po/doc/main.tex
2025-02-06 15:32:35 +01:00

372 lines
16 KiB
TeX
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

% PRZEDMIOTOWE OCENIANIE
% Dokument opracowany na podstawie "Szczegółowego Oceniania z Matematyki"
% (zakres rozszerzony, poziom nauczania: 1)
% Styl i struktura zbliżone do pierwotnego dokumentu.
\documentclass[a4paper,12pt]{article} % Dokument klasy article
\usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry}
% % Liczniki i komendy
% \newcounter{paragraf}
% \newcommand{\paragraf}[1]{%
% \stepcounter{paragraf}
% \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
% }
\newcounter{paragraf}
\newcommand{\paragraf}[1]{%
\stepcounter{paragraf}
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
\label{par:\theparagraf}%
\par
%
}
% Pakiety używane
\usepackage{longtable}
\usepackage[table]{xcolor}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{ulem} % Do przekreśleń
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage{lmodern}
\usepackage{microtype}
\usepackage{xcolor}
\usepackage{fancyhdr}
\usepackage{enumitem}
\usepackage{hyperref} % Linki w dokumencie
\usepackage{titlesec}
\usepackage{sectsty}
% Konfiguracja nagłówków i stopek
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{}
\fancyhead[L]{\textbf{Przedmiotowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}}
\fancyhead[C]{--~\thepage~--}
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}
% Listy wielopoziomowe
\newlist{longenum}{enumerate}{7}
\setlist[longenum,1]{
label=\textbf{\arabic*},
leftmargin=2em,
labelsep=0.5em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,2]{
label=\arabic*.,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,3]{
label=\arabic*),
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,4]{
label=\alph*.,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,5]{
label=\alph*),
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,6]{
label=\textbullet,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
\setlist[longenum,7]{
label=--,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
% Dodatkowe definicje listy
\newlist{customenum}{enumerate}{1}
\setlist[customenum,1]{
label=\textbf{\S~\arabic*},
leftmargin=4em,
labelsep=0.5em,
align=left,
itemsep=0.5em,
parsep=0em
}
% Ustawienia tytułów sekcji
\titleformat{\section}
{\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{}
\titleformat{\subsection}
{\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{}
% Ustawienia fontów sekcji
\sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont}
% Definicje kolorów
\definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0}
\definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211}
\definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0}
\definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255}
\begin{document}
\thispagestyle{fancy}
%----------------------------------------------
% TYTUŁ
%----------------------------------------------
\begin{flushright}
Zespół Szkół Licealnych \\
im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\end{flushright}
\vspace{2em}
\begin{center}
{\Large \textbf{PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em]
\textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em]
\end{center}
\vspace{4em}
\noindent
\begin{enumerate}[noitemsep]
\item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1],
\item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2],
\item Rozkładu materiału\footnotemark[3],
\item Podstawy programowej\footnotemark[4],
\item Rozporządzenia\footnotemark[5] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
\item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}.
\end{enumerate}
\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.}
\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.}
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].}
\footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.}
\footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).}
\footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.}
\vspace{2em}
\begin{flushright}
\begin{minipage}{0.3\textwidth}
\raggedright
\textit{Autorzy:}\\[0.2em]
\hspace{1em} M. Markiewicz\\
\hspace{1em} J. Góra
\end{minipage}
\end{flushright}
\newpage
\tableofcontents
\newpage
%----------------------------------------------
\section{Postanowienia Ogólne}
%----------------------------------------------
\paragraph{Cel i Zakres Działania, Podstawa Prawna, Zgodność oraz Przedmiot i Zakres Regulacji Przedmiotowego Oceniania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Cel:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „\textbf{PO}”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego.
\item \textbf{Podstawa prawna:} \textbf{PO} opiera się na następujących podstawach prawnych:
\begin{longenum}
\item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6],
\item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5].
\end{longenum}
\item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}),
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}),
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
\end{longenum}
\item \textbf{Przedmiot i zakres regulacji:} \textbf{PO} obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa:
\begin{longenum}
\item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów,
\item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych,
\item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,
\item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
\end{longenum}
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Formy i Zasady Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności}
%----------------------------------------------
\paragraph{Przedmiot i Zakres Regulacji Form i Zasad Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności}
\begin{longenum}
\item \textbf{Określenia:} Formy i zasady sprawdzania wiedzy obejmuje aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa:
\begin{longenum}
\item Formy sprawdzania postępów uczniów.
\item Kryteria oceniania poszczególnych form.
\item Progi punktowe i procentowe stosowane w ocenianiu.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów}
\begin{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy):
\begin{longenum}
\item Obejmują większą część materiału programowego (dział lub kilka rozdziałów).
\item Termin i zakres materiału są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Czas trwania dostosowany do ilości zadań i specyfiki zakresu rozszerzonego (zazwyczaj 12 godziny lekcyjne).
\end{longenum}
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item Krótkie formy sprawdzania bieżącej wiedzy (np. zadanie rachunkowe, krótka odpowiedź).
\item Zwykle obejmują materiał z \textbf{ostatnich trzech lekcji} i nie muszą być zapowiadane.
\item Czas trwania: do 1520 minut.
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item Sprawdzanie umiejętności argumentowania, rozumowania, prezentacji rozwiązań.
\item Zakres materiału: bieżące tematy z lekcji, ewentualnie utrwalenie ważnych zagadnień z poprzednich działów.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace domowe} (zadania, projekty, referaty):
\begin{longenum}
\item Mogą przybierać formę pisemną lub ustną (prezentacja).
\item Oceniane za dokładność, poprawność merytoryczną, sposób argumentacji.
\end{longenum}
\item \textbf{Projekty i zadania długoterminowe}:
\begin{longenum}
\item Polegają na wykorzystaniu wiedzy teoretycznej w praktyce (np. projekt statystyczny, geometryczny, tworzenie modelu matematycznego).
\item Termin realizacji ustala nauczyciel, a uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}.
\item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania.
\item \textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów:
\begin{longenum}
\item Poprawność merytoryczna wypowiedzi.
\item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych.
\item Klarowność wywodu.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace domowe, projekty} oceniane są wg kryteriów:
\begin{longenum}
\item Rzetelność i terminowość wykonania.
\item Zgodność z poleceniem.
\item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania).
\item Poprawność matematyczna.
\end{longenum}
\item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Dokumentacja i informacje zwrotne}
%----------------------------------------------
\paragraf{Dokumentowanie ocen}
\begin{longenum}
\item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}.
\item Nauczyciel prowadzący \textbf{matematykę} przechowuje prace pisemne lub udostępnia je uczniom do wglądu, zgodnie z wewnętrznymi procedurami szkoły.
\end{longenum}
\paragraf{Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel udziela \textbf{ustnych i pisemnych informacji zwrotnych} po każdej większej pracy pisemnej, wskazując mocne strony i obszary do poprawy.
\item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do konsultacji z nauczycielem w czasie \textbf{dni otwartych} lub w trakcie \textbf{indywidualnych spotkań} po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Postanowienia końcowe}
%----------------------------------------------
\paragraf{Zasady obowiązywania}
\begin{longenum}
\item Niniejsze Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obowiązuje wszystkich nauczycieli i uczniów realizujących program \textcolor{przedmiot}{matematyki} w \textbf{\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}, \textbf{\textcolor{blue}{poziom 1}}.
\item Dokument pozostaje w zgodzie z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem (SO)} z matematyki,
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} i Statutem Szkoły,
\item \textbf{Rozporządzeniami MEN} w sprawie oceniania i promowania uczniów.
\end{longenum}
\item Zmiany wprowadza się w trybie określonym przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły, z uwzględnieniem \textbf{opinii zespołu nauczycieli matematyki}.
\end{longenum}
\vspace{2em}
\begin{flushright}
\textbf{Zatwierdzam:}\\
\vspace{2em}
\rule{7cm}{0.4pt}\\
\textit{(Dyrektor Szkoły)}
\end{flushright}
\end{document}
% \paragraf{Punktowanie zadania}
% \begin{longenum}
% \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}.
% \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania.
% \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego.
% \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru:
% \begin{equation}
% \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\%
% \label{wzor:procent}
% \end{equation}
% gdzie:
% \begin{longenum}
% \item \(p_i\) liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania,
% \item \(P_i\) maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania.
% \end{longenum}
% \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów.
% \end{longenum}
% \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania.
% \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach.
% \end{longenum}
% \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania.
% \end{longenum}
%------------------------