Aby zaprojektować kartkówkę i sprawdzian dla działu **Liczby Rzeczywiste** w oparciu o wymagania szczegółowe i ogólne, musimy uwzględnić wszystkie wymagania szczegółowe z tego działu oraz powiązać je z odpowiednimi wymaganiami ogólnymi. Poniżej przedstawiam przykładową kartkówkę i sprawdzian, które realizują te cele. --- ### **Kartkówka: Liczby Rzeczywiste** **Czas trwania:** 15 minut **Liczba zadań:** 3 **Maksymalna liczba punktów:** 10 #### **Zadanie 1 (3 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych. **Wymaganie ogólne:** Sprawność rachunkowa. **Treść zadania:** Oblicz wartość wyrażenia: \[ \sqrt{16} + \log_2 8 - \left( \frac{1}{2} \right)^{-2} \] #### **Zadanie 2 (3 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych. **Wymaganie ogólne:** Sprawność rachunkowa. **Treść zadania:** Uprość wyrażenie: \[ \sqrt[3]{-27} + \sqrt{25} - \sqrt[5]{-32} \] #### **Zadanie 3 (4 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach. **Wymaganie ogólne:** Sprawność rachunkowa. **Treść zadania:** Uprość wyrażenie, stosując prawa działań na potęgach i pierwiastkach: \[ \left( \sqrt{2} \right)^4 \cdot \left( \sqrt[3]{8} \right)^{-2} \] --- ### **Sprawdzian: Liczby Rzeczywiste** **Czas trwania:** 45 minut **Liczba zadań:** 5 **Maksymalna liczba punktów:** 20 #### **Zadanie 1 (4 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia. **Wymaganie ogólne:** Rozumowanie i argumentacja. **Treść zadania:** Udowodnij, że iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych jest podzielny przez 24. #### **Zadanie 2 (4 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Stosuje monotoniczność potęgowania, w szczególności własności: jeśli \( x < y \) oraz \( a > 1 \), to \( a^x < a^y \), zaś gdy \( x < y \) i \( 0 < a < 1 \), to \( a^x > a^y \). **Wymaganie ogólne:** Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. **Treść zadania:** Porównaj liczby: \[ 3^{\sqrt{2}} \quad \text{oraz} \quad 3^{1,5} \] Uzasadnij odpowiedź, korzystając z monotoniczności potęgowania. #### **Zadanie 3 (4 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania typu: \( |x + 4| = 5 \). **Wymaganie ogólne:** Wykorzystanie i tworzenie informacji. **Treść zadania:** Rozwiąż równanie: \[ |2x - 3| = 7 \] #### **Zadanie 4 (4 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów. **Wymaganie ogólne:** Wykorzystanie i tworzenie informacji. **Treść zadania:** Oblicz, ile wyniesie wartość lokaty po 3 latach, jeśli wpłacono 1000 zł na lokatę oprocentowaną 5% w skali roku, a odsetki są kapitalizowane co rok. #### **Zadanie 5 (4 punkty)** **Wymaganie szczegółowe:** Stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. **Wymaganie ogólne:** Sprawność rachunkowa. **Treść zadania:** Oblicz wartość wyrażenia: \[ \log_2 16 + \log_2 \frac{1}{4} - \log_2 2 \] --- ### **Podsumowanie punktacji:** #### **Kartkówka:** - **Zadanie 1:** 3 punkty (WS1, WO1) - **Zadanie 2:** 3 punkty (WS3, WO1) - **Zadanie 3:** 4 punkty (WS4, WO1) **Razem:** 10 punktów #### **Sprawdzian:** - **Zadanie 1:** 4 punkty (WS2, WO4) - **Zadanie 2:** 4 punkty (WS5, WO3) - **Zadanie 3:** 4 punkty (WS7, WO2) - **Zadanie 4:** 4 punkty (WS8, WO2) - **Zadanie 5:** 4 punkty (WS9, WO1) **Razem:** 20 punktów ### **Łączna punktacja:** - **Kartkówka:** 10 punktów - **Sprawdzian:** 20 punktów **Razem:** 30 punktów ### **Realizacja wymagań:** - **Wymagania szczegółowe:** WS1, WS2, WS3, WS4, WS5, WS7, WS8, WS9 - **Wymagania ogólne:** WO1, WO2, WO3, WO4 ### **Kryteria oceniania:** - **Ocena 6 (celująca):** 95%–100% (28,5–30 punktów) - **Ocena 5 (bardzo dobra):** 80%–94% (24–28 punktów) - **Ocena 4 (dobra):** 65%–79% (19,5–23,5 punktów) - **Ocena 3 (dostateczna):** 50%–64% (15–19 punktów) - **Ocena 2 (dopuszczająca):** 30%–49% (9–14,5 punktów) - **Ocena 1 (niedostateczna):** poniżej 30% (mniej niż 9 punktów) --- Dzięki takiemu rozkładowi zadań i punktacji uczeń ma możliwość zrealizowania wszystkich wymagań szczegółowych i ogólnych z działu **Liczby Rzeczywiste**.