% \documentclass[a4paper,12pt]{article} \documentclass[a4paper,12pt]{article} % Document class must come first % \usepackage[margin=2cm]{geometry} % Set all margins to 2cm \usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry} \newcounter{paragraf} \newcommand{\paragraf}[1]{% \stepcounter{paragraf} \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% \label{par:\theparagraf}% \par % } \usepackage{longtable} \usepackage[table]{xcolor} % \usepackage{pdflscape} \usepackage{amsmath} \usepackage{ulem} % ----------------------------- % % Podstawowa polonizacja % % ----------------------------- % \usepackage[utf8]{inputenc} % Kodowanie UTF-8 \usepackage[T1]{fontenc} % Kodowanie fontów (polskie ogonki) \usepackage[polish]{babel} % Ustawienia języka polskiego \usepackage{lmodern} % Font Latin Modern % \usepackage[margin=2.5cm]{geometry} % Marginesy 2.5 cm % Ulepszona mikrotypografia \usepackage{microtype} % Pakiet do kolorowania tekstu \usepackage{xcolor} % ----------------------------------- % % Nagłówki/stopki: pakiet fancyhdr % % ----------------------------------- % \usepackage{fancyhdr} \pagestyle{fancy} \fancyhf{} % Wyczyść nagłówki i stopki \fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki \fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu \fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozsz.}, \textcolor{poziom}{Poziom 1}, M. Markiewicz, J. Góra} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje % \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje \renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt \renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce % ----------------------------- % % Pakiet enumitem i styl % % ----------------------------- % \usepackage{enumitem} \usepackage{hyperref} % Pakiet do obsługi linków % Define a new list environment \newlist{longenum2}{enumerate}{2} % Adjust the first level: Ensure it fits within page width \setlist[longenum2,1]{ label=\arabic*., % Etykieta: "ust. 1." leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation for item content align=left % Align the label to the left } % Second level: Adjust similarly \setlist[longenum2,2]{ label=\arabic*), % Label format: "1.", "2.", etc. leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation align=left % Align label to the left } % Import necessary packages \usepackage{enumitem} % Define a new list environment \newlist{longenum}{enumerate}{7} % Adjust the first level: Ensure it fits within page width \setlist[longenum,1]{ label=\textbf{\arabic*}, % Etykieta: "ust. 1." leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width labelsep=0.5em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation for item content align=left % Align the label to the left } % Second level: Adjust similarly \setlist[longenum,2]{ label=\arabic*., % Label format: "1.", "2.", etc. leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label itemindent=0em, % No additional indentation align=left % Align label to the left } % Third level \setlist[longenum,3]{ label=\arabic*), % Label format: "1)", "2)", etc. leftmargin=2em, % Increase indentation for clarity labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } % Fourth level \setlist[longenum,4]{ label=\alph*., % Label format: "a.", "b.", etc. leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } % Fifth level \setlist[longenum,5]{ label=\alph*), % Label format: "a)", "b)", etc. leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } % Sixth level \setlist[longenum,6]{ label=\textbullet, % Label format: Bullet symbol leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } % Seventh level \setlist[longenum,7]{ label=--, % Label format: Dash symbol leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } % Custom configuration for lists with § and specified spacing \newlist{customenum}{enumerate}{1} \setlist[customenum,1]{ label=\textbf{\S~\arabic*}, % Bold § and number leftmargin=4em, % Indentation from the left margin labelsep=0.5em, % Space between the label and the text align=left, % Align label to the left itemsep=0.5em, % Space between items parsep=0em % No additional paragraph space } % % ----------------------------- % % Nagłówki sekcji % % ----------------------------- % \usepackage{titlesec} \titleformat{\section} {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{Rozdział \thesection}{1em}{} \titleformat{\subsection} {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} % % Konfiguracja nagłówków % \fancyhf{} % \fancyhead[L]{\textbf{Wewnątrzszkolne Oceniania}} % \fancyhead[C]{-- \thepage\ --} % \fancyhead[R]{\textbf{Załącznik Nr 2}} % \fancyfoot{} % Tytuł i odniesienia \usepackage{titlesec} \titleformat{\section} {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{} \titleformat{\subsection} {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} % Dodatkowe pakiety dla niestandardowego formatowania \usepackage{xcolor} \usepackage{sectsty} \sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} \definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0} \definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211} \definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0} \definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255} % Definiujemy nowy skrót, który pozwoli odwoływać się do numeru przypisu: % \newcommand{\footref}[1]{\textsuperscript{\ref{#1}}} \begin{document} % Wyłącz na moment fancyhdr, aby strona tytułowa nie miała nagłówka/stopki % \thispagestyle{empty} \thispagestyle{fancy} % \begin{center} % \textbf{Załącznik Nr 2}\\[0.5em] % \textbf{do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach}\\[3em] % {\Large \textbf{WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA}}\\[1em] % w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach % \end{center} % Wyłączenie nagłówków na pierwszej stronie % \thispagestyle{plain} % Główna treść \begin{flushright} Zespołu Szkół Licealnych \\ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ \end{flushright} \vspace{1em} \vspace{5em} \begin{center} {\Large \textbf{SZCZEGÓŁOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em] \textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzonym}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] \end{center} \vspace{5em} System oceniania opracowany w oparciu o: \begin{enumerate}[noitemsep] \item Wewnątrzszkolne Ocenianie\footnotemark[1] jako Załącznik do Statutu Szkoły. \item Podstawę programową\footnotemark[2]. \item Rozkład materiału\footnotemark[3]. \item Rozporządzenie\footnotemark[4] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. \item Ustawę\footnotemark[5] \emph{Prawo oświatowe}. \end{enumerate} \footnotetext[1]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.} \footnotetext[2]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe II stopnia.} \footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[2].} \footnotetext[4]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w~sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 z późn. zm.).} \footnotetext[5]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).} \begin{flushright} \begin{minipage}{0.25\textwidth} % Szerokość na 25% strony \raggedright % Wyrównanie tekstu do lewej wewnątrz minipage \textit{Autorzy:}\\[0.5em] % Dodanie odstępu pod tytułem \hspace{1em}M. Markiewicz\\ % Wcięcie dla pierwszego nazwiska \hspace{1em}J. Góra % Wcięcie dla drugiego nazwiska \end{minipage} \end{flushright} \thispagestyle{fancy} %-------------------------------- \newpage \tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści \newpage \section{Postanowienia ogólne} %----------------------------------------- % § 1 %----------------------------------------- \paragraf{Cel i zakres Szczegółowego Oceniania (SO)} \begin{longenum} \item \textbf{Cel główny:} Zapewnienie klarownych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnie z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}). \item \textbf{Cele szczegółowe:} \begin{longenum} \item Ujednolicenie wymagań edukacyjnych oraz sposobów sprawdzania wiedzy. \item Zapewnienie przejrzystości kryteriów oceniania dla uczniów i rodziców (prawnych opiekunów). \item Umożliwienie rzetelnej ewaluacji postępów uczniów i wspomaganie ich rozwoju. \end{longenum} \item \textbf{Zakres obowiązywania:} \begin{longenum} \item Niniejsze zasady dotyczą \textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczaniu} w~\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}. % \item SO jest ściśle powiązane z \emph{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} % oraz \emph{Statutem Szkoły} i nie może być z nimi sprzeczne. \end{longenum} \end{longenum} %----------------------------------------- %----------------------------------------- % § 2 %----------------------------------------- \paragraf{Szczegółowe Ocenianie obejmuje:} \begin{longenum} \item Wymagania ogólne i~szczegółowe, wynikające z~podstawy programowej \textbf{PP}\footnotemark[2]. \item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP}\footnotemark[2]) do \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania}. \item Zakres stosowania progów procentowych i~sposób ich przeliczania na oceny. % \item Sposoby i formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.). % \item Sposób uwzględniania opinii/orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej w ocenianiu. % \item Zasady gromadzenia informacji o postępach uczniów i formułowania ocen semestralnych/końcowych. \end{longenum} %-------------------------------- \section{Punktacja wymagań i minimalna liczba punktów} \paragraf{Cel i zakres punktacji wymagań i minimalnej liczby punktów} \begin{longenum} \item Celem tak ustalonej punktacji jest \textbf{określenie wagi poszczególnych wymagań} w procesie oceniania oraz zapewnienie \emph{rzetelnego} odniesienia do treści programowych. %wynikających z podstawy programowej. \item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(\,(P_{\min})\) ustala się w celu wyznaczenia progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie, przy założeniu, że zostają spełnione wszystkie: \begin{itemize}[noitemsep] \item \textbf{Wymagania Szczegółowe}. \item \textbf{Wymagania Ogólne}. % \item nie dochodzi do \textbf{wielokrotnego naliczania} tego samego WO, nawet jeśli jest ono powiązane z kilkoma WS. \end{itemize} \end{longenum} \paragraf{Punktacja wymagań} \begin{longenum} \item Każdemu \textbf{Wymaganiu Szczegółowemu} (oznaczonemu indeksem \(i\)) przypisuje się \textbf{wagę punktową} \(w_{s_i}\), przy czym minimalna wartość tej wagi wynosi 1. \item Każdemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} (oznaczonemu indeksem \(j\)) przypisuje się \textbf{wagę punktową} \(w_{o_j}\), przy czym minimalna wartość tej wagi wynosi 1. \item \textbf{Łączna liczba punktów} przysługujących danemu działowi określonemu w~\textbf{PP}\footnotemark[2], uwzględniająca wszystkie powiązania między Wymaganiami Szczegółowymi i Wymaganiami Ogólnymi, obliczana jest według następującej formuły: % \begin{equation} % P_{\text{sum}} % = % \sum_{i=1}^{N_{W_S}} % \Bigl( % w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} % \Bigr), % \label{wzor:punktacja} % \end{equation} % gdzie: % \begin{itemize}[noitemsep] % \item \(N_{W_S}\) oznacza całkowitą liczbę Wymagań Szczegółowych w danym dziale, % \item \(N^i_{W_O}\) oznacza liczbę Wymagań Ogólnych powiązanych z \(i\)-tym Wymaganiem Szczegółowym. % \end{itemize} \begin{equation} P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \Bigl( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \Bigr) \label{wzor:punktacja} \end{equation} gdzie: \begin{itemize}[noitemsep] \item \(N_{W_S}\) oznacza całkowitą liczbę Wymagań Szczegółowych w~danym dziale, \item \(N^i_{W_O}\) oznacza liczbę Wymagań Ogólnych powiązanych z~\(i\)-tym Wymaganiem Szczegółowym, \item \(N^i_{W_O} \geq 1\) dla każdego \(i\). \end{itemize} {\small \textbf{Uwaga:} Wzór (\ref{wzor:punktacja}) służy do określenia \emph{całkowitej} liczby punktów możliwej do uzyskania za pełne zrealizowanie danego działu, z uwzględnieniem konkretnych powiązań pomiędzy Wymaganiami Szczegółowymi i Wymaganiami Ogólnymi. } \item Celem tak ustalonej punktacji jest określenie wagi poszczególnych wymagań edukacyjnych w~procesie oceniania osiągnięć edukacyjnych. \item \textbf{Punktacja} przypisana poszczególnym działom oraz łączna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\), obliczona zgodnie ze wzorem~(\ref{wzor:punktacja}), znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}. \end{longenum} \paragraf{Ustalanie minimalnej liczby punktów} \begin{longenum} \item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(P_{\min}\) opisaną wzorem (\ref{eq:pmin}) ustala się w celu wyznaczenia progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z~\textbf{PP}\footnotemark[2]. \begin{equation} P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\} \label{eq:pmin} \end{equation} Gdzie: \begin{itemize} \item \( P_{\min} \) to minimalna wartość całkowitej punktacji, \item \( N_{W_S} \) to liczba wymagań szczegółowych, \item \( w_{s_i} \) to waga \( i \)-tego wymagania szczegółowego, \item \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego, \item \( j(i) \) to indeks wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego. \end{itemize} \begin{equation} \forall i \in \{1, \dots, N_{W_S}\}, \quad \exists j(i) \in \{1, \dots, N_{W_O}^i\} \label{eq:warunek} \end{equation} Warunek określony wzorem (\ref{eq:warunek}) zapewnia, że dla każdego wymagania szczegółowego wybrane jest dokładnie jedno wymaganie ogólne, a jednocześnie wszystkie wymagania są zrealizowane. \textbf{Uwaga:} W przypadku, gdy każdemu Wymaganiu Szczegółowemu i Ogólnemu przypisuje się \textbf{1~punkt}, wówczas minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) realizujących obowiązkowe wymagania edukacyjne z~podstawy programowej dla danego działu wyraża się wzorem (\ref{eq:min_points}). \begin{equation} \label{eq:min_points} P_{\min} = N_{W_S} \end{equation} Gdzie \( N_{W_S} \) oznacza liczbę Wymagań Szczegółowych. \item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\) realizująca obowiązkowe wymagania zgodnie z \textbf{PP}\footnotemark[2], znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}. \end{longenum} %--------------------------------- \section{Punktacja Osiągnięć Edukacyjnych} \paragraf{Cel i zakres punktacji osiągnięć edukacyjnych} \begin{longenum} \item Punktacja osiągnieć edukacyjnych, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}. \item Każde zadanie stanowi integralny element systemu oceny, przy czym realizacja co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} przypisanego co najmniej jednemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} jest warunkiem koniecznym. \item Ocena zadania ustalana jest na podstawie procentowego udziału punktów zdobytych przez ucznia w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania przy realizacji danego zadania. \end{longenum} \paragraf{Punktowanie zadania} \begin{longenum} \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}. \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania. \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego. \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru: \begin{equation} \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\% \label{wzor:procent} \end{equation} gdzie: \begin{longenum} \item \(p_i\) – liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania, \item \(P_i\) – maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania. \end{longenum} \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów: \begin{longenum} \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów, \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów, \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów, \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów, \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów, \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów. \end{longenum} \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności: \begin{longenum} \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania. \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach. \end{longenum} \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania. \end{longenum} %------------------------------------ %------------------------------------ \section{Wymagania ogólne i szczegółowe} \paragraf{Cel i zakres wymagań ogólnych i szczegółowych} \begin{longenum} \item \textbf{Cel:} Zapewnienie jasnych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć uczniów z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczania} liceum ogólnokształcącego, zgodnie z \textbf{Podstawą Programową}\footnotemark[2] i~\textbf{Rozkładem Materiału}\footnotemark[3]. \item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając: \begin{longenum} \item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] – obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}. \item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych – zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach~każdego działu. \end{longenum} \end{longenum} \paragraf{Wymagania ogólne} \begin{longenum} \item \textbf{Identyfikacja Wymagań Ogólnych} – W~tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań, która stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2]. \end{longenum} \input{tables/wo} \paragraf{Wymagania szczegółowe} \begin{longenum} \item \textbf{Identyfikacja Wymagań Szczegółowych – Dział: Liczby Rzeczywiste} – W~tabeli~\ref{tab:lr} zamieszczono wykaz szczegółowych wymagań odnoszących się do działu „Liczby Rzeczywiste”, który stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2]. \end{longenum} \input{tables/ws} \section*{Rozkład Wymagań Ogólnych} \paragraf{Prezentacja rozkładu} \begin{longenum} \item \textbf{Rozkład Wymagań Ogólnych – Dział: \textit{Liczby Rzeczywiste}} – W tabeli~\ref{tab:lr} przedstawiono rozkład wymagań ogólnych, stanowiących integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2], przyporządkowanych do wymagań szczegółowych w obrębie działu \textit{Liczby Rzeczywiste}. \end{longenum} \input{tables/liczby_rzeczywiste} \section{Postanowienia końcowe} \paragraf{Zasady obowiązywania} \begin{longenum} \item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{poziom}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach. \item Szczegółowe Ocenianie (SO) jest zgodne z: \begin{longenum} \item \textbf{Podstawą programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[2]. \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (WO), stanowiącym integralną część Statutu Szkoły\footnotemark[1]. \item Obowiązującymi \textbf{przepisami prawa oświatowego}\footnotemark[4]. \end{longenum} \item Dokument może być aktualizowany zgodnie z nowelizacją przepisów prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \end{longenum} \paragraf{Postanowienia końcowe} \begin{longenum} \item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do pełnej informacji na temat zasad oceniania określonych w~niniejszym dokumencie. \item Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasad oceniania zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~SO. \item W~przypadku wątpliwości interpretacyjnych związanych z~ocenianiem, decyzje podejmuje nauczyciel przedmiotu w~porozumieniu z~zespołem przedmiotowym. \item Niniejsze zasady wchodzą w~życie z~dniem zatwierdzenia przez dyrektora szkoły i~obowiązują do momentu wprowadzenia ich nowelizacji. \end{longenum} \begin{flushright} \textbf{Nauczyciele zespołu przedmiotowego:} \\ \vspace{2em} % Miejsce na podpisy \rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu pierwszego nauczyciela \\ \textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em] \rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu drugiego nauczyciela \\ \textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em] \rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu trzeciego nauczyciela (opcjonalnie) \\ \textit{(podpis nauczyciela)} \end{flushright} %------------------------------------------------------------ %------------------------------------------------------- % \section{Statystyka rozkładu wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych} % \subsection{Wprowadzenie} % W tym rozdziale przedstawiono statystyczną analizę rozkładu \textbf{wymagań ogólnych} (WO) w odniesieniu do \textbf{wymagań szczegółowych} (WS) w ramach działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}. Analiza ta ma na celu określenie, jak często poszczególne wymagania ogólne są powiązane z wymaganiami szczegółowymi oraz jakie są ich wagi punktowe. % \subsection{Metodyka} % 1. \textbf{Identyfikacja wymagań}: % \begin{itemize} % \item Wymagania ogólne (WO) zostały zdefiniowane w podstawie programowej (PP) i przypisane do działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}. % \item Wymagania szczegółowe (WS) zostały przypisane do poszczególnych wymagań ogólnych na podstawie ich treści i zakresu. % \end{itemize} % 2. \textbf{Punktacja}: % \begin{itemize} % \item Każdemu wymaganiu szczegółowemu przypisano wagę punktową \( w_{s_i} \), gdzie \( i \) oznacza numer wymagania szczegółowego. % \item Każdemu wymaganiu ogólnemu przypisano wagę punktową \( w_{o_j} \), gdzie \( j \) oznacza numer wymagania ogólnego. % \end{itemize} % 3. \textbf{Analiza statystyczna}: % \begin{itemize} % \item Obliczono, ile razy każde wymaganie ogólne jest powiązane z wymaganiami szczegółowymi. % \item Obliczono łączną liczbę punktów przypisaną do każdego wymagania ogólnego na podstawie wzoru: % \[ % P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \right) % \] % gdzie: % \begin{itemize} % \item \( N_{W_S} \) – liczba wymagań szczegółowych, % \item \( N^i_{W_O} \) – liczba wymagań ogólnych powiązanych z \( i \)-tym wymaganiem szczegółowym. % \end{itemize} % \end{itemize} % 4. \textbf{Minimalna liczba punktów}: % \begin{itemize} % \item Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) została obliczona na podstawie wzoru: % \[ % P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\} % \] % gdzie \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego. % \end{itemize} % \subsection{Wyniki analizy} % \subsubsection{Łączna liczba punktów \( P_{\text{sum}} \)} % Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego: % \begin{itemize} % \item \textbf{WS1}: % \[ % w_{s_1} \times \sum_{j=1}^{N^1_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1 % \] % \item \textbf{WS2}: % \[ % w_{s_2} \times \sum_{j=1}^{N^2_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2 % \] % \item \textbf{WS3}: % \[ % w_{s_3} \times \sum_{j=1}^{N^3_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1 % \] % \item \textbf{WS4}: % \[ % w_{s_4} \times \sum_{j=1}^{N^4_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2 % \] % \item \textbf{WS5}: % \[ % w_{s_5} \times \sum_{j=1}^{N^5_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1 % \] % \end{itemize} % \textbf{Łączna liczba punktów}: % \[ % P_{\text{sum}} = 1 + 2 + 1 + 2 + 1 = 7 % \] % \subsubsection{Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \)} % Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego: % \begin{itemize} % \item \textbf{WS1}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)): % \[ % w_{s_1} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1 % \] % \item \textbf{WS2}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)): % \[ % w_{s_2} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1 % \] % \item \textbf{WS3}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} (\( w_{o_2} = 1 \)): % \[ % w_{s_3} \times w_{o_2} = 1 \times 1 = 1 % \] % \item \textbf{WS4}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)): % \[ % w_{s_4} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1 % \] % \item \textbf{WS5}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} (\( w_{o_3} = 1 \)): % \[ % w_{s_5} \times w_{o_3} = 1 \times 1 = 1 % \] % \end{itemize} % \textbf{Minimalna liczba punktów}: % \[ % P_{\min} = 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 5 % \] % \subsection{Tabele wyników} % \subsubsection{Tabela powiązań wymagań ogólnych i szczegółowych} % \begin{table}[h!] % \centering % \begin{tabular}{|c|c|c|c|c|} % \hline % \textbf{Wymaganie Szczegółowe (WS)} & \textbf{Powiązane Wymagania Ogólne (WO)} & \textbf{Waga WS (\( w_{s_i} \))} & \textbf{Waga WO (\( w_{o_j} \))} & \textbf{Punkty} \\ % \hline % WS1: Wykonywanie działań na liczbach rzeczywistych & Sprawność rachunkowa & 1 & 1 & 1 \\ % \hline % WS2: Rozwiązywanie równań liniowych & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\ % \hline % WS3: Interpretowanie danych statystycznych & Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 & 1 \\ % \hline % WS4: Stosowanie własności pierwiastków & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\ % \hline % WS5: Tworzenie wykresów funkcji & Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 & 1 \\ % \hline % \end{tabular} % \caption{Powiązania wymagań szczegółowych z wymaganiami ogólnymi} % \label{tab:powiazania} % \end{table} % \subsubsection{Tabela rozkładu wymagań ogólnych} % \begin{table}[h!] % \centering % \begin{tabular}{|c|c|c|} % \hline % \textbf{Wymaganie Ogólne (WO)} & \textbf{Liczba powiązań z WS} & \textbf{Suma punktów} \\ % \hline % Sprawność rachunkowa & 3 & 5 \\ % \hline % Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 \\ % \hline % Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 \\ % \hline % Rozumowanie i argumentacja & 2 & 4 \\ % \hline % \end{tabular} % \caption{Rozkład wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych} % \label{tab:rozklad} % \end{table} % \subsection{Interpretacja wyników} % 1. \textbf{Łączna liczba punktów} \( P_{\text{sum}} = 7 \): % \begin{itemize} % \item Oznacza to, że pełne zrealizowanie działu \textbf{Liczby Rzeczywiste} wymaga zdobycia 7 punktów. % \item Największy wkład mają wymagania szczegółowe \textbf{WS2} i \textbf{WS4}, które są powiązane z dwoma wymaganiami ogólnymi. % \end{itemize} % 2. \textbf{Minimalna liczba punktów} \( P_{\min} = 5 \): % \begin{itemize} % \item Oznacza to, że uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział. % \item Minimalna liczba punktów jest osiągana poprzez realizację jednego wymagania ogólnego dla każdego wymagania szczegółowego. % \end{itemize} % 3. \textbf{Rozkład wymagań ogólnych}: % \begin{itemize} % \item \textbf{Sprawność rachunkowa} jest najczęściej powiązana z wymaganiami szczegółowymi (3 powiązania). % \item \textbf{Rozumowanie i argumentacja} ma 2 powiązania, co wskazuje na jej istotność w dziale. % \item \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} oraz \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} mają po 1 powiązaniu. % \end{itemize} % \subsection{Wnioski} % 1. \textbf{Priorytety w nauczaniu}: % \begin{itemize} % \item Największy nacisk należy położyć na \textbf{sprawność rachunkową} i \textbf{rozumowanie oraz argumentację}, ponieważ są one najczęściej powiązane z wymaganiami szczegółowymi. % \item Wymagania związane z \textbf{wykorzystaniem informacji} i \textbf{interpretacją reprezentacji} mają mniejszą wagę, ale są niezbędne do pełnego zrozumienia zagadnień. % \end{itemize} % 2. \textbf{Minimalne wymagania}: % \begin{itemize} % \item Uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział. Oznacza to, że może pominąć realizację niektórych wymagań szczegółowych, ale musi zrealizować przynajmniej jedno wymaganie ogólne dla każdego wymagania szczegółowego. % \end{itemize} % 3. \textbf{Optymalizacja nauczania}: % \begin{itemize} % \item Nauczyciel może skupić się na wymaganiach szczegółowych, które są powiązane z większą liczbą wymagań ogólnych, aby maksymalizować efektywność nauczania. % \end{itemize} --- % \begin{longenum} % \item Nauczyciel, uwzględniając potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, zobowiązany jest do zapewnienia % realizacji wszystkich powyższych wymagań szczegółowych w ramach programu nauczania przewidzianego % w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego na poziomie podstawowym. % \item Niniejsze wymagania stanowią uszczegółowienie podstawy programowej i są podstawą do % formułowania \textbf{przedmiotowych zasad oceniania}, w szczególności \emph{Szczegółowego Oceniania (SO)} % z matematyki, określającego kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych. % \end{longenum} % \end{customenum} \end{document} % Liczby rzeczywiste % Wyrażenia algebraiczne % Równania i nierówności % Funkcje % Trygonometria % Planimetria % Geometria analityczna