diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf index dea99de..f0a15c7 100644 Binary files a/doc/main.pdf and b/doc/main.pdf differ diff --git a/doc/main.tex b/doc/main.tex index a3e8e62..a17c0eb 100644 --- a/doc/main.tex +++ b/doc/main.tex @@ -152,7 +152,7 @@ \item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}. \end{enumerate} -\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z Matematyki\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} +\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} \footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} @@ -181,49 +181,47 @@ \tableofcontents \newpage -\paragraf{Cel i zakres Przedmiotowego Oceniania (PO)} +%---------------------------------------------- +\section{Postanowienia ogólne} +%---------------------------------------------- + +\paragraf{Cel, zakres, podstawa prawna, zgodność oraz określenia Przedmiotowego Oceniania (PO)} \begin{longenum} -\item \textbf{Cel i zakres:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „PO”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. - -\begin{longenum} -\item PO opiera się na następujących podstawach prawnych: -\begin{longenum} -\item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. – \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6], -\item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5]. + \item \textbf{Cel:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „\textbf{PO}”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. + \item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego. + \item \textbf{Podstawa prawna:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) opiera się na następujących podstawach prawnych: + \begin{longenum} + \item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. – \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6], + \item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5]. + \end{longenum} + \item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z: + \begin{longenum} + \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}), + \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}), + \item \textbf{Statutem Szkoły}. + \end{longenum} + \item \textbf{Określenia:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa: + \begin{longenum} + \item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, + \item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych, + \item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych, + \item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. + \end{longenum} \end{longenum} -\item PO uwzględnia wytyczne zawarte w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu} (dalej „SO”)\footnotemark[1], które jest integralną częścią \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} (dalej „WO”)\footnotemark[2]. -\end{longenum} -\item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{blue}{poziom 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego. - -\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie określa:} -\begin{longenum} -\item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, -\item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych, -\item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych, -\item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. -\end{longenum} - -\item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{blue}{poziom 1}). -\end{longenum} - -\paragraf{Cel i zakres Podstawy Prawnej} -\begin{longenum} -\item \textbf{Cel i zakres:} Niniejszy dokument wypełnia postanowienia \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} oraz \textbf{Statutu Szkoły}. - -\item \textbf{Podstawa prawnicza:} Dokument uwzględnia zapisy: -\begin{longenum} -\item \textbf{Podstawy Programowej}\footnotemark[3] określającej cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne, -\item \textbf{Rozporządzeń MEN}\footnotemark[2] w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. -\end{longenum} - -\item \textbf{Zgodność:} Wszystkie zapisy i procedury niniejszego \textbf{PO} muszą być zgodne z \textbf{SO} i \textbf{WO}. -\end{longenum} - - %---------------------------------------------- \section{Formy i zasady sprawdzania wiedzy} %---------------------------------------------- +\paragraf{Określenia form sprawdzania wiedzy} +\begin{longenum} + \item \textbf{Określenia:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa: + \begin{longenum} + \item Formy sprawdzania wiedzy (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty itp.). + \item Kryteria oceniania poszczególnych form. + \item Progi punktowe i procentowe stosowane w ocenianiu. + \end{longenum} +\end{longenum} + \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \begin{longenum} \item \textbf{Prace klasowe} (testy, sprawdziany pisemne): @@ -275,46 +273,6 @@ \item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}. \end{longenum} - -%---------------------------------------------- -\section{Kryteria ocen i zasady poprawy} -%---------------------------------------------- - -\paragraf{Kryteria przyznawania ocen} -\begin{longenum} - \item Oceny bieżące, semestralne i końcoworoczne są ustalane na podstawie: - \begin{longenum} - \item \textbf{Łącznego wyniku punktowego} i procentowego z prac pisemnych, - \item Aktywności i wyników w pracach długoterminowych (projekty, referaty), - \item Postępów w opanowaniu \textbf{wymagań ogólnych} i \textbf{wymagań szczegółowych} (wg \textbf{SO}), - \item Dopuszczalnych ułatwień/dostosowań wynikających z orzeczeń poradni (SPE). - \end{longenum} - \item Ogólne progi procentowe i przyporządkowane im oceny (np. 100%–91% ocena \textbf{celująca}, 90%–75% \textbf{bardzo dobra}, itp.) są zgodne z zasadami określonymi w \textbf{WO} oraz \textbf{SO}. -\end{longenum} - -\paragraf{Zasady poprawiania ocen} -\begin{longenum} - \item Każdy uczeń ma prawo do \textbf{jednej poprawy} pracy klasowej w formie ustalonej przez nauczyciela (pisemnej lub ustnej), w terminie do \emph{dwóch tygodni} od rozdania prac. - \item \textbf{Kartkówki} można poprawiać w wyjątkowych sytuacjach, jednak decyzję o formie i możliwości poprawy podejmuje nauczyciel. - \item Ocenę z \textbf{odpowiedzi ustnych} można poprawić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. usprawiedliwiona nieobecność, problemy zdrowotne) – nauczyciel wyznacza dodatkowy termin. - \item \textbf{Ocena poprawy} wpisywana jest do dziennika elektronicznego zgodnie z zasadami \textbf{WO}. W wielu przypadkach z poprawy uzyskana ocena może zastąpić (lub uzupełnić) ocenę pierwotną. -\end{longenum} - -\paragraf{Postępowanie w sytuacjach szczególnych} -\begin{longenum} - \item Uczniowie \textbf{z orzeczeniami o SPE} (specjalne potrzeby edukacyjne): - \begin{longenum} - \item Mają prawo do wydłużonego czasu prac pisemnych lub innej formy zaliczenia. - \item Nauczyciel dostosowuje poziom trudności oraz sposób oceniania, uwzględniając zalecenia poradni. - \end{longenum} - \item \textbf{Usprawiedliwione nieobecności} na pracach klasowych: - \begin{longenum} - \item Uczeń pisze pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem (zwykle do 2 tygodni). - \item W przypadku długotrwałej nieobecności (np. szpital, sanatorium), nauczyciel może zdecydować o innej formie zaliczenia (projekt, praca pisemna w domu, itp.). - \end{longenum} -\end{longenum} - - %---------------------------------------------- \section{Dokumentacja i informacje zwrotne} %----------------------------------------------