so/doc/main.tex

900 lines
43 KiB
TeX
Raw Normal View History

2025-01-31 00:59:28 +01:00
% \documentclass[a4paper,12pt]{article}
\documentclass[a4paper,12pt]{article} % Document class must come first
% \usepackage[margin=2cm]{geometry} % Set all margins to 2cm
\usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry}
\newcounter{paragraf}
\newcommand{\paragraf}[1]{%
\stepcounter{paragraf}
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\theparagraf\ #1}%
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\label{par:\theparagraf}%
\par
2025-01-31 00:59:28 +01:00
%
}
\usepackage{longtable}
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\usepackage[table]{xcolor}
% \usepackage{pdflscape}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\usepackage{amsmath}
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\usepackage{ulem}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
% ----------------------------- %
% Podstawowa polonizacja %
% ----------------------------- %
\usepackage[utf8]{inputenc} % Kodowanie UTF-8
\usepackage[T1]{fontenc} % Kodowanie fontów (polskie ogonki)
\usepackage[polish]{babel} % Ustawienia języka polskiego
\usepackage{lmodern} % Font Latin Modern
% \usepackage[margin=2.5cm]{geometry} % Marginesy 2.5 cm
% Ulepszona mikrotypografia
\usepackage{microtype}
% Pakiet do kolorowania tekstu
\usepackage{xcolor}
% ----------------------------------- %
% Nagłówki/stopki: pakiet fancyhdr %
% ----------------------------------- %
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{} % Wyczyść nagłówki i stopki
\fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki
2025-02-08 08:36:40 +01:00
\fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozsz.}, \textcolor{poziom}{Poziom 1}, M. Markiewicz, J. Góra} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
% \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce
% ----------------------------- %
% Pakiet enumitem i styl %
% ----------------------------- %
\usepackage{enumitem}
\usepackage{hyperref} % Pakiet do obsługi linków
% Define a new list environment
\newlist{longenum2}{enumerate}{2}
% Adjust the first level: Ensure it fits within page width
\setlist[longenum2,1]{
label=\arabic*, % Etykieta: "ust. 1."
2025-01-31 00:59:28 +01:00
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation for item content
align=left % Align the label to the left
}
% Second level: Adjust similarly
\setlist[longenum2,2]{
label=\arabic*), % Label format: "1.", "2.", etc.
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation
align=left % Align label to the left
}
% Import necessary packages
\usepackage{enumitem}
% Define a new list environment
\newlist{longenum}{enumerate}{7}
% Adjust the first level: Ensure it fits within page width
\setlist[longenum,1]{
label=\textbf{\arabic*}, % Etykieta: "ust. 1."
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width
labelsep=0.5em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation for item content
align=left % Align the label to the left
}
% Second level: Adjust similarly
\setlist[longenum,2]{
label=\arabic*, % Label format: "1.", "2.", etc.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation
align=left % Align label to the left
}
% Third level
\setlist[longenum,3]{
label=\arabic*), % Label format: "1)", "2)", etc.
leftmargin=2em, % Increase indentation for clarity
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
% Fourth level
\setlist[longenum,4]{
label=\alph*, % Label format: "a.", "b.", etc.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
% Fifth level
\setlist[longenum,5]{
label=\alph*), % Label format: "a)", "b)", etc.
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
% Sixth level
\setlist[longenum,6]{
label=\textbullet, % Label format: Bullet symbol
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
% Seventh level
\setlist[longenum,7]{
label=--, % Label format: Dash symbol
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
% Custom configuration for lists with § and specified spacing
\newlist{customenum}{enumerate}{1}
\setlist[customenum,1]{
label=\textbf{\S~\arabic*}, % Bold § and number
leftmargin=4em, % Indentation from the left margin
labelsep=0.5em, % Space between the label and the text
align=left, % Align label to the left
itemsep=0.5em, % Space between items
parsep=0em % No additional paragraph space
}
%
% ----------------------------- %
% Nagłówki sekcji %
% ----------------------------- %
\usepackage{titlesec}
\titleformat{\section}
{\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{Rozdział \thesection}{1em}{}
\titleformat{\subsection}
{\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{}
% % Konfiguracja nagłówków
% \fancyhf{}
% \fancyhead[L]{\textbf{Wewnątrzszkolne Oceniania}}
% \fancyhead[C]{-- \thepage\ --}
% \fancyhead[R]{\textbf{Załącznik Nr 2}}
% \fancyfoot{}
% Tytuł i odniesienia
\usepackage{titlesec}
\titleformat{\section}
{\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{}
\titleformat{\subsection}
{\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{}
% Dodatkowe pakiety dla niestandardowego formatowania
\usepackage{xcolor}
\usepackage{sectsty}
\sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont}
\definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211}
\definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0}
\definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
% Definiujemy nowy skrót, który pozwoli odwoływać się do numeru przypisu:
% \newcommand{\footref}[1]{\textsuperscript{\ref{#1}}}
\begin{document}
% Wyłącz na moment fancyhdr, aby strona tytułowa nie miała nagłówka/stopki
% \thispagestyle{empty}
\thispagestyle{fancy}
% \begin{center}
% \textbf{Załącznik Nr 2}\\[0.5em]
% \textbf{do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach}\\[3em]
% {\Large \textbf{WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA}}\\[1em]
% w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach
% \end{center}
% Wyłączenie nagłówków na pierwszej stronie
% \thispagestyle{plain}
% Główna treść
\begin{flushright}
Zespołu Szkół Licealnych \\
im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\end{flushright}
\vspace{1em}
\vspace{5em}
\begin{center}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
{\Large \textbf{SZCZEGÓŁOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em]
\textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzonym}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em]
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{center}
\vspace{5em}
System oceniania opracowany w oparciu o:
\begin{enumerate}[noitemsep]
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\item Wewnątrzszkolne Ocenianie\footnotemark[1] jako Załącznik do Statutu Szkoły.
\item Podstawę programową\footnotemark[2].
\item Rozkład materiału\footnotemark[3].
\item Rozporządzenie\footnotemark[4] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
\item Ustawę\footnotemark[5] \emph{Prawo oświatowe}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{enumerate}
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\footnotetext[1]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.}
\footnotetext[2]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe II stopnia.}
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[2].}
2025-01-31 01:50:21 +01:00
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\footnotetext[4]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).}
\footnotetext[5]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{flushright}
\begin{minipage}{0.25\textwidth} % Szerokość na 25% strony
\raggedright % Wyrównanie tekstu do lewej wewnątrz minipage
\textit{Autorzy:}\\[0.5em] % Dodanie odstępu pod tytułem
\hspace{1em}M. Markiewicz\\ % Wcięcie dla pierwszego nazwiska
\hspace{1em}J. Góra % Wcięcie dla drugiego nazwiska
\end{minipage}
\end{flushright}
\thispagestyle{fancy}
%--------------------------------
\newpage
\tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści
\newpage
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\section{Postanowienia Ogólne}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\paragraf{Szczegółowego Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\item \textbf{Cel:}
\begin{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item Niniejsze \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}) ma na celu ustalenie przejrzystych
i~jednolitych zasad oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów uczących się
\textcolor{przedmiot}{matematyki} w~\textcolor{zakres}{zakresie~rozszerzonym}
na~\textcolor{poziom}{1~poziomie~nauczania}.
\item Postanowienia niniejszego \textbf{SO} zmierzają w~szczególności do:
\begin{longenum}
\item \textbf{Ustalenia zasad przypisywania wag i oceniania}, w~tym:
\begin{longenum}
\item Określenia wag właściwych \textbf{wymaganiam szczegółowym} i~\textbf{ogólnym},
które precyzyjnie wskazują ich znaczenie w~programie nauczania,
\item Określenia sposobu przeliczania realizacji wymagań na punktację, stanowiącą podstawę oceniania, za pomocą wzorów uwzględniających wagi wymagań.
\item Ustalenia minimalnej liczby punktów (\(P_{\min}\)) niezbędnej do pełnej realizacji
wymagań wynikających z~\textbf{Podstawy Programowej (PP)} w~danym dziale, obliczanej na podstawie przypisanych wag.
\item Określenia łącznej liczby punktów (\(P_{\text{poziom}}\)) niezbędnych do pełnej realizacji wymagań wynikających z~\textbf{Rozkładu Materiału (RM)} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania}.
\item Ustalenia punktacji dla oceny wiedzy i umiejętności, która uwzględnia realizację wymagań ogólnych i szczegółowych powiązanych z danymi zagadnieniami programowymi.
\item Określenia sposobu przeliczania punktów uzyskanych w ramach poszczególnych zadań, działów i całego poziomu na ocenę bieżącą, semestralną oraz roczną, zgodnie z kryteriami zawartymi w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\end{longenum}
\item \textbf{Zapewnienia przejrzystości i~wsparcia rozwoju uczniów}, w~tym:
2025-02-07 16:35:06 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item zapewnienia jasnych i~zrozumiałych dla uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych)
2025-02-07 16:09:31 +01:00
kryteriów oceniania,
\item rzetelnej weryfikacji postępów uczniów oraz wspierania ich dalszego rozwoju,
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item zagwarantowania przejrzystości procesu oceniania, tak aby umożliwić uczniom
świadome planowanie działań edukacyjnych.
2025-02-07 16:09:31 +01:00
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{longenum}
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\end{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item \textbf{Zakres Stosowania:}
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item Postanowienia niniejsze dotyczą nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}
na~\textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} w~\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}
w~liceum ogólnokształcącym.
\item \textbf{SO} obowiązuje wszystkich nauczycieli realizujących program kształcenia matematycznego
w~ramach obowiązującej \textbf{Podstawy Programowej} (\textbf{PP}) i~\textbf{Rozkładu Materiału} (\textbf{RM}).
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\end{longenum}
\item \textbf{Podstawa Prawna:}
\begin{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item \textbf{SO} opiera się w~szczególności na:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawie Programowej} kształcenia ogólnego, ustanowionej przez Ministra Edukacji i~Nauki,
\item \textbf{Rozkładzie Materiału} (\textbf{RM}), który określa strukturę zajęć i~treści dydaktycznych,
\item aktualnych przepisach prawa oświatowego, w~tym regulacjach dotyczących systemu oceniania uczniów.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{longenum}
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\end{longenum}
\item \textbf{Zgodność:}
\begin{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item Zasady i~zapisy \textbf{SO} są zgodne z:
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}),
2025-02-07 16:35:06 +01:00
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
2025-02-07 15:52:46 +01:00
\end{longenum}
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\paragraf{Przedmiot Regulacji Szczegółowego Oceniania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Przedmiot Regulacji:}
\begin{longenum}
\item Niniejsze postanowienia określają i~regulują w~szczególności:
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\begin{longenum}
\item \textbf{Zasady punktacji wymagań edukacyjnych:}
\begin{longenum}
\item Określenie \textbf{minimalnej liczby punktów} niezbędnej do pełnej realizacji treści programowych.
\item Ustalenie \textbf{punktacji osiągnięć edukacyjnych}, która stanowi podstawę przyznawania ocen:
\begin{longenum}
2025-02-15 21:40:59 +01:00
\item Bieżących.
\item Semestralnych.
\item Końcoworocznych.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ocenianie:}
\begin{longenum}
\item Form sprawdzania wiedzy, w tym:
\begin{longenum}
\item Sposób oceniania zadań.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Wymagania ogólne i~szczegółowe:}
\begin{longenum}
\item Ich zakres oraz powiązania w~procesie oceniania.
\item Rozkład wymagań ogólnych, prezentujący sposób przyporządkowania ich do~wymagań szczegółowych w~poszczególnych działach tematycznych.
\end{longenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
2025-02-08 08:30:35 +01:00
% -------------------------------
2025-01-31 00:59:28 +01:00
%--------------------------------
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\newpage
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\section{Punktacja i Przyznawanie Wag}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\paragraf{Przedmiot Regulacji: Punktacji i Przyznawania Wag}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\item Celem punktacji jest \textbf{określenie wagi poszczególnych wymagań} w procesie oceniania oraz zapewnienie \emph{rzetelnego} odniesienia do treści programowych.
\item \textbf{Minimalną liczbę punktów} (\(P_{\min}\)) ustala się w celu wyznaczenia progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie,
2025-01-31 01:50:21 +01:00
przy założeniu, że zostają spełnione wszystkie:
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{itemize}[noitemsep]
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\item \textbf{Wymagania Szczegółowe}.
\item \textbf{Wymagania Ogólne}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{itemize}
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\end{longenum}
\paragraf{Przypisywanie Wag do Wymagań}
\begin{longenum}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item Każdemu \textbf{Wymaganiu Szczegółowemu} przypisuje się wagę \(w_{s_i}\), gdzie \(i\) to indeks wymaganego szczegółowego.
\item Każdemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} przypisuje się wagę \(w_{o_j}\), gdzie \(j\) to indeks wymaganego ogólnego.
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\item Wagi są ustalane w oparciu o ich znaczenie w programie nauczania i mogą przyjmować wartości całkowite lub ułamkowe.
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\paragraf{Punktacja Zadań}
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item Punktacja zadania obliczana jest na podstawie realizacji poszczególnych \textbf{Wymagań Szczegółowych} i \textbf{Wymagań Ogólnych}.
\item Maksymalna liczba punktów za zadanie (\(P^{\max}_{\text{zad}}\)) wyznaczana jest jako suma wag wszystkich realizowanych wymagań:
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\begin{equation}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
P^{\max}_{\text{zad}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \Bigl( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \Bigr),
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\label{eq:punktacja_zadania}
\end{equation}
gdzie:
\begin{itemize}[noitemsep]
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item \(N_{W_S}\) liczba \textbf{Wymagań Szczegółowych} w zadaniu,
\item \(N^i_{W_O}\) liczba \textbf{Wymagań Ogólnych} powiązanych z \(i\)-tym \textbf{Wymaganiem Szczegółowym}.
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\end{itemize}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{longenum}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\paragraf{Punktacja Działów}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item \textbf{Ustalanie minimalnej liczby punktów dla działu}:
\begin{longenum}
\item Minimalną liczbę punktów \(P^{\min}_{\text{dział}}\) ustala się w celu wyznaczenia progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z~\textbf{PP}\footnotemark[2]. Wartość ta jest obliczana przy użyciu następujących wzorów:
\begin{longenum}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item Suma punktów dla wszystkich \textbf{Wymagań Szczegółowych} i \textbf{Wymagań Ogólnych}:
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\begin{equation}
P^{\min}_{\text{dział}} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\},
\label{eq:pmin}
\end{equation}
gdzie:
\begin{itemize}[noitemsep]
\item \(P^{\min}_{\text{dział}}\) to minimalna wartość całkowitej punktacji dla danego działu,
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item \(N_{W_S}\) oznacza liczbę \textbf{Wymagań Szczegółowych} w dziale,
\item \(w_{s_i}\) to waga \(i\)-tego \textbf{Wymagania Szczegółowego},
\item \(w_{o_j(i)}\) to waga wybranego \textbf{Wymagania Ogólnego} dla \(i\)-tego \textbf{Wymagania Szczegółowego},
\item \(j(i)\) to indeks jednego z \textbf{Wymagań Ogólnych} przypisanego do \(i\)-tego \textbf{Wymagania Szczegółowego}.
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\end{itemize}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item Warunek zapewniający, że każde \textbf{Wymaganie Szczegółowe} jest powiązane z co najmniej jednym \textbf{Wymaganiem Ogólnym}:
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\begin{equation}
\forall i \in \{1, \dots, N_{W_S}\}, \quad \exists j(i) \in \{1, \dots, N_{W_O}^i\}.
\label{eq:warunek}
\end{equation}
\end{longenum}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
Oba wzory są niezbędne do wyznaczenia minimalnej liczby punktów, ponieważ pierwszy określa wartość punktową, a drugi gwarantuje spełnienie warunku powiązania \textbf{Wymagań Szczegółowych} z \textbf{Wymaganiami Ogólnymi}.
\item \textbf{Uwaga:} Jeśli każdemu \textbf{Wymaganiu Szczegółowemu} i \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} przypisuje się \textbf{1~punkt}, wówczas minimalna liczba punktów \(P^{\min}_{\text{dział}}\) realizujących obowiązkowe wymagania edukacyjne z~podstawy programowej dla danego działu wyraża się wzorem:
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\begin{equation}
\label{eq:min_points}
P^{\min}_{\text{dział}} = N_{W_S}.
\end{equation}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
Gdzie \(N_{W_S}\) oznacza liczbę \textbf{Wymagań Szczegółowych}.
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P^{\min}_{\text{dział}}\bigr)\) realizująca obowiązkowe wymagania zgodnie z \textbf{PP}\footnotemark[2] znajduje się w~\textcolor{orange}{par. ust. ...}.
\end{longenum}
\item \textbf{Obliczanie maksymalnej punktacji dla działów}:
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item Maksymalna punktacja dla danego działu (\(P^{\max}_{\text{dział}}\)) obliczana jest jako suma maksymalnych punktów ze wszystkich zadań w ramach tego działu.
\item Maksymalna liczba punktów za dany dział (\(P^{\max}_{\text{dział}}\)) wyznaczana jest według wzoru:
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{equation}
2025-02-08 10:13:08 +01:00
P^{\max}_{\text{dział}} = \sum_{k=1}^{N_{\text{zad}}} P^{\max}_{\text{zad}_k},
\label{eq:punktacja_dzial_max}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{equation}
gdzie:
\begin{itemize}[noitemsep]
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\item \(N_{\text{zad}}\) oznacza liczbę zadań w danym dziale,
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item \(P^{\max}_{\text{zad}_k}\) to maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania za \(k\)-te zadanie w dziale.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{itemize}
2025-02-15 21:38:07 +01:00
\item Dział uznaje się za zrealizowany, jeśli każde \textbf{Wymaganie Szczegółowe} (\(WS\)) i \textbf{Wymaganie Ogólne} (\(WO\)) występuje co najmniej raz w zadaniach. Warunek ten został określony wzorem (\ref{eq:warunek}) w~\textcolor{orange}{par. ust. ...}.
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{longenum}
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\paragraf{Punktacja dla Poziomu}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item Minimalna liczba punktów wymagana do zaliczenia całego poziomu (\(P^{\min}_{\text{poziom}}\)) jest sumą minimalnych punktów wymaganych do zaliczenia każdego z działów:
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\begin{equation}
2025-02-08 10:13:08 +01:00
P^{\min}_{\text{poziom}} = \sum_{k=1}^{N_{\text{działa}}} P^{\min}_{\text{dział}_k},
\label{eq:min_punkty_poziom}
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\end{equation}
2025-02-08 10:13:08 +01:00
gdzie:
\begin{itemize}[noitemsep]
\item \(P^{\min}_{\text{poziom}}\) oznacza minimalną liczbę punktów wymaganą do zaliczenia całego poziomu,
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item \(N_{\text{dział}}\) to liczba działów w ramach poziomu,
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item \(P^{\min}_{\text{dział}_k}\) to minimalna liczba punktów wymagana do zaliczenia \(k\)-tego działu, określona wzorem (\ref{eq:pmin}).
\end{itemize}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item Warunek ten gwarantuje, że \textbf{ocenie podlega minimalna liczba punktów}, która jest niezbędna do potwierdzenia realizacji wymagań edukacyjnych na danym poziomie zgodnie z \textbf{PP}\footnotemark[2].
\begin{longenum}
\item Minimalna liczba punktów (\(P^{\min}_{\text{poziom}}\)) stanowi progowy wymóg, który musi być spełniony w każdym dziale, aby zapewnić pełną realizację treści programowych.
\item Realizacja tego progu w każdym dziale jest warunkiem koniecznym dla uznania, że uczeń osiągnął cele edukacyjne na danym poziomie.
\item Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych (np. zadania, testy, projekty) muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić ocenę realizacji zarówno \textbf{Wymagań Szczegółowych}, jak i \textbf{Wymagań Ogólnych}, zgodnie z zasadami określonymi w \textbf{PP}\footnotemark[2].
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania na poziomie (\(P^{\text{sum}}_{\text{poziom}}\)) jest sumą maksymalnych punktów za wszystkie zadania we wszystkich działach:
\begin{equation}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
P^{\text{max}}_{\text{poziom}} = \sum_{k=1}^{N_{\text{dział}}} P^{\text{max}}_{\text{dział}_k},
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\label{eq:max_punkty_poziom}
\end{equation}
gdzie:
\begin{itemize}[noitemsep]
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item \(P^{\text{max}}_{\text{poziom}}\) oznacza całkowitą liczbę punktów możliwych do uzyskania na danym poziomie,
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\item \(N_{\text{działa}}\) to liczba działów w ramach poziomu,
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\item \(P^{\text{max}}_{\text{dział}_k}\) to maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w \(k\)-tym dziale, określona wzorem (\ref{eq:punktacja_dzial_max}).
2025-02-08 10:13:08 +01:00
\end{itemize}
2025-02-08 10:43:43 +01:00
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-02-08 11:13:34 +01:00
% -----------------------
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\newpage
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\section{Przeliczenie Punktów na Oceny}
2025-02-01 17:54:19 +01:00
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\paragraf{Ocena za Zadanie}
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-08 11:13:34 +01:00
\item Ocena za zadanie, które wchodzi w skład każdej formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych określonych w~\textbf{Wymaganiach Ogólnych (WO)}, ustalana jest na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów (\(P_{\text{zdobyte}}\)) w~stosunku do maksymalnej liczby punktów (\(P_{\text{max}}\)):
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\begin{equation}
\% = \frac{P_{\text{zdobyte}}}{P_{\text{max}}} \times 100\%.
\label{eq:procent_zadanie}
\end{equation}
2025-02-08 11:13:34 +01:00
\item Wartości progów procentowych zostały określone w~\textbf{Wymaganiach Ogólnych (WO)} i~mają charakter obowiązkowy dla wszystkich form sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
\end{longenum}
\paragraf{Ocena z Formy Sprawdzania Wiedzy}
\begin{longenum}
\item Ocena z formy sprawdzania wiedzy ustalana jest jako średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z poszczególnych zadań wchodzących w skład tej formy:
\begin{equation}
O_{\text{forma}} = \frac{\sum_{k=1}^{N_{\text{zad}}} O_{\text{zad}_k}}{N_{\text{zad}}},
\label{eq:ocena_forma}
\end{equation}
gdzie:
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\begin{itemize}[noitemsep]
2025-02-08 11:13:34 +01:00
\item \(O_{\text{forma}}\) oznacza ocenę końcową z danej formy sprawdzania wiedzy,
\item \(N_{\text{zad}}\) to liczba zadań wchodzących w skład formy sprawdzania wiedzy,
\item \(O_{\text{zad}_k}\) to ocena uzyskana za \(k\)-te zadanie w ramach tej formy.
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\end{itemize}
2025-02-08 11:13:34 +01:00
\item Ocena z formy sprawdzania wiedzy jest przypisywana zgodnie z progami procentowymi określonymi w~\textbf{Wymaganiach Ogólnych (WO)}.
\item Ocena z formy sprawdzania wiedzy stanowi pośrednie ogniwo między oceną za poszczególne zadania a oceną za cały dział.
2025-02-08 08:30:35 +01:00
\end{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-11 06:05:57 +01:00
% \paragraf{Ocena za Dział}
% \begin{longenum}
% \item Ocena za dział jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z form sprawdzania wiedzy, w skład których wchodziły zadania z danego działu:
% \begin{equation}
% O_{\text{dział}} = \frac{\sum_{k=1}^{N_{\text{form}}} O_{\text{form}_k}}{N_{\text{form}}},
% \label{eq:ocena_dzial}
% \end{equation}
% gdzie:
% \begin{itemize}[noitemsep]
% \item \(O_{\text{dział}}\) oznacza ocenę końcową za dany dział,
% \item \(N_{\text{form}}\) to liczba form sprawdzania wiedzy przeprowadzonych w ramach działu,
% \item \(O_{\text{form}_k}\) to ocena uzyskana z \(k\)-tej formy sprawdzania wiedzy.
% \end{itemize}
% \item Ocena za dział jest przypisywana zgodnie z progami procentowymi określonymi w~\textbf{Wymaganiach Ogólnych (WO)}.
% \end{longenum}
% \paragraf{Ocena za Poziom Nauczania}
% \begin{longenum}
% \item Ocena za poziom nauczania ustalana jest jako średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wszystkich działów wchodzących w skład tego poziomu:
% \begin{equation}
% O_{\text{poziom}} = \frac{\sum_{k=1}^{N_{\text{dział}}} O_{\text{dział}_k}}{N_{\text{dział}}},
% \label{eq:ocena_poziom}
% \end{equation}
% gdzie:
% \begin{itemize}[noitemsep]
% \item \(O_{\text{poziom}}\) oznacza ocenę końcową za dany poziom nauczania,
% \item \(N_{\text{dział}}\) to liczba działów wchodzących w skład poziomu,
% \item \(O_{\text{dział}_k}\) to ocena uzyskana za \(k\)-ty dział.
% \end{itemize}
% \item Ocena za poziom nauczania jest przypisywana zgodnie z progami procentowymi określonymi w~\textbf{Wymaganiach Ogólnych (WO)}.
% \item Ocena za poziom nauczania stanowi syntezę osiągnięć ucznia na danym etapie edukacyjnym i odzwierciedla ogólne opanowanie materiału objętego tym poziomem.
% \end{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-08 08:30:35 +01:00
% -------------------------------
%--------------------------------
% \paragraf{Punktowanie zadania}
% \begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-08 08:30:35 +01:00
% \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru:
% \begin{equation}
% \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\%
% \label{wzor:procent}
% \end{equation}
% gdzie:
% \begin{longenum}
% \item \(p_i\) liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania,
% \item \(P_i\) maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania.
% \end{longenum}
% \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów.
% \end{longenum}
% \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania.
% \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach.
% \end{longenum}
% \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania.
% \end{longenum}
2025-02-01 17:54:19 +01:00
%------------------------------------
2025-01-31 00:59:28 +01:00
%------------------------------------
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\newpage
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\section{Wymagania ogólne i szczegółowe}
\paragraf{Cel i zakres wymagań ogólnych i szczegółowych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Cel:} Zapewnienie jasnych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć uczniów
2025-02-01 21:35:32 +01:00
z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczania} liceum ogólnokształcącego,
2025-01-31 01:50:21 +01:00
zgodnie z \textbf{Podstawą Programową}\footnotemark[2] i~\textbf{Rozkładem Materiału}\footnotemark[3].
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając:
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}.
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach~każdego działu.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Wymagania ogólne}
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\item \textbf{Identyfikacja Wymagań Ogólnych} W~tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań, która stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\end{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\input{tables/wo}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\paragraf{Wymagania szczegółowe}
\begin{longenum}
\item \textbf{Identyfikacja Wymagań Szczegółowych Dział: Liczby Rzeczywiste} W~tabeli~\ref{tab:lr} zamieszczono wykaz szczegółowych wymagań odnoszących się do działu „Liczby Rzeczywiste”, który stanowi integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
2025-02-01 21:35:32 +01:00
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\end{longenum}
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\input{tables/ws}
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\newpage
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\section*{Rozkład Wymagań Ogólnych}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\paragraf{Prezentacja rozkładu}
\begin{longenum}
\item \textbf{Rozkład Wymagań Ogólnych Dział: \textit{Liczby Rzeczywiste}} W tabeli~\ref{tab:lr} przedstawiono rozkład wymagań ogólnych, stanowiących integralną część wytycznych określonych w~\textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2], przyporządkowanych do wymagań szczegółowych w obrębie działu \textit{Liczby Rzeczywiste}.
\end{longenum}
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\input{tables/liczby_rzeczywiste}
2025-02-07 13:07:41 +01:00
\newpage
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\section{Postanowienia końcowe}
\paragraf{Zasady obowiązywania}
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{poziom}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\item Szczegółowe Ocenianie (SO) jest zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawą programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[2].
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (WO), stanowiącym integralną część Statutu Szkoły\footnotemark[1].
\item Obowiązującymi \textbf{przepisami prawa oświatowego}\footnotemark[4].
\end{longenum}
\item Dokument może być aktualizowany zgodnie z nowelizacją przepisów prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
2025-02-01 23:40:15 +01:00
\end{longenum}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\paragraf{Postanowienia końcowe}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do pełnej informacji na temat zasad oceniania określonych w~niniejszym dokumencie.
\item Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasad oceniania zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~SO.
\item W~przypadku wątpliwości interpretacyjnych związanych z~ocenianiem, decyzje podejmuje nauczyciel przedmiotu w~porozumieniu z~zespołem przedmiotowym.
\item Niniejsze zasady wchodzą w~życie z~dniem zatwierdzenia przez dyrektora szkoły i~obowiązują do momentu wprowadzenia ich nowelizacji.
\end{longenum}
\begin{flushright}
\textbf{Nauczyciele zespołu przedmiotowego:} \\
\vspace{2em} % Miejsce na podpisy
\rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu pierwszego nauczyciela \\
\textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em]
\rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu drugiego nauczyciela \\
\textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em]
\rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu trzeciego nauczyciela (opcjonalnie) \\
\textit{(podpis nauczyciela)}
\end{flushright}
2025-02-01 23:40:15 +01:00
%------------------------------------------------------------
%-------------------------------------------------------
% \section{Statystyka rozkładu wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych}
% \subsection{Wprowadzenie}
% W tym rozdziale przedstawiono statystyczną analizę rozkładu \textbf{wymagań ogólnych} (WO) w odniesieniu do \textbf{wymagań szczegółowych} (WS) w ramach działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}. Analiza ta ma na celu określenie, jak często poszczególne wymagania ogólne są powiązane z wymaganiami szczegółowymi oraz jakie są ich wagi punktowe.
% \subsection{Metodyka}
% 1. \textbf{Identyfikacja wymagań}:
% \begin{itemize}
% \item Wymagania ogólne (WO) zostały zdefiniowane w podstawie programowej (PP) i przypisane do działu \textbf{Liczby Rzeczywiste}.
% \item Wymagania szczegółowe (WS) zostały przypisane do poszczególnych wymagań ogólnych na podstawie ich treści i zakresu.
% \end{itemize}
% 2. \textbf{Punktacja}:
% \begin{itemize}
% \item Każdemu wymaganiu szczegółowemu przypisano wagę punktową \( w_{s_i} \), gdzie \( i \) oznacza numer wymagania szczegółowego.
% \item Każdemu wymaganiu ogólnemu przypisano wagę punktową \( w_{o_j} \), gdzie \( j \) oznacza numer wymagania ogólnego.
% \end{itemize}
% 3. \textbf{Analiza statystyczna}:
% \begin{itemize}
% \item Obliczono, ile razy każde wymaganie ogólne jest powiązane z wymaganiami szczegółowymi.
% \item Obliczono łączną liczbę punktów przypisaną do każdego wymagania ogólnego na podstawie wzoru:
% \[
% P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \right)
% \]
% gdzie:
% \begin{itemize}
% \item \( N_{W_S} \) liczba wymagań szczegółowych,
% \item \( N^i_{W_O} \) liczba wymagań ogólnych powiązanych z \( i \)-tym wymaganiem szczegółowym.
% \end{itemize}
% \end{itemize}
% 4. \textbf{Minimalna liczba punktów}:
% \begin{itemize}
% \item Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) została obliczona na podstawie wzoru:
% \[
% P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\}
% \]
% gdzie \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego.
% \end{itemize}
% \subsection{Wyniki analizy}
% \subsubsection{Łączna liczba punktów \( P_{\text{sum}} \)}
% Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego:
% \begin{itemize}
% \item \textbf{WS1}:
% \[
% w_{s_1} \times \sum_{j=1}^{N^1_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
% \]
% \item \textbf{WS2}:
% \[
% w_{s_2} \times \sum_{j=1}^{N^2_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2
% \]
% \item \textbf{WS3}:
% \[
% w_{s_3} \times \sum_{j=1}^{N^3_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
% \]
% \item \textbf{WS4}:
% \[
% w_{s_4} \times \sum_{j=1}^{N^4_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1 + 1) = 2
% \]
% \item \textbf{WS5}:
% \[
% w_{s_5} \times \sum_{j=1}^{N^5_{W_O}} w_{o_j} = 1 \times (1) = 1
% \]
% \end{itemize}
% \textbf{Łączna liczba punktów}:
% \[
% P_{\text{sum}} = 1 + 2 + 1 + 2 + 1 = 7
% \]
% \subsubsection{Minimalna liczba punktów \( P_{\min} \)}
% Obliczenia dla każdego wymagania szczegółowego:
% \begin{itemize}
% \item \textbf{WS1}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
% \[
% w_{s_1} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS2}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
% \[
% w_{s_2} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS3}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} (\( w_{o_2} = 1 \)):
% \[
% w_{s_3} \times w_{o_2} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS4}: Wybieramy \textbf{Sprawność rachunkową} (\( w_{o_1} = 1 \)):
% \[
% w_{s_4} \times w_{o_1} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \item \textbf{WS5}: Wybieramy \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} (\( w_{o_3} = 1 \)):
% \[
% w_{s_5} \times w_{o_3} = 1 \times 1 = 1
% \]
% \end{itemize}
% \textbf{Minimalna liczba punktów}:
% \[
% P_{\min} = 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 5
% \]
% \subsection{Tabele wyników}
% \subsubsection{Tabela powiązań wymagań ogólnych i szczegółowych}
% \begin{table}[h!]
% \centering
% \begin{tabular}{|c|c|c|c|c|}
% \hline
% \textbf{Wymaganie Szczegółowe (WS)} & \textbf{Powiązane Wymagania Ogólne (WO)} & \textbf{Waga WS (\( w_{s_i} \))} & \textbf{Waga WO (\( w_{o_j} \))} & \textbf{Punkty} \\
% \hline
% WS1: Wykonywanie działań na liczbach rzeczywistych & Sprawność rachunkowa & 1 & 1 & 1 \\
% \hline
% WS2: Rozwiązywanie równań liniowych & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\
% \hline
% WS3: Interpretowanie danych statystycznych & Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 & 1 \\
% \hline
% WS4: Stosowanie własności pierwiastków & Sprawność rachunkowa, Rozumowanie i argumentacja & 1 & 1, 1 & 2 \\
% \hline
% WS5: Tworzenie wykresów funkcji & Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 & 1 \\
% \hline
% \end{tabular}
% \caption{Powiązania wymagań szczegółowych z wymaganiami ogólnymi}
% \label{tab:powiazania}
% \end{table}
% \subsubsection{Tabela rozkładu wymagań ogólnych}
% \begin{table}[h!]
% \centering
% \begin{tabular}{|c|c|c|}
% \hline
% \textbf{Wymaganie Ogólne (WO)} & \textbf{Liczba powiązań z WS} & \textbf{Suma punktów} \\
% \hline
% Sprawność rachunkowa & 3 & 5 \\
% \hline
% Wykorzystanie i tworzenie informacji & 1 & 1 \\
% \hline
% Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji & 1 & 1 \\
% \hline
% Rozumowanie i argumentacja & 2 & 4 \\
% \hline
% \end{tabular}
% \caption{Rozkład wymagań ogólnych w wymaganiach szczegółowych}
% \label{tab:rozklad}
% \end{table}
% \subsection{Interpretacja wyników}
% 1. \textbf{Łączna liczba punktów} \( P_{\text{sum}} = 7 \):
% \begin{itemize}
% \item Oznacza to, że pełne zrealizowanie działu \textbf{Liczby Rzeczywiste} wymaga zdobycia 7 punktów.
% \item Największy wkład mają wymagania szczegółowe \textbf{WS2} i \textbf{WS4}, które są powiązane z dwoma wymaganiami ogólnymi.
% \end{itemize}
% 2. \textbf{Minimalna liczba punktów} \( P_{\min} = 5 \):
% \begin{itemize}
% \item Oznacza to, że uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział.
% \item Minimalna liczba punktów jest osiągana poprzez realizację jednego wymagania ogólnego dla każdego wymagania szczegółowego.
% \end{itemize}
% 3. \textbf{Rozkład wymagań ogólnych}:
% \begin{itemize}
% \item \textbf{Sprawność rachunkowa} jest najczęściej powiązana z wymaganiami szczegółowymi (3 powiązania).
% \item \textbf{Rozumowanie i argumentacja} ma 2 powiązania, co wskazuje na jej istotność w dziale.
% \item \textbf{Wykorzystanie i tworzenie informacji} oraz \textbf{Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji} mają po 1 powiązaniu.
% \end{itemize}
% \subsection{Wnioski}
% 1. \textbf{Priorytety w nauczaniu}:
% \begin{itemize}
% \item Największy nacisk należy położyć na \textbf{sprawność rachunkową} i \textbf{rozumowanie oraz argumentację}, ponieważ są one najczęściej powiązane z wymaganiami szczegółowymi.
% \item Wymagania związane z \textbf{wykorzystaniem informacji} i \textbf{interpretacją reprezentacji} mają mniejszą wagę, ale są niezbędne do pełnego zrozumienia zagadnień.
% \end{itemize}
% 2. \textbf{Minimalne wymagania}:
% \begin{itemize}
% \item Uczeń musi zdobyć co najmniej 5 punktów, aby zaliczyć dział. Oznacza to, że może pominąć realizację niektórych wymagań szczegółowych, ale musi zrealizować przynajmniej jedno wymaganie ogólne dla każdego wymagania szczegółowego.
% \end{itemize}
% 3. \textbf{Optymalizacja nauczania}:
% \begin{itemize}
% \item Nauczyciel może skupić się na wymaganiach szczegółowych, które są powiązane z większą liczbą wymagań ogólnych, aby maksymalizować efektywność nauczania.
% \end{itemize}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
---
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciel, uwzględniając potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, zobowiązany jest do zapewnienia
% realizacji wszystkich powyższych wymagań szczegółowych w ramach programu nauczania przewidzianego
% w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego na poziomie podstawowym.
% \item Niniejsze wymagania stanowią uszczegółowienie podstawy programowej i są podstawą do
% formułowania \textbf{przedmiotowych zasad oceniania}, w szczególności \emph{Szczegółowego Oceniania (SO)}
% z matematyki, określającego kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych.
% \end{longenum}
% \end{customenum}
2025-02-07 20:03:18 +01:00
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{document}
% Liczby rzeczywiste
% Wyrażenia algebraiczne
% Równania i nierówności
% Funkcje
% Trygonometria
% Planimetria
% Geometria analityczna