diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf index a8effde..566ec6c 100644 Binary files a/doc/main.pdf and b/doc/main.pdf differ diff --git a/doc/main.tex b/doc/main.tex index 071b8c3..fd32775 100644 --- a/doc/main.tex +++ b/doc/main.tex @@ -152,27 +152,31 @@ \vspace{4em} \noindent +System oceniania opracowany w~oparciu o: + \begin{enumerate}[noitemsep] \item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], \item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2], - \item Rozkładu materiału\footnotemark[3], - \item Podstawy programowej\footnotemark[4], - \item Rozporządzenia\footnotemark[5] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, - \item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}. + \item Statut Szkoły\footnotemark[3], + \item Rozkładu materiału\footnotemark[4] + \item Podstawy programowej\footnotemark[5], + \item Rozporządzenia\footnotemark[6] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, + \item Ustawy\footnotemark[7] \emph{Prawo oświatowe}. \end{enumerate} -\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} +\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}, obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach, stanowi uzupełnienie \textcolor{orange}{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}\footnotemark[2] i określa szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} -\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} +\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO), stanowiące integralny załącznik do \textcolor{orange}{Statutu Szkoły}\footnotemark[3], reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} -\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].} +\footnotetext[3]{Statut Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach jest podstawowym aktem prawnym regulującym organizację i funkcjonowanie szkoły, określa prawa i obowiązki uczniów, nauczycieli oraz innych członków społeczności szkolnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Pełny tekst Statutu dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej szkoły oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.} -\footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.} +\footnotetext[4]{Rozkład materiału z \textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} został opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era i pozostaje zgodny z Podstawą Programową\footnotemark[5].} -\footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).} +\footnotetext[5]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określa cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.} -\footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.} +\footnotetext[6]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).} +\footnotetext[7]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.} \vspace{2em} @@ -197,17 +201,17 @@ \paragraf{Przedmiotowego Oceniania: Cel, Zakres Działania, Podstawa Prawna oraz Zgodność.} \begin{longenum} - \item \textbf{Cel:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „\textbf{PO}”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. + \item \textbf{Cel:} \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego. - \item \textbf{Podstawa prawna:} \textbf{PO} opiera się na następujących podstawach prawnych: + \item \textbf{Podstawa Prawna:} \textbf{PO} opiera się na następujących podstawach prawnych: \begin{longenum} \item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. – \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6], \item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5]. \end{longenum} \item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z: \begin{longenum} - \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}), - \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}), + \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}), + \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem}, \item \textbf{Statutem Szkoły}. \end{longenum} \end{longenum} @@ -241,37 +245,149 @@ \newpage \paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} \begin{longenum} - \item Prace pisemne (w tym prace klasowe, sprawdziany, testy) — zgodnie z ust. [...] WO. - \item Kartkówki — zgodnie z ust. [...] WO. - \item Odpowiedzi ustne — zgodnie z ust. [...] WO. - \item Prace domowe (zadania, referaty) — zgodnie z ust. [...] WO. - \item Projekty i zadania długoterminowe — zgodnie z ust. [...] WO. + \item W celu zapewnienia rzetelnego monitorowania postępów w osiągnięciach edukacyjnych uczniów stosuje się następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, przeprowadzane zgodnie z \textcolor{orange}{ust. [...] WO}: + \begin{longenum} + \item Prace pisemne, w szczególności prace klasowe, sprawdziany i testy. + \item Kartkówki. + \item Odpowiedzi ustne. + \item Zadania domowe, projekty i inne formy aktywności edukacyjnej. + \end{longenum} + + \item Nauczyciel ma prawo do wyboru form sprawdzania postępów uczniów, dostosowując je do specyfiki przedmiotu, realizowanego materiału oraz indywidualnych potrzeb uczniów, przy zachowaniu zasad określonych w \textbf{WO}. \end{longenum} \paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form} \begin{longenum} - \item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}. - \item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania. - \item \textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów: + \item Ocena klasyfikacyjna jest ustalana według następujących zasad: \begin{longenum} - \item Poprawność merytoryczna wypowiedzi. - \item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych. - \item Klarowność wywodu. + \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna roczna} jest ustalana na podstawie oceny osiągnięć ucznia we \textbf{wszystkich działach} określonych w podstawie programowej (PP) i przypisanych do danego poziomu nauczania, zgodnie z przyjętym \textbf{Rozkładem materiału}. + \begin{longenum} + \item Uwzględnia się realizację zarówno \textbf{wymagań szczegółowych}, jak i \textbf{wymagań ogólnych} dla całego roku szkolnego. + \item Ocena roczna odzwierciedla stopień opanowania przez ucznia pełnego zakresu treści nauczania przewidzianego w PP dla danego \textcolor{poziom}{poziomu nauczania}. + \end{longenum} + + \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna śródroczna} jest ustalana proporcjonalnie do liczby \textbf{zrealizowanych wymagań szczegółowych i ogólnych} w pierwszym semestrze: + \begin{longenum} + \item Uwzględnia się tylko te wymagania, które zostały objęte procesem nauczania w pierwszym semestrze, zgodnie z \textbf{Rozkładem materiału}. + \item Liczba punktów uzyskanych przez ucznia w pierwszym semestrze jest przeliczana na skalę ocen w stosunku do wymagań zrealizowanych w tym okresie. + \item Ocena śródroczna nie uwzględnia wymagań, które będą realizowane wyłącznie w drugim semestrze. + \end{longenum} + + \item W przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\) dla wymagań zrealizowanych w danym okresie, stosuje się procedury wspierające, takie jak zajęcia wyrównawcze lub indywidualne konsultacje, zgodnie z ustaleniami \textbf{WO}. \end{longenum} - \item \textbf{Prace domowe, projekty} – oceniane są wg kryteriów: + + \item Każdy dział określony w podstawie programowej (PP) jest zaliczany poprzez ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia, które realizowane są za pomocą dostępnych form sprawdzania, w tym: \begin{longenum} - \item Rzetelność i terminowość wykonania. - \item Zgodność z poleceniem. - \item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania). - \item Poprawność matematyczna. + \item Prac pisemnych (np. prace klasowe, sprawdziany, testy), + \item Odpowiedzi ustnych, + \item Zadań domowych, projektów i innych form aktywności edukacyjnej. \end{longenum} - \item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}. + + \item Minimalna liczba punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), niezbędna do zaliczenia działu, jest określona w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} i wynika z: + \begin{longenum} + \item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania szczegółowego (\(w_{s_i}\)), + \item Sumy wag punktowych przypisanych do każdego wymagania ogólnego (\(w_{o_j}\)) powiązanego z danym wymaganiem szczegółowym, + \item Formuły określonej w równaniu (\ref{eq:pmin}) w Rozdziale~1 Załącznika~1. + \end{longenum} + + \item Wybrane formy sprawdzania (np. prace pisemne, odpowiedzi ustne, zadania domowe) muszą zapewniać możliwość uzyskania co najmniej minimalnej liczby punktów \(\bigl(P_{\min}\bigr)\), która gwarantuje pełne zrealizowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z podstawą programową. \end{longenum} +%---------------------------------------------- +\section{Kryteria przyznawania ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych: śródrocznych i rocznych} +\label{sec:kryteria-ocen} +%---------------------------------------------- + +\begin{longenum} + + \item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek): + \begin{longenum} + \item Każde zadanie jest jawnie opisane w kontekście realizowanych \textbf{wymagań szczegółowych} z podstawy programowej dla danego działu. + \item Zadania są również oceniane w oparciu o \textbf{wymagania ogólne}, które zostały zawarte w podstawie programowej. + \item Uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe informacje} o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania, wraz z wyjaśnieniem, które wymagania szczegółowe i ogólne zostały spełnione lub niespełnione. + \item Punktacja jest przypisana do każdego kryterium oceny zgodnie z wytycznymi zawartymi w \textbf{ust. Szczegółowego Oceniania (SO)}. + \end{longenum} + +\end{longenum} +\paragraf{Zasady ogólne dotyczące przyznawania ocen} \label{par:zasady-ogolne-ocen} +\begin{longenum} + \item Oceny bieżące, śródroczne oraz roczne są przyznawane na podstawie: + \begin{longenum} + \item Wyników prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany, testy) — zgodnie z ust. 4.7.1 WO. + \item Kartkówek — zgodnie z ust. 4.7.2 WO. + \item Odpowiedzi ustnych — zgodnie z ust. 4.7.3 WO. + \item Prac domowych (zadania, referaty) — zgodnie z ust. 4.7.4 WO. + \item Projektów i zadań długoterminowych — zgodnie z ust. 4.7.5 WO. + \end{longenum} + + \item Oceny są przyznawane w oparciu o stopień spełnienia wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej, a ich szczegółowe kryteria znajdują się w Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Rozdział 4, Paragraf 8. + + \item Nauczyciel stosuje system punktowy, który przekłada się na skalę ocen liczbowych według następujących zasad: + \begin{longenum} + \item \textbf{90–100\% możliwych punktów} — ocena celująca (6), + \item \textbf{75–89\% możliwych punktów} — ocena bardzo dobra (5), + \item \textbf{60–74\% możliwych punktów} — ocena dobra (4), + \item \textbf{45–59\% możliwych punktów} — ocena dostateczna (3), + \item \textbf{30–44\% możliwych punktów} — ocena dopuszczająca (2), + \item \textbf{Poniżej 30\% możliwych punktów} — ocena niedostateczna (1). + \end{longenum} +\end{longenum} + +\paragraf{Kryteria przyznawania ocen bieżących} \label{par:kryteria-biezace} +\begin{longenum} + \item Oceny bieżące są przyznawane w trakcie realizacji materiału nauczania i mogą dotyczyć: + \begin{longenum} + \item Wyników prac pisemnych (np. kartkówki, sprawdziany), + \item Aktywności na lekcji, + \item Wykonania zadań domowych, + \item Realizacji projektów i zadań długoterminowych. + \end{longenum} + + \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu: + \begin{longenum} + \item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 1–2 godzin tygodniowo — minimum 3 oceny bieżące w semestrze, + \item Dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 3 lub więcej godzin tygodniowo — minimum 4 oceny bieżące w semestrze. + \end{longenum} + + \item Oceny bieżące są jawne dla ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów, zgodnie z ust. 4.6 WO. +\end{longenum} + +\paragraf{Kryteria przyznawania ocen klasyfikacyjnych} \label{par:kryteria-klasyfikacyjne} +\begin{longenum} + \item Oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) są wystawiane na podstawie: + \begin{longenum} + \item Średniej ważonej ocen bieżących, + \item Wyników prac klasowych i sprawdzianów, + \item Postępów ucznia w nauce oraz zaangażowania w proces kształcenia. + \end{longenum} + + \item Oceny klasyfikacyjne są wystawiane zgodnie z poniższymi zasadami: + \begin{longenum} + \item Ocena śródroczna jest wystawiana na koniec pierwszego semestru, + \item Ocena roczna jest wystawiana na koniec roku szkolnego, + \item Ocena końcowa po zakończeniu cyklu nauczania jest wystawiana wyłącznie w przypadku uczniów kończących etap edukacyjny. + \end{longenum} + + \item Decyzja o wystawieniu oceny klasyfikacyjnej jest podejmowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, uwzględniając opinie zespołu pedagogicznego oraz ewentualne działania wspierające ucznia (np. zajęcia wyrównawcze, indywidualne konsultacje). +\end{longenum} + +\paragraph{Uwaga:} Szczegółowe kryteria przyznawania ocen bieżących i klasyfikacyjnych, w tym zasady poprawy ocen oraz procedury odwoławcze, zostały określone w Rozdziale 4 Wewnętrznej Ordynacji Szkolnej (WO), Paragraf 8. + + + +%---------------------------------------------- +\section{Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,} +%---------------------------------------------- + +%---------------------------------------------- +\section{Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi} +%---------------------------------------------- + %---------------------------------------------- \section{Dokumentacja i informacje zwrotne} %---------------------------------------------- + \paragraf{Dokumentowanie ocen} \begin{longenum} \item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}.