diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf index eb783ef..a6c7798 100644 Binary files a/doc/main.pdf and b/doc/main.pdf differ diff --git a/doc/main.tex b/doc/main.tex index 0bf09da..0ed2efa 100644 --- a/doc/main.tex +++ b/doc/main.tex @@ -227,7 +227,7 @@ System oceniania opracowany w~oparciu o: \end{longenum} \end{longenum} - +\newpage %---------------------------------------------- \section{Formy i Zasady Sprawdzania Wiedzy i Umiejętności} %---------------------------------------------- @@ -242,7 +242,7 @@ System oceniania opracowany w~oparciu o: \end{longenum} \end{longenum} -\newpage +%-------------------------- \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \begin{longenum} \item W celu zapewnienia rzetelnego monitorowania postępów w osiągnięciach edukacyjnych uczniów stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, przeprowadzane zgodnie z \textcolor{orange}{ust. [...] WO}: @@ -256,129 +256,89 @@ System oceniania opracowany w~oparciu o: \item Nauczyciel ma prawo do wyboru form sprawdzania postępów uczniów, dostosowując je do specyfiki przedmiotu, realizowanego materiału oraz indywidualnych potrzeb uczniów, przy zachowaniu zasad określonych w \textbf{WO}. \end{longenum} -%---------------------------------------------- + +%---------------- + +\newpage \section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych} \label{sec:kryteria-ocen} -\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form} +%--- +\paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących} \begin{longenum} - \item Ocena klasyfikacyjna jest ustalana według następujących zasad: + \item Zgodnie z~\textbf{§~3 ust.~2 pkt~1)~ppkt~b) lit.~i) Szczegółowego Oceniania (SO)}, + o~którym mowa w~\ref{par:so-1}, + oraz \textbf{§~4 ust.~1 pkt~2) Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}, + o~którym mowa w~\ref{wo-2}, + \textbf{oceny bieżące} przyznaje się w~oparciu o~\emph{Wymagania Ogólne} oraz + \emph{Wymagania Szczegółowe}. + \item Przy \emph{ustalaniu wagi punktowej} zadań nauczyciel kieruje się zasadami + opisanymi w~\textbf{§~5 ust.~3 pkt~1)~ppkt~c) lit.~ii)~SO} + (\ref{par:so-4}), dotyczącymi m.in.\ maksymalnej liczby punktów (\(P_{\max}\)) + koniecznych do pełnej realizacji \emph{Wymagań Szczegółowych}. + Jednocześnie uwzględnia się \textbf{§~2 ust.~1 pkt~3) WO} (\ref{wo-1}), + wskazujący na konieczność proporcjonalnego rozłożenia ocenianych umiejętności. + \item \emph{Przeliczanie zdobytych punktów na ocenę bieżącą} odbywa się według + progów procentowych zdefiniowanych w~\textbf{§~7 ust.~4 pkt~1) WO} + (\ref{wo-3}). W~przypadku gdy forma sprawdzania wiedzy obejmuje + \emph{zadania o~różnej wadze} (por.\ \ref{par:so-5}), stosuje się dodatkowo + \emph{średnią ważoną}, opisaną w~\ref{par:so-9} \textbf{SO}. + \item W~sytuacjach szczególnych (np.~\emph{uzasadniona nieobecność ucznia lub poprawa sprawdzianu}), + \textbf{§~9 ust.~2 pkt~3) WO} (\ref{wo-2}) + określa sposób postępowania przy \emph{ustalaniu lub poprawie oceny bieżącej}. + Równocześnie, zgodnie z~\ref{par:so-10} \textbf{SO}, + nauczyciel czuwa, aby uczeń, który podchodzi do poprawy, + \emph{wypełnił minimalny próg realizacji Wymagań Ogólnych}. + \item Ocena bieżąca powinna zostać \emph{uzupełniona informacją zwrotną} (feedback) + w~myśl \textbf{§~3 ust.~1 pkt~1) lit.~a) WO} (\ref{wo-1}), + uwzględniając postępy ucznia w~kontekście \ref{par:so-11} \textbf{SO} + (tj.~\emph{Oceny za Poziom Nauczania}) i~charakterystykę + \emph{Wymagań Szczegółowych} danego działu. +\end{longenum} +%--- + +\paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych} +\begin{longenum} + \item Ocena klasyfikacyjna śródroczna jest ustalana na podstawie wymagań szczegółowych i ogólnych zrealizowanych w pierwszym semestrze, zgodnie z Rozkładem Materiału. \begin{longenum} - \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna roczna} jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w podstawie programowej (PP) i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem materiału}. - \begin{longenum} - \item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego. - \item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}. - \end{longenum} - - \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna śródroczna} jest ustalana proporcjonalnie do liczby \textbf{zrealizowanych wymagań szczegółowych i ogólnych} w pierwszym semestrze: - \begin{longenum} - \item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały objęte procesem nauczania w pierwszym semestrze, zgodnie z \textbf{Rozkładem materiału}. - \item Liczba punktów uzyskanych przez ucznia w pierwszym semestrze jest przeliczana na skalę ocen w stosunku do wymagań zrealizowanych w tym okresie. - \item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań, które będą realizowane wyłącznie w drugim semestrze. - \end{longenum} - - \item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\) dla wymagań zrealizowanych w danym okresie, stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z ustaleniami \textbf{WO}. + \item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały omówione na lekcjach w pierwszym semestrze. + \item Ocena odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia materiału zrealizowanego w tym okresie. \end{longenum} - - \item Każdy dział określony w podstawie programowej (PP) jest zaliczany poprzez ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia, które realizowane są za pomocą dostępnych form sprawdzania, w tym: + \item Formy sprawdzania wiedzy są wybierane przez nauczyciela zgodnie z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO) i obejmują: \begin{longenum} - \item Prac pisemnych (np. prace klasowe, sprawdziany, testy), - \item Odpowiedzi ustnych, - \item Zadań domowych, projektów i innych form aktywności edukacyjnej. + \item Prace pisemne (np. prace klasowe, sprawdziany, testy), + \item Odpowiedzi ustne, + \item Kartkówki, + \item Projekty i zadania domowe. \end{longenum} - - \item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z: + \item Treści zadań w poszczególnych formach sprawdzania są dobrane zgodnie z Szczegółowym Ocenianiem (SO), aby proporcjonalnie realizować wymagania z działów omawianych na lekcjach. + \begin{longenum} + \item Zadania muszą uwzględniać zarówno wymagania szczegółowe, jak i ogólne dla zrealizowanych działów. + \item Minimalna liczba punktów (\(P_{\min}\)) niezbędna do zaliczenia działu jest określona w SO. + \end{longenum} + \item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań przewidzianych wyłącznie dla drugiego semestru. + \item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów (\(P_{\min}\)), stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z WO. +\end{longenum} + +%--- + +\paragraf{Ocena klasyfikacyjna roczna} +\begin{longenum} + \item Ocena klasyfikacyjna roczna jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w \textbf{Podstawie Programowej (PP)} i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem Materiału}. + \begin{longenum} + \item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego. + \item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}. + \end{longenum} + \item Liczba prac pisemnych jest równa liczbie zrealizowanych działów. Każda praca pisemna obejmuje materiał z jednego działu i jest oceniana zgodnie z wymaganiami szczegółowymi i ogólnymi przypisanymi do tego działu. + \item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia każdego działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z: \begin{longenum} \item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania szczegółowego (\(w_{s_i}\)), \item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania ogólnego (\(w_{o_j}\)) powiązanego z danym wymaganiem szczegółowym, \item Formuły określonej w równaniu (\ref{eq:pmin}) w Rozdziale~1 Załącznika~1. \end{longenum} - - \item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z podstawą programową. + \item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z \textbf{Podstawą Programową (PP)}. \end{longenum} -\newpage -%---------------------------------------------- -\section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych} -\label{sec:kryteria-ocen} -%---------------------------------------------- - -\begin{longenum} - - \item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek): - \begin{longenum} - \item Każde zadanie jest jawnie opisane w kontekście realizowanych \textbf{wymagań szczegółowych} z podstawy programowej dla danego działu. - \item Zadania są również oceniane w oparciu o \textbf{wymagania ogólne}, które zostały zawarte w podstawie programowej. - \item Uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe informacje} o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania, wraz z wyjaśnieniem, które wymagania szczegółowe i ogólne zostały spełnione lub niespełnione. - \item Punktacja jest przypisana do każdego kryterium oceny zgodnie z wytycznymi zawartymi w \textbf{ust. Szczegółowego Oceniania (SO)}. - \end{longenum} - -\end{longenum} -\paragraf{Zasady ogólne dotyczące przyznawania ocen} \label{par:zasady-ogolne-ocen} -\begin{longenum} - \item Oceny bieżące, śródroczne oraz roczne są przyznawane na podstawie: - \begin{longenum} - \item Wyników prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany, testy) — zgodnie z ust. 4.7.1 WO. - \item Kartkówek — zgodnie z ust. 4.7.2 WO. - \item Odpowiedzi ustnych — zgodnie z ust. 4.7.3 WO. - \item Prac domowych (zadania, referaty) — zgodnie z ust. 4.7.4 WO. - \item Projektów i zadań długoterminowych — zgodnie z ust. 4.7.5 WO. - \end{longenum} - - \item Oceny są przyznawane w oparciu o stopień spełnienia wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej, a ich szczegółowe kryteria znajdują się w Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Rozdział 4, Paragraf 8. - - \item Nauczyciel stosuje system punktowy, który przekłada się na skalę ocen liczbowych według następujących zasad: - \begin{longenum} - \item \textbf{90–100\% możliwych punktów} — ocena celująca (6), - \item \textbf{75–89\% możliwych punktów} — ocena bardzo dobra (5), - \item \textbf{60–74\% możliwych punktów} — ocena dobra (4), - \item \textbf{45–59\% możliwych punktów} — ocena dostateczna (3), - \item \textbf{30–44\% możliwych punktów} — ocena dopuszczająca (2), - \item \textbf{Poniżej 30\% możliwych punktów} — ocena niedostateczna (1). - \end{longenum} -\end{longenum} - -\paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących} \label{par:kryteria-biezace} -\begin{longenum} - \item Oceny bieżące są przyznawane w trakcie realizacji materiału nauczania i mogą dotyczyć: - \begin{longenum} - \item Wyników prac pisemnych (np. kartkówki, sprawdziany), - \item Aktywności na lekcji, - \item Wykonania zadań domowych, - \item Realizacji projektów i zadań długoterminowych. - \end{longenum} - - \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu: - \begin{longenum} - \item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 1–2 godzin tygodniowo — minimum 3 oceny bieżące w semestrze, - \item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 lub więcej godzin tygodniowo — minimum 4 oceny bieżące w semestrze. - \end{longenum} - - \item Oceny bieżące są jawne dla ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów, zgodnie z ust. 4.6 WO. -\end{longenum} - -\paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych} \label{par:kryteria-klasyfikacyjne} -\begin{longenum} - \item Oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) są wystawiane na podstawie: - \begin{longenum} - \item Średniej ważonej ocen bieżących, - \item Wyników prac klasowych i sprawdzianów, - \item Postępów ucznia w nauce oraz zaangażowania w proces kształcenia. - \end{longenum} - - \item Oceny klasyfikacyjne są wystawiane zgodnie z poniższymi zasadami: - \begin{longenum} - \item Ocena śródroczna jest wystawiana na koniec pierwszego semestru, - \item Ocena roczna jest wystawiana na koniec roku szkolnego, - \item Ocena końcowa po zakończeniu cyklu nauczania jest wystawiana wyłącznie w przypadku uczniów kończących etap edukacyjny. - \end{longenum} - - \item Decyzja o wystawieniu oceny klasyfikacyjnej jest podejmowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, uwzględniając opinie zespołu pedagogicznego oraz ewentualne działania wspierające ucznia (np. zajęcia wyrównawcze, indywidualne konsultacje). -\end{longenum} - -\paragraph{Uwaga:} Szczegółowe kryteria przyznawania ocen bieżących i klasyfikacyjnych, w tym zasady poprawy ocen oraz procedury odwoławcze, zostały określone w Rozdziale 4 Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Paragraf 8. - - %---------------------------------------------- \section{Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,}