po/doc/main.tex

359 lines
16 KiB
TeX
Raw Normal View History

2025-02-05 18:29:44 +01:00
% PRZEDMIOTOWE OCENIANIE
% Dokument opracowany na podstawie "Szczegółowego Oceniania z Matematyki"
% (zakres rozszerzony, poziom nauczania: 1)
% Styl i struktura zbliżone do pierwotnego dokumentu.
\documentclass[a4paper,12pt]{article} % Dokument klasy article
\usepackage[a4paper, top=2cm, bottom=2cm, left=1.5cm, right=1.5cm]{geometry}
% Liczniki i komendy
\newcounter{paragraf}
\newcommand{\paragraf}[1]{%
\stepcounter{paragraf}
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
}
% Pakiety używane
\usepackage{longtable}
\usepackage[table]{xcolor}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{ulem} % Do przekreśleń
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage{lmodern}
\usepackage{microtype}
\usepackage{xcolor}
\usepackage{fancyhdr}
\usepackage{enumitem}
\usepackage{hyperref} % Linki w dokumencie
\usepackage{titlesec}
\usepackage{sectsty}
% Konfiguracja nagłówków i stopek
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{}
\fancyhead[L]{\textbf{Przedmiotowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}}}
\fancyhead[C]{--~\thepage~--}
\fancyhead[R]{\small \textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}
% Listy wielopoziomowe
\newlist{longenum}{enumerate}{7}
\setlist[longenum,1]{
label=\textbf{\arabic*},
leftmargin=2em,
labelsep=0.5em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,2]{
label=\arabic*.,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,3]{
label=\arabic*),
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,4]{
label=\alph*.,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,5]{
label=\alph*),
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
itemindent=0em,
align=left
}
\setlist[longenum,6]{
label=\textbullet,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
\setlist[longenum,7]{
label=--,
leftmargin=2em,
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
align=left
}
% Dodatkowe definicje listy
\newlist{customenum}{enumerate}{1}
\setlist[customenum,1]{
label=\textbf{\S~\arabic*},
leftmargin=4em,
labelsep=0.5em,
align=left,
itemsep=0.5em,
parsep=0em
}
% Ustawienia tytułów sekcji
\titleformat{\section}
{\normalfont\fontsize{14pt}{16pt}\bfseries\centering}{\thesection}{1em}{}
\titleformat{\subsection}
{\normalfont\fontsize{12pt}{14pt}\bfseries\centering}{}{0em}{}
% Ustawienia fontów sekcji
\sectionfont{\centering\fontsize{16pt}{18pt}\selectfont}
% Definicje kolorów
\definecolor{cred}{RGB}{255, 0, 0}
\definecolor{przedmiot}{RGB}{148, 0, 211}
\definecolor{zakres}{RGB}{0, 100, 0}
\definecolor{poziom}{RGB}{0, 0, 255}
\begin{document}
\thispagestyle{fancy}
%----------------------------------------------
% TYTUŁ
%----------------------------------------------
\begin{flushright}
Zespół Szkół Licealnych \\
im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\end{flushright}
\vspace{2em}
\begin{center}
{\Large \textbf{PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z \textcolor{przedmiot}{MATEMATYKI}}}\\[1em]
\textbf{\textcolor{zakres}{Zakres Rozszerzony}, \textcolor{blue}{Poziom Nauczania: 1}}\\[1em]
\end{center}
\vspace{4em}
\noindent
\begin{enumerate}[noitemsep]
\item Szczegółowego Oceniania z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1],
\item Wewnątrzszkolnego Oceniania\footnotemark[2],
\item Rozkładu materiału\footnotemark[3],
\item Podstawy programowej\footnotemark[4],
\item Rozporządzenia\footnotemark[5] określającego szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
\item Ustawy\footnotemark[6] \emph{Prawo oświatowe}.
\end{enumerate}
2025-02-05 22:17:48 +01:00
\footnotetext[1]{Szczegółowe Ocenianie z \textcolor{przedmiot}{Matematyki}\footnotemark[1], obowiązujące w Zespole Szkół Licealnych im. Z. Herberta w Słubicach, określające szczegółowe zasady oceniania w zakresie przedmiotu matematyka.}
2025-02-05 18:29:44 +01:00
\footnotetext[2]{Wewnątrzszkolne Ocenianie jako integralny załącznik do Statutu Szkoły, regulujący zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.}
\footnotetext[3]{Rozkład materiału z~\textcolor{przedmiot}{matematyki} dla \textcolor{poziom}{1 poziomu nauczania} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}, opracowany na podstawie programu nauczania wydawnictwa Nowa Era, zgodny z~Podstawą Programową\footnotemark[4].}
\footnotetext[4]{Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych, zatwierdzona Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024 r., określająca cele kształcenia, treści nauczania oraz wymagania edukacyjne dla uczniów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia.}
\footnotetext[5]{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lutego 2019 r. w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.).}
\footnotetext[6]{Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), regulująca zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym warunki przeprowadzania egzaminów.}
\vspace{2em}
\begin{flushright}
\begin{minipage}{0.3\textwidth}
\raggedright
\textit{Autorzy:}\\[0.2em]
\hspace{1em} M. Markiewicz\\
\hspace{1em} J. Góra
\end{minipage}
\end{flushright}
\newpage
\tableofcontents
\newpage
2025-02-05 22:17:48 +01:00
%----------------------------------------------
\section{Postanowienia ogólne}
%----------------------------------------------
2025-02-05 20:44:29 +01:00
2025-02-05 22:17:48 +01:00
\paragraf{Cel, zakres, podstawa prawna, zgodność oraz określenia Przedmiotowego Oceniania (PO)}
2025-02-05 20:44:29 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-05 22:17:48 +01:00
\item \textbf{Cel:} Przedmiotowe Ocenianie (dalej „\textbf{PO}”) określa zasady dokonywania obiektywnej oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów, przeprowadzanej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item \textbf{Zakres działania:} Niniejsze postanowienia dotyczą \textcolor{przedmiot}{matematyki} na \textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym} (\textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}) dla uczniów liceum ogólnokształcącego.
\item \textbf{Podstawa prawna:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) opiera się na następujących podstawach prawnych:
\begin{longenum}
\item Ustawie z dnia 7 września 1991 r. \textbf{Prawo Oświatowe}\footnotemark[6],
\item Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków \textbf{Oceniania}, \textbf{Klasyfikowania} i \textbf{Promowania} uczniów\footnotemark[5].
\end{longenum}
\item \textbf{Zgodność:} Zasady i zapisy zawarte w \textbf{PO} są zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem} (\textbf{SO}) opracowanym dla \textcolor{przedmiot}{matematyki} (\textcolor{zakres}{zakres rozszerzony}, \textcolor{poziom}{poziom nauczania 1}),
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} (\textbf{WO}),
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
\end{longenum}
\item \textbf{Określenia:} Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa:
\begin{longenum}
\item Formy i zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów,
\item Kryteria przyznawania ocen bieżących, semestralnych i końcoworocznych,
\item Zasady poprawy ocen oraz warunki uzyskania ocen wyższych,
\item Szczegółowe wytyczne uwzględniające potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
\end{longenum}
2025-02-05 18:29:44 +01:00
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Formy i zasady sprawdzania wiedzy}
%----------------------------------------------
2025-02-05 22:29:08 +01:00
\paragraf{Określenia Form i zasad sprawdzania wiedzy}
2025-02-05 22:17:48 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-05 22:29:08 +01:00
\item \textbf{Określenia:} Formy i zasady sprawdzania wiedzy obejmuje wszystkie aspekty procesu edukacyjnego, które mają na celu sprawdzenie, ocenę i dokumentację postępów uczniów w nauce. W szczególności określa:
2025-02-05 22:17:48 +01:00
\begin{longenum}
2025-02-05 22:29:08 +01:00
\item Formy sprawdzania postępów uczniów.
2025-02-05 22:17:48 +01:00
\item Kryteria oceniania poszczególnych form.
\item Progi punktowe i procentowe stosowane w ocenianiu.
\end{longenum}
\end{longenum}
2025-02-05 18:29:44 +01:00
\paragraf{Formy sprawdzania postępów uczniów}
\begin{longenum}
2025-02-05 22:29:08 +01:00
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy):
2025-02-05 18:29:44 +01:00
\begin{longenum}
\item Obejmują większą część materiału programowego (dział lub kilka rozdziałów).
\item Termin i zakres materiału są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Czas trwania dostosowany do ilości zadań i specyfiki zakresu rozszerzonego (zazwyczaj 12 godziny lekcyjne).
\end{longenum}
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item Krótkie formy sprawdzania bieżącej wiedzy (np. zadanie rachunkowe, krótka odpowiedź).
\item Zwykle obejmują materiał z \textbf{ostatnich trzech lekcji} i nie muszą być zapowiadane.
\item Czas trwania: do 1520 minut.
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item Sprawdzanie umiejętności argumentowania, rozumowania, prezentacji rozwiązań.
\item Zakres materiału: bieżące tematy z lekcji, ewentualnie utrwalenie ważnych zagadnień z poprzednich działów.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace domowe} (zadania, projekty, referaty):
\begin{longenum}
\item Mogą przybierać formę pisemną lub ustną (prezentacja).
\item Oceniane za dokładność, poprawność merytoryczną, sposób argumentacji.
\end{longenum}
\item \textbf{Projekty i zadania długoterminowe}:
\begin{longenum}
\item Polegają na wykorzystaniu wiedzy teoretycznej w praktyce (np. projekt statystyczny, geometryczny, tworzenie modelu matematycznego).
\item Termin realizacji ustala nauczyciel, a uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady oceniania poszczególnych form}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel stosuje \textbf{progi punktowe i procentowe} opisane w \textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)}.
\item W przypadku \textbf{prac pisemnych} (prac klasowych, kartkówek) każdy uczeń otrzymuje \emph{szczegółowe} informacje o przyznanej liczbie punktów za poszczególne zadania.
\item \textbf{Odpowiedź ustna} jest oceniana wg kryteriów:
\begin{longenum}
\item Poprawność merytoryczna wypowiedzi.
\item Umiejętność argumentowania i uzasadniania kroków matematycznych.
\item Klarowność wywodu.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace domowe, projekty} oceniane są wg kryteriów:
\begin{longenum}
\item Rzetelność i terminowość wykonania.
\item Zgodność z poleceniem.
\item Samodzielność i kreatywność (w zależności od wymagań zadania).
\item Poprawność matematyczna.
\end{longenum}
\item \textbf{Waga ocen} z różnych form (prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne itp.) jest zgodna z wytycznymi \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)} oraz z ogólnym przyjętym systemem \emph{ważonych ocen} w \textbf{WO}.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Dokumentacja i informacje zwrotne}
%----------------------------------------------
\paragraf{Dokumentowanie ocen}
\begin{longenum}
\item Wszystkie oceny są rejestrowane w \textbf{dzienniku elektronicznym}.
\item Nauczyciel prowadzący \textbf{matematykę} przechowuje prace pisemne lub udostępnia je uczniom do wglądu, zgodnie z wewnętrznymi procedurami szkoły.
\end{longenum}
\paragraf{Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel udziela \textbf{ustnych i pisemnych informacji zwrotnych} po każdej większej pracy pisemnej, wskazując mocne strony i obszary do poprawy.
\item Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do konsultacji z nauczycielem w czasie \textbf{dni otwartych} lub w trakcie \textbf{indywidualnych spotkań} po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
\end{longenum}
%----------------------------------------------
\section{Postanowienia końcowe}
%----------------------------------------------
\paragraf{Zasady obowiązywania}
\begin{longenum}
\item Niniejsze Przedmiotowe Ocenianie (\textbf{PO}) obowiązuje wszystkich nauczycieli i uczniów realizujących program \textcolor{przedmiot}{matematyki} w \textbf{\textcolor{zakres}{zakresie rozszerzonym}}, \textbf{\textcolor{blue}{poziom 1}}.
\item Dokument pozostaje w zgodzie z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowym Ocenianiem (SO)} z matematyki,
\item \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)} i Statutem Szkoły,
\item \textbf{Rozporządzeniami MEN} w sprawie oceniania i promowania uczniów.
\end{longenum}
\item Zmiany wprowadza się w trybie określonym przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję szkoły, z uwzględnieniem \textbf{opinii zespołu nauczycieli matematyki}.
\end{longenum}
\vspace{2em}
\begin{flushright}
\textbf{Zatwierdzam:}\\
\vspace{2em}
\rule{7cm}{0.4pt}\\
\textit{(Dyrektor Szkoły)}
\end{flushright}
\end{document}
% \paragraf{Punktowanie zadania}
% \begin{longenum}
% \item Zadanie podlega ocenie według kryterium procentowej realizacji wymagań, przy czym procentowe progi przyznawania poszczególnych ocen ustalono zgodnie z wytycznymi określonymi w systemie \textbf{Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}.
% \item Każdemu z wymagań, zarówno ogólnym, jak i szczegółowym, przypisano określoną wagę, która wyznacza jego znaczenie w procesie oceny zadania.
% \item Łączna liczba punktów przypisywana zadaniu stanowi sumę punktów przyznanych za realizację poszczególnych wymagań, przy czym uzyskanie oceny pozytywnej wymaga realizacji co najmniej jednego \textbf{Wymagania Szczegółowego} oraz osiągnięcia minimalnego progu punktowego.
% \item Procentowy udział zdobytych punktów oblicza się według wzoru:
% \begin{equation}
% \% = \frac{\sum_{i=1}^{n} p_i}{\sum_{i=1}^{n} P_i} \times 100\%
% \label{wzor:procent}
% \end{equation}
% gdzie:
% \begin{longenum}
% \item \(p_i\) liczba punktów zdobytych za realizację \(i\)-tego wymagania,
% \item \(P_i\) maksymalna liczba punktów przypisana do \(i\)-tego wymagania.
% \end{longenum}
% \item Ocena końcowa zadania, zwana dalej „oceną”, ustalana jest według następujących progów:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Ocena 6 (celująca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 95\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 5 (bardzo dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 80\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 4 (dobra)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 65\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 3 (dostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 50\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 2 (dopuszczająca)} przyznawana w przypadku uzyskania co najmniej 30\% maksymalnej liczby punktów,
% \item \textbf{Ocena 1 (niedostateczna)} przyznawana w przypadku uzyskania wyniku niższego niż 30\% maksymalnej liczby punktów.
% \end{longenum}
% \item Ustalenie oceny, zwanej dalej „daną oceną”, następuje w sytuacji, gdy osiągnięty zostanie minimalny próg realizacji zarówno \textbf{Wymagań Ogólnych}, jak i \textbf{Wymagań Szczegółowych}, określony w niniejszym przepisie. W szczególności:
% \begin{longenum}
% \item Aby przyznać ocenę \textbf{3 (dostateczną)}, wymagane jest zrealizowanie co najmniej 50\% wymagań przypisanych do zadania.
% \item W odniesieniu do pozostałych ocen, minimalny procent realizacji wymagań musi być równy lub przekraczać progi określone w odpowiednich punktach.
% \end{longenum}
% \item W przypadku stosowania dodatkowych progów lub wymogów, takich jak system „50 na 50”, warunki te muszą być wyraźnie określone w opisie kryteriów oceny zadania, a uczniowie powinni zostać o nich uprzednio poinformowani przed przystąpieniem do wykonania zadania.
% \end{longenum}
%------------------------