diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf index d6f3ee6..9e6ecfa 100644 Binary files a/doc/main.pdf and b/doc/main.pdf differ diff --git a/doc/main.tex b/doc/main.tex index 266c71c..3fc1bb7 100644 --- a/doc/main.tex +++ b/doc/main.tex @@ -11,6 +11,11 @@ } \usepackage{longtable} +\usepackage[table]{xcolor} + +% \usepackage{pdflscape} + + \usepackage{amsmath} \usepackage{ulem} @@ -292,11 +297,11 @@ % § 2 %----------------------------------------- -\paragraf{SO obejmuje:} +\paragraf{Szczegółowe Ocenianie obejmuje:} \begin{longenum} \item Wymagania ogólne i~szczegółowe, wynikające z~podstawy programowej \textbf{PP}\footnotemark[2]. - \item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP})\footnotemark[2] do danego \textcolor{blue}{poziomu nauczania}. + \item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP}\footnotemark[2]) do \textcolor{blue}{1 poziomu nauczania}. \item Zakres stosowania progów procentowych i~sposób ich przeliczania na oceny. % \item Sposoby i formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.). @@ -436,124 +441,25 @@ \paragraf{Wymagania ogólne} +\input{tables/wo} -\begin{longtable}{|p{0.05\textwidth}|p{0.85\textwidth}|} - \hline - \textbf{Lp.} & \textbf{Treści kształcenia} \\ - \hline - \endhead - 1. & \textbf{Kształcenie sprawności rachunkowej oraz rozumienia pojęć i procedur matematycznych.} \\ - \hline - 1.1 & Uczeń posługuje się liczbami rzeczywistymi, dokonuje obliczeń i przekształceń wyrażeń algebraicznych oraz poprawnie interpretuje wynik każdego działania w kontekście zadania. \\ - \hline - 1.2 & Uczeń stosuje właściwą terminologię i zapis symboliczny, wynikający z podstawowych struktur matematycznych. \\ - \hline - - 2. & \textbf{Rozwiązywanie problemów, modelowanie matematyczne i wnioskowanie.} \\ - \hline - 2.1 & Uczeń formułuje i rozwiązuje typowe zadania problemowe z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi matematycznych. \\ - \hline - 2.2 & Uczeń interpretuje otrzymane wyniki, uwzględniając kontekst zadania, i przedstawia logiczne uzasadnienia. \\ - \hline - - 3. & \textbf{Analiza danych, stosowanie elementów rachunku prawdopodobieństwa i statystyki opisowej.} \\ - \hline - 3.1 & Uczeń odczytuje, interpretuje i tworzy proste reprezentacje graficzne (tabele, wykresy, diagramy), korzystając z podstawowych metod statystycznych. \\ - \hline - 3.2 & Uczeń stosuje podstawowe zasady rachunku prawdopodobieństwa do opisu prostych zjawisk losowych, w szczególności wykorzystując definicję klasyczną prawdopodobieństwa. \\ - \hline - - 4. & \textbf{Rozwijanie umiejętności argumentacji i komunikowania się językiem matematyki.} \\ - \hline - 4.1 & Uczeń interpretuje i tworzy wypowiedzi o treściach matematycznych w formie ustnej i pisemnej, posługując się poprawnymi definicjami, twierdzeniami i notacją. \\ - \hline - 4.2 & Uczeń wyjaśnia zależności między wielkościami, formułuje wnioski oraz prowadzi rozumowania dotyczące analizowanych zadań. \\ - \hline -\end{longtable} - -\newpage \paragraf{Wymagania szczegółowe} +\input{tables/ws} -\begin{longtable}{|p{0.95\textwidth}|} - \hline - \textbf{I. Liczby rzeczywiste.} \\ + \section{Przypisane wymagania ogólne do szczegółowych} - \hline - \hspace{0.25em}\textbf{Zakres podstawowy}. Uczeń: \\ - \hline - \hspace{0.5em} 1) Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych. \\ - \hline - \hspace{0.5em} 2) Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia, np. \\ - \hline - \hspace{1em} a) Dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych, \\ - \hspace{1em} b) Dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. \\ - \hline - \hspace{0.5em} 3) Stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych. \\ - \hline - \hspace{0.5em} 4) Stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach. \\ - \hline - \hspace{0.5em} 5) Stosuje monotoniczność potęgowania, w szczególności własności: jeśli \( x < y \) oraz \( a > 1 \), to \( a^x < a^y \), zaś gdy \( x < y \) i \( 0 < a < 1 \), to \( a^x > a^y \). \\ - \hline - \hspace{0.5em} 6) Posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej. \\ - \hline - \hspace{0.5em} 7) Stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania typu: \( |x + 4| = 5 \). \\ - \hline - \hspace{0.5em} 8) Wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów. \\ - \hline - \hspace{0.5em} 9) Stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. \\ - - \hline - \hspace{0.25em}\textbf{Zakres rozszerzony}. Uczeń: \\ - \hspace{0.5em} 1) Spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego. \\ - \hspace{0.5em} 2) Ponadto stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu. \\ - - % \hline -\end{longtable} - -\begin{longtable}{|p{0.95\textwidth}|} - \hline - \textbf{II. Wyrażenia algebraiczne.} \\ - \hline - Zakres podstawowy. Uczeń: \\ - 1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: \( (a + b)^2 \), \( (a - b)^2 \), \( a^2 - b^2 \); \\ - 2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych; \\ - 3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej; \\ - 4) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne. \\ - \hline - Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: \\ - 1) dzieli wielomian jednej zmiennej \( W(x) \) przez dwumian postaci \( x - a \); \\ - 2) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów; \\ - 3) znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych; \\ - 4) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): \( \binom{n}{0} = 1 \), \( \binom{n}{1} = n \), \( \binom{n}{n-1} = n \), \( \binom{n}{k} = \binom{n}{n-k} \), \( \binom{n}{k} + \binom{n}{k+1} = \binom{n+1}{k+1} \); \\ - 5) korzysta ze wzorów na: \( a^3 + b^3 \), \( a^3 - b^3 \), \( a^n - b^n \), \( (a + b)^n \) i \( (a - b)^n \); \\ - 6) dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, np.: \( \frac{1}{x} + 1 - \frac{1}{x} \), \( \frac{1}{x} + \frac{1}{x^2} + \frac{1}{x^3} \), \( \frac{x + 1}{x + 2} + \frac{x - 1}{x + 1} \). - - % \hline -\end{longtable} - -\begin{longtable}{|p{0.95\textwidth}|} - \hline - \textbf{III. Równania i nierówności.} \\ - \hline - Zakres podstawowy. Uczeń: \\ - 1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny, w tym np. przekształca równoważnie równanie \( \frac{5}{x} + 1 = \frac{x + 3}{2x - 1} \); \\ - 2) interpretuje równania i nierówności liniowe sprzeczne oraz tożsamościowe; \\ - 3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą; \\ - 4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe; \\ - 5) rozwiązuje równania wielomianowe postaci \( W(x) = 0 \) dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej. \\ - \hline - Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: \\ - 1) rozwiązuje równania wielomianowe postaci \( W(x) = 0 \) oraz nierówności wielomianowe typu: \( W(x) > 0 \), \( W(x) \geq 0 \), \( W(x) < 0 \), \( W(x) \leq 0 \) dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania; \\ - 2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej; \\ - 3) stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych; \\ - 4) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną; \\ - 5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności: wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają określone znaki bądź należą do określonego przedziału, wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów; \\ - 6) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe; \\ - 7) rozwiązuje równania wymierne postaci \( \frac{V(x)}{W(x)} = 0 \), gdzie wielomiany \( V(x) \) i \( W(x) \) są zapisane w postaci iloczynowej. \\ - \hline - \end{longtable} + \paragraf{opis} + \begin{longenum} + \item Wymagania ogólne przypisane do wymagań szczegółowych odnoszą się do umiejętności i kompetencji, które uczeń powinien posiadać, aby sprostać wymaganiom szczegółowym. Wymagania ogólne obejmują m.in. sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, interpretowanie reprezentacji matematycznych oraz rozumowanie i argumentację. Każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z jednym lub kilkoma wymaganiami ogólnymi, co pozwala na kompleksowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia. + \end{longenum} +% % \usepackage{graphicx} +% \resizebox{\linewidth}{!}{% +% \begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.8\textwidth}|p{0.1\textwidth}|} +% \end{longtable} +% } +\input{tables/liczby_rzeczywiste} \section{Postanowienia końcowe} diff --git a/doc/py/ws.py b/doc/py/ws.py new file mode 100644 index 0000000..959523b --- /dev/null +++ b/doc/py/ws.py @@ -0,0 +1,111 @@ +#!/usr/bin/env python3 +# -*- coding: utf-8 -*- + +import sys +import json + +def generuj_wiersze(wezel, wiersze, poziom=0): + """ + Funkcja rekurencyjna: + - Odczytuje z węzła (wezel) pola nr, opis, punkty. + - Dodaje do listy 'wiersze' wiersz tabeli w stylu: + [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + przy czym każde pole jest dodatkowo wcięte zależnie od poziomu zagnieżdżenia. + - Pomija węzeł "Wymagania ogólne" i jego dzieci. + """ + # Sprawdź, czy bieżący węzeł to "Wymagania ogólne" + if wezel.get("opis") == "Wymagania ogólne": + return # Pomijamy ten węzeł i jego dzieci + + nr = wezel.get("nr", "") + opis = wezel.get("opis", "") + punkty = wezel.get("punkty", "") + + # Wcięcie w LaTeX-u (np. 0.5 em na poziom) zależnie od poziomu + wciecie = r"\hspace{" + f"{0.5 * poziom}em" + "}" # 0.5em na poziom + + # Lista kolorów dla Wymagań Standardowych + kolory_standard = [ + r"\cellcolor{gray!20}", # Poziom 0 + r"\cellcolor{red!40}", # Poziom 1 + r"\cellcolor{blue!20}", # Poziom 2 + r"\cellcolor{yellow!20}", # Poziom 3 + r"\cellcolor{red!30}", # Poziom 4 + r"\cellcolor{red!20}", # Poziom 5 + ] + + # Wybierz kolor na podstawie poziomu + kolor = kolory_standard[poziom % len(kolory_standard)] + + # Tworzymy wiersz: + # [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + linia = f"{kolor}{wciecie}{nr} & {kolor}{wciecie}{opis} & {kolor}{wciecie}{punkty} \\\\" + wiersze.append(linia) + + # Rekurencja dla dzieci + for dziecko in wezel.get("children", []): + generuj_wiersze(dziecko, wiersze, poziom + 1) + +def main(): + if len(sys.argv) < 3: + print("Użycie: skrypt.py plik_wejściowy.json plik_wyjściowy.tex") + sys.exit(1) + + plik_json = sys.argv[1] + plik_tekstowy = sys.argv[2] + + # 1. Wczytanie danych JSON z pliku + with open(plik_json, 'r', encoding='utf-8') as f: + dane = json.load(f) + + # 2. Bufor na wszystkie wiersze LaTeX + wiersze = [] + + # --- Nagłówek dla LaTeX --- + wiersze.append(r"\documentclass{article}") + wiersze.append(r"\usepackage[utf8]{inputenc}") # Obsługa polskich znaków + wiersze.append(r"\usepackage[T1]{fontenc}") # Poprawne wyświetlanie polskich znaków + wiersze.append(r"\usepackage[polish]{babel}") # Polska lokalizacja + wiersze.append(r"\usepackage{longtable}") + wiersze.append(r"\usepackage{array}") + wiersze.append(r"\usepackage{geometry}") + wiersze.append(r"\usepackage[table]{xcolor}") # Dodanie pakietu xcolor do kolorowania komórek + wiersze.append(r"\geometry{a4paper, landscape, margin=1in}") # Format A4 poziomo + wiersze.append(r"\begin{document}") + + # --- Tytuł i nagłówek tabeli --- + wiersze.append(r"\title{Lista wymagań szczegółowych}") + wiersze.append(r"\author{}") + wiersze.append(r"\date{}") + wiersze.append(r"\maketitle") + + # Dostosowanie szerokości kolumn do 0.1, 0.8 i 0.1 textwidth + wiersze.append(r"\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.74\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}") + wiersze.append(r"\caption{Lista wymagań szczegółowych}\\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + # firsthead -> co ma się powtórzyć na kolejnej stronie tabeli + wiersze.append(r"\endfirsthead") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\endhead") + + # 3. Generowanie wierszy tabeli na podstawie JSON-a + for element in dane.get("items", []): + generuj_wiersze(element, wiersze) + wiersze.append(r"\hline") # Dodanie linii odcinającej po każdej sekcji + + # 4. Zakończenie longtable + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\end{longtable}") + wiersze.append(r"\end{document}") + + # 5. Zapis do pliku .tex (z polskimi znakami w UTF-8) + with open(plik_tekstowy, 'w', encoding='utf-8') as f: + f.write("\n".join(wiersze) + "\n") + + +if __name__ == "__main__": + main() \ No newline at end of file diff --git a/doc/py/ws_a.py b/doc/py/ws_a.py new file mode 100644 index 0000000..4580fb8 --- /dev/null +++ b/doc/py/ws_a.py @@ -0,0 +1,92 @@ +#!/usr/bin/env python3 +# -*- coding: utf-8 -*- + +import sys +import json + +def generuj_wiersze(wezel, wiersze, poziom=0): + """ + Funkcja rekurencyjna: + - Odczytuje z węzła (wezel) pola nr, opis, punkty. + - Dodaje do listy 'wiersze' wiersz tabeli w stylu: + [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + przy czym każde pole jest dodatkowo wcięte zależnie od poziomu zagnieżdżenia. + - Pomija węzeł "Wymagania ogólne" i jego dzieci. + """ + # Sprawdź, czy bieżący węzeł to "Wymagania ogólne" + if wezel.get("opis") == "Wymagania ogólne": + return # Pomijamy ten węzeł i jego dzieci + + nr = wezel.get("nr", "") + opis = wezel.get("opis", "") + punkty = wezel.get("punkty", "") + + # Wcięcie w LaTeX-u (np. 0.5 em na poziom) zależnie od poziomu + wciecie = r"\hspace{" + f"{0.5 * poziom}em" + "}" # 0.5em na poziom + + # Lista kolorów dla Wymagań Standardowych + kolory_standard = [ + r"\cellcolor{gray!20}", # Poziom 0 + r"\cellcolor{red!40}", # Poziom 1 + r"\cellcolor{blue!20}", # Poziom 2 + r"\cellcolor{yellow!20}", # Poziom 3 + r"\cellcolor{red!30}", # Poziom 4 + r"\cellcolor{red!20}", # Poziom 5 + ] + + # Wybierz kolor na podstawie poziomu + kolor = kolory_standard[poziom % len(kolory_standard)] + + # Tworzymy wiersz: + # [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + linia = f"{kolor}{wciecie}{nr} & {kolor}{wciecie}{opis} & {kolor}{wciecie}{punkty} \\\\" + wiersze.append(linia) + + # Rekurencja dla dzieci + for dziecko in wezel.get("children", []): + generuj_wiersze(dziecko, wiersze, poziom + 1) + +def main(): + if len(sys.argv) < 3: + print("Użycie: skrypt.py plik_wejściowy.json plik_wyjściowy.tex") + sys.exit(1) + + plik_json = sys.argv[1] + plik_tekstowy = sys.argv[2] + + # 1. Wczytanie danych JSON z pliku + with open(plik_json, 'r', encoding='utf-8') as f: + dane = json.load(f) + + # 2. Bufor na wszystkie wiersze LaTeX + wiersze = [] + + # Dostosowanie szerokości kolumn do 0.1, 0.8 i 0.1 textwidth + wiersze.append(r"\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.74\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}") + wiersze.append(r"\caption{Lista wymagań szczegółowych}\\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + # firsthead -> co ma się powtórzyć na kolejnej stronie tabeli + wiersze.append(r"\endfirsthead") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\endhead") + + # 3. Generowanie wierszy tabeli na podstawie JSON-a + for element in dane.get("items", []): + generuj_wiersze(element, wiersze) + wiersze.append(r"\hline") # Dodanie linii odcinającej po każdej sekcji + + # 4. Zakończenie longtable + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\end{longtable}") + + # 5. Zapis do pliku .tex (z polskimi znakami w UTF-8) + with open(plik_tekstowy, 'w', encoding='utf-8') as f: + f.write("\n".join(wiersze) + "\n") + + +if __name__ == "__main__": + main() \ No newline at end of file diff --git a/doc/py/wso.py b/doc/py/wso.py new file mode 100644 index 0000000..25529c5 --- /dev/null +++ b/doc/py/wso.py @@ -0,0 +1,102 @@ +#!/usr/bin/env python3 +# -*- coding: utf-8 -*- + +import sys +import json + +def generuj_wiersze(wezel, wiersze, poziom=0, rodzic_ogolny=False, intensywnosc=60): + """ + Funkcja rekurencyjna: + - Odczytuje z węzła (wezel) pola nr, opis, punkty. + - Dodaje do listy 'wiersze' wiersz tabeli w stylu: + [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + przy czym każde pole jest dodatkowo wcięte zależnie od poziomu zagnieżdżenia. + - Jeśli węzeł ma opis "Wymagania ogólne", to używana jest lista kolorów dla Wymagań Ogólnych. + - Każde dziecko węzła "Wymagania ogólne" ma kolor o 10% mniej intensywny niż jego rodzic. + """ + nr = wezel.get("nr", "") + opis = wezel.get("opis", "") + punkty = wezel.get("punkty", "") + + # Wcięcie w LaTeX-u (np. 0.5 em na poziom) zależnie od poziomu + wciecie = r"\hspace{" + f"{0.5 * poziom}em" + "}" # 0.5em na poziom + + # Lista kolorów dla Wymagań Standardowych + kolory_standard = [ + r"\cellcolor{gray!20}", # Poziom 0 + r"\cellcolor{red!30}", # Poziom 1 + r"\cellcolor{blue!20}", # Poziom 2 + r"\cellcolor{yellow!20}", # Poziom 3 + r"\cellcolor{red!25}", # Poziom 4 + r"\cellcolor{orange!20}", # Poziom 5 + ] + + # Sprawdź, czy bieżący węzeł to "Wymagania ogólne" + if opis == "Wymagania ogólne": + rodzic_ogolny = True + intensywnosc = 60 # Początkowa intensywność dla "Wymagania ogólne" + + # Wybierz kolor na podstawie grupy i intensywności + if rodzic_ogolny: + kolor = f"\\cellcolor{{green!{intensywnosc}}}" # Kolor dla Wymagań Ogólnych + else: + kolor = kolory_standard[poziom % len(kolory_standard)] # Kolor dla Wymagań Standardowych + + # Tworzymy wiersz: + # [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + linia = f"{kolor}{wciecie}{nr} & {kolor}{wciecie}{opis} & {kolor}{wciecie}{punkty} \\\\" + wiersze.append(linia) + + # Rekurencja dla dzieci + for dziecko in wezel.get("children", []): + if rodzic_ogolny: + # Dla dzieci Wymagań Ogólnych zmniejsz intensywność o 10 + generuj_wiersze(dziecko, wiersze, poziom + 1, rodzic_ogolny, intensywnosc - 20) + else: + # Dla innych węzłów zachowaj standardowe kolory + generuj_wiersze(dziecko, wiersze, poziom + 1, rodzic_ogolny, intensywnosc) + +def main(): + if len(sys.argv) < 3: + print("Użycie: skrypt.py plik_wejściowy.json plik_wyjściowy.tex") + sys.exit(1) + + plik_json = sys.argv[1] + plik_tekstowy = sys.argv[2] + + # 1. Wczytanie danych JSON z pliku + with open(plik_json, 'r', encoding='utf-8') as f: + dane = json.load(f) + + # 2. Bufor na wszystkie wiersze LaTeX + wiersze = [] + + # Dostosowanie szerokości kolumn do 0.1, 0.8 i 0.1 textwidth + wiersze.append(r"\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.74\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}") + wiersze.append(r"\caption{Lista wymagań (przykład)}\\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + # firsthead -> co ma się powtórzyć na kolejnej stronie tabeli + wiersze.append(r"\endfirsthead") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\endhead") + + # 3. Generowanie wierszy tabeli na podstawie JSON-a + for element in dane.get("items", []): + generuj_wiersze(element, wiersze) + wiersze.append(r"\hline") # Dodanie linii odcinającej po każdej sekcji + + # 4. Zakończenie longtable + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\end{longtable}") + + # 5. Zapis do pliku .tex (z polskimi znakami w UTF-8) + with open(plik_tekstowy, 'w', encoding='utf-8') as f: + f.write("\n".join(wiersze) + "\n") + + +if __name__ == "__main__": + main() diff --git a/doc/py/wso_a.py b/doc/py/wso_a.py new file mode 100644 index 0000000..3225ecc --- /dev/null +++ b/doc/py/wso_a.py @@ -0,0 +1,121 @@ +#!/usr/bin/env python3 +# -*- coding: utf-8 -*- + +import sys +import json + +def generuj_wiersze(wezel, wiersze, poziom=0, rodzic_ogolny=False, intensywnosc=60): + """ + Funkcja rekurencyjna: + - Odczytuje z węzła (wezel) pola nr, opis, punkty. + - Dodaje do listy 'wiersze' wiersz tabeli w stylu: + [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + przy czym każde pole jest dodatkowo wcięte zależnie od poziomu zagnieżdżenia. + - Jeśli węzeł ma opis "Wymagania ogólne", to używana jest lista kolorów dla Wymagań Ogólnych. + - Każde dziecko węzła "Wymagania ogólne" ma kolor o 10% mniej intensywny niż jego rodzic. + """ + nr = wezel.get("nr", "") + opis = wezel.get("opis", "") + punkty = wezel.get("punkty", "") + + # Wcięcie w LaTeX-u (np. 0.5 em na poziom) zależnie od poziomu + wciecie = r"\hspace{" + f"{0.5 * poziom}em" + "}" # 0.5em na poziom + + # Lista kolorów dla Wymagań Standardowych + kolory_standard = [ + r"\cellcolor{gray!20}", # Poziom 0 + r"\cellcolor{red!30}", # Poziom 1 + r"\cellcolor{blue!20}", # Poziom 2 + r"\cellcolor{yellow!20}", # Poziom 3 + r"\cellcolor{red!25}", # Poziom 4 + r"\cellcolor{orange!20}", # Poziom 5 + ] + + # Sprawdź, czy bieżący węzeł to "Wymagania ogólne" + if opis == "Wymagania ogólne": + rodzic_ogolny = True + intensywnosc = 60 # Początkowa intensywność dla "Wymagania ogólne" + + # Wybierz kolor na podstawie grupy i intensywności + if rodzic_ogolny: + kolor = f"\\cellcolor{{green!{intensywnosc}}}" # Kolor dla Wymagań Ogólnych + else: + kolor = kolory_standard[poziom % len(kolory_standard)] # Kolor dla Wymagań Standardowych + + # Tworzymy wiersz: + # [wcięcie + nr] & [wcięcie + opis] & [wcięcie + punkty] \\ + linia = f"{kolor}{wciecie}{nr} & {kolor}{wciecie}{opis} & {kolor}{wciecie}{punkty} \\\\" + wiersze.append(linia) + + # Rekurencja dla dzieci + for dziecko in wezel.get("children", []): + if rodzic_ogolny: + # Dla dzieci Wymagań Ogólnych zmniejsz intensywność o 10 + generuj_wiersze(dziecko, wiersze, poziom + 1, rodzic_ogolny, intensywnosc - 20) + else: + # Dla innych węzłów zachowaj standardowe kolory + generuj_wiersze(dziecko, wiersze, poziom + 1, rodzic_ogolny, intensywnosc) + +def main(): + if len(sys.argv) < 3: + print("Użycie: skrypt.py plik_wejściowy.json plik_wyjściowy.tex") + sys.exit(1) + + plik_json = sys.argv[1] + plik_tekstowy = sys.argv[2] + + # 1. Wczytanie danych JSON z pliku + with open(plik_json, 'r', encoding='utf-8') as f: + dane = json.load(f) + + # 2. Bufor na wszystkie wiersze LaTeX + wiersze = [] + + # --- Nagłówek dla LaTeX --- + wiersze.append(r"\documentclass{article}") + wiersze.append(r"\usepackage[utf8]{inputenc}") # Obsługa polskich znaków + wiersze.append(r"\usepackage[T1]{fontenc}") # Poprawne wyświetlanie polskich znaków + wiersze.append(r"\usepackage[polish]{babel}") # Polska lokalizacja + wiersze.append(r"\usepackage{longtable}") + wiersze.append(r"\usepackage{array}") + wiersze.append(r"\usepackage{geometry}") + wiersze.append(r"\usepackage[table]{xcolor}") # Dodanie pakietu xcolor do kolorowania komórek + wiersze.append(r"\geometry{a4paper, landscape, margin=1in}") # Format A4 poziomo + wiersze.append(r"\begin{document}") + + # --- Tytuł i nagłówek tabeli --- + wiersze.append(r"\title{Lista wymagań}") + wiersze.append(r"\author{}") + wiersze.append(r"\date{}") + wiersze.append(r"\maketitle") + + # Dostosowanie szerokości kolumn do 0.1, 0.8 i 0.1 textwidth + wiersze.append(r"\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.8\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}") + wiersze.append(r"\caption{Lista wymagań (przykład)}\\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + # firsthead -> co ma się powtórzyć na kolejnej stronie tabeli + wiersze.append(r"\endfirsthead") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\") + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\endhead") + + # 3. Generowanie wierszy tabeli na podstawie JSON-a + for element in dane.get("items", []): + generuj_wiersze(element, wiersze) + wiersze.append(r"\hline") # Dodanie linii odcinającej po każdej sekcji + + # 4. Zakończenie longtable + wiersze.append(r"\hline") + wiersze.append(r"\end{longtable}") + wiersze.append(r"\end{document}") + + # 5. Zapis do pliku .tex (z polskimi znakami w UTF-8) + with open(plik_tekstowy, 'w', encoding='utf-8') as f: + f.write("\n".join(wiersze) + "\n") + + +if __name__ == "__main__": + main() \ No newline at end of file diff --git a/doc/tables/liczby_rzeczywiste.tex b/doc/tables/liczby_rzeczywiste.tex new file mode 100644 index 0000000..6938f03 --- /dev/null +++ b/doc/tables/liczby_rzeczywiste.tex @@ -0,0 +1,207 @@ +\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.74\textwidth}|p{0.1\textwidth}|} +\caption{Lista wymagań (przykład)}\\ +\hline +\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\ +\hline +\endfirsthead +\hline +\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\ +\hline +\endhead +\cellcolor{gray!20}\hspace{0.0em}- & \cellcolor{gray!20}\hspace{0.0em}Poziom Nauczania: 1 & \cellcolor{gray!20}\hspace{0.0em}- \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{0.5em}- & \cellcolor{red!30}\hspace{0.5em}Wymagania szczegółowe & \cellcolor{red!30}\hspace{0.5em}- \\ +\cellcolor{blue!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{blue!20}\hspace{1.0em}Liczby rzeczywiste & \cellcolor{blue!20}\hspace{1.0em}- \\ +\cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}Zakres podstawowy & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}2 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{orange!20}\hspace{2.5em}a & \cellcolor{orange!20}\hspace{2.5em}Dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych. & \cellcolor{orange!20}\hspace{2.5em}1 \\ +\cellcolor{orange!20}\hspace{2.5em}b & \cellcolor{orange!20}\hspace{2.5em}Dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. & \cellcolor{orange!20}\hspace{2.5em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}3 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}4 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}5 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Stosuje monotoniczność potęgowania, w szczególności własności: jeśli $x < y$ oraz $a > 1$, to $a^x < a^y$, zaś gdy $x < y$ i $0 < a < 1$, to $a^x > a^y$. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}6 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}7 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania typu: $|x + 4| = 5$. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}8 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}9 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}Zakres rozszerzony & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}2 & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}Stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu. & \cellcolor{red!25}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{2.5em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{3.0em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{3.5em}1 \\ +\hline +\hline +\end{longtable} diff --git a/doc/tables/wo.tex b/doc/tables/wo.tex new file mode 100644 index 0000000..49bc65b --- /dev/null +++ b/doc/tables/wo.tex @@ -0,0 +1,29 @@ +\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.74\textwidth}|p{0.1\textwidth}|} +\caption{Lista wymagań ogólnych}\\ +\hline +\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\ +\hline +\endfirsthead +\hline +\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\ +\hline +\endhead +\hline +\cellcolor{green!60}\hspace{0.0em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{0.0em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{0.0em}- \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ +\hline +\end{longtable} diff --git a/doc/tables/ws.tex b/doc/tables/ws.tex new file mode 100644 index 0000000..2170624 --- /dev/null +++ b/doc/tables/ws.tex @@ -0,0 +1,31 @@ +\begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.74\textwidth}|p{0.1\textwidth}|} +\caption{Lista wymagań szczegółowych}\\ +\hline +\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\ +\hline +\endfirsthead +\hline +\textbf{Nr} & \textbf{Opis} & \textbf{Punkty} \\ +\hline +\endhead +\cellcolor{gray!20}\hspace{0.0em}- & \cellcolor{gray!20}\hspace{0.0em}Poziom Nauczania: 1 & \cellcolor{gray!20}\hspace{0.0em}- \\ +\cellcolor{red!40}\hspace{0.5em}- & \cellcolor{red!40}\hspace{0.5em}Wymagania szczegółowe & \cellcolor{red!40}\hspace{0.5em}- \\ +\cellcolor{blue!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{blue!20}\hspace{1.0em}Liczby rzeczywiste & \cellcolor{blue!20}\hspace{1.0em}- \\ +\cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}Zakres podstawowy & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}2 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!20}\hspace{2.5em}a & \cellcolor{red!20}\hspace{2.5em}Dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych. & \cellcolor{red!20}\hspace{2.5em}1 \\ +\cellcolor{red!20}\hspace{2.5em}b & \cellcolor{red!20}\hspace{2.5em}Dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. & \cellcolor{red!20}\hspace{2.5em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}3 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}4 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}5 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Stosuje monotoniczność potęgowania, w szczególności własności: jeśli $x < y$ oraz $a > 1$, to $a^x < a^y$, zaś gdy $x < y$ i $0 < a < 1$, to $a^x > a^y$. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}6 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}7 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania typu: $|x + 4| = 5$. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}8 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}9 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}Zakres rozszerzony & \cellcolor{yellow!20}\hspace{1.5em}- \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}2 & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}Stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu. & \cellcolor{red!30}\hspace{2.0em}1 \\ +\hline +\hline +\end{longtable}