Compare commits
1 Commits
Author | SHA1 | Date | |
---|---|---|---|
![]() |
74e80e9258 |
BIN
doc/main.pdf
BIN
doc/main.pdf
Binary file not shown.
180
doc/main.tex
180
doc/main.tex
@ -227,7 +227,7 @@ System oceniania opracowany w~oparciu o:
|
|||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\newpage
|
||||||
%----------------------------------------------
|
%----------------------------------------------
|
||||||
\section{Formy i Zasady Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności}
|
\section{Formy i Zasady Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności}
|
||||||
%----------------------------------------------
|
%----------------------------------------------
|
||||||
@ -242,7 +242,7 @@ System oceniania opracowany w~oparciu o:
|
|||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\newpage
|
%--------------------------
|
||||||
\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów}
|
\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów}
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item W celu zapewnienia rzetelnego monitorowania postępów w osiągnięciach edukacyjnych uczniów stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, przeprowadzane zgodnie z \textcolor{orange}{ust. [...] WO}:
|
\item W celu zapewnienia rzetelnego monitorowania postępów w osiągnięciach edukacyjnych uczniów stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, przeprowadzane zgodnie z \textcolor{orange}{ust. [...] WO}:
|
||||||
@ -256,129 +256,89 @@ System oceniania opracowany w~oparciu o:
|
|||||||
\item Nauczyciel ma prawo do wyboru form sprawdzania postępów uczniów, dostosowując je do specyfiki przedmiotu, realizowanego materiału oraz indywidualnych potrzeb uczniów, przy zachowaniu zasad określonych w \textbf{WO}.
|
\item Nauczyciel ma prawo do wyboru form sprawdzania postępów uczniów, dostosowując je do specyfiki przedmiotu, realizowanego materiału oraz indywidualnych potrzeb uczniów, przy zachowaniu zasad określonych w \textbf{WO}.
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
%----------------------------------------------
|
|
||||||
|
%----------------
|
||||||
|
|
||||||
|
\newpage
|
||||||
\section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych}
|
\section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych}
|
||||||
\label{sec:kryteria-ocen}
|
\label{sec:kryteria-ocen}
|
||||||
|
|
||||||
\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form}
|
%---
|
||||||
|
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących}
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Ocena klasyfikacyjna jest ustalana według następujących zasad:
|
\item Zgodnie z~\textbf{§~3 ust.~2 pkt~1)~ppkt~b) lit.~i) Szczegółowego Oceniania (SO)},
|
||||||
|
o~którym mowa w~\ref{par:so-1},
|
||||||
|
oraz \textbf{§~4 ust.~1 pkt~2) Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)},
|
||||||
|
o~którym mowa w~\ref{wo-2},
|
||||||
|
\textbf{oceny bieżące} przyznaje się w~oparciu o~\emph{Wymagania Ogólne} oraz
|
||||||
|
\emph{Wymagania Szczegółowe}.
|
||||||
|
\item Przy \emph{ustalaniu wagi punktowej} zadań nauczyciel kieruje się zasadami
|
||||||
|
opisanymi w~\textbf{§~5 ust.~3 pkt~1)~ppkt~c) lit.~ii)~SO}
|
||||||
|
(\ref{par:so-4}), dotyczącymi m.in.\ maksymalnej liczby punktów (\(P_{\max}\))
|
||||||
|
koniecznych do pełnej realizacji \emph{Wymagań Szczegółowych}.
|
||||||
|
Jednocześnie uwzględnia się \textbf{§~2 ust.~1 pkt~3) WO} (\ref{wo-1}),
|
||||||
|
wskazujący na konieczność proporcjonalnego rozłożenia ocenianych umiejętności.
|
||||||
|
\item \emph{Przeliczanie zdobytych punktów na ocenę bieżącą} odbywa się według
|
||||||
|
progów procentowych zdefiniowanych w~\textbf{§~7 ust.~4 pkt~1) WO}
|
||||||
|
(\ref{wo-3}). W~przypadku gdy forma sprawdzania wiedzy obejmuje
|
||||||
|
\emph{zadania o~różnej wadze} (por.\ \ref{par:so-5}), stosuje się dodatkowo
|
||||||
|
\emph{średnią ważoną}, opisaną w~\ref{par:so-9} \textbf{SO}.
|
||||||
|
\item W~sytuacjach szczególnych (np.~\emph{uzasadniona nieobecność ucznia lub poprawa sprawdzianu}),
|
||||||
|
\textbf{§~9 ust.~2 pkt~3) WO} (\ref{wo-2})
|
||||||
|
określa sposób postępowania przy \emph{ustalaniu lub poprawie oceny bieżącej}.
|
||||||
|
Równocześnie, zgodnie z~\ref{par:so-10} \textbf{SO},
|
||||||
|
nauczyciel czuwa, aby uczeń, który podchodzi do poprawy,
|
||||||
|
\emph{wypełnił minimalny próg realizacji Wymagań Ogólnych}.
|
||||||
|
\item Ocena bieżąca powinna zostać \emph{uzupełniona informacją zwrotną} (feedback)
|
||||||
|
w~myśl \textbf{§~3 ust.~1 pkt~1) lit.~a) WO} (\ref{wo-1}),
|
||||||
|
uwzględniając postępy ucznia w~kontekście \ref{par:so-11} \textbf{SO}
|
||||||
|
(tj.~\emph{Oceny za Poziom Nauczania}) i~charakterystykę
|
||||||
|
\emph{Wymagań Szczegółowych} danego działu.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
%---
|
||||||
|
|
||||||
|
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych}
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Ocena klasyfikacyjna śródroczna jest ustalana na podstawie wymagań szczegółowych i ogólnych zrealizowanych w pierwszym semestrze, zgodnie z Rozkładem Materiału.
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item \textbf{Ocena klasyfikacyjna roczna} jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w podstawie programowej (PP) i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem materiału}.
|
\item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały omówione na lekcjach w pierwszym semestrze.
|
||||||
\begin{longenum}
|
\item Ocena odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia materiału zrealizowanego w tym okresie.
|
||||||
\item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego.
|
|
||||||
\item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item \textbf{Ocena klasyfikacyjna śródroczna} jest ustalana proporcjonalnie do liczby \textbf{zrealizowanych wymagań szczegółowych i ogólnych} w pierwszym semestrze:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały objęte procesem nauczania w pierwszym semestrze, zgodnie z \textbf{Rozkładem materiału}.
|
|
||||||
\item Liczba punktów uzyskanych przez ucznia w pierwszym semestrze jest przeliczana na skalę ocen w stosunku do wymagań zrealizowanych w tym okresie.
|
|
||||||
\item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań, które będą realizowane wyłącznie w drugim semestrze.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\) dla wymagań zrealizowanych w danym okresie, stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z ustaleniami \textbf{WO}.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
\item Formy sprawdzania wiedzy są wybierane przez nauczyciela zgodnie z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO) i obejmują:
|
||||||
\item Każdy dział określony w podstawie programowej (PP) jest zaliczany poprzez ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia, które realizowane są za pomocą dostępnych form sprawdzania, w tym:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Prac pisemnych (np. prace klasowe, sprawdziany, testy),
|
\item Prace pisemne (np. prace klasowe, sprawdziany, testy),
|
||||||
\item Odpowiedzi ustnych,
|
\item Odpowiedzi ustne,
|
||||||
\item Zadań domowych, projektów i innych form aktywności edukacyjnej.
|
\item Kartkówki,
|
||||||
|
\item Projekty i zadania domowe.
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
\item Treści zadań w poszczególnych formach sprawdzania są dobrane zgodnie z Szczegółowym Ocenianiem (SO), aby proporcjonalnie realizować wymagania z działów omawianych na lekcjach.
|
||||||
\item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z:
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Zadania muszą uwzględniać zarówno wymagania szczegółowe, jak i ogólne dla zrealizowanych działów.
|
||||||
|
\item Minimalna liczba punktów (\(P_{\min}\)) niezbędna do zaliczenia działu jest określona w SO.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
\item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań przewidzianych wyłącznie dla drugiego semestru.
|
||||||
|
\item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów (\(P_{\min}\)), stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z WO.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
%---
|
||||||
|
|
||||||
|
\paragraf{Ocena klasyfikacyjna roczna}
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Ocena klasyfikacyjna roczna jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w \textbf{Podstawie Programowej (PP)} i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem Materiału}.
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego.
|
||||||
|
\item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
\item Liczba prac pisemnych jest równa liczbie zrealizowanych działów. Każda praca pisemna obejmuje materiał z jednego działu i jest oceniana zgodnie z wymaganiami szczegółowymi i ogólnymi przypisanymi do tego działu.
|
||||||
|
\item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia każdego działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania szczegółowego (\(w_{s_i}\)),
|
\item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania szczegółowego (\(w_{s_i}\)),
|
||||||
\item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania ogólnego (\(w_{o_j}\)) powiązanego z danym wymaganiem szczegółowym,
|
\item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania ogólnego (\(w_{o_j}\)) powiązanego z danym wymaganiem szczegółowym,
|
||||||
\item Formuły określonej w równaniu (\ref{eq:pmin}) w Rozdziale~1 Załącznika~1.
|
\item Formuły określonej w równaniu (\ref{eq:pmin}) w Rozdziale~1 Załącznika~1.
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
\item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z \textbf{Podstawą Programową (PP)}.
|
||||||
\item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z podstawą programową.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\newpage
|
|
||||||
%----------------------------------------------
|
|
||||||
\section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych}
|
|
||||||
\label{sec:kryteria-ocen}
|
|
||||||
%----------------------------------------------
|
|
||||||
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek):
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Każde zadanie jest jawnie opisane w kontekście realizowanych \textbf{wymagań szczegółowych} z podstawy programowej dla danego działu.
|
|
||||||
\item Zadania są również oceniane w oparciu o \textbf{wymagania ogólne}, które zostały zawarte w podstawie programowej.
|
|
||||||
\item Uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe informacje} o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania, wraz z wyjaśnieniem, które wymagania szczegółowe i ogólne zostały spełnione lub niespełnione.
|
|
||||||
\item Punktacja jest przypisana do każdego kryterium oceny zgodnie z wytycznymi zawartymi w \textbf{ust. Szczegółowego Oceniania (SO)}.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
\paragraf{Zasady ogólne dotyczące przyznawania ocen} \label{par:zasady-ogolne-ocen}
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Oceny bieżące, śródroczne oraz roczne są przyznawane na podstawie:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Wyników prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany, testy) — zgodnie z ust. 4.7.1 WO.
|
|
||||||
\item Kartkówek — zgodnie z ust. 4.7.2 WO.
|
|
||||||
\item Odpowiedzi ustnych — zgodnie z ust. 4.7.3 WO.
|
|
||||||
\item Prac domowych (zadania, referaty) — zgodnie z ust. 4.7.4 WO.
|
|
||||||
\item Projektów i zadań długoterminowych — zgodnie z ust. 4.7.5 WO.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Oceny są przyznawane w oparciu o stopień spełnienia wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej, a ich szczegółowe kryteria znajdują się w Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Rozdział 4, Paragraf 8.
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Nauczyciel stosuje system punktowy, który przekłada się na skalę ocen liczbowych według następujących zasad:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item \textbf{90–100\% możliwych punktów} — ocena celująca (6),
|
|
||||||
\item \textbf{75–89\% możliwych punktów} — ocena bardzo dobra (5),
|
|
||||||
\item \textbf{60–74\% możliwych punktów} — ocena dobra (4),
|
|
||||||
\item \textbf{45–59\% możliwych punktów} — ocena dostateczna (3),
|
|
||||||
\item \textbf{30–44\% możliwych punktów} — ocena dopuszczająca (2),
|
|
||||||
\item \textbf{Poniżej 30\% możliwych punktów} — ocena niedostateczna (1).
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących} \label{par:kryteria-biezace}
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Oceny bieżące są przyznawane w trakcie realizacji materiału nauczania i mogą dotyczyć:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Wyników prac pisemnych (np. kartkówki, sprawdziany),
|
|
||||||
\item Aktywności na lekcji,
|
|
||||||
\item Wykonania zadań domowych,
|
|
||||||
\item Realizacji projektów i zadań długoterminowych.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 1–2 godzin tygodniowo — minimum 3 oceny bieżące w semestrze,
|
|
||||||
\item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 lub więcej godzin tygodniowo — minimum 4 oceny bieżące w semestrze.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Oceny bieżące są jawne dla ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów, zgodnie z ust. 4.6 WO.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych} \label{par:kryteria-klasyfikacyjne}
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) są wystawiane na podstawie:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Średniej ważonej ocen bieżących,
|
|
||||||
\item Wyników prac klasowych i sprawdzianów,
|
|
||||||
\item Postępów ucznia w nauce oraz zaangażowania w proces kształcenia.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Oceny klasyfikacyjne są wystawiane zgodnie z poniższymi zasadami:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Ocena śródroczna jest wystawiana na koniec pierwszego semestru,
|
|
||||||
\item Ocena roczna jest wystawiana na koniec roku szkolnego,
|
|
||||||
\item Ocena końcowa po zakończeniu cyklu nauczania jest wystawiana wyłącznie w przypadku uczniów kończących etap edukacyjny.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Decyzja o wystawieniu oceny klasyfikacyjnej jest podejmowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, uwzględniając opinie zespołu pedagogicznego oraz ewentualne działania wspierające ucznia (np. zajęcia wyrównawcze, indywidualne konsultacje).
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\paragraph{Uwaga:} Szczegółowe kryteria przyznawania ocen bieżących i klasyfikacyjnych, w tym zasady poprawy ocen oraz procedury odwoławcze, zostały określone w Rozdziale 4 Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Paragraf 8.
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
%----------------------------------------------
|
%----------------------------------------------
|
||||||
\section{Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,}
|
\section{Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,}
|
||||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user