commit 3839d7542451fa636f06fdfe0d27ff74e3161ace Author: baiobelfer Date: Wed Feb 5 18:29:44 2025 +0100 init diff --git a/doc/main.pdf b/doc/main.pdf new file mode 100644 index 0000000..8046c6b Binary files /dev/null and b/doc/main.pdf differ diff --git a/doc/main.tex b/doc/main.tex new file mode 100644 index 0000000..ce203dc --- /dev/null +++ b/doc/main.tex @@ -0,0 +1,387 @@ +% PRZEDMIOTOWE OCENIANIE +% Dokument opracowany na podstawie "Szczegółowego Oceniania z Matematyki" +% (zakres rozszerzony, poziom nauczania: 1) +% Styl i struktura zbliżone do pierwotnego dokumentu. + +\documentclass[a4paper,12pt]{article} % Dokument klasy article +\usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry} + +% Liczniki i komendy +\newcounter{paragraf} +\newcommand{\paragraf}[1]{% + \stepcounter{paragraf} + \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% +} + +% Pakiety używane +\usepackage{longtable} +\usepackage[table]{xcolor} +\usepackage{amsmath} +\usepackage{ulem} % Do przekreśleń +\usepackage[utf8]{inputenc} +\usepackage[T1]{fontenc} +\usepackage[polish]{babel} +\usepackage{lmodern} +\usepackage{microtype} +\usepackage{xcolor} +\usepackage{fancyhdr} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{hyperref} % Linki w dokumencie +\usepackage{titlesec} +\usepackage{sectsty} + +% Konfiguracja nagłówków i stopek +\pagestyle{fancy} +\fancyhf{} +\fancyhead[L]{\textbf{Przedmiotowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}} +\fancyhead[C]{--~\thepage~--} +\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}} +\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} +\renewcommand{\footrulewidth}{0pt} + +% Listy wielopoziomowe +\newlist{longenum}{enumerate}{7} +\setlist[longenum,1]{ + label=\textbf{\arabic*}, + leftmargin=2em, + labelsep=0.5em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} +\setlist[longenum,2]{ + label=\arabic*., + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} +\setlist[longenum,3]{ + label=\arabic*), + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} +\setlist[longenum,4]{ + label=\alph*., + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} +\setlist[longenum,5]{ + label=\alph*), + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + itemindent=0em, + align=left +} +\setlist[longenum,6]{ + label=\textbullet, + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + align=left +} +\setlist[longenum,7]{ + label=--, + leftmargin=2em, + labelsep=0.25em, + labelwidth=1.5em, + align=left +} + +% Dodatkowe definicje listy +\newlist{customenum}{enumerate}{1} +\setlist[customenum,1]{ + label=\textbf{\S~\arabic*}, + leftmargin=4em, + labelsep=0.5em, + align=left, + itemsep=0.5em, + parsep=0em +} + +% Ustawienia tytułów sekcji +\titleformat{\section} + {\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{} +\titleformat{\subsection} + {\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{} + +% Ustawienia fontów sekcji +\sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont} + +% Definicje kolorów +\definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0} +\definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211} +\definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0} +\definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255} + +\begin{document} +\thispagestyle{fancy} + +%---------------------------------------------- +% TYTUŁ +%---------------------------------------------- +\begin{flushright} + Zespół Szkół Licealnych \\ + im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ +\end{flushright} + +\vspace{2em} + +\begin{center} + {\Large \textbf{PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em] + \textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em] +\end{center} + +\vspace{4em} + +\noindent +\begin{enumerate}[noitemsep] + \item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], + \item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2], + \item Rozkładu materiału\footnotemark[3], + \item Podstawy programowej\footnotemark[4], + \item Rozporządzenia\footnotemark[5] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, + \item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}. +\end{enumerate} + +\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z Matematyki\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.} + +\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.} + +\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].} + +\footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.} + +\footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).} + +\footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.} + + + +\vspace{2em} + +\begin{flushright} +\begin{minipage}{0.3\textwidth} +\raggedright +\textit{Autorzy:}\\[0.2em] +\hspace{1em} M. Markiewicz\\ +\hspace{1em} J. Góra +\end{minipage} +\end{flushright} + +\newpage +\tableofcontents +\newpage + +%---------------------------------------------- +\section{Postanowienia ogólne} +%---------------------------------------------- + +\paragraf{Cel Przedmiotowego Oceniania (PO)} +\begin{longenum} + \item Przedmiotowe Ocenianie (PO) ma na celu sprecyzowanie, w jaki sposób nauczyciele \textcolor{przedmiot}{matematyki} będą realizować i stosować zapisy \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} w praktyce szkolnej. + \item Dokument określa: + \begin{longenum} + \item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności. + \item Kryteria ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych. + \item Zasady poprawy ocen i warunki uzyskiwania ocen wyższych. + \item Szczegółowe wytyczne uwzględniające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. + \end{longenum} + \item Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO})\footnotemark[1] oraz z \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{blue}{poziom 1}). +\end{longenum} + +\paragraf{Podstawa prawna} +\begin{longenum} + \item Niniejszy dokument wypełnia postanowienia \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} oraz \textbf{Statutu Szkoły}. + \item Uwzględnia zapisy \textbf{Podstawy Programowej}\footnotemark[3] oraz \textbf{Rozporządzeń MEN}\footnotemark[2]. + \item Wszystkie zapisy i procedury niniejszego \textbf{PO} nie mogą być sprzeczne z \textbf{SO} i \textbf{WO}. +\end{longenum} + + +%---------------------------------------------- +\section{Formy i zasady sprawdzania wiedzy} +%---------------------------------------------- + +\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów} +\begin{longenum} + \item \textbf{Prace klasowe} (testy, sprawdziany pisemne): + \begin{longenum} + \item Obejmują większą część materiału programowego (dział lub kilka rozdziałów). + \item Termin i zakres materiału są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. + \item Czas trwania dostosowany do ilości zadań i specyfiki zakresu rozszerzonego (zazwyczaj 1–2 godziny lekcyjne). + \end{longenum} + \item \textbf{Kartkówki}: + \begin{longenum} + \item Krótkie formy sprawdzania bieżącej wiedzy (np. zadanie rachunkowe, krótka odpowiedź). + \item Zwykle obejmują materiał z \textbf{ostatnich trzech lekcji} i nie muszą być zapowiadane. + \item Czas trwania: do 15–20 minut. + \end{longenum} + \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \begin{longenum} + \item Sprawdzanie umiejętności argumentowania, rozumowania, prezentacji rozwiązań. + \item Zakres materiału: bieżące tematy z lekcji, ewentualnie utrwalenie ważnych zagadnień z poprzednich działów. + \end{longenum} + \item \textbf{Prace domowe} (zadania, projekty, referaty): + \begin{longenum} + \item Mogą przybierać formę pisemną lub ustną (prezentacja). + \item Oceniane za dokładność, poprawność merytoryczną, sposób argumentacji. + \end{longenum} + \item \textbf{Projekty i zadania długoterminowe}: + \begin{longenum} + \item Polegają na wykorzystaniu wiedzy teoretycznej w praktyce (np. projekt statystyczny, geometryczny, tworzenie modelu matematycznego). + \item Termin realizacji ustala nauczyciel, a uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach. + \end{longenum} +\end{longenum} + +\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form} +\begin{longenum} + \item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}. + \item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania. + \item \textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów: + \begin{longenum} + \item Poprawność merytoryczna wypowiedzi. + \item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych. + \item Klarowność wywodu. + \end{longenum} + \item \textbf{Prace domowe, projekty} – oceniane są wg kryteriów: + \begin{longenum} + \item Rzetelność i terminowość wykonania. + \item Zgodność z poleceniem. + \item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania). + \item Poprawność matematyczna. + \end{longenum} + \item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}. +\end{longenum} + + +%---------------------------------------------- +\section{Kryteria ocen i zasady poprawy} +%---------------------------------------------- + +\paragraf{Kryteria przyznawania ocen} +\begin{longenum} + \item Oceny bieżące, semestralne i końcoworoczne są ustalane na podstawie: + \begin{longenum} + \item \textbf{Łącznego wyniku punktowego} i procentowego z prac pisemnych, + \item Aktywności i wyników w pracach długoterminowych (projekty, referaty), + \item Postępów w opanowaniu \textbf{wymagań ogólnych} i \textbf{wymagań szczegółowych} (wg \textbf{SO}), + \item Dopuszczalnych ułatwień/dostosowań wynikających z orzeczeń poradni (SPE). + \end{longenum} + \item Ogólne progi procentowe i przyporządkowane im oceny (np. 100%–91% ocena \textbf{celująca}, 90%–75% \textbf{bardzo dobra}, itp.) są zgodne z zasadami określonymi w \textbf{WO} oraz \textbf{SO}. +\end{longenum} + +\paragraf{Zasady poprawiania ocen} +\begin{longenum} + \item Każdy uczeń ma prawo do \textbf{jednej poprawy} pracy klasowej w formie ustalonej przez nauczyciela (pisemnej lub ustnej), w terminie do \emph{dwóch tygodni} od rozdania prac. + \item \textbf{Kartkówki} można poprawiać w wyjątkowych sytuacjach, jednak decyzję o formie i możliwości poprawy podejmuje nauczyciel. + \item Ocenę z \textbf{odpowiedzi ustnych} można poprawić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. usprawiedliwiona nieobecność, problemy zdrowotne) – nauczyciel wyznacza dodatkowy termin. + \item \textbf{Ocena poprawy} wpisywana jest do dziennika elektronicznego zgodnie z zasadami \textbf{WO}. W wielu przypadkach z poprawy uzyskana ocena może zastąpić (lub uzupełnić) ocenę pierwotną. +\end{longenum} + +\paragraf{Postępowanie w sytuacjach szczególnych} +\begin{longenum} + \item Uczniowie \textbf{z orzeczeniami o SPE} (specjalne potrzeby edukacyjne): + \begin{longenum} + \item Mają prawo do wydłużonego czasu prac pisemnych lub innej formy zaliczenia. + \item Nauczyciel dostosowuje poziom trudności oraz sposób oceniania, uwzględniając zalecenia poradni. + \end{longenum} + \item \textbf{Usprawiedliwione nieobecności} na pracach klasowych: + \begin{longenum} + \item Uczeń pisze pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem (zwykle do 2 tygodni). + \item W przypadku długotrwałej nieobecności (np. szpital, sanatorium), nauczyciel może zdecydować o innej formie zaliczenia (projekt, praca pisemna w domu, itp.). + \end{longenum} +\end{longenum} + + +%---------------------------------------------- +\section{Dokumentacja i informacje zwrotne} +%---------------------------------------------- + +\paragraf{Dokumentowanie ocen} +\begin{longenum} + \item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}. + \item Nauczyciel prowadzący \textbf{matematykę} przechowuje prace pisemne lub udostępnia je uczniom do wglądu, zgodnie z wewnętrznymi procedurami szkoły. +\end{longenum} + +\paragraf{Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców} +\begin{longenum} + \item Nauczyciel udziela \textbf{ustnych i pisemnych informacji zwrotnych} po każdej większej pracy pisemnej, wskazując mocne strony i obszary do poprawy. + \item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do konsultacji z nauczycielem w czasie \textbf{dni otwartych} lub w trakcie \textbf{indywidualnych spotkań} po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. +\end{longenum} + + +%---------------------------------------------- +\section{Postanowienia końcowe} +%---------------------------------------------- + +\paragraf{Zasady obowiązywania} +\begin{longenum} + \item Niniejsze Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obowiązuje wszystkich nauczycieli i uczniów realizujących program \textcolor{przedmiot}{matematyki} w \textbf{\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}, \textbf{\textcolor{blue}{poziom 1}}. + \item Dokument pozostaje w zgodzie z: + \begin{longenum} + \item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem (SO)} z matematyki, + \item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} i Statutem Szkoły, + \item \textbf{Rozporządzeniami MEN} w sprawie oceniania i promowania uczniów. + \end{longenum} + \item Zmiany wprowadza się w trybie określonym przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły, z uwzględnieniem \textbf{opinii zespołu nauczycieli matematyki}. +\end{longenum} + +\vspace{2em} +\begin{flushright} + \textbf{Zatwierdzam:}\\ + \vspace{2em} + \rule{7cm}{0.4pt}\\ + \textit{(Dyrektor Szkoły)} +\end{flushright} + +\end{document} + + +% \paragraf{Punktowanie zadania} +% \begin{longenum} +% \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}. + +% \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania. + +% \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego. + +% \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru: +% \begin{equation} +% \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\% +% \label{wzor:procent} +% \end{equation} +% gdzie: +% \begin{longenum} +% \item \(p_i\) – liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania, +% \item \(P_i\) – maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania. +% \end{longenum} + +% \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów: +% \begin{longenum} +% \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów, +% \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów, +% \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów, +% \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów, +% \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów, +% \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów. +% \end{longenum} + +% \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności: +% \begin{longenum} +% \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania. +% \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach. +% \end{longenum} + +% \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania. +% \end{longenum} + + +%------------------------ \ No newline at end of file