% PRZEDMIOTOWE OCENIANIE % Dokument opracowany na podstawie "Szczegółowego Oceniania z Matematyki" % (zakres rozszerzony, poziom nauczania: 1) % Styl i struktura zbliżone do pierwotnego dokumentu. \documentclass[a4paper,12pt]{article} % Dokument klasy article \usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry} % Liczniki i komendy \newcounter{paragraf} \newcommand{\paragraf}[1]{% \stepcounter{paragraf} \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% } % Pakiety używane \usepackage{longtable} \usepackage[table]{xcolor} \usepackage{amsmath} \usepackage{ulem} % Do przekreśleń \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage[polish]{babel} \usepackage{lmodern} \usepackage{microtype} \usepackage{xcolor} \usepackage{fancyhdr} \usepackage{enumitem} \usepackage{hyperref} % Linki w dokumencie \usepackage{titlesec} \usepackage{sectsty} % Konfiguracja nagłówków i stopek \pagestyle{fancy} \fancyhf{} \fancyhead[L]{\textbf{Przedmiotowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} \fancyhead[C]{--~\thepage~--} \fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}} \renewcommand{\headrulewidth}{1pt} \renewcommand{\footrulewidth}{0pt} % Listy wielopoziomowe \newlist{longenum}{enumerate}{7} \setlist[longenum,1]{ label=\textbf{\arabic*}, leftmargin=2em, labelsep=0.5em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,2]{ label=\arabic*., leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,3]{ label=\arabic*), leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,4]{ label=\alph*., leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,5]{ label=\alph*), leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, itemindent=0em, align=left } \setlist[longenum,6]{ label=\textbullet, leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } \setlist[longenum,7]{ label=--, leftmargin=2em, labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, align=left } % Dodatkowe definicje listy \newlist{customenum}{enumerate}{1} \setlist[customenum,1]{ label=\textbf{\S~\arabic*}, leftmargin=4em, labelsep=0.5em, align=left, itemsep=0.5em, parsep=0em } % Ustawienia tytułów sekcji \titleformat{\section} {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{} \titleformat{\subsection} {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} % Ustawienia fontów sekcji \sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} % Definicje kolorów \definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0} \definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211} \definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0} \definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255} \begin{document} \thispagestyle{fancy} %---------------------------------------------- % TYTUŁ %---------------------------------------------- \begin{flushright} Zespół Szkół Licealnych \\ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ \end{flushright} \vspace{2em} \begin{center} {\Large \textbf{PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em] \textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] \end{center} \vspace{4em} \noindent \begin{enumerate}[noitemsep] \item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], \item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2], \item Rozkładu materiału\footnotemark[3], \item Podstawy programowej\footnotemark[4], \item Rozporządzenia\footnotemark[5] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, \item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}. \end{enumerate} \footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z Matematyki\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} \footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} \footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].} \footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.} \footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).} \footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.} \vspace{2em} \begin{flushright} \begin{minipage}{0.3\textwidth} \raggedright \textit{Autorzy:}\\[0.2em] \hspace{1em} M. Markiewicz\\ \hspace{1em} J. Góra \end{minipage} \end{flushright} \newpage \tableofcontents \newpage %---------------------------------------------- \section{Postanowienia ogólne} %---------------------------------------------- \paragraf{Cel Przedmiotowego Oceniania (PO)} \begin{longenum} \item Przedmiotowe Ocenianie (PO) ma na celu sprecyzowanie, w jaki sposób nauczyciele \textcolor{przedmiot}{matematyki} będą realizować i stosować zapisy \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} w praktyce szkolnej. \item Dokument określa: \begin{longenum} \item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności. \item Kryteria ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych. \item Zasady poprawy ocen i warunki uzyskiwania ocen wyższych. \item Szczegółowe wytyczne uwzględniające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. \end{longenum} \item Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO})\footnotemark[1] oraz z \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{blue}{poziom 1}). \end{longenum} \paragraf{Podstawa prawna} \begin{longenum} \item Niniejszy dokument wypełnia postanowienia \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} oraz \textbf{Statutu Szkoły}. \item Uwzględnia zapisy \textbf{Podstawy Programowej}\footnotemark[3] oraz \textbf{Rozporządzeń MEN}\footnotemark[2]. \item Wszystkie zapisy i procedury niniejszego \textbf{PO} nie mogą być sprzeczne z \textbf{SO} i \textbf{WO}. \end{longenum} %---------------------------------------------- \section{Formy i zasady sprawdzania wiedzy} %---------------------------------------------- \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \begin{longenum} \item \textbf{Prace klasowe} (testy, sprawdziany pisemne): \begin{longenum} \item Obejmują większą część materiału programowego (dział lub kilka rozdziałów). \item Termin i zakres materiału są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. \item Czas trwania dostosowany do ilości zadań i specyfiki zakresu rozszerzonego (zazwyczaj 1–2 godziny lekcyjne). \end{longenum} \item \textbf{Kartkówki}: \begin{longenum} \item Krótkie formy sprawdzania bieżącej wiedzy (np. zadanie rachunkowe, krótka odpowiedź). \item Zwykle obejmują materiał z \textbf{ostatnich trzech lekcji} i nie muszą być zapowiadane. \item Czas trwania: do 15–20 minut. \end{longenum} \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \begin{longenum} \item Sprawdzanie umiejętności argumentowania, rozumowania, prezentacji rozwiązań. \item Zakres materiału: bieżące tematy z lekcji, ewentualnie utrwalenie ważnych zagadnień z poprzednich działów. \end{longenum} \item \textbf{Prace domowe} (zadania, projekty, referaty): \begin{longenum} \item Mogą przybierać formę pisemną lub ustną (prezentacja). \item Oceniane za dokładność, poprawność merytoryczną, sposób argumentacji. \end{longenum} \item \textbf{Projekty i zadania długoterminowe}: \begin{longenum} \item Polegają na wykorzystaniu wiedzy teoretycznej w praktyce (np. projekt statystyczny, geometryczny, tworzenie modelu matematycznego). \item Termin realizacji ustala nauczyciel, a uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach. \end{longenum} \end{longenum} \paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form} \begin{longenum} \item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}. \item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania. \item \textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów: \begin{longenum} \item Poprawność merytoryczna wypowiedzi. \item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych. \item Klarowność wywodu. \end{longenum} \item \textbf{Prace domowe, projekty} – oceniane są wg kryteriów: \begin{longenum} \item Rzetelność i terminowość wykonania. \item Zgodność z poleceniem. \item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania). \item Poprawność matematyczna. \end{longenum} \item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}. \end{longenum} %---------------------------------------------- \section{Kryteria ocen i zasady poprawy} %---------------------------------------------- \paragraf{Kryteria przyznawania ocen} \begin{longenum} \item Oceny bieżące, semestralne i końcoworoczne są ustalane na podstawie: \begin{longenum} \item \textbf{Łącznego wyniku punktowego} i procentowego z prac pisemnych, \item Aktywności i wyników w pracach długoterminowych (projekty, referaty), \item Postępów w opanowaniu \textbf{wymagań ogólnych} i \textbf{wymagań szczegółowych} (wg \textbf{SO}), \item Dopuszczalnych ułatwień/dostosowań wynikających z orzeczeń poradni (SPE). \end{longenum} \item Ogólne progi procentowe i przyporządkowane im oceny (np. 100%–91% ocena \textbf{celująca}, 90%–75% \textbf{bardzo dobra}, itp.) są zgodne z zasadami określonymi w \textbf{WO} oraz \textbf{SO}. \end{longenum} \paragraf{Zasady poprawiania ocen} \begin{longenum} \item Każdy uczeń ma prawo do \textbf{jednej poprawy} pracy klasowej w formie ustalonej przez nauczyciela (pisemnej lub ustnej), w terminie do \emph{dwóch tygodni} od rozdania prac. \item \textbf{Kartkówki} można poprawiać w wyjątkowych sytuacjach, jednak decyzję o formie i możliwości poprawy podejmuje nauczyciel. \item Ocenę z \textbf{odpowiedzi ustnych} można poprawić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. usprawiedliwiona nieobecność, problemy zdrowotne) – nauczyciel wyznacza dodatkowy termin. \item \textbf{Ocena poprawy} wpisywana jest do dziennika elektronicznego zgodnie z zasadami \textbf{WO}. W wielu przypadkach z poprawy uzyskana ocena może zastąpić (lub uzupełnić) ocenę pierwotną. \end{longenum} \paragraf{Postępowanie w sytuacjach szczególnych} \begin{longenum} \item Uczniowie \textbf{z orzeczeniami o SPE} (specjalne potrzeby edukacyjne): \begin{longenum} \item Mają prawo do wydłużonego czasu prac pisemnych lub innej formy zaliczenia. \item Nauczyciel dostosowuje poziom trudności oraz sposób oceniania, uwzględniając zalecenia poradni. \end{longenum} \item \textbf{Usprawiedliwione nieobecności} na pracach klasowych: \begin{longenum} \item Uczeń pisze pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem (zwykle do 2 tygodni). \item W przypadku długotrwałej nieobecności (np. szpital, sanatorium), nauczyciel może zdecydować o innej formie zaliczenia (projekt, praca pisemna w domu, itp.). \end{longenum} \end{longenum} %---------------------------------------------- \section{Dokumentacja i informacje zwrotne} %---------------------------------------------- \paragraf{Dokumentowanie ocen} \begin{longenum} \item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}. \item Nauczyciel prowadzący \textbf{matematykę} przechowuje prace pisemne lub udostępnia je uczniom do wglądu, zgodnie z wewnętrznymi procedurami szkoły. \end{longenum} \paragraf{Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców} \begin{longenum} \item Nauczyciel udziela \textbf{ustnych i pisemnych informacji zwrotnych} po każdej większej pracy pisemnej, wskazując mocne strony i obszary do poprawy. \item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do konsultacji z nauczycielem w czasie \textbf{dni otwartych} lub w trakcie \textbf{indywidualnych spotkań} po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. \end{longenum} %---------------------------------------------- \section{Postanowienia końcowe} %---------------------------------------------- \paragraf{Zasady obowiązywania} \begin{longenum} \item Niniejsze Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obowiązuje wszystkich nauczycieli i uczniów realizujących program \textcolor{przedmiot}{matematyki} w \textbf{\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}, \textbf{\textcolor{blue}{poziom 1}}. \item Dokument pozostaje w zgodzie z: \begin{longenum} \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem (SO)} z matematyki, \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} i Statutem Szkoły, \item \textbf{Rozporządzeniami MEN} w sprawie oceniania i promowania uczniów. \end{longenum} \item Zmiany wprowadza się w trybie określonym przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły, z uwzględnieniem \textbf{opinii zespołu nauczycieli matematyki}. \end{longenum} \vspace{2em} \begin{flushright} \textbf{Zatwierdzam:}\\ \vspace{2em} \rule{7cm}{0.4pt}\\ \textit{(Dyrektor Szkoły)} \end{flushright} \end{document} % \paragraf{Punktowanie zadania} % \begin{longenum} % \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}. % \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania. % \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego. % \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru: % \begin{equation} % \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\% % \label{wzor:procent} % \end{equation} % gdzie: % \begin{longenum} % \item \(p_i\) – liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania, % \item \(P_i\) – maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania. % \end{longenum} % \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów: % \begin{longenum} % \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów, % \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów. % \end{longenum} % \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności: % \begin{longenum} % \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania. % \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach. % \end{longenum} % \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania. % \end{longenum} %------------------------