% PRZEDMIOTOWE OCENIANIE % Dokument opracowany na podstawie "Szczegółowego Oceniania z Matematyki" % (zakres rozszerzony, poziom nauczania: 1) % Styl i struktura zbliżone do pierwotnego dokumentu. \documentclass[a4paper,12pt]{article} % Dokument klasy article \usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry} % % Liczniki i komendy % \newcounter{paragraf} % \newcommand{\paragraf}[1]{% % \stepcounter{paragraf} % \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% % } \newcounter{paragraf} \newcommand{\paragraf}[1]{% \stepcounter{paragraf} \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% \label{par:\theparagraf}% \par % } % Pakiety używane \usepackage{longtable} \usepackage[table]{xcolor} \usepackage{amsmath} \usepackage{ulem} % Do przekreśleń \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage[polish]{babel} \usepackage{lmodern} \usepackage{microtype} \usepackage{xcolor} \usepackage{fancyhdr} \usepackage{enumitem} \usepackage{hyperref} % Linki w dokumencie \usepackage{titlesec} \usepackage{sectsty} % Konfiguracja nagłówków i stopek \pagestyle{fancy} \fancyhf{} \fancyhead[L]{\textbf{Przedmiotowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} \fancyhead[C]{--~\thepage~--} \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}} \renewcommand{\headrulewidth}{1pt} \renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Listy wielopoziomowe \newlist{longenum}{enumerate}{7} \setlist[longenum,1]{ label=\textbf{\arabic*}, leftmargin=2em, labelsep=0.5em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,2]{ label=\arabic*., leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,3]{ label=\arabic*), leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,4]{ label=\alph*., leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,5]{ label=\alph*), leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,6]{ label=\textbullet, leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } \setlist[longenum,7]{ label=--, leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } % Dodatkowe definicje listy \newlist{customenum}{enumerate}{1} \setlist[customenum,1]{ label=\textbf{\S~\arabic*}, leftmargin=4em, labelsep=0.5em, align=left, itemsep=0.5em, parsep=0em } % Ustawienia tytułów sekcji \titleformat{\section} {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{} \titleformat{\subsection} {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} % Ustawienia fontów sekcji \sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} % Definicje kolorów \definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0} \definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211} \definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0} \definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255} \begin{document} \thispagestyle{fancy} %---------------------------------------------- % TYTUŁ %---------------------------------------------- \begin{flushright} Zespół Szkół Licealnych \\ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ \end{flushright} \vspace{2em} \begin{center} {\Large \textbf{PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em] \textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] \end{center} \vspace{4em} \noindent System oceniania opracowany w~oparciu o: \begin{enumerate}[noitemsep] \item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], \item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2], \item Statut Szkoły\footnotemark[3], \item Rozkładu materiału\footnotemark[4] \item Podstawy programowej\footnotemark[5], \item Rozporządzenia\footnotemark[6] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, \item Ustawy\footnotemark[7] \emph{Prawo oświatowe}. \end{enumerate} \footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}, obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach, stanowi uzupełnienie \textcolor{orange}{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}\footnotemark[2] i określa szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} \footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO), stanowiące integralny załącznik do \textcolor{orange}{Statutu Szkoły}\footnotemark[3], reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} \footnotetext[3]{Statut Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach jest podstawowym aktem prawnym regulującym organizację i funkcjonowanie szkoły, określa prawa i obowiązki uczniów, nauczycieli oraz innych członków społeczności szkolnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Pełny tekst Statutu dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej szkoły oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.} \footnotetext[4]{Rozkład materiału z \textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} został opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era i pozostaje zgodny z Podstawą Programową\footnotemark[5].} \footnotetext[5]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.} \footnotetext[6]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).} \footnotetext[7]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.} \vspace{2em} \begin{flushright} \begin{minipage}{0.3\textwidth} \raggedright \textit{Autorzy:}\\[0.2em] \hspace{1em} M. Markiewicz\\ \hspace{1em} J. Góra \end{minipage} \end{flushright} \newpage \tableofcontents \newpage %---------------------------------------------- \section{Postanowienia Ogólne} %---------------------------------------------- \paragraf{Przedmiotowego Oceniania: Cel, Zakres Działania, Podstawa Prawna oraz Zgodność.} \begin{longenum} \item \textbf{Cel:} \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego. \item \textbf{Podstawa Prawna:} \textbf{PO} opiera się na następujących podstawach prawnych: \begin{longenum} \item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. – \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6], \item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5]. \end{longenum} \item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z: \begin{longenum} \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}), \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem}, \item \textbf{Statutem Szkoły}. \end{longenum} \end{longenum} \paragraf{Przedmiot i Zakres Regulacji Przedmiotowego Oceniania} \begin{longenum} \item \textbf{Przedmiot i zakres regulacji:} \textbf{PO} obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa: \begin{longenum} \item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, \item Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych. \item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych, \item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. \end{longenum} \end{longenum} \newpage %---------------------------------------------- \section{Formy i Zasady Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności} %---------------------------------------------- \paragraf{Przedmiot i Zakres Regulacji Form i Zasad Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności} \begin{longenum} \item \textbf{Przedmiot i Zakres Regulacji:} Formy i zasady sprawdzania wiedzy obejmuje aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa: \begin{longenum} \item Formy sprawdzania postępów uczniów. \item Kryteria oceniania poszczególnych form. \item Progi punktowe i procentowe stosowane w ocenianiu. \end{longenum} \end{longenum} %-------------------------- \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \begin{longenum} \item W celu zapewnienia rzetelnego monitorowania postępów w osiągnięciach edukacyjnych uczniów stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, przeprowadzane zgodnie z \textcolor{orange}{ust. [...] WO}: \begin{longenum} \item Prace pisemne, w szczególności prace klasowe, sprawdziany i testy. \item Kartkówki. \item Odpowiedzi ustne. \item Zadania domowe, projekty i inne formy aktywności edukacyjnej. \end{longenum} \item Nauczyciel ma prawo do wyboru form sprawdzania postępów uczniów, dostosowując je do specyfiki przedmiotu, realizowanego materiału oraz indywidualnych potrzeb uczniów, przy zachowaniu zasad określonych w \textbf{WO}. \end{longenum} %---------------- \newpage \section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych} \label{sec:kryteria-ocen} %--- \paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących} \begin{longenum} \item Zgodnie z~\textbf{§~3 ust.~2 pkt~1)~ppkt~b) lit.~i) Szczegółowego Oceniania (SO)}, o~którym mowa w~\ref{par:so-1}, oraz \textbf{§~4 ust.~1 pkt~2) Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}, o~którym mowa w~\ref{wo-2}, \textbf{oceny bieżące} przyznaje się w~oparciu o~\emph{Wymagania Ogólne} oraz \emph{Wymagania Szczegółowe}. \item Przy \emph{ustalaniu wagi punktowej} zadań nauczyciel kieruje się zasadami opisanymi w~\textbf{§~5 ust.~3 pkt~1)~ppkt~c) lit.~ii)~SO} (\ref{par:so-4}), dotyczącymi m.in.\ maksymalnej liczby punktów (\(P_{\max}\)) koniecznych do pełnej realizacji \emph{Wymagań Szczegółowych}. Jednocześnie uwzględnia się \textbf{§~2 ust.~1 pkt~3) WO} (\ref{wo-1}), wskazujący na konieczność proporcjonalnego rozłożenia ocenianych umiejętności. \item \emph{Przeliczanie zdobytych punktów na ocenę bieżącą} odbywa się według progów procentowych zdefiniowanych w~\textbf{§~7 ust.~4 pkt~1) WO} (\ref{wo-3}). W~przypadku gdy forma sprawdzania wiedzy obejmuje \emph{zadania o~różnej wadze} (por.\ \ref{par:so-5}), stosuje się dodatkowo \emph{średnią ważoną}, opisaną w~\ref{par:so-9} \textbf{SO}. \item W~sytuacjach szczególnych (np.~\emph{uzasadniona nieobecność ucznia lub poprawa sprawdzianu}), \textbf{§~9 ust.~2 pkt~3) WO} (\ref{wo-2}) określa sposób postępowania przy \emph{ustalaniu lub poprawie oceny bieżącej}. Równocześnie, zgodnie z~\ref{par:so-10} \textbf{SO}, nauczyciel czuwa, aby uczeń, który podchodzi do poprawy, \emph{wypełnił minimalny próg realizacji Wymagań Ogólnych}. \item Ocena bieżąca powinna zostać \emph{uzupełniona informacją zwrotną} (feedback) w~myśl \textbf{§~3 ust.~1 pkt~1) lit.~a) WO} (\ref{wo-1}), uwzględniając postępy ucznia w~kontekście \ref{par:so-11} \textbf{SO} (tj.~\emph{Oceny za Poziom Nauczania}) i~charakterystykę \emph{Wymagań Szczegółowych} danego działu. \end{longenum} %--- \paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych} \begin{longenum} \item Ocena klasyfikacyjna śródroczna jest ustalana na podstawie wymagań szczegółowych i ogólnych zrealizowanych w pierwszym semestrze, zgodnie z Rozkładem Materiału. \begin{longenum} \item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały omówione na lekcjach w pierwszym semestrze. \item Ocena odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia materiału zrealizowanego w tym okresie. \end{longenum} \item Formy sprawdzania wiedzy są wybierane przez nauczyciela zgodnie z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO) i obejmują: \begin{longenum} \item Prace pisemne (np. prace klasowe, sprawdziany, testy), \item Odpowiedzi ustne, \item Kartkówki, \item Projekty i zadania domowe. \end{longenum} \item Treści zadań w poszczególnych formach sprawdzania są dobrane zgodnie z Szczegółowym Ocenianiem (SO), aby proporcjonalnie realizować wymagania z działów omawianych na lekcjach. \begin{longenum} \item Zadania muszą uwzględniać zarówno wymagania szczegółowe, jak i ogólne dla zrealizowanych działów. \item Minimalna liczba punktów (\(P_{\min}\)) niezbędna do zaliczenia działu jest określona w SO. \end{longenum} \item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań przewidzianych wyłącznie dla drugiego semestru. \item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów (\(P_{\min}\)), stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z WO. \end{longenum} %--- \paragraf{Ocena klasyfikacyjna roczna} \begin{longenum} \item Ocena klasyfikacyjna roczna jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w \textbf{Podstawie Programowej (PP)} i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem Materiału}. \begin{longenum} \item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego. \item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}. \end{longenum} \item Liczba prac pisemnych jest równa liczbie zrealizowanych działów. Każda praca pisemna obejmuje materiał z jednego działu i jest oceniana zgodnie z wymaganiami szczegółowymi i ogólnymi przypisanymi do tego działu. \item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia każdego działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z: \begin{longenum} \item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania szczegółowego (\(w_{s_i}\)), \item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania ogólnego (\(w_{o_j}\)) powiązanego z danym wymaganiem szczegółowym, \item Formuły określonej w równaniu (\ref{eq:pmin}) w Rozdziale~1 Załącznika~1. \end{longenum} \item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z \textbf{Podstawą Programową (PP)}. \end{longenum} %---------------------------------------------- \section{Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,} %---------------------------------------------- %---------------------------------------------- \section{Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi} %---------------------------------------------- %---------------------------------------------- \section{Dokumentacja i informacje zwrotne} %---------------------------------------------- \paragraf{Dokumentowanie ocen} \begin{longenum} \item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}. \item Nauczyciel prowadzący \textbf{matematykę} przechowuje prace pisemne lub udostępnia je uczniom do wglądu, zgodnie z wewnętrznymi procedurami szkoły. \end{longenum} \paragraf{Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców} \begin{longenum} \item Nauczyciel udziela \textbf{ustnych i pisemnych informacji zwrotnych} po każdej większej pracy pisemnej, wskazując mocne strony i obszary do poprawy. \item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do konsultacji z nauczycielem w czasie \textbf{dni otwartych} lub w trakcie \textbf{indywidualnych spotkań} po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. \end{longenum} %---------------------------------------------- \section{Postanowienia końcowe} %---------------------------------------------- \paragraf{Zasady obowiązywania} \begin{longenum} \item Niniejsze Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obowiązuje wszystkich nauczycieli i uczniów realizujących program \textcolor{przedmiot}{matematyki} w \textbf{\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}, \textbf{\textcolor{blue}{poziom 1}}. \item Dokument pozostaje w zgodzie z: \begin{longenum} \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem (SO)} z matematyki, \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} i Statutem Szkoły, \item \textbf{Rozporządzeniami MEN} w sprawie oceniania i promowania uczniów. \end{longenum} \item Zmiany wprowadza się w trybie określonym przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły, z uwzględnieniem \textbf{opinii zespołu nauczycieli matematyki}. \end{longenum} \vspace{2em} \begin{flushright} \textbf{Zatwierdzam:}\\ \vspace{2em} \rule{7cm}{0.4pt}\\ \textit{(Dyrektor Szkoły)} \end{flushright} \end{document} % \paragraf{Punktowanie zadania} % \begin{longenum} % \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}. % \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania. % \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego. % \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru: % \begin{equation} % \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\% % \label{wzor:procent} % \end{equation} % gdzie: % \begin{longenum} % \item \(p_i\) – liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania, % \item \(P_i\) – maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania. % \end{longenum} % \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów: % \begin{longenum} % \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów. % \end{longenum} % \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności: % \begin{longenum} % \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania. % \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach. % \end{longenum} % \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania. % \end{longenum} %------------------------