\footnotetext[1]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.}
\footnotetext[2]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe II stopnia.}
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{cviolet}{matematyki} dla \textcolor{cblue}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[2].}
\footnotetext[4]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w~sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 z późn. zm.).}
\footnotetext[5]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).}
\begin{minipage}{0.25\textwidth}% Szerokość na 25% strony
\raggedright% Wyrównanie tekstu do lewej wewnątrz minipage
\textit{Autorzy:}\\[0.5em]% Dodanie odstępu pod tytułem
\hspace{1em}M. Markiewicz\\% Wcięcie dla pierwszego nazwiska
\hspace{1em}J. Góra % Wcięcie dla drugiego nazwiska
\end{minipage}
\end{flushright}
\thispagestyle{fancy}
%--------------------------------
\newpage
\tableofcontents% Polecenie wstawiające spis treści
\newpage
\section{Postanowienia ogólne}
%-----------------------------------------
% § 1
%-----------------------------------------
\paragraf{Cel i zakres Szczegółowego Oceniania (SO)}
\begin{longenum}
\item\textbf{Cel główny:} Zapewnienie klarownych i jednolitych zasad oceniania
osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnie z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}).
\item\textbf{Cele szczegółowe:}
\begin{longenum}
\item Ujednolicenie wymagań edukacyjnych oraz sposobów sprawdzania wiedzy.
\item Zapewnienie przejrzystości kryteriów oceniania dla uczniów i rodziców (prawnych opiekunów).
\item Umożliwienie rzetelnej ewaluacji postępów uczniów i wspomaganie ich rozwoju.
\end{longenum}
\item\textbf{Zakres obowiązywania:}
\begin{longenum}
\item Niniejsze zasady dotyczą \textbf{\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{blue}{1 poziomie nauczaniu} w~\textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym}}.
% \item SO jest ściśle powiązane z \emph{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)}
% oraz \emph{Statutem Szkoły} i nie może być z nimi sprzeczne.
\item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP}\footnotemark[2]) do \textcolor{blue}{1 poziomu nauczania}.
\item Zakres stosowania progów procentowych i~sposób ich przeliczania na oceny.
% \item Sposoby i formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.).
% \item Sposób uwzględniania opinii/orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej w ocenianiu.
% \item Zasady gromadzenia informacji o postępach uczniów i formułowania ocen semestralnych/końcowych.
\end{longenum}
%--------------------------------
\section{Punktacja wymagań i minimalna liczba punktów}
\paragraf{Cel i zakres punktacji wymagań i minimalnej liczby punktów}
\begin{longenum}
\item Celem tak ustalonej punktacji jest \textbf{określenie wagi poszczególnych wymagań}
w procesie oceniania oraz zapewnienie \emph{rzetelnego} odniesienia do treści programowych. %wynikających z podstawy programowej.
\item\textbf{Minimalną liczbę punktów}\(\,(P_{\min})\) ustala się w celu wyznaczenia
progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{blue}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie,
\item\( P_{\min}\) to minimalna wartość całkowitej punktacji,
\item\( N_{W_S}\) to liczba wymagań szczegółowych,
\item\( w_{s_i}\) to waga \( i \)-tego wymagania szczegółowego,
\item\( w_{o_j(i)}\) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego,
\item\( j(i)\) to indeks wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego.
\end{itemize}
\begin{equation}
\forall i \in\{1, \dots, N_{W_S}\}, \quad\exists j(i) \in\{1, \dots, N_{W_O}^i\}
\label{eq:warunek}
\end{equation}
Warunek określony wzorem (\ref{eq:warunek}) zapewnia, że dla każdego wymagania szczegółowego wybrane jest dokładnie jedno wymaganie ogólne, a jednocześnie wszystkie wymagania są zrealizowane.
\textbf{Uwaga:} W przypadku, gdy każdemu Wymaganiu Szczegółowemu i Ogólnemu przypisuje się \textbf{1~punkt}, wówczas minimalna liczba punktów \( P_{\min}\) realizujących obowiązkowe wymagania edukacyjne z~podstawy programowej dla danego działu wyraża się wzorem (\ref{eq:min_points}).
\begin{equation}
\label{eq:min_points}
P_{\min} = N_{W_S}
\end{equation}
Gdzie \( N_{W_S}\) oznacza liczbę Wymagań Szczegółowych.
\item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\) realizująca obowiązkowe wymagania zgodnie z \textbf{PP}\footnotemark[2], znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}.
\item Punktacja zadań ma na celu ocenę efektywności realizacji \textbf{Wymagań Szczegółowych} oraz \textbf{Wymagań Ogólnych}, zgodnie z zasadami \textbf{SO} zgodnymi z~\textbf{WO}.
\item Każde zadanie realizuje co najmniej jedno \textbf{Wymaganie Szczegółowe}, które ma przypisane co najmniej jedno \textbf{Wymaganie Ogólne}.
\item Ocena zadania opiera się na procentowym udziale zdobytych punktów w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
\end{longenum}
\paragraf{Punktowanie zadania}
\begin{longenum}
\item Zadanie jest punktowane na podstawie procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania ocen są zgodne z wytycznymi określonymi w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\item Każdemu wymaganiu (zarówno ogólnemu, jak i szczegółowemu) przypisana jest określona waga, która określa jego znaczenie w ocenie zadania.
\item Łączna liczba punktów zadania to suma punktów zdobytych za realizację poszczególnych wymagań. Minimalnym warunkiem oceny pozytywnej jest zrealizowanie co najmniej jednego \textbf{WS} (Wymagania Szczegółowego) oraz osiągnięcie niezbędnego pułapu punktów.
\item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru:
\item\(p_i\)– liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania,
\item\(P_i\)– maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania.
\end{longenum}
\item\textbf{Ocena końcowa zadania} ustalana jest na podstawie następujących progów:
\begin{longenum}
\item\textbf{Ocena 6 (celująca)}– uzyskanie co najmniej 95\% punktów,
\item\textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)}– uzyskanie co najmniej 80\% punktów,
\item\textbf{Ocena 4 (dobra)}– uzyskanie co najmniej 65\% punktów,
\item\textbf{Ocena 3 (dostateczna)}– uzyskanie co najmniej 50\% punktów,
\item\textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)}– uzyskanie co najmniej 30\% punktów,
\item\textbf{Ocena 1 (niedostateczna)}– uzyskanie poniżej 30\% punktów.
\end{longenum}
\item Aby uzyskać \textbf{daną ocenę}, wymagane jest osiągnięcie minimalnego progu realizacji \textbf{Wymagań Ogólnych} i~\textbf{Wymagań Szczegółowych} określonego w~powyższej tabeli. Oznacza to, że:
\begin{longenum}
\item Aby uzyskać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, należy zrealizować \textbf{co najmniej 50\%} wymagań przypisanych do zadania.
\item Analogicznie, dla pozostałych ocen minimalny procent realizacji musi być równy lub wyższy od progu wskazanego w odpowiednim punkcie.
\end{longenum}
\item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymagań (np. systemu „50 na 50”), należy uwzględnić je w opisie kryteriów zadania oraz poinformować uczniów przed przystąpieniem do pracy.
\item\textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{cviolet}{matematyki} na \textcolor{blue}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{cgreen}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając:
\item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3]– obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{blue}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{cviolet}{matematyki}.
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych – zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach każdego działu.
\item\textbf{Numeracja wymagań}– W tabeli~\ref{tab:wo} znajdują się główne punkty wraz z ich podpunktami, co umożliwia jednoznaczną identyfikację poszczególnych zagadnień. Numeracja ta jest zgodna z układem przyjętym w \textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
\item\textbf{Opis poszczególnych wymagań}– Wymagania te dotyczą między innymi:
\begin{longenum}
\item\textbf{Sprawności rachunkowej}– obejmuje wykonywanie obliczeń oraz stosowanie zasad arytmetycznych.
\item\textbf{Wykorzystania i tworzenia informacji}– odnosi się do interpretacji danych zawartych w tekstach, wykresach, diagramach oraz tabelach, a także tworzenia własnych opisów matematycznych.
\item\textbf{Interpretowania reprezentacji matematycznych}– dotyczy operowania na obiektach matematycznych, tworzenia modeli oraz wykorzystywania pomocniczych reprezentacji przy rozwiązywaniu problemów.
\item\textbf{Rozumowania i argumentacji}– obejmuje prowadzenie logicznych rozumowań, formułowanie uzasadnień oraz tworzenie spójnych ciągów argumentacyjnych.
\end{longenum}
\item\textbf{Przydział punktów}– Każdemu wymaganiu przypisano określoną liczbę punktów, co pozwala precyzyjnie określić jego wkład w całościową ocenę ucznia.
\item Wymagania ogólne przypisane do wymagań szczegółowych odnoszą się do umiejętności i kompetencji, które uczeń powinien posiadać, aby sprostać wymaganiom szczegółowym. Wymagania ogólne obejmują m.in. sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, interpretowanie reprezentacji matematycznych oraz rozumowanie i argumentację. Każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z jednym lub kilkoma wymaganiami ogólnymi, co pozwala na kompleksowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia.
\item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{blue}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{cgreen}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach.