Rozkład wymagań

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-01 23:40:15 +01:00
parent 73d120c009
commit deb63a7b64
3 changed files with 210 additions and 26 deletions

Binary file not shown.

View File

@ -7,6 +7,8 @@
\newcommand{\paragraf}[1]{%
\stepcounter{paragraf}
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
\label{par:\theparagraf}%
\par
%
}
@ -44,7 +46,8 @@
\fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki
\fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu
\fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozsz.}, \textcolor{poziom}{Poziom 1}, M. Markiewicz, J. Góra} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
% \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce
@ -420,11 +423,11 @@
\end{longenum}
%---------------------------------
\section{Punktacja zadań}
\section{Punktacja Osiągnięć Edukacyjnych}
\paragraf{Cel i zakres punktacji zadań}
\paragraf{Cel i zakres punktacji osiągnięć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item Punktacja zadań, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}.
\item Punktacja osiągnieć edukacyjnych, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}.
\item Każde zadanie stanowi integralny element systemu oceny, przy czym realizacja co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} przypisanego co najmniej jednemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} jest warunkiem koniecznym.
@ -485,7 +488,7 @@
\item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając:
\begin{longenum}
\item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}.
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach każdego działu.
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach~każdego działu.
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -494,15 +497,7 @@
\paragraf{Wymagania ogólne}
\begin{longenum}
\item \textbf{Identyfikacja wymagań} W tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań dotyczących przedmiotu \textcolor{przedmiot}{Matematyka} (obejmującego \textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}) na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania}. Wykaz ten sporządzono w oparciu o numerację, która stanowi integralną część wytycznych określonych w \textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
\item \textbf{Przydział punktów} Każdemu z wymagań, stanowiących integralną część niniejszego systemu oceny, przypisano liczbę punktów, ustaloną w sposób niezmienny i jednoznaczny, co stanowi podstawę do przeprowadzenia ilościowej oceny osiągnięć edukacyjnych.
\item \textbf{Identyfikacja Wymagań Ogólnych} W~tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań, która stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
\end{longenum}
@ -511,20 +506,21 @@
\paragraf{Wymagania szczegółowe}
\input{tables/ws}
\section{Przypisane wymagania ogólne do szczegółowych}
\paragraf{opis}
\begin{longenum}
\item Wymagania ogólne przypisane do wymagań szczegółowych odnoszą się do umiejętności i kompetencji, które uczeń powinien posiadać, aby sprostać wymaganiom szczegółowym. Wymagania ogólne obejmują m.in. sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, interpretowanie reprezentacji matematycznych oraz rozumowanie i argumentację. Każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z jednym lub kilkoma wymaganiami ogólnymi, co pozwala na kompleksowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia.
\item \textbf{Identyfikacja Wymagań Szczegółowych Dział: Liczby Rzeczywiste} W~tabeli~\ref{tab:lr} zamieszczono wykaz szczegółowych wymagań odnoszących się do działu „Liczby Rzeczywiste”, który stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
\end{longenum}
\input{tables/ws}
\section*{Rozkład Wymagań Ogólnych}
\paragraf{Prezentacja rozkładu}
\begin{longenum}
\item \textbf{Rozkład Wymagań Ogólnych Dział: \textit{Liczby Rzeczywiste}} W tabeli~\ref{tab:lr} przedstawiono rozkład wymagań ogólnych, stanowiących integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2], przyporządkowanych do wymagań szczegółowych w obrębie działu \textit{Liczby Rzeczywiste}.
\end{longenum}
% % \usepackage{graphicx}
% \resizebox{\linewidth}{!}{%
% \begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.8\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}
% \end{longtable}
% }
\input{tables/liczby_rzeczywiste}
\section{Postanowienia końcowe}
@ -562,7 +558,195 @@
\textit{(podpis nauczyciela)}
\end{flushright}
%------------------------------------------------------------
%-------------------------------------------------------
% \section{Statystyka rozkładu wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych}
% \subsection{Wprowadzenie}
% W tym rozdziale przedstawiono statystyczną analizę rozkładu \textbf{wymagań ogólnych} (WO) w odniesieniu do \textbf{wymagań szczegółowych} (WS) w ramach działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}. Analiza ta ma na celu określenie, jak często poszczególne wymagania ogólne są powiązane z wymaganiami szczegółowymi oraz jakie są ich wagi punktowe.
% \subsection{Metodyka}
% 1. \textbf{Identyfikacja wymagań}:
% \begin{itemize}
% \item Wymagania ogólne (WO) zostały zdefiniowane w podstawie programowej (PP) i przypisane do działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}.
% \item Wymagania szczegółowe (WS) zostały przypisane do poszczególnych wymagań ogólnych na podstawie ich treści i zakresu.
% \end{itemize}
% 2. \textbf{Punktacja}:
% \begin{itemize}
% \item Każdemu wymaganiu szczegółowemu przypisano wagę punktową \( w_{s_i} \), gdzie \( i \) oznacza numer wymagania szczegółowego.
% \item Każdemu wymaganiu ogólnemu przypisano wagę punktową \( w_{o_j} \), gdzie \( j \) oznacza numer wymagania ogólnego.
% \end{itemize}
% 3. \textbf{Analiza statystyczna}:
% \begin{itemize}
% \item Obliczono, ile razy każde wymaganie ogólne jest powiązane z wymaganiami szczegółowymi.
% \item Obliczono łączną liczbę punktów przypisaną do każdego wymagania ogólnego na podstawie wzoru:
% \[
% P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \right)
% \]
% gdzie:
% \begin{itemize}
% \item \( N_{W_S} \) liczba wymagań szczegółowych,
% \item \( N^i_{W_O} \) liczba wymagań ogólnych powiązanych z \( i \)-tym wymaganiem szczegółowym.
% \end{itemize}
% \end{itemize}
% 4. \textbf{Minimalna liczba punktów}:
% \begin{itemize}
% \item Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) została obliczona na podstawie wzoru:
% \[
% P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\}
% \]
% gdzie \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego.
% \end{itemize}
% \subsection{Wyniki analizy}
% \subsubsection{Łączna liczba punktów \( P_{\text{sum}} \)}
% Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego:
% \begin{itemize}
% \item \textbf{WS1}:
% \[
% w_{s_1} \times \sum_{j=1}^{N^1_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
% \]
% \item \textbf{WS2}:
% \[
% w_{s_2} \times \sum_{j=1}^{N^2_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2
% \]
% \item \textbf{WS3}:
% \[
% w_{s_3} \times \sum_{j=1}^{N^3_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
% \]
% \item \textbf{WS4}:
% \[
% w_{s_4} \times \sum_{j=1}^{N^4_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2
% \]
% \item \textbf{WS5}:
% \[
% w_{s_5} \times \sum_{j=1}^{N^5_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
% \]
% \end{itemize}
% \textbf{Łączna liczba punktów}:
% \[
% P_{\text{sum}} = 1 + 2 + 1 + 2 + 1 = 7
% \]
% \subsubsection{Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \)}
% Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego:
% \begin{itemize}
% \item \textbf{WS1}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
% \[
% w_{s_1} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS2}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
% \[
% w_{s_2} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS3}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} (\( w_{o_2} = 1 \)):
% \[
% w_{s_3} \times w_{o_2} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS4}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
% \[
% w_{s_4} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS5}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} (\( w_{o_3} = 1 \)):
% \[
% w_{s_5} \times w_{o_3} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \end{itemize}
% \textbf{Minimalna liczba punktów}:
% \[
% P_{\min} = 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 5
% \]
% \subsection{Tabele wyników}
% \subsubsection{Tabela powiązań wymagań ogólnych i szczegółowych}
% \begin{table}[h!]
% \centering
% \begin{tabular}{|c|c|c|c|c|}
% \hline
% \textbf{Wymaganie Szczegółowe (WS)} & \textbf{Powiązane Wymagania Ogólne (WO)} & \textbf{Waga WS (\( w_{s_i} \))} & \textbf{Waga WO (\( w_{o_j} \))} & \textbf{Punkty} \\
% \hline
% WS1: Wykonywanie działań na liczbach rzeczywistych & Sprawność rachunkowa & 1 & 1 & 1 \\
% \hline
% WS2: Rozwiązywanie równań liniowych & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\
% \hline
% WS3: Interpretowanie danych statystycznych & Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 & 1 \\
% \hline
% WS4: Stosowanie własności pierwiastków & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\
% \hline
% WS5: Tworzenie wykresów funkcji & Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 & 1 \\
% \hline
% \end{tabular}
% \caption{Powiązania wymagań szczegółowych z wymaganiami ogólnymi}
% \label{tab:powiazania}
% \end{table}
% \subsubsection{Tabela rozkładu wymagań ogólnych}
% \begin{table}[h!]
% \centering
% \begin{tabular}{|c|c|c|}
% \hline
% \textbf{Wymaganie Ogólne (WO)} & \textbf{Liczba powiązań z WS} & \textbf{Suma punktów} \\
% \hline
% Sprawność rachunkowa & 3 & 5 \\
% \hline
% Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 \\
% \hline
% Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 \\
% \hline
% Rozumowanie i argumentacja & 2 & 4 \\
% \hline
% \end{tabular}
% \caption{Rozkład wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych}
% \label{tab:rozklad}
% \end{table}
% \subsection{Interpretacja wyników}
% 1. \textbf{Łączna liczba punktów} \( P_{\text{sum}} = 7 \):
% \begin{itemize}
% \item Oznacza to, że pełne zrealizowanie działu \textbf{Liczby Rzeczywiste} wymaga zdobycia 7 punktów.
% \item Największy wkład mają wymagania szczegółowe \textbf{WS2} i \textbf{WS4}, które są powiązane z dwoma wymaganiami ogólnymi.
% \end{itemize}
% 2. \textbf{Minimalna liczba punktów} \( P_{\min} = 5 \):
% \begin{itemize}
% \item Oznacza to, że uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział.
% \item Minimalna liczba punktów jest osiągana poprzez realizację jednego wymagania ogólnego dla każdego wymagania szczegółowego.
% \end{itemize}
% 3. \textbf{Rozkład wymagań ogólnych}:
% \begin{itemize}
% \item \textbf{Sprawność rachunkowa} jest najczęściej powiązana z wymaganiami szczegółowymi (3 powiązania).
% \item \textbf{Rozumowanie i argumentacja} ma 2 powiązania, co wskazuje na jej istotność w dziale.
% \item \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} oraz \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} mają po 1 powiązaniu.
% \end{itemize}
% \subsection{Wnioski}
% 1. \textbf{Priorytety w nauczaniu}:
% \begin{itemize}
% \item Największy nacisk należy położyć na \textbf{sprawność rachunkową} i \textbf{rozumowanie oraz argumentację}, ponieważ są one najczęściej powiązane z wymaganiami szczegółowymi.
% \item Wymagania związane z \textbf{wykorzystaniem informacji} i \textbf{interpretacją reprezentacji} mają mniejszą wagę, ale są niezbędne do pełnego zrozumienia zagadnień.
% \end{itemize}
% 2. \textbf{Minimalne wymagania}:
% \begin{itemize}
% \item Uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział. Oznacza to, że może pominąć realizację niektórych wymagań szczegółowych, ale musi zrealizować przynajmniej jedno wymaganie ogólne dla każdego wymagania szczegółowego.
% \end{itemize}
% 3. \textbf{Optymalizacja nauczania}:
% \begin{itemize}
% \item Nauczyciel może skupić się na wymaganiach szczegółowych, które są powiązane z większą liczbą wymagań ogólnych, aby maksymalizować efektywność nauczania.
% \end{itemize}
---
% \begin{longenum}

Binary file not shown.