so/doc/main.tex

591 lines
27 KiB
TeX
Raw Normal View History

2025-01-31 00:59:28 +01:00
% \documentclass[a4paper,12pt]{article}
\documentclass[a4paper,12pt]{article} % Document class must come first
% \usepackage[margin=2cm]{geometry} % Set all margins to 2cm
\usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry}
\newcounter{paragraf}
\newcommand{\paragraf}[1]{%
\stepcounter{paragraf}
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
%
}
\usepackage{longtable}
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\usepackage[table]{xcolor}
% \usepackage{pdflscape}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\usepackage{amsmath}
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\usepackage{ulem}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
% ----------------------------- %
% Podstawowa polonizacja %
% ----------------------------- %
\usepackage[utf8]{inputenc} % Kodowanie UTF-8
\usepackage[T1]{fontenc} % Kodowanie fontów (polskie ogonki)
\usepackage[polish]{babel} % Ustawienia języka polskiego
\usepackage{lmodern} % Font Latin Modern
% \usepackage[margin=2.5cm]{geometry} % Marginesy 2.5 cm
% Ulepszona mikrotypografia
\usepackage{microtype}
% Pakiet do kolorowania tekstu
\usepackage{xcolor}
% ----------------------------------- %
% Nagłówki/stopki: pakiet fancyhdr %
% ----------------------------------- %
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{} % Wyczyść nagłówki i stopki
\fancyhf{} % Wyczyść wszystkie pola nagłówka i stopki
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\fancyhead[L]{\textbf{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} % Lewa strona nagłówka: tytuł dokumentu
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\fancyhead[C]{--~\thepage~--} % Środek nagłówka: numer strony
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}} % Prawa strona nagłówka: dodatkowe informacje
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} % Linia w nagłówku o grubości 1pt
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Brak linii w stopce
% ----------------------------- %
% Pakiet enumitem i styl %
% ----------------------------- %
\usepackage{enumitem}
\usepackage{hyperref} % Pakiet do obsługi linków
% Define a new list environment
\newlist{longenum2}{enumerate}{2}
% Adjust the first level: Ensure it fits within page width
\setlist[longenum2,1]{
label=\arabic*., % Etykieta: "ust. 1."
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation for item content
align=left % Align the label to the left
}
% Second level: Adjust similarly
\setlist[longenum2,2]{
label=\arabic*), % Label format: "1.", "2.", etc.
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation
align=left % Align label to the left
}
% Import necessary packages
\usepackage{enumitem}
% Define a new list environment
\newlist{longenum}{enumerate}{7}
% Adjust the first level: Ensure it fits within page width
\setlist[longenum,1]{
label=\textbf{\arabic*}, % Etykieta: "ust. 1."
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width
labelsep=0.5em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation for item content
align=left % Align the label to the left
}
% Second level: Adjust similarly
\setlist[longenum,2]{
label=\arabic*., % Label format: "1.", "2.", etc.
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
itemindent=0em, % No additional indentation
align=left % Align label to the left
}
% Third level
\setlist[longenum,3]{
label=\arabic*), % Label format: "1)", "2)", etc.
leftmargin=2em, % Increase indentation for clarity
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
% Fourth level
\setlist[longenum,4]{
label=\alph*., % Label format: "a.", "b.", etc.
leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
% Fifth level
\setlist[longenum,5]{
label=\alph*), % Label format: "a)", "b)", etc.
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
% Sixth level
\setlist[longenum,6]{
label=\textbullet, % Label format: Bullet symbol
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
% Seventh level
\setlist[longenum,7]{
label=--, % Label format: Dash symbol
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
% Custom configuration for lists with § and specified spacing
\newlist{customenum}{enumerate}{1}
\setlist[customenum,1]{
label=\textbf{\S~\arabic*}, % Bold § and number
leftmargin=4em, % Indentation from the left margin
labelsep=0.5em, % Space between the label and the text
align=left, % Align label to the left
itemsep=0.5em, % Space between items
parsep=0em % No additional paragraph space
}
%
% ----------------------------- %
% Nagłówki sekcji %
% ----------------------------- %
\usepackage{titlesec}
\titleformat{\section}
{\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{Rozdział \thesection}{1em}{}
\titleformat{\subsection}
{\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{}
% % Konfiguracja nagłówków
% \fancyhf{}
% \fancyhead[L]{\textbf{Wewnątrzszkolne Oceniania}}
% \fancyhead[C]{-- \thepage\ --}
% \fancyhead[R]{\textbf{Załącznik Nr 2}}
% \fancyfoot{}
% Tytuł i odniesienia
\usepackage{titlesec}
\titleformat{\section}
{\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{}
\titleformat{\subsection}
{\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{}
% Dodatkowe pakiety dla niestandardowego formatowania
\usepackage{xcolor}
\usepackage{sectsty}
\sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont}
\definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211}
\definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0}
\definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
% Definiujemy nowy skrót, który pozwoli odwoływać się do numeru przypisu:
% \newcommand{\footref}[1]{\textsuperscript{\ref{#1}}}
\begin{document}
% Wyłącz na moment fancyhdr, aby strona tytułowa nie miała nagłówka/stopki
% \thispagestyle{empty}
\thispagestyle{fancy}
% \begin{center}
% \textbf{Załącznik Nr 2}\\[0.5em]
% \textbf{do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach}\\[3em]
% {\Large \textbf{WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA}}\\[1em]
% w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach
% \end{center}
% Wyłączenie nagłówków na pierwszej stronie
% \thispagestyle{plain}
% Główna treść
\begin{flushright}
Zespołu Szkół Licealnych \\
im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\end{flushright}
\vspace{1em}
\vspace{5em}
\begin{center}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
{\Large \textbf{SZCZEGÓŁOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em]
\textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzonym}, \textcolor{poziom}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em]
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{center}
\vspace{5em}
System oceniania opracowany w oparciu o:
\begin{enumerate}[noitemsep]
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\item Wewnątrzszkolne Ocenianie\footnotemark[1] jako Załącznik do Statutu Szkoły.
\item Podstawę programową\footnotemark[2].
\item Rozkład materiału\footnotemark[3].
\item Rozporządzenie\footnotemark[4] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
\item Ustawę\footnotemark[5] \emph{Prawo oświatowe}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\end{enumerate}
2025-02-01 12:53:05 +01:00
\footnotetext[1]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.}
\footnotetext[2]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych, takich jak licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe II stopnia.}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[2].}
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\footnotetext[4]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w~sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 z późn. zm.).}
\footnotetext[5]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{flushright}
\begin{minipage}{0.25\textwidth} % Szerokość na 25% strony
\raggedright % Wyrównanie tekstu do lewej wewnątrz minipage
\textit{Autorzy:}\\[0.5em] % Dodanie odstępu pod tytułem
\hspace{1em}M. Markiewicz\\ % Wcięcie dla pierwszego nazwiska
\hspace{1em}J. Góra % Wcięcie dla drugiego nazwiska
\end{minipage}
\end{flushright}
\thispagestyle{fancy}
%--------------------------------
\newpage
\tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści
\newpage
\section{Postanowienia ogólne}
%-----------------------------------------
% § 1
%-----------------------------------------
\paragraf{Cel i zakres Szczegółowego Oceniania (SO)}
\begin{longenum}
\item \textbf{Cel główny:} Zapewnienie klarownych i jednolitych zasad oceniania
osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodnie z~Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (\textbf{WO}).
\item \textbf{Cele szczegółowe:}
\begin{longenum}
\item Ujednolicenie wymagań edukacyjnych oraz sposobów sprawdzania wiedzy.
\item Zapewnienie przejrzystości kryteriów oceniania dla uczniów i rodziców (prawnych opiekunów).
\item Umożliwienie rzetelnej ewaluacji postępów uczniów i wspomaganie ich rozwoju.
\end{longenum}
\item \textbf{Zakres obowiązywania:}
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Niniejsze zasady dotyczą \textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczaniu} w~\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
% \item SO jest ściśle powiązane z \emph{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)}
% oraz \emph{Statutem Szkoły} i nie może być z nimi sprzeczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
%-----------------------------------------
%-----------------------------------------
% § 2
%-----------------------------------------
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\paragraf{Szczegółowe Ocenianie obejmuje:}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\item Wymagania ogólne i~szczegółowe, wynikające z~podstawy programowej \textbf{PP}\footnotemark[2].
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Punktację wymagań oraz określenie minimalnej liczby punktów, które zapewniają realizację wymagań edukacyjnych, zgodnie z~rozkładem materiału (\textbf{RM\footnotemark[3]}), w~którym przypisano działy z (\textbf{PP}\footnotemark[2]) do \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\item Zakres stosowania progów procentowych i~sposób ich przeliczania na oceny.
% \item Sposoby i formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.).
% \item Sposób uwzględniania opinii/orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej w ocenianiu.
% \item Zasady gromadzenia informacji o postępach uczniów i formułowania ocen semestralnych/końcowych.
\end{longenum}
%--------------------------------
\section{Punktacja wymagań i minimalna liczba punktów}
\paragraf{Cel i zakres punktacji wymagań i minimalnej liczby punktów}
\begin{longenum}
\item Celem tak ustalonej punktacji jest \textbf{określenie wagi poszczególnych wymagań}
w procesie oceniania oraz zapewnienie \emph{rzetelnego} odniesienia do treści programowych. %wynikających z podstawy programowej.
\item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(\,(P_{\min})\) ustala się w celu wyznaczenia
2025-02-01 21:35:32 +01:00
progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z \textbf{PP}\footnotemark[2] dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania} w~zadanym zakresie,
2025-01-31 01:50:21 +01:00
przy założeniu, że zostają spełnione wszystkie:
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{itemize}[noitemsep]
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\item \textbf{Wymagania Szczegółowe}.
\item \textbf{Wymagania Ogólne}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
% \item nie dochodzi do \textbf{wielokrotnego naliczania} tego samego WO, nawet jeśli jest ono powiązane z kilkoma WS.
\end{itemize}
\end{longenum}
\paragraf{Punktacja wymagań}
\begin{longenum}
\item Każdemu \textbf{Wymaganiu Szczegółowemu} (oznaczonemu indeksem \(i\)) przypisuje się
\textbf{wagę punktową} \(w_{s_i}\), przy czym minimalna wartość tej wagi wynosi 1.
\item Każdemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} (oznaczonemu indeksem \(j\)) przypisuje się
\textbf{wagę punktową} \(w_{o_j}\), przy czym minimalna wartość tej wagi wynosi 1.
\item \textbf{Łączna liczba punktów} przysługujących danemu działowi określonemu w~\textbf{PP}\footnotemark[2], uwzględniająca wszystkie powiązania
między Wymaganiami Szczegółowymi i Wymaganiami Ogólnymi, obliczana jest według następującej formuły:
% \begin{equation}
% P_{\text{sum}}
% =
% \sum_{i=1}^{N_{W_S}}
% \Bigl(
% w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j}
% \Bigr),
% \label{wzor:punktacja}
% \end{equation}
% gdzie:
% \begin{itemize}[noitemsep]
% \item \(N_{W_S}\) oznacza całkowitą liczbę Wymagań Szczegółowych w danym dziale,
% \item \(N^i_{W_O}\) oznacza liczbę Wymagań Ogólnych powiązanych z \(i\)-tym Wymaganiem Szczegółowym.
% \end{itemize}
\begin{equation}
P_{\text{sum}} = \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \Bigl( w_{s_i} \times \sum_{j=1}^{N^i_{W_O}} w_{o_j} \Bigr)
\label{wzor:punktacja}
\end{equation}
gdzie:
\begin{itemize}[noitemsep]
\item \(N_{W_S}\) oznacza całkowitą liczbę Wymagań Szczegółowych w~danym dziale,
\item \(N^i_{W_O}\) oznacza liczbę Wymagań Ogólnych powiązanych z~\(i\)-tym Wymaganiem Szczegółowym,
\item \(N^i_{W_O} \geq 1\) dla każdego \(i\).
\end{itemize}
{\small
2025-01-31 01:50:21 +01:00
\textbf{Uwaga:} Wzór (\ref{wzor:punktacja}) służy do określenia \emph{całkowitej} liczby punktów możliwej
2025-01-31 00:59:28 +01:00
do uzyskania za pełne zrealizowanie danego działu, z uwzględnieniem konkretnych
powiązań pomiędzy Wymaganiami Szczegółowymi i Wymaganiami Ogólnymi.
}
\item Celem tak ustalonej punktacji jest określenie wagi poszczególnych wymagań edukacyjnych
2025-02-01 21:35:32 +01:00
w~procesie oceniania osiągnięć edukacyjnych.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\item \textbf{Punktacja} przypisana poszczególnym działom oraz łączna liczba punktów
\(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\), obliczona zgodnie ze wzorem~(\ref{wzor:punktacja}),
znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}.
\end{longenum}
\paragraf{Ustalanie minimalnej liczby punktów}
\begin{longenum}
\item \textbf{Minimalną liczbę punktów} \(P_{\min}\) opisaną wzorem (\ref{eq:pmin}) ustala się w celu wyznaczenia
progu \emph{pełnej realizacji} wymaganych treści wynikających z~\textbf{PP}\footnotemark[2].
\begin{equation}
P_{\min} = \min \left\{ \sum_{i=1}^{N_{W_S}} \left( w_{s_i} \times w_{o_j(i)} \right) \right\}
\label{eq:pmin}
\end{equation}
Gdzie:
\begin{itemize}
\item \( P_{\min} \) to minimalna wartość całkowitej punktacji,
\item \( N_{W_S} \) to liczba wymagań szczegółowych,
\item \( w_{s_i} \) to waga \( i \)-tego wymagania szczegółowego,
\item \( w_{o_j(i)} \) to waga wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego,
\item \( j(i) \) to indeks wybranego wymagania ogólnego dla \( i \)-tego wymagania szczegółowego.
\end{itemize}
\begin{equation}
\forall i \in \{1, \dots, N_{W_S}\}, \quad \exists j(i) \in \{1, \dots, N_{W_O}^i\}
\label{eq:warunek}
\end{equation}
Warunek określony wzorem (\ref{eq:warunek}) zapewnia, że dla każdego wymagania szczegółowego wybrane jest dokładnie jedno wymaganie ogólne, a jednocześnie wszystkie wymagania są zrealizowane.
\textbf{Uwaga:} W przypadku, gdy każdemu Wymaganiu Szczegółowemu i Ogólnemu przypisuje się \textbf{1~punkt}, wówczas minimalna liczba punktów \( P_{\min} \) realizujących obowiązkowe wymagania edukacyjne z~podstawy programowej dla danego działu wyraża się wzorem (\ref{eq:min_points}).
\begin{equation}
\label{eq:min_points}
P_{\min} = N_{W_S}
\end{equation}
Gdzie \( N_{W_S} \) oznacza liczbę Wymagań Szczegółowych.
\item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\text{sum}}\bigr)\) realizująca obowiązkowe wymagania zgodnie z \textbf{PP}\footnotemark[2], znajduje się w~\textbf{Rozdziale~1~załącznika~1}.
\end{longenum}
%---------------------------------
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\section{Punktacja zadań}
\paragraf{Cel i zakres punktacji zadań}
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Punktacja zadań, określona niniejszym przepisem, służy do dokonywania oceny osiągnięć edukacyjnych, realizowanych zgodnie z zasadami zawartymi w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu}, opartymi na kryteriach stanowiących integralną część \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania}.
\item Każde zadanie stanowi integralny element systemu oceny, przy czym realizacja co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} przypisanego co najmniej jednemu \textbf{Wymaganiu Ogólnemu} jest warunkiem koniecznym.
\item Ocena zadania ustalana jest na podstawie procentowego udziału punktów zdobytych przez ucznia w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania przy realizacji danego zadania.
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\end{longenum}
\paragraf{Punktowanie zadania}
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}.
\item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania.
\item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego.
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru:
\begin{equation}
\% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\%
\label{wzor:procent}
\end{equation}
gdzie:
\begin{longenum}
\item \(p_i\) liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania,
\item \(P_i\) maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania.
\end{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów:
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item \textbf{Ocena 6 (celująca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów,
\item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów,
\item \textbf{Ocena 4 (dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów,
\item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów,
\item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów,
\item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów.
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\end{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności:
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania.
\item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach.
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\end{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania.
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\end{longenum}
%------------------------------------
2025-01-31 00:59:28 +01:00
%------------------------------------
\section{Wymagania ogólne i szczegółowe}
\paragraf{Cel i zakres wymagań ogólnych i szczegółowych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Cel:} Zapewnienie jasnych i jednolitych zasad oceniania osiągnięć uczniów
2025-02-01 21:35:32 +01:00
z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} na \textcolor{poziom}{1 poziomie nauczania} liceum ogólnokształcącego,
2025-01-31 01:50:21 +01:00
zgodnie z \textbf{Podstawą Programową}\footnotemark[2] i~\textbf{Rozkładem Materiału}\footnotemark[3].
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item \textbf{Zakres:} Wymagania określone w niniejszym dokumencie obowiązują nauczycieli realizujących treści kształcenia z~\textbf{\textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony})}, uwzględniając:
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Działy z \textbf{RM}\footnotemark[3] obszary tematyczne przypisane do pierwszego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}, które wyznaczają strukturę nauczania \textcolor{przedmiot}{matematyki}.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\item Pełną realizację obowiązkowych wymagań edukacyjnych zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnej \textbf{PP}\footnotemark[2], które określają minimalne wymagania do opanowania przez uczniów w ramach każdego działu.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Wymagania ogólne}
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item \textbf{Identyfikacja wymagań} W tabeli~\ref{tab:wo} zamieszczono wykaz ogólnych wymagań dotyczących przedmiotu \textcolor{przedmiot}{Matematyka} (obejmującego \textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}) na \textcolor{poziom}{pierwszym poziomie nauczania}. Wykaz ten sporządzono w oparciu o numerację, która stanowi integralną część wytycznych określonych w \textbf{Podstawie Programowej}\footnotemark[2].
\item \textbf{Przydział punktów} Każdemu z wymagań, stanowiących integralną część niniejszego systemu oceny, przypisano liczbę punktów, ustaloną w sposób niezmienny i jednoznaczny, co stanowi podstawę do przeprowadzenia ilościowej oceny osiągnięć edukacyjnych.
2025-02-01 17:54:19 +01:00
\end{longenum}
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\input{tables/wo}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\paragraf{Wymagania szczegółowe}
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\input{tables/ws}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\section{Przypisane wymagania ogólne do szczegółowych}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
2025-01-31 22:42:44 +01:00
\paragraf{opis}
\begin{longenum}
\item Wymagania ogólne przypisane do wymagań szczegółowych odnoszą się do umiejętności i kompetencji, które uczeń powinien posiadać, aby sprostać wymaganiom szczegółowym. Wymagania ogólne obejmują m.in. sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, interpretowanie reprezentacji matematycznych oraz rozumowanie i argumentację. Każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z jednym lub kilkoma wymaganiami ogólnymi, co pozwala na kompleksowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia.
\end{longenum}
% % \usepackage{graphicx}
% \resizebox{\linewidth}{!}{%
% \begin{longtable}{|p{0.1\textwidth}|p{0.8\textwidth}|p{0.1\textwidth}|}
% \end{longtable}
% }
\input{tables/liczby_rzeczywiste}
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\section{Postanowienia końcowe}
\paragraf{Zasady obowiązywania}
\begin{longenum}
2025-02-01 21:35:32 +01:00
\item Niniejszy dokument określa szczegółowe zasady oceniania uczniów na \textcolor{poziom}{1~poziomie edukacyjnym} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} i~obowiązuje wszystkich nauczycieli oraz uczniów w~Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w~Słubicach.
2025-01-31 00:59:28 +01:00
\item Szczegółowe Ocenianie (SO) jest zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawą programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[2].
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (WO), stanowiącym integralną część Statutu Szkoły\footnotemark[1].
\item Obowiązującymi \textbf{przepisami prawa oświatowego}\footnotemark[4].
\end{longenum}
\item Dokument może być aktualizowany zgodnie z nowelizacją przepisów prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\end{longenum}
\paragraf{Postanowienia końcowe}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do pełnej informacji na temat zasad oceniania określonych w~niniejszym dokumencie.
\item Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania zasad oceniania zgodnie z~wytycznymi zawartymi w~SO.
\item W~przypadku wątpliwości interpretacyjnych związanych z~ocenianiem, decyzje podejmuje nauczyciel przedmiotu w~porozumieniu z~zespołem przedmiotowym.
\item Niniejsze zasady wchodzą w~życie z~dniem zatwierdzenia przez dyrektora szkoły i~obowiązują do momentu wprowadzenia ich nowelizacji.
\end{longenum}
\begin{flushright}
\textbf{Nauczyciele zespołu przedmiotowego:} \\
\vspace{2em} % Miejsce na podpisy
\rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu pierwszego nauczyciela \\
\textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em]
\rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu drugiego nauczyciela \\
\textit{(podpis nauczyciela)} \\[1.5em]
\rule{6cm}{0.4pt} \\ % Linia do podpisu trzeciego nauczyciela (opcjonalnie) \\
\textit{(podpis nauczyciela)}
\end{flushright}
---
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciel, uwzględniając potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, zobowiązany jest do zapewnienia
% realizacji wszystkich powyższych wymagań szczegółowych w ramach programu nauczania przewidzianego
% w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego na poziomie podstawowym.
% \item Niniejsze wymagania stanowią uszczegółowienie podstawy programowej i są podstawą do
% formułowania \textbf{przedmiotowych zasad oceniania}, w szczególności \emph{Szczegółowego Oceniania (SO)}
% z matematyki, określającego kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych.
% \end{longenum}
% \end{customenum}
\end{document}
% Liczby rzeczywiste
% Wyrażenia algebraiczne
% Równania i nierówności
% Funkcje
% Trygonometria
% Planimetria
% Geometria analityczna