Rozkład wymagań
This commit is contained in:
parent
73d120c009
commit
deb63a7b64
BIN
doc/main.pdf
BIN
doc/main.pdf
Binary file not shown.
232
doc/main.tex
232
doc/main.tex
@ -7,6 +7,8 @@
|
||||
\newcommand{\paragraf}[1]{%
|
||||
\stepcounter{paragraf}
|
||||
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
|
||||
\label{par:\theparagraf}%
|
||||
\par
|
||||
%
|
||||
}
|
||||
|
||||
@ -44,7 +46,8 @@
|
||||
\fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki
|
||||
\fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu
|
||||
\fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony
|
||||
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
|
||||
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozsz.}, \textcolor{poziom}{Poziom 1}, M. Markiewicz, J. Góra} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
|
||||
% \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
|
||||
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt
|
||||
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce
|
||||
|
||||
@ -420,11 +423,11 @@
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%---------------------------------
|
||||
\section{Punktacja zadań}
|
||||
\section{Punktacja Osiągnięć Edukacyjnych}
|
||||
|
||||
\paragraf{Cel i zakres punktacji zadań}
|
||||
\paragraf{Cel i zakres punktacji osiągnięć edukacyjnych}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Punktacja zadań, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}.
|
||||
\item Punktacja osiągnieć edukacyjnych, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}.
|
||||
|
||||
\item Każde zadanie stanowi integralny element systemu oceny, przy czym realizacja co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} przypisanego co najmniej jednemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} jest warunkiem koniecznym.
|
||||
|
||||
@ -485,7 +488,7 @@
|
||||
\item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] – obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}.
|
||||
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych – zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach każdego działu.
|
||||
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych – zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach~każdego działu.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
@ -494,15 +497,7 @@
|
||||
\paragraf{Wymagania ogólne}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Identyfikacja wymagań} – W tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań dotyczących przedmiotu \textcolor{przedmiot}{Matematyka} (obejmującego \textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}) na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania}. Wykaz ten sporządzono w oparciu o numerację, która stanowi integralną część wytycznych określonych w \textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
|
||||
|
||||
\item \textbf{Przydział punktów} – Każdemu z wymagań, stanowiących integralną część niniejszego systemu oceny, przypisano liczbę punktów, ustaloną w sposób niezmienny i jednoznaczny, co stanowi podstawę do przeprowadzenia ilościowej oceny osiągnięć edukacyjnych.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
\item \textbf{Identyfikacja Wymagań Ogólnych} – W~tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań, która stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
|
||||
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
@ -511,20 +506,21 @@
|
||||
|
||||
|
||||
\paragraf{Wymagania szczegółowe}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Identyfikacja Wymagań Szczegółowych – Dział: Liczby Rzeczywiste} – W~tabeli~\ref{tab:lr} zamieszczono wykaz szczegółowych wymagań odnoszących się do działu „Liczby Rzeczywiste”, który stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
|
||||
|
||||
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\input{tables/ws}
|
||||
|
||||
\section{Przypisane wymagania ogólne do szczegółowych}
|
||||
\section*{Rozkład Wymagań Ogólnych}
|
||||
|
||||
\paragraf{opis}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Wymagania ogólne przypisane do wymagań szczegółowych odnoszą się do umiejętności i kompetencji, które uczeń powinien posiadać, aby sprostać wymaganiom szczegółowym. Wymagania ogólne obejmują m.in. sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, interpretowanie reprezentacji matematycznych oraz rozumowanie i argumentację. Każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z jednym lub kilkoma wymaganiami ogólnymi, co pozwala na kompleksowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\paragraf{Prezentacja rozkładu}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Rozkład Wymagań Ogólnych – Dział: \textit{Liczby Rzeczywiste}} – W tabeli~\ref{tab:lr} przedstawiono rozkład wymagań ogólnych, stanowiących integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2], przyporządkowanych do wymagań szczegółowych w obrębie działu \textit{Liczby Rzeczywiste}.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
% % \usepackage{graphicx}
|
||||
% \resizebox{\linewidth}{!}{%
|
||||
% \begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.8\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}
|
||||
% \end{longtable}
|
||||
% }
|
||||
\input{tables/liczby_rzeczywiste}
|
||||
|
||||
\section{Postanowienia końcowe}
|
||||
@ -562,7 +558,195 @@
|
||||
\textit{(podpis nauczyciela)}
|
||||
\end{flushright}
|
||||
|
||||
%------------------------------------------------------------
|
||||
%-------------------------------------------------------
|
||||
% \section{Statystyka rozkładu wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych}
|
||||
|
||||
% \subsection{Wprowadzenie}
|
||||
% W tym rozdziale przedstawiono statystyczną analizę rozkładu \textbf{wymagań ogólnych} (WO) w odniesieniu do \textbf{wymagań szczegółowych} (WS) w ramach działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}. Analiza ta ma na celu określenie, jak często poszczególne wymagania ogólne są powiązane z wymaganiami szczegółowymi oraz jakie są ich wagi punktowe.
|
||||
|
||||
% \subsection{Metodyka}
|
||||
% 1. \textbf{Identyfikacja wymagań}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Wymagania ogólne (WO) zostały zdefiniowane w podstawie programowej (PP) i przypisane do działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}.
|
||||
% \item Wymagania szczegółowe (WS) zostały przypisane do poszczególnych wymagań ogólnych na podstawie ich treści i zakresu.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 2. \textbf{Punktacja}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Każdemu wymaganiu szczegółowemu przypisano wagę punktową \( w_{s_i} \), gdzie \( i \) oznacza numer wymagania szczegółowego.
|
||||
% \item Każdemu wymaganiu ogólnemu przypisano wagę punktową \( w_{o_j} \), gdzie \( j \) oznacza numer wymagania ogólnego.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 3. \textbf{Analiza statystyczna}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Obliczono, ile razy każde wymaganie ogólne jest powiązane z wymaganiami szczegółowymi.
|
||||
% \item Obliczono łączną liczbę punktów przypisaną do każdego wymagania ogólnego na podstawie wzoru:
|
||||
% \[
|
||||
% P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \right)
|
||||
% \]
|
||||
% gdzie:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item \( N_{W_S} \) – liczba wymagań szczegółowych,
|
||||
% \item \( N^i_{W_O} \) – liczba wymagań ogólnych powiązanych z \( i \)-tym wymaganiem szczegółowym.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 4. \textbf{Minimalna liczba punktów}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) została obliczona na podstawie wzoru:
|
||||
% \[
|
||||
% P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\}
|
||||
% \]
|
||||
% gdzie \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% \subsection{Wyniki analizy}
|
||||
|
||||
% \subsubsection{Łączna liczba punktów \( P_{\text{sum}} \)}
|
||||
% Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego:
|
||||
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item \textbf{WS1}:
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_1} \times \sum_{j=1}^{N^1_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS2}:
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_2} \times \sum_{j=1}^{N^2_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS3}:
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_3} \times \sum_{j=1}^{N^3_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS4}:
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_4} \times \sum_{j=1}^{N^4_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS5}:
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_5} \times \sum_{j=1}^{N^5_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% \textbf{Łączna liczba punktów}:
|
||||
% \[
|
||||
% P_{\text{sum}} = 1 + 2 + 1 + 2 + 1 = 7
|
||||
% \]
|
||||
|
||||
% \subsubsection{Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \)}
|
||||
% Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego:
|
||||
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item \textbf{WS1}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_1} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS2}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_2} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS3}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} (\( w_{o_2} = 1 \)):
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_3} \times w_{o_2} = 1 \times 1 = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS4}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_4} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \item \textbf{WS5}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} (\( w_{o_3} = 1 \)):
|
||||
% \[
|
||||
% w_{s_5} \times w_{o_3} = 1 \times 1 = 1
|
||||
% \]
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% \textbf{Minimalna liczba punktów}:
|
||||
% \[
|
||||
% P_{\min} = 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 5
|
||||
% \]
|
||||
|
||||
% \subsection{Tabele wyników}
|
||||
|
||||
% \subsubsection{Tabela powiązań wymagań ogólnych i szczegółowych}
|
||||
|
||||
% \begin{table}[h!]
|
||||
% \centering
|
||||
% \begin{tabular}{|c|c|c|c|c|}
|
||||
% \hline
|
||||
% \textbf{Wymaganie Szczegółowe (WS)} & \textbf{Powiązane Wymagania Ogólne (WO)} & \textbf{Waga WS (\( w_{s_i} \))} & \textbf{Waga WO (\( w_{o_j} \))} & \textbf{Punkty} \\
|
||||
% \hline
|
||||
% WS1: Wykonywanie działań na liczbach rzeczywistych & Sprawność rachunkowa & 1 & 1 & 1 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% WS2: Rozwiązywanie równań liniowych & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% WS3: Interpretowanie danych statystycznych & Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 & 1 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% WS4: Stosowanie własności pierwiastków & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% WS5: Tworzenie wykresów funkcji & Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 & 1 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% \end{tabular}
|
||||
% \caption{Powiązania wymagań szczegółowych z wymaganiami ogólnymi}
|
||||
% \label{tab:powiazania}
|
||||
% \end{table}
|
||||
|
||||
% \subsubsection{Tabela rozkładu wymagań ogólnych}
|
||||
|
||||
% \begin{table}[h!]
|
||||
% \centering
|
||||
% \begin{tabular}{|c|c|c|}
|
||||
% \hline
|
||||
% \textbf{Wymaganie Ogólne (WO)} & \textbf{Liczba powiązań z WS} & \textbf{Suma punktów} \\
|
||||
% \hline
|
||||
% Sprawność rachunkowa & 3 & 5 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% Rozumowanie i argumentacja & 2 & 4 \\
|
||||
% \hline
|
||||
% \end{tabular}
|
||||
% \caption{Rozkład wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych}
|
||||
% \label{tab:rozklad}
|
||||
% \end{table}
|
||||
|
||||
% \subsection{Interpretacja wyników}
|
||||
% 1. \textbf{Łączna liczba punktów} \( P_{\text{sum}} = 7 \):
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Oznacza to, że pełne zrealizowanie działu \textbf{Liczby Rzeczywiste} wymaga zdobycia 7 punktów.
|
||||
% \item Największy wkład mają wymagania szczegółowe \textbf{WS2} i \textbf{WS4}, które są powiązane z dwoma wymaganiami ogólnymi.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 2. \textbf{Minimalna liczba punktów} \( P_{\min} = 5 \):
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Oznacza to, że uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział.
|
||||
% \item Minimalna liczba punktów jest osiągana poprzez realizację jednego wymagania ogólnego dla każdego wymagania szczegółowego.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 3. \textbf{Rozkład wymagań ogólnych}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item \textbf{Sprawność rachunkowa} jest najczęściej powiązana z wymaganiami szczegółowymi (3 powiązania).
|
||||
% \item \textbf{Rozumowanie i argumentacja} ma 2 powiązania, co wskazuje na jej istotność w dziale.
|
||||
% \item \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} oraz \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} mają po 1 powiązaniu.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% \subsection{Wnioski}
|
||||
% 1. \textbf{Priorytety w nauczaniu}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Największy nacisk należy położyć na \textbf{sprawność rachunkową} i \textbf{rozumowanie oraz argumentację}, ponieważ są one najczęściej powiązane z wymaganiami szczegółowymi.
|
||||
% \item Wymagania związane z \textbf{wykorzystaniem informacji} i \textbf{interpretacją reprezentacji} mają mniejszą wagę, ale są niezbędne do pełnego zrozumienia zagadnień.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 2. \textbf{Minimalne wymagania}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział. Oznacza to, że może pominąć realizację niektórych wymagań szczegółowych, ale musi zrealizować przynajmniej jedno wymaganie ogólne dla każdego wymagania szczegółowego.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
% 3. \textbf{Optymalizacja nauczania}:
|
||||
% \begin{itemize}
|
||||
% \item Nauczyciel może skupić się na wymaganiach szczegółowych, które są powiązane z większą liczbą wymagań ogólnych, aby maksymalizować efektywność nauczania.
|
||||
% \end{itemize}
|
||||
|
||||
---
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
|
Binary file not shown.
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user