\tableofcontents% Polecenie wstawiające spis treści
% Footnotes for detailed information
\footnotetext{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.}
\footnotetext{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. \emph{Prawo oświatowe}.}
\thispagestyle{fancy}
\newpage
%-------------------
\section{Postanowienia ogólne}
%-----------------------------------------
% § 1
%-----------------------------------------
% \noindent
% \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
\paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
\begin{longenum}
% ----- Ustęp 1 -----
\item Zakres oceniania
\begin{longenum}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
określonych w~podstawie programowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}, oraz w~realizowanych programach nauczania.
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
\end{longenum}
% ----- Ustęp 2 -----
\item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
\begin{longenum}
\item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
\item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
\end{longenum}
\end{longenum}
%-----------------------------------------
% § 2
%-----------------------------------------
\vspace{1em}
\paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
\begin{longenum}
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
\begin{longenum}
\item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
\end{longenum}
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
\begin{longenum}
\item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału.
\item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
\end{longenum}
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
\begin{longenum}
\item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
\item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
\end{longenum}
\item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
\begin{longenum}
\item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
\item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
\end{longenum}
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
\begin{longenum}
\item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
\begin{longenum}
\item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
\item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
\item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
lub wewnątrzszkolnych procedurach.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\section{Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych}
\begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia.
% \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy.\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), która reguluje zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów.}
% Wymaga to określenia zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych do uzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.~13 ust.~3 tej ustawy.\footnote{Art.~13 ust.~3 ustawy z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.) odnosi się do zakresu zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach publicznych.}
% Podstawa programowa, której realizacja jest celem tych wymagań, została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024~r.\footnote{Pierwotnie podstawa programowa została uregulowana w~rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 lutego 2017~r. (Dz.U.~2017 poz.~356).}
\item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
\vspace{1em}
Proces ten obejmuje:
\begin{longenum}
\item Zakres wymagań edukacyjnych:
\begin{longenum}
\item Określenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ucznia.
\item Dopasowanie wymagań do podstawy programowej kształcenia ogólnego. % lub zawodowego;
\item Uwzględnienie wymagań wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
\end{longenum}
\item Cel formułowania wymagań edukacyjnych:
\begin{longenum}
\item Realizacja podstawy programowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}.
\item Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.}
\begin{longenum}
\item\textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym:
\begin{longenum}
\item Wymagania na ocenę celującą,
\item Wymagania na ocenę bardzo dobrą,
\item Wymagania na ocenę dobrą,
\item Wymagania na ocenę dostateczną.
\end{longenum}
\item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
\item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w podstawie programowej\footref{fn:podstawa}.
\end{longenum}
\item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
\end{longenum}
\item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}.
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\end{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Ustalanie warunków i sposobu przekazywania uczniom i rodzicom informacji}
\item Sposobach oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów zgodnie z~Przedmiotowym Ocenianiem (\textbf{PO}).
\item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\item Dostępie do Wewnątrzszkolnego oceniania (WO), \textcolor{orange}{zgodnie z~\S9~ust.~4~Statutu Szkoły,} poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS w~zakładce "Organizacja szkoły - pliki szkoły".
\item Dostępie do dokumentów: \textbf{SO} i \textbf{PO}, określających sposoby oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów dla nauczanych przedmiotów w~wersji papierowej w~bibliotece szkolnej.
\item Konieczności potwierdzenia przez rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu faktu zapoznania się z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}) własnoręcznym podpisem na liście obecności;
\item Tym, że rodzice nieuczestniczący w~spotkaniach z~wychowawcą klasy, niekontaktujący się z~nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne lub niekorzystający z~e-dziennika, nie mogą powoływać się na brak informacji o~postępach dziecka w~nauce;
\item Zasadach funkcjonowania dziennika elektronicznego w~szkole, przekazując loginy i~hasła do kont oraz wskazując, gdzie i~jak można uzyskać pomoc w~obsłudze dziennika. Takie same informacje przekazuje rodzicom uczniów przyjętych do szkoły w~trakcie trwania etapu edukacyjnego.
\item Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z~definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w~szczególności:
\begin{enumerate}
\item zachowanie na terenie szkoły,
\item postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
\item reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych,
\item stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z~zewnątrz.
& Dbanie o~bezpieczeństwo swoje i~innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\
\cline{2-3}
& -1
& Korzystanie z~telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\
\cline{2-3}
& -1
& Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp.\ na terenie szkoły. \\
\hline
\textbf{Inne}
& od -1 do +1
& Każda sytuacja nieujęta w~powyższych kategoriach (przydział punktów
indywidualnie, z~wpisem w~dzienniku). \\
\hline
\end{longtable}
\end{longenum}
\end{longenum}
% \newpage
\section{Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych}
\label{chap:ocenianie}
\paragraf{Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych}
\begin{longenum}
\item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{%
Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.),
określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
\vspace{1em}
Proces ten obejmuje:
\begin{longenum}
\item\textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych obejmuje:}
\begin{longenum}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego.
\item Bieżące dokumentowanie i analizę postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności.
\item Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami.
\end{longenum}
\item\textbf{Cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych to:}
\begin{longenum}
\item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia,
\item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.
\item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających,
takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
% i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
% na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
% odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{%
% Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.),
% określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
% w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
% \vspace{1em}
% Proces ten obejmuje:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:}
% \begin{longenum}
% \item Oceny wystawiane są w oparciu o wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania,
% zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.
% \item Uwzględnia się różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, takie jak prace pisemne,
% wypowiedzi ustne, projekty oraz inne zadania praktyczne.
% \item Oceny bieżące stanowią podstawę do ustalenia klasyfikacji śródrocznej, która odzwierciedla postępy edukacyjne uczniów
% w danym okresie rozliczeniowym.
% \end{longenum}
% \item \textbf{Cel wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:}
% \begin{longenum}
% \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia.
% \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.
% \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających,
% takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\item\textbf{Jawność oceny}
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym:
\begin{longenum}
\item są wpisywane do dziennika elektronicznego;
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie powinno zawierać:
\begin{longenum}
\item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
\item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
\item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
\item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item Uzasadnienie oceny następuje:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Prace pisemne ucznia:
\begin{longenum}
\item są przechowywane do końca roku szkolnego;
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\end{longenum}
\end{longenum}
\item\textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia}
\begin{longenum}
\item\textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum}
\item\textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum}
\item jakości jego pracy;
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się;
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum}
\item postępach ucznia;
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój;
\item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item\textbf{System oceniania}:
\begin{longenum}
\item Stosowany jest system punktowy.
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum}
\item\textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny — minimum 3 oceny w semestrze;
\item 3 i więcej godzin — minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item\textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum}
\item śródroczne — na koniec pierwszego semestru;
\item roczne — na koniec roku szkolnego;
\item końcowe — po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item\textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Ich terminy są wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym.
\item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
\item\textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną.
\item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz — w ciągu 15 dni).
\item\textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów.
\item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą.
\end{longenum}
\item\textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}:
\begin{longenum}
\item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np.\ telefon, smartwatch):
\begin{longenum}
\item otrzymuje 0 punktów;
\item nie ma możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item\textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
\end{longenum}
\item\textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item Trwają do 15 minut;
\item Mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi;
\item\textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie.
\item Niniejsze postanowienia określają \textbf{zakres i~cele} organizacji oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych w~szkole, ze szczególnym uwzględnieniem:
\begin{longenum}
\item sytuacji, w~których uczeń nie może być klasyfikowany z~przyczyn określonych w~przepisach (np.~nieobecność powyżej dopuszczalnego limitu),
\item trybu i~warunków przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego,
\item zasad ustalania wyników egzaminu klasyfikacyjnego oraz ich konsekwencji w~procesie oceniania rocznego (klasyfikacyjnego).
\end{longenum}
\item Celem przystąpienia ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego jest umożliwienie uzyskania oceny z~danego przedmiotu (obowiązkowego lub dodatkowego), w~sytuacjach, gdy klasyfikacja śródroczna lub roczna nie była możliwa na zasadach ogólnych (np.~z~powodu nieobecności lub z~innych uzasadnionych przyczyn).
\end{longenum}
\paragraf{Przesłanki i~warunki przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego}
\begin{longenum}
\item Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w~przypadku:
\begin{longenum}
\item braku możliwości ustalenia oceny rocznej (lub semestralnej) z~danego przedmiotu z~powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity,
\item zwolnienia z~obowiązku uczęszczania na zajęcia danego przedmiotu na podstawie odrębnych przepisów, w~sytuacjach określonych przez prawo oświatowe,
\item innych wyjątkowych okoliczności, uznanych za zasadne przez \textbf{Dyrektora szkoły} w~porozumieniu z~Radą Pedagogiczną (np.~długotrwała choroba, indywidualny tok nauki).
\end{longenum}
\item Wniosek o~przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa rodzic (prawny opiekun) ucznia
lub sam uczeń (jeżeli jest pełnoletni) w~terminie określonym w~regulacjach wewnątrzszkolnych.
\item Decyzję w~sprawie dopuszczenia do egzaminu klasyfikacyjnego podejmuje \textbf{Dyrektor szkoły}, po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy oraz nauczyciela (nauczycieli) danego przedmiotu.
\item Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala \textbf{Dyrektor szkoły} w porozumieniu z osobami
wchodzącymi w skład komisji oraz z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
\item Zadania egzaminacyjne, sposób ich przeprowadzenia i~oceniania powinny być dostosowane
do \textbf{możliwości psychofizycznych} ucznia, w~szczególności z~uwzględnieniem opinii lub orzeczenia
poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli takowe obowiązują w~przypadku danego ucznia.
\end{longenum}
\paragraf{Wyniki egzaminu klasyfikacyjnego}
\begin{longenum}
\item Na podstawie uzyskanych wyników komisja ustala \textbf{roczną (lub semestralną) ocenę klasyfikacyjną} z danego przedmiotu, informując o tym niezwłocznie ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów).
\item Wpisanie oceny do dokumentacji szkolnej następuje w dzienniku elektronicznym lub w innym
rejestrze ocen, zgodnie z przepisami obowiązującymi w szkole (Statut szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania).
\item W przypadku uzyskania oceny \textbf{niedostatecznej} w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń podlega dalszym przepisom \textbf{o promocji i warunkach ewentualnego egzaminu poprawkowego}, zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami.
\end{longenum}
%--------------------------------------
\section{Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych}
\label{sec:wyzsze_oceny}
\paragraf{Zakres i~cele ustalania warunków}
\begin{longenum}
\item Niniejsze postanowienia określają wewnątrzszkolne wymogi i~procedury związane z~ubieganiem się przez uczniów o~\textbf{wyższą niż przewidywana} ocenę klasyfikacyjną z~zajęć edukacyjnych oraz z~zachowania.
\item Celem wprowadzenia jasnych zasad w~tym zakresie jest:
\item\textbf{pozytywną opinię} nauczyciela prowadzącego dane zajęcia (bądź wychowawcy w~przypadku zachowania) na temat \textbf{postępu} i~\textbf{zaangażowania} ucznia,
\item\textbf{wykonanie dodatkowych zadań} lub projektów potwierdzających wyższy poziom
osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy,
\item spełnienie innych wymagań wynikających z~\textbf{kryteriów przedmiotowych} lub
\item Rozpatrzenie wniosku o~podwyższenie oceny klasyfikacyjnej następuje z~uwzględnieniem:
\begin{longenum}
\item dotychczasowych osiągnięć ucznia,
\item spełnienia wymagań określonych w~\S{}2 powyżej (warunków ubiegania się),
\item rekomendacji nauczyciela prowadzącego zajęcia lub wychowawcy klasy (dla oceny z~zachowania).
\end{longenum}
\item W~przypadku wątpliwości lub zastrzeżeń co do zasadności wniosku, nauczyciel prowadzący
może (w~porozumieniu z~wychowawcą lub Dyrektorem szkoły) wyznaczyć \textbf{dodatkowe zadania} sprawdzające lub przeprowadzić \textbf{krótką formę egzaminu} (ustnego czy pisemnego), aby obiektywnie ocenić wyższe kompetencje ucznia.
\item O~ostatecznej decyzji w~sprawie wyższej oceny nauczyciel (lub wychowawca) powiadamia
ucznia i~rodziców (prawnych opiekunów) w~terminie ustalonym przez przepisy wewnętrzne szkoły
(np.~nie później niż kilka dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej).
\end{longenum}
\section{Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom}
\item postępów i trudności ucznia w~nauce oraz w~zachowaniu,
\item szczególnych uzdolnień i osiągnięć ucznia,
\item wyników klasyfikacji śródrocznej i rocznej, jak również wymagań edukacyjnych stawianych uczniom.
\end{longenum}
\item Celem regulacji w~tym zakresie jest zapewnienie \textbf{sprawnej} i~\textbf{skutecznej} komunikacji szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami), w sposób umożliwiający bieżące śledzenie postępów ucznia, wczesne wykrywanie trudności w nauce lub w zachowaniu oraz wsparcie w rozwoju indywidualnych predyspozycji i uzdolnień.
\end{longenum}
%-------------------------------
\paragraf{Formy przekazywania informacji rodzicom}
\begin{longenum}
\item Szkoła zapewnia różnorodne formy \textbf{informowania rodziców (prawnych opiekunów)} o postępach, trudnościach i~sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów, w tym w szczególności:
\begin{longenum}
\item\textbf{zebrania klasowe} organizowane z określoną częstotliwością (np.\ co najmniej raz w semestrze),
\item\textbf{indywidualne konsultacje} z nauczycielami i wychowawcą,
\item\textbf{dostęp do dziennika elektronicznego}, umożliwiający bieżący wgląd w oceny, frekwencję i uwagi dotyczące zachowania ucznia,
\item inne formy \textbf{kontaktów indywidualnych}, takie jak rozmowy telefoniczne, korespondencja e-mail, spotkania z pedagogiem lub psychologiem szkolnym itp.
\end{longenum}
\item Zakres i szczegółowy harmonogram spotkań oraz konsultacji (z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami) jest określony w Statucie szkoły bądź w odrębnych \textbf{wewnątrzszkolnych procedurach}.
\item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo zwrócić się \textbf{w każdym momencie} roku szkolnego z prośbą o dodatkowe konsultacje lub spotkanie w przypadku zauważenia niepokojących symptomów w nauce bądź zachowaniu ucznia, a także w celu omówienia sposobów wsparcia rozwoju uzdolnień.
\end{longenum}
\section{Postanowienia końcowe}
\label{sec:postanowienia_koncowe}
\paragraf{Zakres obowiązywania i procedura zmian}
\begin{longenum}
\item Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część \textbf{Statutu Szkoły} i~podlegają zatwierdzeniu przez \textbf{Radę Pedagogiczną} zgodnie z~obowiązującą procedurą.
\item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o:
\begin{longenum}
\item Ustawę \emph{Prawo oświatowe} oraz ustawę o~systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.).},
\item przepisy wykonawcze Ministra Edukacji i Nauki w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,