\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z Matematyki\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.}
\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.}
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].}
\footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.}
\footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).}
\footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.}
\paragraf{Cel i zakres Przedmiotowego Oceniania (PO)}
\begin{longenum}
\item\textbf{Cel i zakres:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „PO”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item PO opiera się na następujących podstawach prawnych:
\begin{longenum}
\item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. –\textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6],
\item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5].
\end{longenum}
\item PO uwzględnia wytyczne zawarte w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu} (dalej „SO”)\footnotemark[1], które jest integralną częścią \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} (dalej „WO”)\footnotemark[2].
\item\textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{blue}{poziom 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego.
\item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów,
\item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych,
\item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,
\item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
\end{longenum}
\item\textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{blue}{poziom 1}).
\end{longenum}
\paragraf{Cel i zakres Podstawy Prawnej}
\begin{longenum}
\item\textbf{Cel i zakres:} Niniejszy dokument wypełnia postanowienia \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania} oraz \textbf{Statutu Szkoły}.
\item Mogą przybierać formę pisemną lub ustną (prezentacja).
\item Oceniane za dokładność, poprawność merytoryczną, sposób argumentacji.
\end{longenum}
\item\textbf{Projekty i zadania długoterminowe}:
\begin{longenum}
\item Polegają na wykorzystaniu wiedzy teoretycznej w praktyce (np. projekt statystyczny, geometryczny, tworzenie modelu matematycznego).
\item Termin realizacji ustala nauczyciel, a uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}.
\item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania.
\item\textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów:
\begin{longenum}
\item Poprawność merytoryczna wypowiedzi.
\item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych.
\item Klarowność wywodu.
\end{longenum}
\item\textbf{Prace domowe, projekty}– oceniane są wg kryteriów:
\begin{longenum}
\item Rzetelność i terminowość wykonania.
\item Zgodność z poleceniem.
\item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania).
\item Poprawność matematyczna.
\end{longenum}
\item\textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Kryteria ocen i zasady poprawy}
%----------------------------------------------
\paragraf{Kryteria przyznawania ocen}
\begin{longenum}
\item Oceny bieżące, semestralne i końcoworoczne są ustalane na podstawie:
\begin{longenum}
\item\textbf{Łącznego wyniku punktowego} i procentowego z prac pisemnych,
\item Aktywności i wyników w pracach długoterminowych (projekty, referaty),
\item Postępów w opanowaniu \textbf{wymagań ogólnych} i \textbf{wymagań szczegółowych} (wg \textbf{SO}),
\item Dopuszczalnych ułatwień/dostosowań wynikających z orzeczeń poradni (SPE).
\end{longenum}
\item Ogólne progi procentowe i przyporządkowane im oceny (np. 100%–91% ocena \textbf{celująca}, 90%–75% \textbf{bardzo dobra}, itp.) są zgodne z zasadami określonymi w \textbf{WO} oraz \textbf{SO}.
\end{longenum}
\paragraf{Zasady poprawiania ocen}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń ma prawo do \textbf{jednej poprawy} pracy klasowej w formie ustalonej przez nauczyciela (pisemnej lub ustnej), w terminie do \emph{dwóch tygodni} od rozdania prac.
\item\textbf{Kartkówki} można poprawiać w wyjątkowych sytuacjach, jednak decyzję o formie i możliwości poprawy podejmuje nauczyciel.
\item Ocenę z \textbf{odpowiedzi ustnych} można poprawić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. usprawiedliwiona nieobecność, problemy zdrowotne) – nauczyciel wyznacza dodatkowy termin.
\item\textbf{Ocena poprawy} wpisywana jest do dziennika elektronicznego zgodnie z zasadami \textbf{WO}. W wielu przypadkach z poprawy uzyskana ocena może zastąpić (lub uzupełnić) ocenę pierwotną.
\end{longenum}
\paragraf{Postępowanie w sytuacjach szczególnych}
\begin{longenum}
\item Uczniowie \textbf{z orzeczeniami o SPE} (specjalne potrzeby edukacyjne):
\begin{longenum}
\item Mają prawo do wydłużonego czasu prac pisemnych lub innej formy zaliczenia.
\item Nauczyciel dostosowuje poziom trudności oraz sposób oceniania, uwzględniając zalecenia poradni.
\end{longenum}
\item\textbf{Usprawiedliwione nieobecności} na pracach klasowych:
\begin{longenum}
\item Uczeń pisze pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem (zwykle do 2 tygodni).
\item W przypadku długotrwałej nieobecności (np. szpital, sanatorium), nauczyciel może zdecydować o innej formie zaliczenia (projekt, praca pisemna w domu, itp.).
\end{longenum}
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Dokumentacja i informacje zwrotne}
%----------------------------------------------
\paragraf{Dokumentowanie ocen}
\begin{longenum}
\item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}.
\item Nauczyciel prowadzący \textbf{matematykę} przechowuje prace pisemne lub udostępnia je uczniom do wglądu, zgodnie z wewnętrznymi procedurami szkoły.
\end{longenum}
\paragraf{Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel udziela \textbf{ustnych i pisemnych informacji zwrotnych} po każdej większej pracy pisemnej, wskazując mocne strony i obszary do poprawy.
\item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do konsultacji z nauczycielem w czasie \textbf{dni otwartych} lub w trakcie \textbf{indywidualnych spotkań} po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Postanowienia końcowe}
%----------------------------------------------
\paragraf{Zasady obowiązywania}
\begin{longenum}
\item Niniejsze Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obowiązuje wszystkich nauczycieli i uczniów realizujących program \textcolor{przedmiot}{matematyki} w \textbf{\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}, \textbf{\textcolor{blue}{poziom 1}}.
\item Dokument pozostaje w zgodzie z:
\begin{longenum}
\item\textbf{Szczegółowym Ocenianiem (SO)} z matematyki,
\item\textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} i Statutem Szkoły,
\item\textbf{Rozporządzeniami MEN} w sprawie oceniania i promowania uczniów.
\end{longenum}
\item Zmiany wprowadza się w trybie określonym przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły, z uwzględnieniem \textbf{opinii zespołu nauczycieli matematyki}.
\end{longenum}
\vspace{2em}
\begin{flushright}
\textbf{Zatwierdzam:}\\
\vspace{2em}
\rule{7cm}{0.4pt}\\
\textit{(Dyrektor Szkoły)}
\end{flushright}
\end{document}
% \paragraf{Punktowanie zadania}
% \begin{longenum}
% \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}.
% \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania.
% \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego.
% \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru:
% \item \(p_i\) – liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania,
% \item \(P_i\) – maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania.
% \end{longenum}
% \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} – przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} – przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów.
% \end{longenum}
% \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania.
% \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach.
% \end{longenum}
% \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania.