diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf index cb1dcf9..1065fd7 100644 Binary files a/doc/main.pdf and b/doc/main.pdf differ diff --git a/exercise/main.pdf b/exercise/main.pdf index 9925e14..b5755c1 100644 Binary files a/exercise/main.pdf and b/exercise/main.pdf differ diff --git a/strategia/main.pdf b/strategia/main.pdf new file mode 100644 index 0000000..a160f61 Binary files /dev/null and b/strategia/main.pdf differ diff --git a/strategia/main.tex b/strategia/main.tex new file mode 100644 index 0000000..dc824eb --- /dev/null +++ b/strategia/main.tex @@ -0,0 +1,200 @@ +\documentclass[a4paper,12pt]{article} + +% --- POLSKIE ZNAKI I KODOWANIE --- +\usepackage[utf8]{inputenc} +\usepackage[T1]{fontenc} +\usepackage[polish]{babel} + +% --- PODSTAWOWE PAKIETY --- +\usepackage{lmodern} % Lepsze fonty wektorowe +\usepackage{amsmath} % Symbole matematyczne +\usepackage{amssymb} +\usepackage{microtype} % Poprawia wygląd tekstu (mikrotypografia) +\usepackage{geometry} % Ustawienia marginesów +\usepackage{enumitem} % Bardziej rozbudowane listy wypunktowane / numerowane + +\geometry{ + a4paper, + top=2cm, + bottom=2.5cm, + left=2.5cm, + right=2.5cm +} + +\begin{document} + +\section*{Uzasadnienie do Wzorów i Przyjętego Podejścia Punktowego} + +\paragraph{Wprowadzenie: Dlaczego dzielimy na Wymagania Szczegółowe i Ogólne?} +\begin{itemize} + \item \textbf{Wymagania Szczegółowe (WS)} określają \emph{konkretne treści kształcenia} + (wiedzę i~umiejętności), które uczeń ma opanować w~obrębie danego działu/rozdziału. + Innymi słowy, WS to \textbf{dokładnie zdefiniowane kompetencje} + (np. rozwiązywanie równań, interpretacja danych, działania na pierwiastkach itp.). + + \item \textbf{Wymagania Ogólne (WO)} są \emph{szerszymi kategoriami oceniania}, opisującymi + \textbf{kluczowe kompetencje}, jakie uczeń powinien rozwijać + (np. rozumowanie i argumentacja, sprawność rachunkowa, wykorzystywanie informacji). + + \item Zadania sprawdzające mają \emph{realizować Wymagania Szczegółowe}, a~ich ocenianie + dokonywane jest przez pryzmat \textbf{Wymagań Ogólnych}. + + \item Takie \textbf{dwupoziomowe} podejście zapewnia: + \begin{itemize} + \item \textbf{Przejrzystość oceny}: uczeń wie, \emph{jakie} treści (WS) + i \emph{jakie kompetencje} (WO) są oceniane. + \item \textbf{Skuteczne planowanie dydaktyczne}: nauczyciel komponuje zadania tak, + by \emph{każde} wymaganie szczegółowe było sprawdzone \emph{co najmniej raz}, + a~uczeń wykazał się też odpowiednimi umiejętnościami z~zakresu WO. + \item \textbf{Sprawiedliwość oceniania}: zadania łączące \emph{wiele} WO + (np. sprawność rachunkową \emph{i} rozumowanie) mają wyższą punktację, + co oddaje rzeczywistą złożoność zadania. + \end{itemize} +\end{itemize} + +\paragraph{1. Wzór na maksymalną liczbę punktów za zadanie} +\[ + P^{\max}_{\text{zad}} + = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} + \Bigl( w_{s_i} + \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \Bigr). +\] + +\begin{itemize} + \item \(\displaystyle P^{\max}_{\text{zad}}\) -- \textbf{maksymalna liczba punktów} za dane zadanie. + \item \(\displaystyle N_{W_S}\) -- liczba Wymagań Szczegółowych, które zadanie sprawdza. + \item \(\displaystyle w_{s_i}\) -- waga (istotność) \(i\)-tego Wymagania Szczegółowego. + \item \(\displaystyle N^i_{W_O}\) -- liczba Wymagań Ogólnych związanych z~\(i\)-tym WS. + \item \(\displaystyle w_{o_j}\) -- waga (istotność) \(j\)-tego Wymagania Ogólnego. +\end{itemize} + +\emph{Uzasadnienie}: +\begin{itemize} + \item Jedno zadanie może łączyć \emph{kilka} Wymagań Szczegółowych (np. obliczenia i rysowanie wykresów). + \item Każde WS może być oceniane w~ramach \emph{jednego lub kilku} Wymagań Ogólnych + (np. trzeba i~sprawnie liczyć, i~logicznie uzasadniać). + \item Mnożąc wagi \(w_{s_i}\) przez sumę wag \(w_{o_j}\), otrzymujemy \emph{łączną} punktację, + która rośnie, gdy zadanie wymaga większej liczby kompetencji (WO). +\end{itemize} + +\paragraph{2. Wzory na minimalną liczbę punktów w dziale} +\[ + P^{\min}_{\text{dział}} + = \min \left\{ + \sum_{i=1}^{N_{W_S}} + \bigl( w_{s_i} \times w_{o_{j(i)}} \bigr) + \right\} + \quad \text{oraz} \quad + \forall i \in \{1, \dots, N_{W_S}\}, + \exists\, j(i) \in \{1, \dots, N_{W_O}^i\}. +\] + +\begin{itemize} + \item \(\displaystyle P^{\min}_{\text{dział}}\) to próg \emph{minimalny} punktów, + gwarantujący, że \emph{wszystkie} Wymagania Szczegółowe i przypisane im Wymagania Ogólne + zostały przynajmniej \emph{w minimalnym stopniu} opanowane. + \item Warunek \(\exists\, j(i)\) oznacza, że \textbf{dla każdego} WS trzeba \emph{wybrać co najmniej jedno} WO, + aby uznać je za zrealizowane. +\end{itemize} + +\emph{Uzasadnienie}: +\begin{itemize} + \item Uniemożliwia to sytuację, w której uczeń \emph{pominie} pewne Wymaganie Szczegółowe, + a~nadrabia punktację innymi. + \item Chroni też przed wystawianiem oceny pozytywnej w momencie, gdy \emph{istotna część} treści + nie jest w ogóle opanowana. +\end{itemize} + +\paragraph{3. Wzór na maksymalną liczbę punktów w dziale} +\[ + P^{\max}_{\text{dział}} + = \sum_{k=1}^{N_{\text{zad}}} + P^{\max}_{\text{zad}_k}. +\] + +\begin{itemize} + \item \(\displaystyle N_{\text{zad}}\) -- liczba wszystkich zadań w danym dziale. + \item \(\displaystyle P^{\max}_{\text{zad}_k}\) -- maksymalna punktacja za \(k\)-te zadanie. +\end{itemize} + +\emph{Uzasadnienie}: +\begin{itemize} + \item Skoro dział składa się z wielu zadań, \emph{naturalne} jest, by sumować ich maksymalne punktacje + w celu uzyskania pełnego \emph{pułapu} punktowego. + \item Zapewnia to \textbf{jednoznaczność oceny} -- uczeń wie, że \(\displaystyle P^{\max}_{\text{dział}}\) + odpowiada pełnemu i poprawnemu wykonaniu \emph{wszystkich} zadań z działu. +\end{itemize} + +\paragraph{4. Wzory na minimalną i maksymalną liczbę punktów na poziomie} +\[ + P^{\min}_{\text{poziom}} + = \sum_{k=1}^{N_{\text{dział}}} + P^{\min}_{\text{dział}_k}, + \quad\quad + P^{\max}_{\text{poziom}} + = \sum_{k=1}^{N_{\text{dział}}} + P^{\max}_{\text{dział}_k}. +\] + +\begin{itemize} + \item \(\displaystyle N_{\text{dział}}\) -- liczba działów (rozdziałów) w danym \emph{poziomie nauczania}. + \item \(\displaystyle P^{\min}_{\text{dział}_k}\) oraz \(\displaystyle P^{\max}_{\text{dział}_k}\) + to odpowiednio minimalna i maksymalna punktacja dla działu \(k\). +\end{itemize} + +\emph{Uzasadnienie}: +\begin{itemize} + \item Poziom (np. klasa I LO) obejmuje kilka działów. Aby uznać, że uczeń \emph{zaliczył} + cały poziom, musi \emph{spełnić minima} punktowe we wszystkich działach + (suma minimalnych punktów). + \item Maksymalna łączna punktacja pokazuje \emph{pełny} zakres tego, co można opanować + na danym poziomie. +\end{itemize} + +\paragraph{5. Przeliczanie punktów na oceny} +\begin{enumerate}[label=\textbf{\alph*)}] + \item \textbf{Procentowy udział punktów w zadaniu:} + \[ + \% = \frac{P_{\text{zdobyte}}}{P_{\text{max}}} \times 100\%. + \] + \emph{(Umożliwia proste ustalanie progów punktowych w formie procentowej.)} + + \item \textbf{Ocena z formy sprawdzania wiedzy:} + \[ + O_{\text{forma}} + = \frac{\sum_{k=1}^{N_{\text{zad}}} O_{\text{zad}_k}}{N_{\text{zad}}}. + \] + \emph{(Średnia ocen z poszczególnych zadań w ramach jednej pracy pisemnej, projektu itp.)} + + \item \textbf{Ocena za dział:} + \[ + O_{\text{dział}} + = \frac{\sum_{k=1}^{N_{\text{form}}} O_{\text{form}_k}}{N_{\text{form}}}. + \] + \emph{(Średnia ocen ze wszystkich form sprawdzania w danym dziale.)} + + \item \textbf{Ocena za poziom nauczania:} + \[ + O_{\text{poziom}} + = \frac{\sum_{k=1}^{N_{\text{dział}}} O_{\text{dział}_k}}{N_{\text{dział}}}. + \] + \emph{(Średnia ocen ze wszystkich działów na określonym poziomie.)} +\end{enumerate} + +\paragraph{Dlaczego takie podejście jest optymalne?} +\begin{itemize} + \item \textbf{Zgodność z Podstawą Programową} -- PP wyróżnia \emph{konkretne zagadnienia} (co?) + i~\emph{ogólne kompetencje} (jak?). + Nasz system \emph{łączy je} w spójny, zrozumiały sposób (WS + WO). + \item \textbf{Przejrzystość i motywacja} -- uczniowie dokładnie wiedzą, + które treści (WS) i które kryteria oceny (WO) są zaliczone, a~nad czym muszą pracować. + \item \textbf{Elastyczność i sprawiedliwość} -- nauczyciel może dostosowywać wagi + w~zależności od priorytetów, ale zawsze \emph{pewien minimalny próg} + obowiązuje we wszystkich działach. + \item \textbf{Wspieranie rozwoju uczniów} -- konieczność osiągnięcia \emph{progów minimalnych} + w~każdym dziale zapobiega sytuacji, że uczeń będzie zalegał z ważnych treści, + nadrabiając punktację gdzie indziej. +\end{itemize} + +\end{document} +