so/exercise/main.tex
2025-02-01 12:53:05 +01:00

145 lines
4.7 KiB
TeX
Raw Permalink Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{lmodern}
\usepackage{amsmath,amssymb}
\usepackage{geometry}
\usepackage{enumitem}
\usepackage{array}
\usepackage{booktabs}
\geometry{left=2cm, right=2cm, top=2cm, bottom=2cm}
\setlength{\parskip}{0.5em}
\begin{document}
%========================================
% Dane podstawowe
%========================================
\begin{center}
{\Large \textbf{Autor: MM, JG}}\\[5pt]
{\Large \textbf{Przedmiot: Matematyka}}\\[5pt]
{\Large \textbf{Poziom nauczania: Liceum}}\\[5pt]
{\Large \textbf{Zakres: Podstawowy}}
\end{center}
\vspace{1cm}
%========================================
% Treść zadania
%========================================
\section*{Treść zadania}
Udowodnij, że dla dowolnej liczby całkowitej \( n \) zachodzi:
\[
n^2 \equiv 0 \quad \text{lub} \quad n^2 \equiv 1 \pmod{4}.
\]
(Innymi słowy, kwadrat każdej liczby całkowitej po podzieleniu przez 4 daje resztę 0 lub 1.)
%========================================
% Wymagania szczegółowe (WS)
%========================================
\section*{Realizowane Wymagania Szczegółowe (WS)}
\begin{itemize}[leftmargin=*, label=--]
\item \textbf{WS1:} Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia.
\end{itemize}
%========================================
% Wymagania ogólne (WG) podstawa programowa dla liceum
%========================================
\section*{Wymagania ogólne (WG) podlegające ocenie}
\begin{itemize}[leftmargin=*, label=--]
\item \textbf{W1.1:} Sprawność rachunkowa (wykonywanie obliczeń oraz stosowanie praw działań matematycznych).
\item \textbf{W2.2:} Wykorzystanie i tworzenie informacji (używanie języka matematycznego do opisu rozumowań i uzasadniania wniosków).
\item \textbf{W3.1:} Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji (stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi).
\item \textbf{W4.1:} Rozumowanie i argumentacja (przeprowadzanie rozumowań oraz uzasadnianie poprawności rozwiązań).
\end{itemize}
%========================================
% Rozwiązanie Każdy krok w 2 wierszach
%========================================
\section*{Rozwiązanie}
\noindent
\textbf{Krok 1: Uogólnienie liczby całkowitej.}\\[2mm]
Niech \( n \) będzie dowolną liczbą całkowitą. Możemy zapisać:
\[
n = 2k \quad \text{(dla \( n \) parzystego)} \quad \text{lub} \quad n = 2k+1 \quad \text{(dla \( n \) nieparzystego)},
\]
gdzie \( k \in \mathbb{Z} \).\\[2mm]
\textit{Realizacja wymagań: \textbf{W3.1, W2.2}.}
\vspace{0.5cm}
\noindent
\textbf{Krok 2: Rozpatrzenie przypadku \( n = 2k \).}\\[2mm]
Dla \( n = 2k \) mamy:
\[
n^2 = (2k)^2 = 4k^2.
\]
Skoro \( 4k^2 \) jest podzielne przez 4, to:
\[
n^2 \equiv 0 \pmod{4}.
\]\\[2mm]
\textit{Realizacja wymagań: \textbf{W1.1, W4.1}.}
\vspace{0.5cm}
\noindent
\textbf{Krok 3: Rozpatrzenie przypadku \( n = 2k+1 \).}\\[2mm]
Dla \( n = 2k+1 \) mamy:
\[
n^2 = (2k+1)^2 = 4k^2 + 4k + 1 = 4(k^2+k) + 1.
\]
Skoro \( 4(k^2+k) \) jest podzielne przez 4, to:
\[
n^2 \equiv 1 \pmod{4}.
\]\\[2mm]
\textit{Realizacja wymagań: \textbf{W1.1, W4.1}.}
\vspace{0.5cm}
\noindent
\textbf{Krok 4: Wniosek końcowy.}\\[2mm]
Z rozpatrzenia obu przypadków wynika, że:
\[
n^2 \equiv 0 \quad \text{lub} \quad n^2 \equiv 1 \pmod{4}.
\]\\[2mm]
\textit{Realizacja wymagań: \textbf{W4.1, W2.2}.}
\vspace{1cm}
%========================================
% Podsumowanie oceny tabela z wagami
%========================================
\section*{Podsumowanie oceny}
\begin{table}[h]
\centering
\begin{tabular}{|l|c|c|c|}
\hline
\textbf{Wymaganie} & \textbf{Liczba wystąpień} & \textbf{Waga przy wystąpieniu} & \textbf{Łącznie punktów} \\
\hline
W1.1 & 2 & 0.5 & 1 \\
\hline
W2.2 & 2 & 0.5 & 1 \\
\hline
W3.1 & 1 & 1 & 1 \\
\hline
W4.1 & 3 & 0.33 & 1 \\
\hline
\end{tabular}
\caption{Waga i procentowy udział poszczególnych wymagań w zadaniu.}
\end{table}
\noindent
\textbf{Ocena końcowa:} Ocena jest ustalana na podstawie procentowej realizacji wymagań ogólnych. Aby uzyskać daną ocenę, uczeń musi spełnić określoną liczbę punktów w systemie WO, zgodnie z poniższą klasyfikacją:
\begin{enumerate}[label=\textbf{\arabic*.}]
\item \textbf{Ocena 6 (celująca)} spełnione co najmniej 95\% wymagań ogólnych na 95\% na \%.
\item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} spełnione co najmniej 80\% na 80\%.
\item \textbf{Ocena 4 (dobra)} spełnione co najmniej 65\% na 65\%.
\item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} spełnione co najmniej 50\% na 50\%.
\item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} spełnione co najmniej 30\% na 30\%.
\item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} niespełnienie żadneggo z powyższych warunków.
\end{enumerate}
\end{document}