diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf index 4b74a20..a324feb 100644 Binary files a/doc/main.pdf and b/doc/main.pdf differ diff --git a/doc/main.tex b/doc/main.tex index 33ccce5..ca42112 100644 --- a/doc/main.tex +++ b/doc/main.tex @@ -42,9 +42,9 @@ \fancyhf{} % Wyczyść nagłówki i stopki \fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki -\fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{cviolet}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu +\fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu \fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony -\fancyhead[R]{\small \textcolor{cgreen}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje +\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje \renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt \renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce @@ -191,9 +191,9 @@ \sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} \definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0} -\definecolor{cviolet}{RGB}{148, 0, 211} -\definecolor{cgreen}{RGB}{0, 100, 0} -\definecolor{cblue}{RGB}{0, 0, 255} +\definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211} +\definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0} +\definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255} % Definiujemy nowy skrót, który pozwoli odwoływać się do numeru przypisu: % \newcommand{\footref}[1]{\textsuperscript{\ref{#1}}} @@ -227,8 +227,8 @@ \vspace{5em} \begin{center} - {\Large \textbf{SZCZEGÓŁOWE OCENIANIE Z \textcolor{cviolet}{MATEMATYKI}}}\\[1em] - \textbf{\textcolor{cgreen}{Zakres Rozszerzonym}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] + {\Large \textbf{SZCZEGÓŁOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em] + \textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzonym}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] \end{center} \vspace{5em} @@ -246,7 +246,7 @@ \footnotetext[1]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.} \footnotetext[2]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe II stopnia.} - \footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{cviolet}{matematyki} dla \textcolor{cblue}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[2].} + \footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[2].} \footnotetext[4]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w~sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 z późn. zm.).} \footnotetext[5]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).} @@ -286,7 +286,7 @@ \end{longenum} \item \textbf{Zakres obowiązywania:} \begin{longenum} - \item Niniejsze zasady dotyczą \textbf{\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{blue}{1 poziomie nauczaniu} w~\textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym}}. + \item Niniejsze zasady dotyczą \textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczaniu} w~\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}. % \item SO jest ściśle powiązane z \emph{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} % oraz \emph{Statutem Szkoły} i nie może być z nimi sprzeczne. \end{longenum} @@ -301,7 +301,7 @@ \begin{longenum} \item Wymagania ogólne i~szczegółowe, wynikające z~podstawy programowej \textbf{PP}\footnotemark[2]. - \item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP}\footnotemark[2]) do \textcolor{blue}{1 poziomu nauczania}. + \item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP}\footnotemark[2]) do \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania}. \item Zakres stosowania progów procentowych i~sposób ich przeliczania na oceny. % \item Sposoby i formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.). @@ -319,7 +319,7 @@ w procesie oceniania oraz zapewnienie \emph{rzetelnego} odniesienia do treści programowych. %wynikających z podstawy programowej. \item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(\,(P_{\min})\) ustala się w celu wyznaczenia - progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{blue}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie, + progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie, przy założeniu, że zostają spełnione wszystkie: \begin{itemize}[noitemsep] \item \textbf{Wymagania Szczegółowe}. @@ -374,7 +374,7 @@ } \item Celem tak ustalonej punktacji jest określenie wagi poszczególnych wymagań edukacyjnych - w~procesie oceniania osiągnięć edukacyjnychs. + w~procesie oceniania osiągnięć edukacyjnych. \item \textbf{Punktacja} przypisana poszczególnym działom oraz łączna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\), obliczona zgodnie ze wzorem~(\ref{wzor:punktacja}), @@ -424,16 +424,21 @@ \paragraf{Cel i zakres punktacji zadań} \begin{longenum} - \item Punktacja zadań ma na celu ocenę efektywności realizacji \textbf{Wymagań Szczegółowych} oraz \textbf{Wymagań Ogólnych}, zgodnie z zasadami \textbf{SO} zgodnymi z~\textbf{WO}. - \item Każde zadanie realizuje co najmniej jedno \textbf{Wymaganie Szczegółowe}, które ma przypisane co najmniej jedno \textbf{Wymaganie Ogólne}. - \item Ocena zadania opiera się na procentowym udziale zdobytych punktów w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. + \item Punktacja zadań, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}. + + \item Każde zadanie stanowi integralny element systemu oceny, przy czym realizacja co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} przypisanego co najmniej jednemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} jest warunkiem koniecznym. + + \item Ocena zadania ustalana jest na podstawie procentowego udziału punktów zdobytych przez ucznia w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania przy realizacji danego zadania. \end{longenum} \paragraf{Punktowanie zadania} \begin{longenum} - \item Zadanie jest punktowane na podstawie procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania ocen są zgodne z wytycznymi określonymi w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}. - \item Każdemu wymaganiu (zarówno ogólnemu, jak i szczegółowemu) przypisana jest określona waga, która określa jego znaczenie w ocenie zadania. - \item Łączna liczba punktów zadania to suma punktów zdobytych za realizację poszczególnych wymagań. Minimalnym warunkiem oceny pozytywnej jest zrealizowanie co najmniej jednego \textbf{WS} (Wymagania Szczegółowego) oraz osiągnięcie niezbędnego pułapu punktów. + \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}. + + \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania. + + \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego. + \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru: \begin{equation} \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\% @@ -444,21 +449,24 @@ \item \(p_i\) – liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania, \item \(P_i\) – maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania. \end{longenum} - \item \textbf{Ocena końcowa zadania} ustalana jest na podstawie następujących progów: + + \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów: \begin{longenum} - \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – uzyskanie co najmniej 95\% punktów, - \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – uzyskanie co najmniej 80\% punktów, - \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – uzyskanie co najmniej 65\% punktów, - \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – uzyskanie co najmniej 50\% punktów, - \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – uzyskanie co najmniej 30\% punktów, - \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – uzyskanie poniżej 30\% punktów. + \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów, + \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów, + \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów, + \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów, + \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów, + \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów. \end{longenum} - \item Aby uzyskać \textbf{daną ocenę}, wymagane jest osiągnięcie minimalnego progu realizacji \textbf{Wymagań Ogólnych} i~\textbf{Wymagań Szczegółowych} określonego w~powyższej tabeli. Oznacza to, że: + + \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności: \begin{longenum} - \item Aby uzyskać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, należy zrealizować \textbf{co najmniej 50\%} wymagań przypisanych do zadania. - \item Analogicznie, dla pozostałych ocen minimalny procent realizacji musi być równy lub wyższy od progu wskazanego w odpowiednim punkcie. + \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania. + \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach. \end{longenum} - \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymagań (np. systemu „50 na 50”), należy uwzględnić je w opisie kryteriów zadania oraz poinformować uczniów przed przystąpieniem do pracy. + + \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania. \end{longenum} @@ -471,12 +479,12 @@ \begin{longenum} \item \textbf{Cel:} Zapewnienie jasnych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć uczniów - z~\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym} na \textcolor{cblue}{1 poziomie nauczania} liceum ogólnokształcącego, + z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczania} liceum ogólnokształcącego, zgodnie z \textbf{Podstawą Programową}\footnotemark[2] i~\textbf{Rozkładem Materiału}\footnotemark[3]. - \item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{blue}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{cgreen}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając: + \item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając: \begin{longenum} - \item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] – obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{blue}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{cviolet}{matematyki}. + \item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] – obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}. \item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych – zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach każdego działu. \end{longenum} \end{longenum} @@ -485,15 +493,17 @@ \paragraf{Wymagania ogólne} \begin{longenum} - \item \textbf{Numeracja wymagań} – W tabeli~\ref{tab:wo} znajdują się główne punkty wraz z ich podpunktami, co umożliwia jednoznaczną identyfikację poszczególnych zagadnień. Numeracja ta jest zgodna z układem przyjętym w \textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2]. - \item \textbf{Opis poszczególnych wymagań} – Wymagania te dotyczą między innymi: - \begin{longenum} - \item \textbf{Sprawności rachunkowej} – obejmuje wykonywanie obliczeń oraz stosowanie zasad arytmetycznych. - \item \textbf{Wykorzystania i tworzenia informacji} – odnosi się do interpretacji danych zawartych w tekstach, wykresach, diagramach oraz tabelach, a także tworzenia własnych opisów matematycznych. - \item \textbf{Interpretowania reprezentacji matematycznych} – dotyczy operowania na obiektach matematycznych, tworzenia modeli oraz wykorzystywania pomocniczych reprezentacji przy rozwiązywaniu problemów. - \item \textbf{Rozumowania i argumentacji} – obejmuje prowadzenie logicznych rozumowań, formułowanie uzasadnień oraz tworzenie spójnych ciągów argumentacyjnych. - \end{longenum} - \item \textbf{Przydział punktów} – Każdemu wymaganiu przypisano określoną liczbę punktów, co pozwala precyzyjnie określić jego wkład w całościową ocenę ucznia. + + \item \textbf{Identyfikacja wymagań} – W tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań dotyczących przedmiotu \textcolor{przedmiot}{Matematyka} (obejmującego \textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}) na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania}. Wykaz ten sporządzono w oparciu o numerację, która stanowi integralną część wytycznych określonych w \textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2]. + + \item \textbf{Przydział punktów} – Każdemu z wymagań, stanowiących integralną część niniejszego systemu oceny, przypisano liczbę punktów, ustaloną w sposób niezmienny i jednoznaczny, co stanowi podstawę do przeprowadzenia ilościowej oceny osiągnięć edukacyjnych. + + + + + + + \end{longenum} @@ -521,7 +531,7 @@ \paragraf{Zasady obowiązywania} \begin{longenum} - \item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{blue}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach. + \item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{poziom}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach. \item Szczegółowe Ocenianie (SO) jest zgodne z: \begin{longenum} \item \textbf{Podstawą programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[2]. diff --git a/doc/py/wo.py b/doc/py/wo.py index 60003a6..1afa25a 100644 --- a/doc/py/wo.py +++ b/doc/py/wo.py @@ -12,7 +12,7 @@ def generuj_wiersze_ogolne(wezel, wiersze, poziom=1, intensywnosc=40): opis = wezel.get("opis", "") punkty = wezel.get("atrybuty", {}).get("punkty", "") # Zamiana "-1" na "-" - if punkty == "-1": + if punkty == -1: punkty = "-" # Wcięcie w LaTeX-u (np. 0.5 em na poziom) zależnie od poziomu diff --git a/doc/tables/wo.tex b/doc/tables/wo.tex index a18674a..bf795af 100644 --- a/doc/tables/wo.tex +++ b/doc/tables/wo.tex @@ -11,20 +11,20 @@ \hline \cellcolor{green!60}\hspace{0.0em}- & \cellcolor{green!60}\hspace{0.0em}Wymagania ogólne & \cellcolor{green!60}\hspace{0.0em}- \\ \hline -\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}-1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}1 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Sprawność rachunkowa. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \hline -\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}-1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}2 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Wykorzystanie i tworzenie informacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \hline -\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}-1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}3 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}4 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \hline -\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}-1 \\ +\cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}4 & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}Rozumowanie i argumentacja. & \cellcolor{green!40}\hspace{0.5em}- \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}2 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\ \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}3 & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia. & \cellcolor{green!20}\hspace{1.0em}1 \\