This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-05 22:17:48 +01:00
parent f6d7ba9379
commit e42e1d90c0
2 changed files with 36 additions and 78 deletions

Binary file not shown.

View File

@ -152,7 +152,7 @@
\item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}. \item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}.
\end{enumerate} \end{enumerate}
\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z Matematyki\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} \footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.}
\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} \footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.}
@ -181,49 +181,47 @@
\tableofcontents \tableofcontents
\newpage \newpage
\paragraf{Cel i zakres Przedmiotowego Oceniania (PO)} %----------------------------------------------
\begin{longenum} \section{Postanowienia ogólne}
\item \textbf{Cel i zakres:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „PO”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. %----------------------------------------------
\paragraf{Cel, zakres, podstawa prawna, zgodność oraz określenia Przedmiotowego Oceniania (PO)}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item PO opiera się na następujących podstawach prawnych: \item \textbf{Cel:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „\textbf{PO}”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego.
\item \textbf{Podstawa prawna:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) opiera się na następujących podstawach prawnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6], \item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6],
\item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5]. \item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5].
\end{longenum} \end{longenum}
\item PO uwzględnia wytyczne zawarte w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu} (dalej „SO”)\footnotemark[1], które jest integralną częścią \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} (dalej „WO”)\footnotemark[2]. \item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}),
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}),
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{blue}{poziom 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego. \item \textbf{Określenia:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa:
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie określa:}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, \item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów,
\item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych, \item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych,
\item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych, \item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,
\item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. \item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{blue}{poziom 1}).
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Cel i zakres Podstawy Prawnej}
\begin{longenum}
\item \textbf{Cel i zakres:} Niniejszy dokument wypełnia postanowienia \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} oraz \textbf{Statutu Szkoły}.
\item \textbf{Podstawa prawnicza:} Dokument uwzględnia zapisy:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawy Programowej}\footnotemark[3] określającej cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne,
\item \textbf{Rozporządzeń MEN}\footnotemark[2] w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
\end{longenum}
\item \textbf{Zgodność:} Wszystkie zapisy i procedury niniejszego \textbf{PO} muszą być zgodne z \textbf{SO} i \textbf{WO}.
\end{longenum}
%---------------------------------------------- %----------------------------------------------
\section{Formy i zasady sprawdzania wiedzy} \section{Formy i zasady sprawdzania wiedzy}
%---------------------------------------------- %----------------------------------------------
\paragraf{Określenia form sprawdzania wiedzy}
\begin{longenum}
\item \textbf{Określenia:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa:
\begin{longenum}
\item Formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.).
\item Kryteria oceniania poszczególnych form.
\item Progi punktowe i procentowe stosowane w ocenianiu.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Prace klasowe} (testy, sprawdziany pisemne): \item \textbf{Prace klasowe} (testy, sprawdziany pisemne):
@ -275,46 +273,6 @@
\item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}. \item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}.
\end{longenum} \end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Kryteria ocen i zasady poprawy}
%----------------------------------------------
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen}
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące, semestralne i końcoworoczne są ustalane na podstawie:
\begin{longenum}
\item \textbf{Łącznego wyniku punktowego} i procentowego z prac pisemnych,
\item Aktywności i wyników w pracach długoterminowych (projekty, referaty),
\item Postępów w opanowaniu \textbf{wymagań ogólnych} i \textbf{wymagań szczegółowych} (wg \textbf{SO}),
\item Dopuszczalnych ułatwień/dostosowań wynikających z orzeczeń poradni (SPE).
\end{longenum}
\item Ogólne progi procentowe i przyporządkowane im oceny (np. 100%91% ocena \textbf{celująca}, 90%75% \textbf{bardzo dobra}, itp.) są zgodne z zasadami określonymi w \textbf{WO} oraz \textbf{SO}.
\end{longenum}
\paragraf{Zasady poprawiania ocen}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń ma prawo do \textbf{jednej poprawy} pracy klasowej w formie ustalonej przez nauczyciela (pisemnej lub ustnej), w terminie do \emph{dwóch tygodni} od rozdania prac.
\item \textbf{Kartkówki} można poprawiać w wyjątkowych sytuacjach, jednak decyzję o formie i możliwości poprawy podejmuje nauczyciel.
\item Ocenę z \textbf{odpowiedzi ustnych} można poprawić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. usprawiedliwiona nieobecność, problemy zdrowotne) nauczyciel wyznacza dodatkowy termin.
\item \textbf{Ocena poprawy} wpisywana jest do dziennika elektronicznego zgodnie z zasadami \textbf{WO}. W wielu przypadkach z poprawy uzyskana ocena może zastąpić (lub uzupełnić) ocenę pierwotną.
\end{longenum}
\paragraf{Postępowanie w sytuacjach szczególnych}
\begin{longenum}
\item Uczniowie \textbf{z orzeczeniami o SPE} (specjalne potrzeby edukacyjne):
\begin{longenum}
\item Mają prawo do wydłużonego czasu prac pisemnych lub innej formy zaliczenia.
\item Nauczyciel dostosowuje poziom trudności oraz sposób oceniania, uwzględniając zalecenia poradni.
\end{longenum}
\item \textbf{Usprawiedliwione nieobecności} na pracach klasowych:
\begin{longenum}
\item Uczeń pisze pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem (zwykle do 2 tygodni).
\item W przypadku długotrwałej nieobecności (np. szpital, sanatorium), nauczyciel może zdecydować o innej formie zaliczenia (projekt, praca pisemna w domu, itp.).
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------------------- %----------------------------------------------
\section{Dokumentacja i informacje zwrotne} \section{Dokumentacja i informacje zwrotne}
%---------------------------------------------- %----------------------------------------------