\documentclass[a4paper,12pt]{article} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{lmodern} \usepackage{amsmath,amssymb} \usepackage{geometry} \usepackage{enumitem} \usepackage{array} \usepackage{booktabs} \geometry{left=2cm, right=2cm, top=2cm, bottom=2cm} \setlength{\parskip}{0.5em} \begin{document} %======================================== % Dane podstawowe %======================================== \begin{center} {\Large \textbf{Autor: MM, JG}}\\[5pt] {\Large \textbf{Przedmiot: Matematyka}}\\[5pt] {\Large \textbf{Poziom nauczania: Liceum}}\\[5pt] {\Large \textbf{Zakres: Podstawowy}} \end{center} \vspace{1cm} %======================================== % Treść zadania %======================================== \section*{Treść zadania} Udowodnij, że dla dowolnej liczby całkowitej \( n \) zachodzi: \[ n^2 \equiv 0 \quad \text{lub} \quad n^2 \equiv 1 \pmod{4}. \] (Innymi słowy, kwadrat każdej liczby całkowitej po podzieleniu przez 4 daje resztę 0 lub 1.) %======================================== % Wymagania szczegółowe (WS) %======================================== \section*{Realizowane Wymagania Szczegółowe (WS)} \begin{itemize}[leftmargin=*, label=--] \item \textbf{WS1:} Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia. \end{itemize} %======================================== % Wymagania ogólne (WG) – podstawa programowa dla liceum %======================================== \section*{Wymagania ogólne (WG) podlegające ocenie} \begin{itemize}[leftmargin=*, label=--] \item \textbf{W1.1:} Sprawność rachunkowa (wykonywanie obliczeń oraz stosowanie praw działań matematycznych). \item \textbf{W2.2:} Wykorzystanie i tworzenie informacji (używanie języka matematycznego do opisu rozumowań i uzasadniania wniosków). \item \textbf{W3.1:} Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji (stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi). \item \textbf{W4.1:} Rozumowanie i argumentacja (przeprowadzanie rozumowań oraz uzasadnianie poprawności rozwiązań). \end{itemize} %======================================== % Rozwiązanie – Każdy krok w 2 wierszach %======================================== \section*{Rozwiązanie} \noindent \textbf{Krok 1: Uogólnienie liczby całkowitej.}\\[2mm] Niech \( n \) będzie dowolną liczbą całkowitą. Możemy zapisać: \[ n = 2k \quad \text{(dla \( n \) parzystego)} \quad \text{lub} \quad n = 2k+1 \quad \text{(dla \( n \) nieparzystego)}, \] gdzie \( k \in \mathbb{Z} \).\\[2mm] \textit{Realizacja wymagań: \textbf{W3.1, W2.2}.} \vspace{0.5cm} \noindent \textbf{Krok 2: Rozpatrzenie przypadku \( n = 2k \).}\\[2mm] Dla \( n = 2k \) mamy: \[ n^2 = (2k)^2 = 4k^2. \] Skoro \( 4k^2 \) jest podzielne przez 4, to: \[ n^2 \equiv 0 \pmod{4}. \]\\[2mm] \textit{Realizacja wymagań: \textbf{W1.1, W4.1}.} \vspace{0.5cm} \noindent \textbf{Krok 3: Rozpatrzenie przypadku \( n = 2k+1 \).}\\[2mm] Dla \( n = 2k+1 \) mamy: \[ n^2 = (2k+1)^2 = 4k^2 + 4k + 1 = 4(k^2+k) + 1. \] Skoro \( 4(k^2+k) \) jest podzielne przez 4, to: \[ n^2 \equiv 1 \pmod{4}. \]\\[2mm] \textit{Realizacja wymagań: \textbf{W1.1, W4.1}.} \vspace{0.5cm} \noindent \textbf{Krok 4: Wniosek końcowy.}\\[2mm] Z rozpatrzenia obu przypadków wynika, że: \[ n^2 \equiv 0 \quad \text{lub} \quad n^2 \equiv 1 \pmod{4}. \]\\[2mm] \textit{Realizacja wymagań: \textbf{W4.1, W2.2}.} \vspace{1cm} %======================================== % Podsumowanie oceny – tabela z wagami %======================================== \section*{Podsumowanie oceny} \begin{table}[h] \centering \begin{tabular}{|l|c|c|c|} \hline \textbf{Wymaganie} & \textbf{Liczba wystąpień} & \textbf{Waga przy wystąpieniu} & \textbf{Łącznie punktów} \\ \hline W1.1 & 2 & 0.5 & 1 \\ \hline W2.2 & 2 & 0.5 & 1 \\ \hline W3.1 & 1 & 1 & 1 \\ \hline W4.1 & 3 & 0.33 & 1 \\ \hline \end{tabular} \caption{Waga i procentowy udział poszczególnych wymagań w zadaniu.} \end{table} \noindent \textbf{Ocena końcowa:} Ocena jest ustalana na podstawie procentowej realizacji wymagań ogólnych. Aby uzyskać daną ocenę, uczeń musi spełnić określoną liczbę punktów w systemie WO, zgodnie z poniższą klasyfikacją: \begin{enumerate}[label=\textbf{\arabic*.}] \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – spełnione co najmniej 95\% wymagań ogólnych na 95\% na \%. \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – spełnione co najmniej 80\% na 80\%. \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – spełnione co najmniej 65\% na 65\%. \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – spełnione co najmniej 50\% na 50\%. \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – spełnione co najmniej 30\% na 30\%. \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – niespełnienie żadneggo z powyższych warunków. \end{enumerate} \end{document}