% \documentclass[a4paper,12pt]{article} \documentclass[a4paper,12pt]{article} % Document class must come first % \usepackage[margin=2cm]{geometry} % Set all margins to 2cm \usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry} \newcounter{paragraf} \newcommand{\paragraf}[1]{% \stepcounter{paragraf} \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% % } \usepackage{longtable} \usepackage{amsmath} % ----------------------------- % % Podstawowa polonizacja % % ----------------------------- % \usepackage[utf8]{inputenc} % Kodowanie UTF-8 \usepackage[T1]{fontenc} % Kodowanie fontów (polskie ogonki) \usepackage[polish]{babel} % Ustawienia języka polskiego \usepackage{lmodern} % Font Latin Modern % \usepackage[margin=2.5cm]{geometry} % Marginesy 2.5 cm % Ulepszona mikrotypografia \usepackage{microtype} % Pakiet do kolorowania tekstu \usepackage{xcolor} % ----------------------------------- % % Nagłówki/stopki: pakiet fancyhdr % % ----------------------------------- % \usepackage{fancyhdr} \pagestyle{fancy} \fancyhf{} % Wyczyść nagłówki i stopki \fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki \fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{cviolet}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu \fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony \fancyhead[R]{\small \textcolor{cgreen}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje \renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt \renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce % ----------------------------- % % Pakiet enumitem i styl % % ----------------------------- % \usepackage{enumitem} \usepackage{hyperref} % Pakiet do obsługi linków % Define a new list environment \newlist{longenum2}{enumerate}{2} % Adjust the first level: Ensure it fits within page width \setlist[longenum2,1]{ label=\arabic*., % Etykieta: "ust. 1." leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation for item content align=left % Align the label to the left } % Second level: Adjust similarly \setlist[longenum2,2]{ label=\arabic*), % Label format: "1.", "2.", etc. leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation align=left % Align label to the left } % Import necessary packages \usepackage{enumitem} % Define a new list environment \newlist{longenum}{enumerate}{7} % Adjust the first level: Ensure it fits within page width \setlist[longenum,1]{ label=\textbf{\arabic*}, % Etykieta: "ust. 1." leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width labelsep=0.5em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation for item content align=left % Align the label to the left } % Second level: Adjust similarly \setlist[longenum,2]{ label=\arabic*., % Label format: "1.", "2.", etc. leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation align=left % Align label to the left } % Third level \setlist[longenum,3]{ label=\arabic*), % Label format: "1)", "2)", etc. leftmargin=2em, % Increase indentation for clarity labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } % Fourth level \setlist[longenum,4]{ label=\alph*., % Label format: "a.", "b.", etc. leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } % Fifth level \setlist[longenum,5]{ label=\alph*), % Label format: "a)", "b)", etc. leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } % Sixth level \setlist[longenum,6]{ label=\textbullet, % Label format: Bullet symbol leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } % Seventh level \setlist[longenum,7]{ label=--, % Label format: Dash symbol leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } % Custom configuration for lists with § and specified spacing \newlist{customenum}{enumerate}{1} \setlist[customenum,1]{ label=\textbf{\S~\arabic*}, % Bold § and number leftmargin=4em, % Indentation from the left margin labelsep=0.5em, % Space between the label and the text align=left, % Align label to the left itemsep=0.5em, % Space between items parsep=0em % No additional paragraph space } % % ----------------------------- % % Nagłówki sekcji % % ----------------------------- % \usepackage{titlesec} \titleformat{\section} {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{Rozdział \thesection}{1em}{} \titleformat{\subsection} {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} % % Konfiguracja nagłówków % \fancyhf{} % \fancyhead[L]{\textbf{Wewnątrzszkolne Oceniania}} % \fancyhead[C]{-- \thepage\ --} % \fancyhead[R]{\textbf{Załącznik Nr 2}} % \fancyfoot{} % Tytuł i odniesienia \usepackage{titlesec} \titleformat{\section} {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{} \titleformat{\subsection} {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} % Dodatkowe pakiety dla niestandardowego formatowania \usepackage{xcolor} \usepackage{sectsty} \sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} \definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0} \definecolor{cviolet}{RGB}{148, 0, 211} \definecolor{cgreen}{RGB}{0, 100, 0} \definecolor{cblue}{RGB}{0, 0, 255} % Definiujemy nowy skrót, który pozwoli odwoływać się do numeru przypisu: % \newcommand{\footref}[1]{\textsuperscript{\ref{#1}}} \begin{document} % Wyłącz na moment fancyhdr, aby strona tytułowa nie miała nagłówka/stopki % \thispagestyle{empty} \thispagestyle{fancy} % \begin{center} % \textbf{Załącznik Nr 2}\\[0.5em] % \textbf{do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach}\\[3em] % {\Large \textbf{WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA}}\\[1em] % w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach % \end{center} % Wyłączenie nagłówków na pierwszej stronie % \thispagestyle{plain} % Główna treść \begin{flushright} Zespołu Szkół Licealnych \\ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ \end{flushright} \vspace{1em} \vspace{5em} \begin{center} {\Large \textbf{SZCZEGÓŁOWE OCENIANIE Z \textcolor{cviolet}{MATEMATYKI}}}\\[1em] \textbf{\textcolor{cgreen}{Zakres Rozszerzonym}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] \end{center} \vspace{5em} System oceniania opracowany w oparciu o: \begin{enumerate}[noitemsep] \item Wewnątrzszkolne Ocenianie jako Załącznik do Statutu Szkoły\footnotemark[1]. \item Podstawę programową (\textbf{PP}) z~dnia 28 czerwca 2024 r.\footnotemark[2]. \item Rozporządzenie\footnotemark[3] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. \item Ustawę\footnotemark[4] \emph{Prawo oświatowe}. \end{enumerate} \footnotetext[1]{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.} \footnotetext[2]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r.} \footnotetext[3]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w~sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 z późn. zm.).} \footnotetext[4]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).} \begin{flushright} \begin{minipage}{0.25\textwidth} % Szerokość na 25% strony \raggedright % Wyrównanie tekstu do lewej wewnątrz minipage \textit{Autorzy:}\\[0.5em] % Dodanie odstępu pod tytułem \hspace{1em}M. Markiewicz\\ % Wcięcie dla pierwszego nazwiska \hspace{1em}J. Góra % Wcięcie dla drugiego nazwiska \end{minipage} \end{flushright} \thispagestyle{fancy} %-------------------------------- \newpage \tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści \newpage \section{Postanowienia ogólne} %----------------------------------------- % § 1 %----------------------------------------- \paragraf{Cel i zakres Szczegółowego Oceniania (SO)} \begin{longenum} \item \textbf{Cel główny:} Zapewnienie klarownych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnie z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}). \item \textbf{Cele szczegółowe:} \begin{longenum} \item Ujednolicenie wymagań edukacyjnych oraz sposobów sprawdzania wiedzy. \item Zapewnienie przejrzystości kryteriów oceniania dla uczniów i rodziców (prawnych opiekunów). \item Umożliwienie rzetelnej ewaluacji postępów uczniów i wspomaganie ich rozwoju. \end{longenum} \item \textbf{Zakres obowiązywania:} \begin{longenum} \item Niniejsze zasady dotyczą \textbf{\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{blue}{1 poziomie nauczaniu} w~\textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym}}. % \item SO jest ściśle powiązane z \emph{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} % oraz \emph{Statutem Szkoły} i nie może być z nimi sprzeczne. \end{longenum} \end{longenum} %----------------------------------------- %----------------------------------------- % § 2 %----------------------------------------- \footnotetext[5]{Rozkład materiału z~\textcolor{cviolet}{matematyki} dla danego \textcolor{blue}{poziomu nauczania}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z \textbf{PP}\footnotemark[2].} \paragraf{SO obejmuje:} \begin{longenum} \item Wymagania ogólne i~szczegółowe, wynikające z~\textbf{PP}\footnotemark[2]. \item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[5]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP})\footnotemark[2] do danego \textcolor{blue}{poziomu nauczania}. \item Zakres stosowania progów procentowych i~sposób ich przeliczania na oceny. % \item Sposoby i formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.). % \item Sposób uwzględniania opinii/orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej w ocenianiu. % \item Zasady gromadzenia informacji o postępach uczniów i formułowania ocen semestralnych/końcowych. \end{longenum} %-------------------------------- \section{Punktacja wymagań i minimalna liczba punktów} \paragraf{Cel i zakres punktacji wymagań i minimalnej liczby punktów} \begin{longenum} \item Celem tak ustalonej punktacji jest \textbf{określenie wagi poszczególnych wymagań} w procesie oceniania oraz zapewnienie \emph{rzetelnego} odniesienia do treści programowych. %wynikających z podstawy programowej. \item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(\,(P_{\min})\) ustala się w celu wyznaczenia progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{blue}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie, przy założeniu, że zostają spełnione: \begin{itemize}[noitemsep] \item Wszystkie Wymagania Szczegółowe. \item Wszystkie Wymagania Ogólne. % \item nie dochodzi do \textbf{wielokrotnego naliczania} tego samego WO, nawet jeśli jest ono powiązane z kilkoma WS. \end{itemize} \end{longenum} \paragraf{Punktacja wymagań} \begin{longenum} \item Każdemu \textbf{Wymaganiu Szczegółowemu} (oznaczonemu indeksem \(i\)) przypisuje się \textbf{wagę punktową} \(w_{s_i}\), przy czym minimalna wartość tej wagi wynosi 1. \item Każdemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} (oznaczonemu indeksem \(j\)) przypisuje się \textbf{wagę punktową} \(w_{o_j}\), przy czym minimalna wartość tej wagi wynosi 1. \item \textbf{Łączna liczba punktów} przysługujących danemu działowi określonemu w~\textbf{PP}\footnotemark[2], uwzględniająca wszystkie powiązania między Wymaganiami Szczegółowymi i Wymaganiami Ogólnymi, obliczana jest według następującej formuły: % \begin{equation} % P_{\text{sum}} % = % \sum_{i=1}^{N_{W_S}} % \Bigl( % w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} % \Bigr), % \label{wzor:punktacja} % \end{equation} % gdzie: % \begin{itemize}[noitemsep] % \item \(N_{W_S}\) oznacza całkowitą liczbę Wymagań Szczegółowych w danym dziale, % \item \(N^i_{W_O}\) oznacza liczbę Wymagań Ogólnych powiązanych z \(i\)-tym Wymaganiem Szczegółowym. % \end{itemize} \begin{equation} P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \Bigl( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \Bigr) \label{wzor:punktacja} \end{equation} gdzie: \begin{itemize}[noitemsep] \item \(N_{W_S}\) oznacza całkowitą liczbę Wymagań Szczegółowych w~danym dziale, \item \(N^i_{W_O}\) oznacza liczbę Wymagań Ogólnych powiązanych z~\(i\)-tym Wymaganiem Szczegółowym, \item \(N^i_{W_O} \geq 1\) dla każdego \(i\). \end{itemize} {\small \textbf{Uwaga:} Wzór (\ref{wzor:punktacja})służy do określenia \emph{całkowitej} liczby punktów możliwej do uzyskania za pełne zrealizowanie danego działu, z uwzględnieniem konkretnych powiązań pomiędzy Wymaganiami Szczegółowymi i Wymaganiami Ogólnymi. } \item Celem tak ustalonej punktacji jest określenie wagi poszczególnych wymagań edukacyjnych w~procesie oceniania osiągnięć edukacyjnychs. \item \textbf{Punktacja} przypisana poszczególnym działom oraz łączna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\), obliczona zgodnie ze wzorem~(\ref{wzor:punktacja}), znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}. \end{longenum} \paragraf{Ustalanie minimalnej liczby punktów} \begin{longenum} \item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(P_{\min}\) opisaną wzorem (\ref{eq:pmin}) ustala się w celu wyznaczenia progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z~\textbf{PP}\footnotemark[2]. \begin{equation} P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\} \label{eq:pmin} \end{equation} Gdzie: \begin{itemize} \item \( P_{\min} \) to minimalna wartość całkowitej punktacji, \item \( N_{W_S} \) to liczba wymagań szczegółowych, \item \( w_{s_i} \) to waga \( i \)-tego wymagania szczegółowego, \item \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego, \item \( j(i) \) to indeks wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego. \end{itemize} \begin{equation} \forall i \in \{1, \dots, N_{W_S}\}, \quad \exists j(i) \in \{1, \dots, N_{W_O}^i\} \label{eq:warunek} \end{equation} Warunek określony wzorem (\ref{eq:warunek}) zapewnia, że dla każdego wymagania szczegółowego wybrane jest dokładnie jedno wymaganie ogólne, a jednocześnie wszystkie wymagania są zrealizowane. \textbf{Uwaga:} W przypadku, gdy każdemu Wymaganiu Szczegółowemu i Ogólnemu przypisuje się \textbf{1~punkt}, wówczas minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) realizujących obowiązkowe wymagania edukacyjne z~podstawy programowej dla danego działu wyraża się wzorem (\ref{eq:min_points}). \begin{equation} \label{eq:min_points} P_{\min} = N_{W_S} \end{equation} Gdzie \( N_{W_S} \) oznacza liczbę Wymagań Szczegółowych. \item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\) realizująca obowiązkowe wymagania zgodnie z \textbf{PP}\footnotemark[2], znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}. \end{longenum} %--------------------------------- %------------------------------------ \section{Wymagania ogólne i szczegółowe} \paragraf{Cel i zakres wymagań ogólnych i szczegółowych} \begin{longenum} \item \textbf{Cel:} Zapewnienie jasnych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć uczniów z~\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym} na \textcolor{cblue}{1 poziomie nauczania} liceum ogólnokształcącego, zgodnie z \textbf{Podstawą Programową}\footnotemark[2] i~\textbf{Rozkładem Materiału}\footnotemark[5]. \item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{blue}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{cgreen}{zakres rozszerzonym})}, uwzględniając: \begin{longenum} \item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[5] – obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{blue}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{cviolet}{matematyki}. \item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych – zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach każdego działu. \end{longenum} \end{longenum} \paragraf{Wymagania ogólne} \begin{longtable}{|p{0.05\textwidth}|p{0.85\textwidth}|} \hline \textbf{Lp.} & \textbf{Treści kształcenia} \\ \hline \endhead 1. & \textbf{Kształcenie sprawności rachunkowej oraz rozumienia pojęć i procedur matematycznych.} \\ \hline 1.1 & Uczeń posługuje się liczbami rzeczywistymi, dokonuje obliczeń i przekształceń wyrażeń algebraicznych oraz poprawnie interpretuje wynik każdego działania w kontekście zadania. \\ \hline 1.2 & Uczeń stosuje właściwą terminologię i zapis symboliczny, wynikający z podstawowych struktur matematycznych. \\ \hline 2. & \textbf{Rozwiązywanie problemów, modelowanie matematyczne i wnioskowanie.} \\ \hline 2.1 & Uczeń formułuje i rozwiązuje typowe zadania problemowe z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi matematycznych. \\ \hline 2.2 & Uczeń interpretuje otrzymane wyniki, uwzględniając kontekst zadania, i przedstawia logiczne uzasadnienia. \\ \hline 3. & \textbf{Analiza danych, stosowanie elementów rachunku prawdopodobieństwa i statystyki opisowej.} \\ \hline 3.1 & Uczeń odczytuje, interpretuje i tworzy proste reprezentacje graficzne (tabele, wykresy, diagramy), korzystając z podstawowych metod statystycznych. \\ \hline 3.2 & Uczeń stosuje podstawowe zasady rachunku prawdopodobieństwa do opisu prostych zjawisk losowych, w szczególności wykorzystując definicję klasyczną prawdopodobieństwa. \\ \hline 4. & \textbf{Rozwijanie umiejętności argumentacji i komunikowania się językiem matematyki.} \\ \hline 4.1 & Uczeń interpretuje i tworzy wypowiedzi o treściach matematycznych w formie ustnej i pisemnej, posługując się poprawnymi definicjami, twierdzeniami i notacją. \\ \hline 4.2 & Uczeń wyjaśnia zależności między wielkościami, formułuje wnioski oraz prowadzi rozumowania dotyczące analizowanych zadań. \\ \hline \end{longtable} \newpage \paragraf{Wymagania szczegółowe} \begin{longtable}{|p{0.95\textwidth}|} \hline \textbf{I. Liczby rzeczywiste.} \\ \hline \hspace{0.25em}\textbf{Zakres podstawowy}. Uczeń: \\ \hline \hspace{0.5em} 1) Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych. \\ \hline \hspace{0.5em} 2) Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia, np. \\ \hline \hspace{1em} a) Dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych, \\ \hspace{1em} b) Dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. \\ \hline \hspace{0.5em} 3) Stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych. \\ \hline \hspace{0.5em} 4) Stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach. \\ \hline \hspace{0.5em} 5) Stosuje monotoniczność potęgowania, w szczególności własności: jeśli \( x < y \) oraz \( a > 1 \), to \( a^x < a^y \), zaś gdy \( x < y \) i \( 0 < a < 1 \), to \( a^x > a^y \). \\ \hline \hspace{0.5em} 6) Posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej. \\ \hline \hspace{0.5em} 7) Stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania typu: \( |x + 4| = 5 \). \\ \hline \hspace{0.5em} 8) Wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów. \\ \hline \hspace{0.5em} 9) Stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. \\ \hline \hspace{0.25em}\textbf{Zakres rozszerzony}. Uczeń: \\ \hspace{0.5em} 1) Spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego. \\ \hspace{0.5em} 2) Ponadto stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu. \\ % \hline \end{longtable} \begin{longtable}{|p{0.95\textwidth}|} \hline \textbf{II. Wyrażenia algebraiczne.} \\ \hline Zakres podstawowy. Uczeń: \\ 1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: \( (a + b)^2 \), \( (a - b)^2 \), \( a^2 - b^2 \); \\ 2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych; \\ 3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej; \\ 4) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne. \\ \hline Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: \\ 1) dzieli wielomian jednej zmiennej \( W(x) \) przez dwumian postaci \( x - a \); \\ 2) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów; \\ 3) znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych; \\ 4) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): \( \binom{n}{0} = 1 \), \( \binom{n}{1} = n \), \( \binom{n}{n-1} = n \), \( \binom{n}{k} = \binom{n}{n-k} \), \( \binom{n}{k} + \binom{n}{k+1} = \binom{n+1}{k+1} \); \\ 5) korzysta ze wzorów na: \( a^3 + b^3 \), \( a^3 - b^3 \), \( a^n - b^n \), \( (a + b)^n \) i \( (a - b)^n \); \\ 6) dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, np.: \( \frac{1}{x} + 1 - \frac{1}{x} \), \( \frac{1}{x} + \frac{1}{x^2} + \frac{1}{x^3} \), \( \frac{x + 1}{x + 2} + \frac{x - 1}{x + 1} \). % \hline \end{longtable} \begin{longtable}{|p{0.95\textwidth}|} \hline \textbf{III. Równania i nierówności.} \\ \hline Zakres podstawowy. Uczeń: \\ 1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny, w tym np. przekształca równoważnie równanie \( \frac{5}{x} + 1 = \frac{x + 3}{2x - 1} \); \\ 2) interpretuje równania i nierówności liniowe sprzeczne oraz tożsamościowe; \\ 3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą; \\ 4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe; \\ 5) rozwiązuje równania wielomianowe postaci \( W(x) = 0 \) dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej. \\ \hline Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: \\ 1) rozwiązuje równania wielomianowe postaci \( W(x) = 0 \) oraz nierówności wielomianowe typu: \( W(x) > 0 \), \( W(x) \geq 0 \), \( W(x) < 0 \), \( W(x) \leq 0 \) dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania; \\ 2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej; \\ 3) stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych; \\ 4) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną; \\ 5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności: wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają określone znaki bądź należą do określonego przedziału, wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów; \\ 6) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe; \\ 7) rozwiązuje równania wymierne postaci \( \frac{V(x)}{W(x)} = 0 \), gdzie wielomiany \( V(x) \) i \( W(x) \) są zapisane w postaci iloczynowej. \\ \hline \end{longtable} \section{Postanowienia końcowe} \paragraf{Zasady obowiązywania} \begin{longenum} \item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{blue}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach. \item Szczegółowe Ocenianie (SO) jest zgodne z: \begin{longenum} \item \textbf{Podstawą programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[2]. \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (WO), stanowiącym integralną część Statutu Szkoły\footnotemark[1]. \item Obowiązującymi \textbf{przepisami prawa oświatowego}\footnotemark[4]. \end{longenum} \item Dokument może być aktualizowany zgodnie z nowelizacją przepisów prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \end{longenum} \paragraf{Postanowienia końcowe} \begin{longenum} \item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do pełnej informacji na temat zasad oceniania określonych w~niniejszym dokumencie. \item Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasad oceniania zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~SO. \item W~przypadku wątpliwości interpretacyjnych związanych z~ocenianiem, decyzje podejmuje nauczyciel przedmiotu w~porozumieniu z~zespołem przedmiotowym. \item Niniejsze zasady wchodzą w~życie z~dniem zatwierdzenia przez dyrektora szkoły i~obowiązują do momentu wprowadzenia ich nowelizacji. \end{longenum} \begin{flushright} \textbf{Nauczyciele zespołu przedmiotowego:} \\ \vspace{2em} % Miejsce na podpisy \rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu pierwszego nauczyciela \\ \textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em] \rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu drugiego nauczyciela \\ \textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em] \rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu trzeciego nauczyciela (opcjonalnie) \\ \textit{(podpis nauczyciela)} \end{flushright} --- % \begin{longenum} % \item Nauczyciel, uwzględniając potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, zobowiązany jest do zapewnienia % realizacji wszystkich powyższych wymagań szczegółowych w ramach programu nauczania przewidzianego % w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego na poziomie podstawowym. % \item Niniejsze wymagania stanowią uszczegółowienie podstawy programowej i są podstawą do % formułowania \textbf{przedmiotowych zasad oceniania}, w szczególności \emph{Szczegółowego Oceniania (SO)} % z matematyki, określającego kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych. % \end{longenum} % \end{customenum} \end{document} % Liczby rzeczywiste % Wyrażenia algebraiczne % Równania i nierówności % Funkcje % Trygonometria % Planimetria % Geometria analityczna