastrzeżeniem odmiennego ustalenia w~Przedmiotowym Ocenianiu [\ref{itm:min-formy-weryfikacji}].
\item\label{itm:po-klasyf-nieobecnosc-polowa-czasu} Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania.
\item\label{itm:po-klasyf-brak-podstaw-oceny}
Nie można wystawić oceny klasyfikacyjnej z~powodu niespełnienia wymagań edukacyjnych, zgodnie z procedurami opisanymi w punkcie~\ref{itm:kryteria-ocen-klasyfikacyjnych}.
\item Niniejsze postanowienia dotyczą wyłącznie sytuacji, w której uczeń otrzymał \emph{roczną ocenę niedostateczną} z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasyfikacji końcoworocznej.
\end{longenum}
\item\textbf{Egzamin poprawkowy – tryb i zasady:}
\begin{longenum}
\item Roczną ocenę niedostateczną \textbf{można zmienić wyłącznie} w drodze \emph{egzaminu poprawkowego}.
\item Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, a w przypadku niektórych
przedmiotów (np.~wychowanie fizyczne, informatyka) – głównie z zadań praktycznych.
\item\textbf{Termin egzaminu poprawkowego} ustala \textbf{Dyrektor szkoły}, przy czym
przeprowadza się go \emph{zwykle w ostatnim tygodniu ferii letnich}.
\item Organizację i przebieg egzaminu poprawkowego nadzoruje komisja egzaminacyjna powołana
przez \textbf{Dyrektora szkoły}, w skład której wchodzą:
\begin{enumerate}
\item Dyrektor szkoły (lub nauczyciel zajmujący w~szkole stanowisko kierownicze)
jako przewodniczący komisji.
\item Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący.
\item Nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
\end{enumerate}
\item Z~egzaminu poprawkowego sporządza się \textbf{protokół}, do którego dołącza się
pisemne prace ucznia i~krótką notatkę o~odpowiedziach ustnych (lub wynikach zadań
praktycznych).
\end{longenum}
\item\textbf{Skutki egzaminu poprawkowego:}
\begin{longenum}
\item Uczeń, który \textbf{zda egzamin poprawkowy}, uzyskuje roczną ocenę pozytywną
(np.~dopuszczającą) z danego przedmiotu, co umożliwia mu promocję do klasy
programowo wyższej.
\item Uczeń, który \textbf{nie zda egzaminu poprawkowego}, co do zasady \emph{nie} uzyskuje
promocji do klasy programowo wyższej i \emph{powtarza klasę}.
\item\textbf{Rada Pedagogiczna} może jednak \emph{jednorazowo w ciągu danego etapu edukacyjnego}
promować ucznia warunkowo do klasy programowo wyższej, przy uwzględnieniu możliwości
edukacyjnych ucznia.
\item Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest \textbf{ostateczna} i nie podlega
dalszym trybom odwoławczym.
\end{longenum}
\item\textbf{Sytuacje szczególne i terminy dodatkowe:}
\begin{longenum}
\item Jeżeli uczeń z przyczyn usprawiedliwionych nie może przystąpić do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, \textbf{Dyrektor szkoły} wyznacza dodatkowy termin, jednak
\emph{nie później niż do końca września} danego roku szkolnego.
\item Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego,
zachowuje roczną ocenę niedostateczną i powtarza klasę, o ile Rada Pedagogiczna nie podejmie
\item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności przeprowadzonego zgodnie z procedurami opisanymi w WO.
\item Oceny uzyskane przez ucznia w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów.
Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w~[\ref{itm:wyniki-prac-pisemnych}], w celu dostarczenia rodzicom lub prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
\item\label{itm:dostep-do-ocen-dziennik} Uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego po dokonaniu autoryzowanego logowania.
\item\label{itm:zasady-udostepniania-prac}
Zasady udostępniania pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
\begin{longenum}
\item\label{itm:udostepnianie-prac-lekcyjnych} Sprawdzone prace pisemne udostępniane są uczniom w trakcie zajęć lekcyjnych oraz rodzicom lub prawnym opiekunom na terenie szkoły podczas konsultacji, godzin dostępności lub indywidualnych spotkań.
\item\label{itm:ustalenie-sposobu-udostepnienia} Sposób udostępnienia ocenionej pracy pisemnej ustalany jest indywidualnie z rodzicem lub prawnym opiekunem ucznia.
\item\label{itm:ochrona-danych-prywatnosci} Przy udostępnianiu prac zachowuje się przepisy o ochronie danych osobowych oraz zapewnia się poszanowanie prywatności ucznia.
\end{longenum}
\item\label{itm:przechowywanie-prac}
Sprawdzone i ocenione pisemne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności ucznia podlegają przechowywaniu przez nauczyciela do~końca danego roku szkolnego.
\item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych, w tym w trybie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających lub poprawkowych.
\item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO), w tym tryb uzyskania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych.
\item Na żądanie ucznia lub jego rodziców albo prawnych opiekunów wychowawca klasy jest obowiązany przedstawić uzasadnienie wystawionej oceny zachowania, odwołując się do kryteriów określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Uzasadnienie oceny zachowania winno zawierać:
\item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły i norm etycznych.
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym dokumencie.
\item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej, w celu zapewnienia informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, postępach i trudnościach ucznia.
\item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów,
co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów,
oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej.
\item Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować:
\begin{longenum}
\item\textbf{Określenie stopnia realizacji wymagań podstawy programowej}, ustalonego w~oparciu o~obiektywne wskaźniki efektywności.
\item\textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych oraz ilościowo integrowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, z~wykorzystaniem obiektywnych mierników umożliwiających monitorowanie postępów edukacyjnych.
\item\textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i~ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego.
\item Dokument \textbf{SO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item Szczegółowy zakres wymagań edukacyjnych (ogólnych i~szczegółowych) dla poszczególnych poziomów i zakresów nauczania, zgodnych z~\textbf{PP}\footnotemark[\pp] i przyjętym rozkłądem materiału.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
% \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych.
% \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela}
% w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}).
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
% z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny).
% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają
% w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego},
% uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września}
\item Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO), opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) oraz Szczegółowe Ocenianie (SO), określa wytyczne w zakresie metod oceniania wiadomości i umiejętności uczniów oraz precyzyjne kryteria weryfikacji ich postępów, zapewniając spójną i systematyczną ewaluację pracy uczniów w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
\item Celem dokumentu PO jest ustanowienie systemu oceniania wiadomości i umiejętności uczniów, charakteryzującego się prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje, w szczególności poprzez:
\begin{longenum}
\item Określenie form i sposobów weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnych z kryteriami ustalonymi w Szczegółowym Ocenianiu (SO) oraz Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
\item Oparcie systemu oceniania na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i szczegółowych, uwzględniających minimalne oraz rozszerzone kryteria dla każdej oceny.
\item Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania, zapewniających transparentność, rzetelność i mierzalność procesu dydaktycznego, wspomagających rozwój kompetencji uczniów oraz ich odpowiedzialność za proces uczenia się.
\item Dokument PO ma zastosowanie do realizacji programu nauczania określonego przedmiotu na danym poziomie kształcenia, zgodnie z obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item Dokument PO jest wiążący dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z danego przedmiotu na określonym poziomie edukacyjnym.
% \item Dokument PO winien zawierać następujące elementy:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, którego dotyczy.
% \item \label{itm:fwe-po-fsw}
% Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, obejmują w~szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Rodzaje form sprawdzania wiedzy i~umiejętności, określonych w~[\ref{itm:prace-pisemne}] i~[\ref{itm:formy-sprawdzania-ostatnie-lekcje}].
% \item \label{itm:po-specyficzne-formy} Specyficzne dla danego przedmiotu formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, uwzględniające cele kształcenia oraz charakterystykę danej dziedziny o~których mowa w~[\ref{itm:inne-formy-sprawdzania}].
% \end{longenum}
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym:
% \begin{longenum}
% \item \label{itm:maksymalna-liczba-punktow} Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy.
% \item Sposób przeliczania uzyskanych punktów \sout{na wartości procentowe}.
% \item \label{itm:fwe-po-min-liczba-ocen} Minimalną liczbę ocen cząstkowych wciągu semestru, wynikającą z tygodniowego wymiaru godzin przedmiotu, \emph{zgodną co najmniej} z~ustaleniami zawartymi w~[\ref{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen}]; jeśli PO nie określa inaczej, obowiązują postanowienia wskazane w~WO.
% \item \label{itm:min-formy-weryfikacji}
% Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w}~([\ref{itm:po-ob-trzy-formy}]); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim.
% % \item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
% \end{longenum}
% \item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji.
% \item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, w szczególności indywidualizację procesu dydaktycznego dostosowaną do potrzeb i potencjału uczniów.
\item\label{itm:po-specyficzne-formy} Specyficzne dla danego przedmiotu formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, uwzględniające cele kształcenia oraz charakterystykę danej dziedziny, o~których mowa w~[\ref{itm:inne-formy-sprawdzania}].
\item\label{itm:maksymalna-liczba-punktow} Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy.
\item Sposób przeliczania uzyskanych punktów \sout{na wartości procentowe}.
\item\label{itm:fwe-po-min-liczba-ocen} Minimalną liczbę ocen cząstkowych w~ciągu semestru, wynikającą z tygodniowego wymiaru godzin przedmiotu, \emph{zgodną co najmniej} z~ustaleniami zawartymi w~[\ref{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen}]; jeśli PO nie określa inaczej, obowiązują postanowienia wskazane w~WO.
\item\label{itm:min-formy-weryfikacji}
Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w}~([\ref{itm:po-ob-trzy-formy}]); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim.
\item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji.
\item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, w szczególności indywidualizację procesu dydaktycznego dostosowaną do potrzeb i potencjału uczniów.
\item\label{itm:prawo-nieprzygotowania} Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na których zapowiedziano pracę pisemną (z~zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Prawo to może być wykorzystane tylko jednokrotnie w~ciągu semestru, o ile nauczyciel, w~ramach Przedmiotowego Oceniania (PO), nie określi innej liczby dopuszczalnych zgłoszeń nieprzygotowania.
\item Nauczyciel jest obowiązany przedłożyć dokument PO kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
\item Dokument PO winien być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Kierownictwo szkoły dokonuje analizy dokumentu PO pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu przez kierownictwo szkoły dokument PO stanowi oficjalną podstawę wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument PO podlega udostępnieniu uczniom oraz ich rodzicom lub prawnym opiekunom w formie pisemnej w bibliotece szkolnej, celem zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceniania.
% \paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.}
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym:
% \begin{longenum}
% \item Wymagania na ocenę celującą,
% \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą,
% \item Wymagania na ocenę dobrą,
% \item Wymagania na ocenę dostateczną.
% \end{longenum}
% \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
% \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp]
% \end{longenum}
% \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września.
\item Sposobach oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów zgodnie z~Przedmiotowym Ocenianiem (\textbf{PO}).
\item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\item Dostępie do Wewnątrzszkolnego oceniania (WO), \textcolor{orange}{zgodnie z~\S9~ust.~4~Statutu Szkoły,} poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS w~zakładce "Organizacja szkoły - pliki szkoły".
\item Dostępie do dokumentów: \textbf{SO} i \textbf{PO}, określających sposoby oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów dla nauczanych przedmiotów w~wersji papierowej w~bibliotece szkolnej.
\item Konieczności potwierdzenia przez rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu faktu zapoznania się z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}) własnoręcznym podpisem na liście obecności;
\item Tym, że rodzice nieuczestniczący w~spotkaniach z~wychowawcą klasy, niekontaktujący się z~nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne lub niekorzystający z~e-dziennika, nie mogą powoływać się na brak informacji o~postępach dziecka w~nauce;
\item Zasadach funkcjonowania dziennika elektronicznego w~szkole, przekazując loginy i~hasła do kont oraz wskazując, gdzie i~jak można uzyskać pomoc w~obsłudze dziennika. Takie same informacje przekazuje rodzicom uczniów przyjętych do szkoły w~trakcie trwania etapu edukacyjnego.
\item Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z~definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w~szczególności:
\begin{enumerate}
\item zachowanie na terenie szkoły,
\item postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
\item reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych,
\item stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z~zewnątrz.
% \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami.
\item\label{itm:zasady-przyznawania-punktow} Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami.
% \item Wychowawca klasy raz w~każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych (maksymalnie 15) punktów, zarówno dodatnich, jak i~ujemnych, uwzględniając:
\item\label{itm:dodatkowe-punkty-wychowawcy} Wychowawca klasy raz w~każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych (maksymalnie 15) punktów, zarówno dodatnich, jak i~ujemnych, uwzględniając:
% \item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie, zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
\item\label{itm:uwzglednienie-trudnosci-zaburzenia} Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z udokumentowanymi zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie, zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.
% \item Ocena semestralna i~roczna jest \textbf{ostateczna} oraz ustalana przez wychowawcę klasy z~uwzględnieniem opinii nauczycieli, pracowników szkoły i~uczniów danej klasy.
\item\label{itm:ostatecznosc-oceny} Ocena semestralna i roczna jest ostateczna oraz ustalana przez wychowawcę klasy z uwzględnieniem opinii nauczycieli, pracowników szkoły i uczniów danej klasy.
% \item Ocenianie bieżące powinno być systematyczne, a minimalna liczba ocen cząstkowych z danego przedmiotu jest określona w Przedmiocie Zasad Oceniania (PZO). Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, z zastrzeżeniem, że:
% \begin{longenum}
% \item Przy 1-2 godzinach tygodniowo każdy uczeń musi mieć w ciągu okresu oceny z co najmniej 3 form oceniania.
% \item Przy 3 i więcej godzinach tygodniowo każdy uczeń musi mieć w ciągu okresu oceny z co najmniej 4 form oceniania.
% \end{longenum}
% \item Wszystkie oceny bieżące powinny być wpisywane do dziennika na bieżąco, w sposób czytelny i przejrzysty, z komentarzem w dzienniku elektronicznym wskazującym, czego dana ocena dotyczy.
\item Niniejsze zasady obejmują zarówno bieżące ocenianie osiągnięć ucznia w trakcie roku szkolnego, jak i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (także prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy \emph{Prawo Oświatowe}). Mają one na celu:
\item ustalenie poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia,
\item wspieranie wielostronnego rozwoju ucznia,
\item zapewnienie prawidłowej realizacji założeń programowych,
\item dostarczanie rodzicom, wychowawcom i dyrekcji informacji o efektywności procesu nauczania, wkładzie ucznia w jego własny rozwój oraz o postępach edukacyjnych.
\item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie.
\item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z~czytelnym komentarzem.
\item Oceny z~wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i~wpisywane do dziennika elektronicznego.
\end{longenum}
\paragraf{Minimalna liczba ocen cząstkowych i~różne formy sprawdzania wiedzy}
\begin{longenum}
\item\label{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen} Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co~przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}.
Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu (Tabela~\ref{tab:oceny}). Jeśli Przedmiotowe Ocenianie określa inne zasady, obowiązują ustalenia zawarte w PO ([\ref{itm:fwe-po-min-liczba-ocen}]).
\item\label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej \textbf{trzech różnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności} w~ciągu semestru. Jeżeli w~dokumencie PO danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń ([\ref{itm:min-formy-weryfikacji}]).
\item\label{itm:znaczenie-weryfikacja-wymagan} Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej.
\item\label{itm:znaczenie-przygotowanie-egzaminy} Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
\item\label{itm:wagi-form-sprawdzania} Maksymalne liczby punktów dla poszczególnych form sprawdzania wiedzy określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania ([\ref{itm:maksymalna-liczba-punktow}]) i~obejmują w~szczególności:
\item\label{itm:wagi-dostosowanie-wymagania} Dostosowanie punktacji do wymagań podstawy programowej w zakresie ich realizacji
\item\label{itm:wagi-uwzglednienie-trudnosci} Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\item\label{itm:znaczenie-rozwiązywanie-zadań} Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item\label{itm:znaczenie-obiektywność-oceniania} Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
\item\label{itm:czas-trwania-prac-pisemnych} Czas trwania prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
Publikowane są \emph{do~10 dni roboczych} od przeprowadzenia pracy pisemnej, w~sposób określony w~[\ref{itm:wpisy-do-dziennika}].
\item\label{itm:wyniki-15-dni}
W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego czy rozbudowanych diagnoz podlegających ocenie) termin publikacji wyników ulega wydłużeniu \emph{do~15 dni roboczych}, zgodnie z~procedurami wskazanymi w~[\ref{itm:wpisy-do-dziennika}].
\end{longenum}
\item\label{itm:wyniki-wglad-do-pracy} Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi zgodnie z procedurami opisanymi w~[\ref{itm:zasady-udostepniania-prac}].
\item\label{itm:wyniki-przechowywanie-do-konca-roku} Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego roku co zosatło określone w~[\ref{itm:przechowywanie-prac}].
\item\label{itm:odstepstwa-od-zasad} Odstępstwa od zasad dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów przez nauczyciela.
\item\label{itm:inne-formy-sprawdzania} Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności:
\begin{longenum}
\item\label{itm:inne-formy-aktywnosc-zadania} Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item\label{itm:inne-formy-szczegoly-podmiotowe} Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumencie PO zgodnie z~([\ref{itm:po-specyficzne-formy}]).
\item\label{itm:ostatnia-praca-pisemna} Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item\label{itm:usprawiedliwiona-nieobecnosc} Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie z powodu usprawiedliwionej nieobecności, ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem przedmiotu termin i formę zaliczenia sprawdzianu.
\item\label{itm:obowiazek-udzialu-w-lekcji} Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano prace pisemną, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
\item\label{itm:obowiazek-zaliczenia-sprawdzianu} Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia.
% \item \label{itm:prawo-nieprzygotowania} Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na które zapowiedziano pracę pisemną (z~zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Prawo to może być realizowane jednokrotnie w~ciągu semestru, o ile nauczyciel, w~Przedmiotowym Ocenianiu ([\ref{itm:prawo-nieprzygotowania}]), nie określi inaczej liczby dopuszczalnych zgłoszeń nieprzygotowania.
\item\label{itm:prawo-nieprzygotowania} Uczeń ma prawo do \emph{jednokrotnego} zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru. Prawo to nie obejmuje zajęć, na których wcześniej zapowiedziano pracę pisemną (z zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Liczba dopuszczalnych zgłoszeń może zostać zmieniona przez nauczyciela w ramach Przedmiotowego Systemu Oceniania ([\ref{itm:prawo-nieprzygotowania}]).
\item\label{itm:usprawiedliwienie-reprezentacja} Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item\label{itm:zwolnienie-po-nieobecnosci} Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\item Termin posiedzenia środrocznej rady klasyfikacyjnej ustala \textbf{Dyrektor szkoły} zgodnie z~zasadami określonymi w~[\ref{itm:po-klasyf-dyrektor-okresla-terminy}].
\item W~przypadku zagrożenia nieklasyfikacją lub oceną niedostateczną — \emph{co najmniej miesiąc} przed terminem tego posiedzenia, zgodnie z zasadami określonymi w [\ref{itm:po-klasyf-informacja-o-zagrozeniu}].
\item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy.
\item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się:
\begin{longenum}
\item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze,
\item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)).
\item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy na zasadach określonych w~[\ref{itm:po-klasyf-wychowawca-ocena-zachowania}].
% \item Postanowienia niniejsze stosuje się je w~powiązaniu z~przepisami zawartymi w~\textcolor{orange}{\textit{Statucie Szkoły}} oraz właściwymi przepisami \textit{Prawa Oświatowego}.
\item Klasyfikacja roczna jest przeprowadzana \emph{jednorazowo} w~trakcie roku szkolnego, zgodnie z~postanowieniami [\ref{itm:po-klasyf-dyrektor-okresla-terminy}].
\item Ocena roczna ustalana jest zgodnie z~zasadami opisanymi w~[\ref{itm:po-obliczanie-ocen-klasyfikacyjnych-uwzglednienie}], uwzględniając liczbę punktów uzyskanych przez ucznia w~ciągu całego roku szkolnego ([\ref{itm:po-ocena-roczna-punkty}]).
\item Ocena roczna ustalana jest zgodnie z~zasadami opisanymi w~[\ref{itm:po-obliczanie-oceny-klasyfikacyjnej-zz}], uwzględniając liczbę punktów uzyskanych przez ucznia w~ciągu całego roku szkolnego ([\ref{itm:po-ocena-roczna-punkty}]).
\item\textbf{Niedostateczna ocena roczna} może być zmieniona wyłącznie w~wyniku egzaminu poprawkowego, przeprowadzanego zgodnie z~[\ref{itm:po-klasyf-zmiana-niedostatecznej}].
\item Uczeń nieklasyfikowany z~powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo przystąpić do \textbf{egzaminu klasyfikacyjnego}, na zasadach wskazanych w~[\ref{itm:po-klasyf-nieklasyfikowanie-usprawiedliwione}].
\item Tryb i~warunki uzyskania ocen wyższych aniżeli przewidywane określa WO, z~uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia oraz \textbf{procedur przedmiotowych} [\ref{itm:po-klasyf-warunki-poprawy}].
\end{longenum}
\paragraf{Klasyfikacja końcowa}
\begin{longenum}
\item Klasyfikacja końcowa jest dokonywana na podstawie rocznych ocen z~ostatniego roku nauki i~\textbf{rozstrzyga o~ukończeniu szkoły} [\ref{itm:po-klasyf-klasyfikacja-koncowa}].
\item Uczeń kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich \emph{obowiązkowych zajęć edukacyjnych} uzyskał oceny wyższe aniżeli niedostateczne.
\item Niniejsze postanowienia określają \textbf{zakres i~cele} organizacji oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych w~szkole, ze szczególnym uwzględnieniem:
\begin{longenum}
\item sytuacji, w~których uczeń nie może być klasyfikowany z~przyczyn określonych w~przepisach (np.~nieobecność powyżej dopuszczalnego limitu),
\item trybu i~warunków przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego,
\item zasad ustalania wyników egzaminu klasyfikacyjnego oraz ich konsekwencji w~procesie oceniania rocznego (klasyfikacyjnego).
\end{longenum}
\item Celem przystąpienia ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego jest umożliwienie uzyskania oceny z~danego przedmiotu (obowiązkowego lub dodatkowego), w~sytuacjach, gdy klasyfikacja śródroczna lub roczna nie była możliwa na zasadach ogólnych (np.~z~powodu nieobecności lub z~innych uzasadnionych przyczyn).
\end{longenum}
\paragraf{Przesłanki i~warunki przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego}
\begin{longenum}
\item Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w~przypadku:
\begin{longenum}
\item braku możliwości ustalenia oceny rocznej (lub semestralnej) z~danego przedmiotu z~powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity,
\item zwolnienia z~obowiązku uczęszczania na zajęcia danego przedmiotu na podstawie odrębnych przepisów, w~sytuacjach określonych przez prawo oświatowe,
\item innych wyjątkowych okoliczności, uznanych za zasadne przez \textbf{Dyrektora szkoły} w~porozumieniu z~Radą Pedagogiczną (np.~długotrwała choroba, indywidualny tok nauki).
\end{longenum}
\item Wniosek o~przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa rodzic (prawny opiekun) ucznia
lub sam uczeń (jeżeli jest pełnoletni) w~terminie określonym w~regulacjach wewnątrzszkolnych.
\item Decyzję w~sprawie dopuszczenia do egzaminu klasyfikacyjnego podejmuje \textbf{Dyrektor szkoły}, po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy oraz nauczyciela (nauczycieli) danego przedmiotu.
\item Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala \textbf{Dyrektor szkoły} w porozumieniu z osobami
wchodzącymi w skład komisji oraz z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
\item Zadania egzaminacyjne, sposób ich przeprowadzenia i~oceniania powinny być dostosowane
do \textbf{możliwości psychofizycznych} ucznia, w~szczególności z~uwzględnieniem opinii lub orzeczenia
poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli takowe obowiązują w~przypadku danego ucznia.
\end{longenum}
\paragraf{Wyniki egzaminu klasyfikacyjnego}
\begin{longenum}
\item Na podstawie uzyskanych wyników komisja ustala \textbf{roczną (lub semestralną) ocenę klasyfikacyjną} z danego przedmiotu, informując o tym niezwłocznie ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów).
\item Wpisanie oceny do dokumentacji szkolnej następuje w dzienniku elektronicznym lub w innym
rejestrze ocen, zgodnie z przepisami obowiązującymi w szkole (Statut szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania).
\item W przypadku uzyskania oceny \textbf{niedostatecznej} w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń podlega dalszym przepisom \textbf{o promocji i warunkach ewentualnego egzaminu poprawkowego}, zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami.
\end{longenum}
%--------------------------------------
\section{Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych}
\label{sec:wyzsze_oceny}
\paragraf{Zakres i~cele ustalania warunków}
\begin{longenum}
\item Niniejsze postanowienia określają wewnątrzszkolne wymogi i~procedury związane z~ubieganiem się przez uczniów o~\textbf{wyższą niż przewidywana} ocenę klasyfikacyjną z~zajęć edukacyjnych oraz z~zachowania.
\item Celem wprowadzenia jasnych zasad w~tym zakresie jest:
\item\textbf{pozytywną opinię} nauczyciela prowadzącego dane zajęcia (bądź wychowawcy w~przypadku zachowania) na temat \textbf{postępu} i~\textbf{zaangażowania} ucznia,
\item\textbf{wykonanie dodatkowych zadań} lub projektów potwierdzających wyższy poziom
osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy,
\item spełnienie innych wymagań wynikających z~\textbf{kryteriów przedmiotowych} lub
może (w~porozumieniu z~wychowawcą lub \textbf{Dyrektorem szkoły}) wyznaczyć \textbf{dodatkowe zadania} sprawdzające lub przeprowadzić \textbf{krótką formę egzaminu} (ustnego czy pisemnego), aby obiektywnie ocenić wyższe kompetencje ucznia.
\item postępów i trudności ucznia w~nauce oraz w~zachowaniu,
\item szczególnych uzdolnień i osiągnięć ucznia,
\item wyników klasyfikacji śródrocznej i rocznej, jak również wymagań edukacyjnych stawianych uczniom.
\end{longenum}
\item Celem regulacji w~tym zakresie jest zapewnienie \textbf{sprawnej} i~\textbf{skutecznej} komunikacji szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami), w sposób umożliwiający bieżące śledzenie postępów ucznia, wczesne wykrywanie trudności w nauce lub w zachowaniu oraz wsparcie w rozwoju indywidualnych predyspozycji i uzdolnień.
\end{longenum}
%-------------------------------
\paragraf{Formy przekazywania informacji rodzicom}
\begin{longenum}
\item Szkoła zapewnia różnorodne formy \textbf{informowania rodziców (prawnych opiekunów)} o postępach, trudnościach i~sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów, w tym w szczególności:
\begin{longenum}
\item\textbf{zebrania klasowe} organizowane z określoną częstotliwością (np.\ co najmniej raz w semestrze),
\item\textbf{indywidualne konsultacje} z nauczycielami i wychowawcą,
\item\textbf{dostęp do dziennika elektronicznego}, umożliwiający bieżący wgląd w oceny, frekwencję i uwagi dotyczące zachowania ucznia,
\item inne formy \textbf{kontaktów indywidualnych}, takie jak rozmowy telefoniczne, korespondencja e-mail, spotkania z pedagogiem lub psychologiem szkolnym itp.
\end{longenum}
\item Zakres i szczegółowy harmonogram spotkań oraz konsultacji (z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami) jest określony w Statucie szkoły bądź w odrębnych \textbf{wewnątrzszkolnych procedurach}.
\item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo zwrócić się \textbf{w każdym momencie} roku szkolnego z prośbą o dodatkowe konsultacje lub spotkanie w przypadku zauważenia niepokojących symptomów w nauce bądź zachowaniu ucznia, a także w celu omówienia sposobów wsparcia rozwoju uzdolnień.
\end{longenum}
\section{Postanowienia końcowe}
\label{sec:postanowienia_koncowe}
\paragraf{Zakres obowiązywania i procedura zmian}
\begin{longenum}
\item Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część \textbf{Statutu Szkoły} i~podlegają zatwierdzeniu przez \textbf{Radę Pedagogiczną} zgodnie z~obowiązującą procedurą.
\item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o: