This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-06 21:40:19 +01:00
parent 645bc8eb7f
commit 4539cfe51c
2 changed files with 147 additions and 31 deletions

Binary file not shown.

View File

@ -152,27 +152,31 @@
\vspace{4em} \vspace{4em}
\noindent \noindent
System oceniania opracowany w~oparciu o:
\begin{enumerate}[noitemsep] \begin{enumerate}[noitemsep]
\item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], \item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1],
\item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2], \item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2],
\item Rozkładu materiału\footnotemark[3], \item Statut Szkoły\footnotemark[3],
\item Podstawy programowej\footnotemark[4], \item Rozkładu materiału\footnotemark[4]
\item Rozporządzenia\footnotemark[5] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, \item Podstawy programowej\footnotemark[5],
\item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}. \item Rozporządzenia\footnotemark[6] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
\item Ustawy\footnotemark[7] \emph{Prawo oświatowe}.
\end{enumerate} \end{enumerate}
\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} \footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}, obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach, stanowi uzupełnienie \textcolor{orange}{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}\footnotemark[2] i określa szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.}
\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} \footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO), stanowiące integralny załącznik do \textcolor{orange}{Statutu Szkoły}\footnotemark[3], reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.}
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].} \footnotetext[3]{Statut Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach jest podstawowym aktem prawnym regulującym organizację i funkcjonowanie szkoły, określa prawa i obowiązki uczniów, nauczycieli oraz innych członków społeczności szkolnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Pełny tekst Statutu dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej szkoły oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.}
\footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.} \footnotetext[4]{Rozkład materiału z \textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} został opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era i pozostaje zgodny z Podstawą Programową\footnotemark[5].}
\footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).} \footnotetext[5]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.}
\footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.} \footnotetext[6]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).}
\footnotetext[7]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.}
\vspace{2em} \vspace{2em}
@ -197,17 +201,17 @@
\paragraf{Przedmiotowego Oceniania: Cel, Zakres Działania, Podstawa Prawna oraz Zgodność.} \paragraf{Przedmiotowego Oceniania: Cel, Zakres Działania, Podstawa Prawna oraz Zgodność.}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Cel:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „\textbf{PO}) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \item \textbf{Cel:} \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego. \item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego.
\item \textbf{Podstawa prawna:} \textbf{PO} opiera się na następujących podstawach prawnych: \item \textbf{Podstawa Prawna:} \textbf{PO} opiera się na następujących podstawach prawnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6], \item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6],
\item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5]. \item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5].
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z: \item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}), \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}),
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}), \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem},
\item \textbf{Statutem Szkoły}. \item \textbf{Statutem Szkoły}.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
@ -241,37 +245,149 @@
\newpage \newpage
\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Prace pisemne (w tym prace klasowe, sprawdziany, testy) — zgodnie z ust. [...] WO. \item W celu zapewnienia rzetelnego monitorowania postępów w osiągnięciach edukacyjnych uczniów stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, przeprowadzane zgodnie z \textcolor{orange}{ust. [...] WO}:
\item Kartkówki — zgodnie z ust. [...] WO. \begin{longenum}
\item Odpowiedzi ustne — zgodnie z ust. [...] WO. \item Prace pisemne, w szczególności prace klasowe, sprawdziany i testy.
\item Prace domowe (zadania, referaty) — zgodnie z ust. [...] WO. \item Kartkówki.
\item Projekty i zadania długoterminowe — zgodnie z ust. [...] WO. \item Odpowiedzi ustne.
\item Zadania domowe, projekty i inne formy aktywności edukacyjnej.
\end{longenum}
\item Nauczyciel ma prawo do wyboru form sprawdzania postępów uczniów, dostosowując je do specyfiki przedmiotu, realizowanego materiału oraz indywidualnych potrzeb uczniów, przy zachowaniu zasad określonych w \textbf{WO}.
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form} \paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}. \item Ocena klasyfikacyjna jest ustalana według następujących zasad:
\item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania.
\item \textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Poprawność merytoryczna wypowiedzi. \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna roczna} jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w podstawie programowej (PP) i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem materiału}.
\item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych.
\item Klarowność wywodu.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace domowe, projekty} oceniane są wg kryteriów:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Rzetelność i terminowość wykonania. \item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego.
\item Zgodność z poleceniem. \item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}.
\item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania).
\item Poprawność matematyczna.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}.
\item \textbf{Ocena klasyfikacyjna śródroczna} jest ustalana proporcjonalnie do liczby \textbf{zrealizowanych wymagań szczegółowych i ogólnych} w pierwszym semestrze:
\begin{longenum}
\item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały objęte procesem nauczania w pierwszym semestrze, zgodnie z \textbf{Rozkładem materiału}.
\item Liczba punktów uzyskanych przez ucznia w pierwszym semestrze jest przeliczana na skalę ocen w stosunku do wymagań zrealizowanych w tym okresie.
\item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań, które będą realizowane wyłącznie w drugim semestrze.
\end{longenum} \end{longenum}
\item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\) dla wymagań zrealizowanych w danym okresie, stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z ustaleniami \textbf{WO}.
\end{longenum}
\item Każdy dział określony w podstawie programowej (PP) jest zaliczany poprzez ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia, które realizowane są za pomocą dostępnych form sprawdzania, w tym:
\begin{longenum}
\item Prac pisemnych (np. prace klasowe, sprawdziany, testy),
\item Odpowiedzi ustnych,
\item Zadań domowych, projektów i innych form aktywności edukacyjnej.
\end{longenum}
\item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z:
\begin{longenum}
\item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania szczegółowego (\(w_{s_i}\)),
\item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania ogólnego (\(w_{o_j}\)) powiązanego z danym wymaganiem szczegółowym,
\item Formuły określonej w równaniu (\ref{eq:pmin}) w Rozdziale~1 Załącznika~1.
\end{longenum}
\item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z podstawą programową.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych}
\label{sec:kryteria-ocen}
%----------------------------------------------
\begin{longenum}
\item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek):
\begin{longenum}
\item Każde zadanie jest jawnie opisane w kontekście realizowanych \textbf{wymagań szczegółowych} z podstawy programowej dla danego działu.
\item Zadania są również oceniane w oparciu o \textbf{wymagania ogólne}, które zostały zawarte w podstawie programowej.
\item Uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe informacje} o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania, wraz z wyjaśnieniem, które wymagania szczegółowe i ogólne zostały spełnione lub niespełnione.
\item Punktacja jest przypisana do każdego kryterium oceny zgodnie z wytycznymi zawartymi w \textbf{ust. Szczegółowego Oceniania (SO)}.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady ogólne dotyczące przyznawania ocen} \label{par:zasady-ogolne-ocen}
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące, śródroczne oraz roczne są przyznawane na podstawie:
\begin{longenum}
\item Wyników prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany, testy) — zgodnie z ust. 4.7.1 WO.
\item Kartkówek — zgodnie z ust. 4.7.2 WO.
\item Odpowiedzi ustnych — zgodnie z ust. 4.7.3 WO.
\item Prac domowych (zadania, referaty) — zgodnie z ust. 4.7.4 WO.
\item Projektów i zadań długoterminowych — zgodnie z ust. 4.7.5 WO.
\end{longenum}
\item Oceny są przyznawane w oparciu o stopień spełnienia wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej, a ich szczegółowe kryteria znajdują się w Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Rozdział 4, Paragraf 8.
\item Nauczyciel stosuje system punktowy, który przekłada się na skalę ocen liczbowych według następujących zasad:
\begin{longenum}
\item \textbf{90100\% możliwych punktów} — ocena celująca (6),
\item \textbf{7589\% możliwych punktów} — ocena bardzo dobra (5),
\item \textbf{6074\% możliwych punktów} — ocena dobra (4),
\item \textbf{4559\% możliwych punktów} — ocena dostateczna (3),
\item \textbf{3044\% możliwych punktów} — ocena dopuszczająca (2),
\item \textbf{Poniżej 30\% możliwych punktów} — ocena niedostateczna (1).
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących} \label{par:kryteria-biezace}
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące są przyznawane w trakcie realizacji materiału nauczania i mogą dotyczyć:
\begin{longenum}
\item Wyników prac pisemnych (np. kartkówki, sprawdziany),
\item Aktywności na lekcji,
\item Wykonania zadań domowych,
\item Realizacji projektów i zadań długoterminowych.
\end{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 12 godzin tygodniowo — minimum 3 oceny bieżące w semestrze,
\item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 lub więcej godzin tygodniowo — minimum 4 oceny bieżące w semestrze.
\end{longenum}
\item Oceny bieżące są jawne dla ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów, zgodnie z ust. 4.6 WO.
\end{longenum}
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych} \label{par:kryteria-klasyfikacyjne}
\begin{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) są wystawiane na podstawie:
\begin{longenum}
\item Średniej ważonej ocen bieżących,
\item Wyników prac klasowych i sprawdzianów,
\item Postępów ucznia w nauce oraz zaangażowania w proces kształcenia.
\end{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne są wystawiane zgodnie z poniższymi zasadami:
\begin{longenum}
\item Ocena śródroczna jest wystawiana na koniec pierwszego semestru,
\item Ocena roczna jest wystawiana na koniec roku szkolnego,
\item Ocena końcowa po zakończeniu cyklu nauczania jest wystawiana wyłącznie w przypadku uczniów kończących etap edukacyjny.
\end{longenum}
\item Decyzja o wystawieniu oceny klasyfikacyjnej jest podejmowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, uwzględniając opinie zespołu pedagogicznego oraz ewentualne działania wspierające ucznia (np. zajęcia wyrównawcze, indywidualne konsultacje).
\end{longenum}
\paragraph{Uwaga:} Szczegółowe kryteria przyznawania ocen bieżących i klasyfikacyjnych, w tym zasady poprawy ocen oraz procedury odwoławcze, zostały określone w Rozdziale 4 Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Paragraf 8.
%----------------------------------------------
\section{Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,}
%----------------------------------------------
%----------------------------------------------
\section{Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi}
%----------------------------------------------
%---------------------------------------------- %----------------------------------------------
\section{Dokumentacja i informacje zwrotne} \section{Dokumentacja i informacje zwrotne}
%---------------------------------------------- %----------------------------------------------
\paragraf{Dokumentowanie ocen} \paragraf{Dokumentowanie ocen}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}. \item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}.